KIA EV6

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Hyperspam
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 aug 2021 13:09

Re: KIA EV6

Inlägg av Hyperspam »

Tack!
Så, nu har vi lyckats köra ca. 70 mil på vår minisemester (mest en ursäkt att få köra bilen) och här följer mina intryck.

Som sagt så har jag aldrig ägt någon särskilt ny bil tidigare. Den bilen jag har kört mest senaste åren har inte ens antisladd och använder fortfarande vajer för gas och koppling. Men, jag har kört nyare bilar i och med jobbet, och vi har även provkört en hel del senaste tiden då vi har letat ny bil länge. Framförallt Lexus, Volvo, BMW m. fl. En hel del hybrider, men inga rena elbilar.

EV6 är en riktigt bra bil, och säkerligen en bra elbil också.

Jag var lite orolig över alla funktioner och framförallt touch-gränssnittet, men jag måste säga att man klarar sig väldigt bra utan att behöva använda touchskärmen överhuvudtaget. Något som imponerade på mig (kanske inte på andra) var körprofilerna. Du skapar en profil och gör alla inställningar som du sedan laddar in när du sätter dig i bilen igen. Dessa profiler inkluderar även stolsinställningarna, så i princip har du två uppsättningar minne per profil. Dessa profiler länkas även till Appen, som än så länge verkar göra det den ska och som inte var alltför svår att få igång. Överlag är gränssnittet ändå intuitivt och man hittar oftast det man letar efter utan problem.

En annan sak som imponerade på mig är att trots grundutförande dvs. inga pluspaket eller GT-paket så har bilen banne mig auto-allting. Jag har svårt att föreställa mig en funktion som jag saknar. Möjligtvis att bakluckan öppnas när man står och chillar, som den tydligen gör på vissa modeller men inte våran, hittills.
Filhållning, farthållare, självstyrning, autobroms, helljusautomatik, vindrutetorkare etc. – allting fungerar som det ska och framförallt är det lätt att slå av och på alla funktioner utan att ta bort blicken från vägen. Bonuspoäng för att farthållaren verkar kunna följa aktuell hastighetsbegränsning automatiskt, om än bara ibland? När den väl gör det och du aktiverar självstyrning så blir det riktigt bekvämt att köra långa sträckor, och det räcker med en slapp hand på ratten för att den inte ska gnälla.

Prestandan överlag förvånade också – den är mycket piggare än vad jag hade räknat med, med "bara" ca. 230 hk och bakhjulsdrift. I Eco-mode är den fortfarande mer än tillräckligt pigg, och i Sport-mode räcker det att dutta till på gasen för att nå 100 km/h. Dutta till en gång till och du är uppe i 140 km/h för en smidig omkörning. Ingen större skillnad mot den GT-line som vi tidigare provkörde.
Tyngden på bilen känns om man pressar den lite på slingriga vägar. Inte så att den kränger, fjädringen är ganska fast. Mera som ett slags tröghetsmoment eller en ovilja att ändra riktning. På sämre vägar kan den också upplevas stötig, men det är inget som stör mig då jag föredrar bilar där man faktiskt känner respons från underlaget.

I kupén är det tyst och du hör i princip bara svagt däckljud oavsett hastighet. Vid kraftig acceleration så infinner sig ett subtilt elektriskt ljud likt ett gammalt tåg, men jag antar att detta är syntetiskt och säkert också inställningsbart. Oavsett så är det ett trevligt ljud. Vi fick för övrigt Goodyear dubbfria vinterdäck på original 19” fälgar via leasingen, trots att säljaren trodde det skulle bli Kumho eller Nexen, så det var en bonus.

Förbrukningen har jag inte direkt referens för, men den verkar vara helt OK. På drygt 20 mil motorväg med farthållaren på +5 snittade vi 20,7 kWh/100 km, med 24 grader i kupén. Som lägst har jag sett 17,9 landsväg, och till jobbet i morse snittade den 19,4 och då körde jag mer eller mindre som en biltjuv i Sport-mode. Ser absolut inga problem att nå de 16,5 kWh/100 km som den är specad till vid blandad körning.

Just ja, stereon imponerade stort också. Tydligt, rent ljud utan den överdrivna entoniga basen som brukar återfinnas i bilar. Återigen, detta är inte Meridian-anläggningen utan standard. Jag är dessutom ljudnörd och jobbar med NVH, så jag är ganska kräsen.

Några negativa saker som jag har upptäckt:

Med autoklimat på så ska den ta bort dimma från vindrutan. Det gör den, men den väntar gärna tills hela vindrutan är igenimmad och man inte ser ut. Den slår även automatiskt på cirkulering när man spolar rutan, vilket resulterar i att vindrutan immar igen... Dock är allt detta inställbart, och går alltid göra manuellt, så egentligen inget problem.

Hel- och halvljus tycker jag är lite klena. Jag har även en gammal Suzuki som slänga-skräp bil där jag har bytt till Philips LED H4 i standardreflektorerna, och den har faktiskt bättre ljus. Starkare och bättre definerat. OK, ljuset är väl egentligen inte dåligt – det gör sitt jobb, bara svagare än förväntat på en ny, modern bil. Helljusautomatiken funkar men jag blev blinkad på några gånger där den var sen att stänga av, men där känns det skönt att kunna skylla på bilen och slippa eget ansvar. :)

Vid ett tillfälle när jag har laddat bilen så har laddkabeln fastnat (på en publik laddare). Jag hittade inget sätt att få stopp på laddningen från bilen, och appen gav bara felmeddelande. Då hade sambon aktiverat klimatanläggningen via appen, så jag fick ringa henne och be henne även stoppa laddningen för att få bort kabeln. Vet inte om det var en bugg eller om det ska vara så, men lite sketchy att jag inte kunde stoppa laddningen från bilen varken inifrån eller utifrån. Möjligtvis att även detta beror på någon inställning.
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: KIA EV6

Inlägg av Tessi19 »

Hyperspam skrev:
Tack!
Så, nu har vi lyckats köra ca. 70 mil på vår minisemester (mest en ursäkt att få köra bilen) och här följer mina intryck.

Som sagt så har jag aldrig ägt någon särskilt ny bil tidigare. Den bilen jag har kört mest senaste åren har inte ens antisladd och använder fortfarande vajer för gas och koppling. Men, jag har kört nyare bilar i och med jobbet, och vi har även provkört en hel del senaste tiden då vi har letat ny bil länge. Framförallt Lexus, Volvo, BMW m. fl. En hel del hybrider, men inga rena elbilar.

EV6 är en riktigt bra bil, och säkerligen en bra elbil också.

Jag var lite orolig över alla funktioner och framförallt touch-gränssnittet, men jag måste säga att man klarar sig väldigt bra utan att behöva använda touchskärmen överhuvudtaget. Något som imponerade på mig (kanske inte på andra) var körprofilerna. Du skapar en profil och gör alla inställningar som du sedan laddar in när du sätter dig i bilen igen. Dessa profiler inkluderar även stolsinställningarna, så i princip har du två uppsättningar minne per profil. Dessa profiler länkas även till Appen, som än så länge verkar göra det den ska och som inte var alltför svår att få igång. Överlag är gränssnittet ändå intuitivt och man hittar oftast det man letar efter utan problem.

En annan sak som imponerade på mig är att trots grundutförande dvs. inga pluspaket eller GT-paket så har bilen banne mig auto-allting. Jag har svårt att föreställa mig en funktion som jag saknar. Möjligtvis att bakluckan öppnas när man står och chillar, som den tydligen gör på vissa modeller men inte våran, hittills.
Filhållning, farthållare, självstyrning, autobroms, helljusautomatik, vindrutetorkare etc. – allting fungerar som det ska och framförallt är det lätt att slå av och på alla funktioner utan att ta bort blicken från vägen. Bonuspoäng för att farthållaren verkar kunna följa aktuell hastighetsbegränsning automatiskt, om än bara ibland? När den väl gör det och du aktiverar självstyrning så blir det riktigt bekvämt att köra långa sträckor, och det räcker med en slapp hand på ratten för att den inte ska gnälla.

Prestandan överlag förvånade också – den är mycket piggare än vad jag hade räknat med, med "bara" ca. 230 hk och bakhjulsdrift. I Eco-mode är den fortfarande mer än tillräckligt pigg, och i Sport-mode räcker det att dutta till på gasen för att nå 100 km/h. Dutta till en gång till och du är uppe i 140 km/h för en smidig omkörning. Ingen större skillnad mot den GT-line som vi tidigare provkörde.
Tyngden på bilen känns om man pressar den lite på slingriga vägar. Inte så att den kränger, fjädringen är ganska fast. Mera som ett slags tröghetsmoment eller en ovilja att ändra riktning. På sämre vägar kan den också upplevas stötig, men det är inget som stör mig då jag föredrar bilar där man faktiskt känner respons från underlaget.

I kupén är det tyst och du hör i princip bara svagt däckljud oavsett hastighet. Vid kraftig acceleration så infinner sig ett subtilt elektriskt ljud likt ett gammalt tåg, men jag antar att detta är syntetiskt och säkert också inställningsbart. Oavsett så är det ett trevligt ljud. Vi fick för övrigt Goodyear dubbfria vinterdäck på original 19” fälgar via leasingen, trots att säljaren trodde det skulle bli Kumho eller Nexen, så det var en bonus.

Förbrukningen har jag inte direkt referens för, men den verkar vara helt OK. På drygt 20 mil motorväg med farthållaren på +5 snittade vi 20,7 kWh/100 km, med 24 grader i kupén. Som lägst har jag sett 17,9 landsväg, och till jobbet i morse snittade den 19,4 och då körde jag mer eller mindre som en biltjuv i Sport-mode. Ser absolut inga problem att nå de 16,5 kWh/100 km som den är specad till vid blandad körning.

Just ja, stereon imponerade stort också. Tydligt, rent ljud utan den överdrivna entoniga basen som brukar återfinnas i bilar. Återigen, detta är inte Meridian-anläggningen utan standard. Jag är dessutom ljudnörd och jobbar med NVH, så jag är ganska kräsen.

Några negativa saker som jag har upptäckt:

Med autoklimat på så ska den ta bort dimma från vindrutan. Det gör den, men den väntar gärna tills hela vindrutan är igenimmad och man inte ser ut. Den slår även automatiskt på cirkulering när man spolar rutan, vilket resulterar i att vindrutan immar igen... Dock är allt detta inställbart, och går alltid göra manuellt, så egentligen inget problem.

Hel- och halvljus tycker jag är lite klena. Jag har även en gammal Suzuki som slänga-skräp bil där jag har bytt till Philips LED H4 i standardreflektorerna, och den har faktiskt bättre ljus. Starkare och bättre definerat. OK, ljuset är väl egentligen inte dåligt – det gör sitt jobb, bara svagare än förväntat på en ny, modern bil. Helljusautomatiken funkar men jag blev blinkad på några gånger där den var sen att stänga av, men där känns det skönt att kunna skylla på bilen och slippa eget ansvar. :)

Vid ett tillfälle när jag har laddat bilen så har laddkabeln fastnat (på en publik laddare). Jag hittade inget sätt att få stopp på laddningen från bilen, och appen gav bara felmeddelande. Då hade sambon aktiverat klimatanläggningen via appen, så jag fick ringa henne och be henne även stoppa laddningen för att få bort kabeln. Vet inte om det var en bugg eller om det ska vara så, men lite sketchy att jag inte kunde stoppa laddningen från bilen varken inifrån eller utifrån. Möjligtvis att även detta beror på någon inställning.
Fin beskrivning som jag kan stryka under till stor del utifrån systerbilen Ioniq5.

Du borde kunna stoppa laddning genom att trycka på låsa upp knappen på nyckeln. Alltså låsa upp dörrarna (två gånger om bilen är låst) .
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: KIA EV6

Inlägg av Dafro »

Hyperspam skrev:
Tack!

Vid ett tillfälle när jag har laddat bilen så har laddkabeln fastnat (på en publik laddare). Jag hittade inget sätt att få stopp på laddningen från bilen, och appen gav bara felmeddelande. Då hade sambon aktiverat klimatanläggningen via appen, så jag fick ringa henne och be henne även stoppa laddningen för att få bort kabeln. Vet inte om det var en bugg eller om det ska vara så, men lite sketchy att jag inte kunde stoppa laddningen från bilen varken inifrån eller utifrån. Möjligtvis att även detta beror på någon inställning.
Om jag uppfattat rätt så hade din sambo aktiverat klimatanläggningen och om så är fallet så tar den troligen strömmen från laddaren och då går inte laddningen avbryta på vanligt sätt utan man måste stänga av uppvärmningen, är likadant på min E-tron om man ska tro nyland på youtube som drabbades av det samma, han kallade det en bugg men det håller jag väl inte med om. Har dock inte prövat själv men ska iväg och provlasta nu för första gången och kan prova då.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: KIA EV6

Inlägg av martinot »

Det som anses som en bugg av användarna kallar tillverkarna och utvecklarna ibland för en "feature" när de är lite kreativa. :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Hyperspam
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 aug 2021 13:09

Re: KIA EV6

Inlägg av Hyperspam »

Testade med nycklar och knappar och allt, gick inte. Ja det kan väl räknas som en feature iofs. Så om ni som vi delar på bilen med varsin profil, se till att inte fippla med appen om du inte har tänkt köra bilen. :)
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: KIA EV6

Inlägg av Dafro »

martinot skrev:
Det som anses som en bugg av användarna kallar tillverkarna och utvecklarna ibland för en "feature" när de är lite kreativa. :D
Eller typenligt!
27,8 kWp solceller
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: KIA EV6

Inlägg av Dafro »

Hyperspam skrev:
Testade med nycklar och knappar och allt, gick inte. Ja det kan väl räknas som en feature iofs. Så om ni som vi delar på bilen med varsin profil, se till att inte fippla med appen om du inte har tänkt köra bilen. :)
Prövade på min E-tron nu nör jag laddade och det var inga problem att avsluta fast jag hade värmen på så vi får väl säga att det var en bugg då. :D
27,8 kWp solceller
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: KIA EV6

Inlägg av iAkita »

Efter ett par extra veckors väntan på att dragkroken skulle anlända har jag idag hämtat ut min EV6 GT-line. De första intrycken är positiva. Imorgon ska jag ut på en lite längre tur med den och återkommer efter det med en jämförelse mot ID4 1st Max, som den får ersätta.
20220107_131638.jpg
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1114
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: KIA EV6

Inlägg av DanneLKPG »

Hyperspam skrev:
Vid ett tillfälle när jag har laddat bilen så har laddkabeln fastnat (på en publik laddare). Jag hittade inget sätt att få stopp på laddningen från bilen, och appen gav bara felmeddelande. Då hade sambon aktiverat klimatanläggningen via appen, så jag fick ringa henne och be henne även stoppa laddningen för att få bort kabeln. Vet inte om det var en bugg eller om det ska vara så, men lite sketchy att jag inte kunde stoppa laddningen från bilen varken inifrån eller utifrån. Möjligtvis att även detta beror på någon inställning.
Om det inte fungerar att stoppa laddningen genom att låsa upp bilen (eller "stop charging" i appen om det finns på EV6 som på IONIQ 5?) så kan du istället kringå det genom att sätta laddgräns lägre än vad du för närvarande har i batteriet. Då ska den också sluta ladda.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: KIA EV6

Inlägg av iAkita »

Igår hämtade jag ut min EV6 GT-line och idag har jag kört en första lite längre tur. Här kommer en jämförelse mot min ID4 1st Max som EV6:an får ersätta, och även mot e-Niro som jag kört tidigare. Tänker att det kanske kan vara intressant för de som står i valet och kvalet mellan dem båda. Vädret var förskräckligt på småländska höglandet med ymnigt snöfall och riktigt dåliga vägförhållanden till och med på E4:an, så det blev lite kortare än vad jag tänkt mig. Men ca 50 mil klarade jag i alla fall av, och jag hann med att testa lite olika laddare.

Till att börja med får jag säga att Kia tagit ett gigantiskt kliv upp jämfört med e-Niro. I princip allt är bättre eller mycket bättre, förutom förbrukningen. Jag uppskattar att EV6 drar ca 10% mer än e-Niro, men i och med att den har 20% större batteri så blir räckvidden ännu bättre än e-Niros. E-Niro är absolut ingen dålig bil och var före sin tid när den lanserades (om man bortser från Tesla), men EV6 är helt klart ett rejält steg upp.

Vad det gäller jämförelsen med min ID4 1st Max så är det lite mer blandat. Prestandan är såklart inte ens jämförbar. EV6 med awd är brutalt mycket snabbare och borde egentligen jämföras med ID4 GTX (även om den inte heller är lika snabb). EV6 är också hemskt rolig att köra och känns mycket sportigare än ID4, även bortsett från den snabbare accelerationen. ID4:ans adaptiva fjädring är riktigt bra och komfortabel men EV6 ligger inte långt efter. Den är betydligt hårdare än i ID4 men ändå inte så hård så det blir obekvämt. Vilken som är bättre går på ett ut. Vid aktiv körning föredrar jag EV6, men ID4 ligger lite bättre på vägen vid dåliga vägavsnitt. Men för mig är det absolut inte en anledning att välja ID4 framför EV6. Däremot är styrningen lite för lätt i EV6 för min smak.

Vad det gäller komforten är EV6 tyst och ett gigantiskt steg i rätt riktning jämfört med e-Niro. Men den är inte lika tyst som ID4 tyvärr. Skillnaden är inte jättestor, men det kommer helt klart in mer vägljud i EV6. Det förvånade mig lite. Kanske beror det på däcken, men samtidigt hade jag 21-tummare på min ID4 och har 19-tummare på min EV6.

Stolarna är fullt jämförbara i ID4 och EV6. Jag sitter riktigt bra i båda bilarna. Däremot tycker jag Kia har gjort ett misstag vad det gäller armstödet på mittkonsollen. Det hamnar för långt bak för mig. Jag förstår inte hur man ska kunna vila armen på det samtidigt som man håller i ratten om man inte har jättelånga underarmar. Dessutom är stoppningen lite för hård för min smak. ID4:ans kaptensstolar är kanske inte så snygga, men väldigt mycket bekvämare ur det hänseendet. Jag önskar Kia gjort som i Ioniq 5, där man kan flytta mittkonsollen fram och bak.

Jämförelsen mellan Kia’s autosteer/highway driving assist (HDA) och VW’s travel assist började inte bra. De första 7-8 milen var katastrofala. Bilen hade väldigt svårt att hitta linjerna, och när den väl gjorde det studsade den fram och tillbaka mellan dem allt kraftigare till den tillslut gav upp och var på väg ut i andra filen eller ner i diket. Det hände gång på gång och just i den stunden bestämde jag mig för att sälja bilen så snart miljöbonusen kommer och köpa en ID4 igen. Helt värdelöst. Sen började det snöa och ganska snart blockerades radarn av all snö som fastnade på fronten, vilket medförde att samtliga assistanssystem gav upp. När det slutat snöa och jag var på väg söderut igen stannade jag och gjorde rent radarn från snö. Och sen hände något, fråga inte vad. Plötsligt fungerade HDA utmärkt, exakt lika bra som ID4. Den hittade linjerna snabbt även vid lite sämre förhållanden och höll bilen perfekt mitt i filen. Även på mindre vägar funkade den plötsligt bra. Mycket märkligt. Jag skulle säga att det blir oavgjort mellan EV6 och ID4 vad det gäller assistanssystemen. En sak störde jag mig dock på i EV6, och det är att man måste styra emot lite grann för att den ska förstå att man håller i ratten. Jag höll på att bli galen av alla påminnelser jag fick om att hålla i ratten, trots att jag redan gjorde det. VW’s lösning med en kapacitiv ratt som känner av att man håller i den utan att man behöver styra mot är betydligt elegantare.

Både ID4 1st Max och EV6 GT-line har head up display. Den är skarpare i ID4 men man får mer information in HUD:en i EV6. Sammantaget föredrar jag nog EV6 lösning. En del stör sig på att skärmen reflekteras i vindrutan när det är mörkt, men det var inget som störde mig. Hel- och halvljus är däremot väldigt mycket bättre i ID4. Jag trodde det skulle vara skillnad, men inte så stor som det är. Det är lite synd. Matrixfunktionen fungerar däremot lika bra i EV6 som i ID4, baserat på det lilla som jag hann testa den.

Laddning och räckvidd: Räckvidden är nog ganska identisk i EV6 och ID4. Möjligtvis gick EV6 lite snålare, men det handlar kanske om ett par mils extra räckvidd. Vad det gäller laddning skåpar EV6 verkligen ut ID4. Visst, det går inte jättefort i början nu under vintern (det gör det inte med ID4 heller), men i takt med att batteriet värms upp så går även laddningen snabbare. I och med att den kan ladda snabbt långt upp i laddkurvan blir resultatet ändå bra. Redan nu under vintern laddar EV6 mycket snabbare upp till 80% än vad ID4 gör när förhållandena är perfekta. Skillnaden kommer bli ännu större i takt med att det blir varmare. Där har Kia verkligen ett trumfkort.

Några andra observationer: Jag var intresserad av hur snabbt bilen kan ladda på en 400V laddare, i och med att det pratas om att Teslas laddnätverk eventuellt kommer öppnas upp och de laddarna är på 400V. Så jag laddade först på en Ionitystation en kort stund för att få upp temperaturen i batteriet och körde sen ca 4 mil till en av EON/Clevers 175 kW laddare. Jag kom dit med ca 25% kvar och fick ganska omgående 150 kW, och sen höll den sig där. Så 150 kW verkar vara det mesta man kan få ut ur en 400V laddare. Men i och med att laddkurvan är så platt så tror jag bara det kommer röra sig om 6-8 minuters längre laddtid från 10-80% på en Tesla-laddare än på en Ionity laddare (eller annan 800V laddare).

Till sist noterade jag att bilen enbart driver på bakhjulen när man aktiverar farthållaren även om man har den i Sport-läget (utan farthållaren driver konstant med alla fyra hjulen). Det innebär att man alltså kan ha kvar bilen i sportläget även om man vill få låg förbrukning på långresa längs motorvägen, så länge man kör med farthållaren.

Det blev en lång sammanfattning det. Hoppas att det i alla fall finns någon som har glädje av den!
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Andrick
Inlägg: 16
Blev medlem: 22 okt 2021 14:55

Re: KIA EV6

Inlägg av Andrick »

Trevligt att läsa. Verkar som att Kia lyckats rätt så bra med EV6 tycker jag. Den är himla snygg som röd, måste jag säga.
expat
Inlägg: 294
Blev medlem: 19 dec 2021 16:12

Re: KIA EV6

Inlägg av expat »

Kan man köra bilen fram o bakåt med nyckeln som med I5:an
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: KIA EV6

Inlägg av iAkita »

expat skrev:
Kan man köra bilen fram o bakåt med nyckeln som med I5:an
Ja, det kan man, och även parallellparkera och fickparkera. Men det har jag inte provat ännu.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Evick
Inlägg: 30
Blev medlem: 14 okt 2021 20:27

Re: KIA EV6

Inlägg av Evick »

Såg att de senaste bilarna som har kommit till Sverige endast var RWD. Är det någon som har koll på om Kia har valt att producera flera RWD på bekostnad av längre leveranstid på AWD?

Hörde redan i slutet av sommaren att Ioniq 5 skulle fokusera på RWD.

Har fått leveransbeked framskjutet med en månad vid två tillfällen. Om jag redan nu skulle veta att leverans blir först till sommaren så kanske jag skulle beställa något annat nu eller vänta in någon helt annan bil.
Niklas_E
Inlägg: 3
Blev medlem: 10 jan 2022 15:14

Re: KIA EV6

Inlägg av Niklas_E »

Beställde en Deep Forrest 8-) Green RWD i lördags, beräknad leverans vecka 15! Det verkar som att bilen kommer väldigt sparsmakad, gummimattor ingick inte i leveransen t.ex?! Så, ni som ligger före mig - Vad bör man köpa till? Jag bor i lägenhet och kan inte ladda hemma, vad måste jag ha för tillbehör för att bli en lycklig EV6-ägare?
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1114
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: KIA EV6

Inlägg av DanneLKPG »

Mattor är väl ganska standard att det inte ingår. Dock brukar många säljare slänga med det gratis. Kolla med din säljare så löser han det säkert. Fick både tyg och gummimattor på köpet av min ÅF till min IONIQ 5.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: KIA EV6

Inlägg av martinot »

DanneLKPG skrev:
Mattor är väl ganska standard att det inte ingår.
Har aldrig ägt en Huyndai/KIA, men har aldrig någonsin varit med om att mattor inte ingår i någon av våra bilar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: KIA EV6

Inlägg av Dexter86 »

Grannen bytte sin maxade E-Tron till en blå EV6
Nöjd som fasiken
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: KIA EV6

Inlägg av martinot »

Dexter86 skrev:
Grannen bytte sin maxade E-Tron till en blå EV6
Nöjd som fasiken
Så grannen fick elbil före dig! :D

När är din på ingång?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: KIA EV6

Inlägg av HelectriC »

martinot skrev:
DanneLKPG skrev:
Mattor är väl ganska standard att det inte ingår.
Har aldrig ägt en Huyndai/KIA, men har aldrig någonsin varit med om att mattor inte ingår i någon av våra bilar.
Gummimattor har inte ingått till någon bil jag köpt, Volvo, Jaguar, Tesla, Polestar, VW, Hyundai, BMW.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: KIA EV6

Inlägg av Dexter86 »

martinot skrev:
Dexter86 skrev:
Grannen bytte sin maxade E-Tron till en blå EV6
Nöjd som fasiken
Så grannen fick elbil före dig! :D

När är din på ingång?
Ja han har haft sin E-tron ganska länge faktiskt
Förhoppningsvis dyker den upp i februari men har inga högre förhoppningar om Tesla så, vem vet :roll:
Vet inte riktigt om jag ska ta leverans eller inte
Läser om På Tok för mycket fel
Vi får se

Skickade på en EV6 här lokalt, se om dom vill sälja den till mig
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: KIA EV6

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
martinot skrev:
DanneLKPG skrev:
Mattor är väl ganska standard att det inte ingår.
Har aldrig ägt en Huyndai/KIA, men har aldrig någonsin varit med om att mattor inte ingår i någon av våra bilar.
Gummimattor har inte ingått till någon bil jag köpt, Volvo, Jaguar, Tesla, Polestar, VW, Hyundai, BMW.
Tänkte på tygmattor. Speciella vinter/gummimattor använder jag aldrig. Tycker de är mer besvär än nytta.

Men att inte skicka med några mattor alls har jag aldrig råkat ut för. Det känns lite snålt, även om det säkert förekommer.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Niklas_E
Inlägg: 3
Blev medlem: 10 jan 2022 15:14

Re: KIA EV6

Inlägg av Niklas_E »

martinot skrev:
HelectriC skrev:
martinot skrev:
DanneLKPG skrev:
Mattor är väl ganska standard att det inte ingår.
Har aldrig ägt en Huyndai/KIA, men har aldrig någonsin varit med om att mattor inte ingår i någon av våra bilar.
Gummimattor har inte ingått till någon bil jag köpt, Volvo, Jaguar, Tesla, Polestar, VW, Hyundai, BMW.
Tänkte på tygmattor. Speciella vinter/gummimattor använder jag aldrig. Tycker de är mer besvär än nytta.

Men att inte skicka med några mattor alls har jag aldrig råkat ut för. Det känns lite snålt, även om det säkert förekommer.
Jag fick en del annat i affären, så ska inte klaga. Men har någon några tips på vilka andra tillbehör man borde införskaffa innan den kommer? Vissa saker är ju säkert bra att ha hemma innan man direkt ska börja använda bilen i vardagen.
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: KIA EV6

Inlägg av Tessi19 »

Laddsladd, kanske två: en till bilen och en alltid på laddboxen hemma (eller hade du just inte det??)

Mattor (ffa gummi i bagaget)

Extra USB sladd i bilen eller har Kia trådlösa AA/Apple CarPlay?
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: KIA EV6

Inlägg av martinot »

Niklas_E skrev:

Jag fick en del annat i affären, så ska inte klaga. Men har någon några tips på vilka andra tillbehör man borde införskaffa innan den kommer? Vissa saker är ju säkert bra att ha hemma innan man direkt ska börja använda bilen i vardagen.
Gott! :D

En bra smidig portabel EVSE på 3-fas (11 kW) hade varit mitt första tillbehör:

https://eauto.si/metron-shop/product/ty ... a-3-phase/
https://evconnect.se/collections/portab ... 9457744967
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar