KIA EV6

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Lellepite
Inlägg: 19
Blev medlem: 26 sep 2021 18:04

Re: KIA EV6

Inlägg av Lellepite »

Verkar vara trögt med leveranserna nu. Beställde i höstas och fick först veta att preliminärt innan jul. Sen dröjde det inte länge förrän dom sa januari. Sen fick jag veta att den var bekräftad i produktionen och att leverans skulle ske vecka 10.
Nu var jag in och pratade med säljaren och ni är det helt plötsligt preliminärt leverans vecka 21.

Att gå från bekräftad i produktion till en preliminär leverans 11 veckor senare tycker jag låter som att dom prioriterat om bilen till nån annan marknad eller dylikt. Att sen Kia inte meddelat detta är väl det som stör mig mest. Man måste alltid kontakta säljaren för att få nån info.
Tror Kia har lite att jobba på här.
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: KIA EV6

Inlägg av Tessi19 »

Hyundai koncernen kan man lugnt säga….
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Evick
Inlägg: 30
Blev medlem: 14 okt 2021 20:27

Re: KIA EV6

Inlägg av Evick »

Lellepite skrev:
Verkar vara trögt med leveranserna nu. Beställde i höstas och fick först veta att preliminärt innan jul. Sen dröjde det inte länge förrän dom sa januari. Sen fick jag veta att den var bekräftad i produktionen och att leverans skulle ske vecka 10.
Nu var jag in och pratade med säljaren och ni är det helt plötsligt preliminärt leverans vecka 21.

Att gå från bekräftad i produktion till en preliminär leverans 11 veckor senare tycker jag låter som att dom prioriterat om bilen till nån annan marknad eller dylikt. Att sen Kia inte meddelat detta är väl det som stör mig mest. Man måste alltid kontakta säljaren för att få nån info.
Tror Kia har lite att jobba på här.
Jag fick besked om jan/feb först, och någon uppdatering om vecka 10 och sedan för några veckor sedan vecka 17.
Det känns som de bara puttar fram det någon månad åt gången så ingen ska avbeställa.

Risken är väl kanske stor att bilen kommer till sommaren eller strax efter :(
Evick
Inlägg: 30
Blev medlem: 14 okt 2021 20:27

Re: KIA EV6

Inlägg av Evick »

Nu har antalet inregistrerade RWD ökat från 575 till 843 och AWD från 569 till 624.
Bayag
Inlägg: 2
Blev medlem: 10 nov 2021 17:03

Re: KIA EV6

Inlägg av Bayag »

Nu har jag haft bilen, RWD i snart en månad.

Börjar men några problem eftersom det kanske är mest intressant för den intresserade:
1. Startar man farthållaren så startas lane-assist samtidigt. Det känns onödigt, särskilt som jag alltid vill ha den avslagen och det var inte mitt eget val att starta den.
Tyckte den var bedrövlig i början men har vant mig vid den men föredrar ändå att den är av.

2. När man åker in i en tunnel så ställer den automatiskt om till att cirkulera inneluften. Blir imma på fönstren. Den funktionen går att slå av om man vill men med ett knapptryck så är imman ändå borta på några sekunder.

3. Navigatorn. Två ggr har den bara lagt av under resa, är lite oklar på varför men en gång i en tunnel så kanske den tappade koppling? När den lagt av så kan man inte starta genom att trycka på Map eller Nav. Helt dött. Allt annat fungerar dock. Känns som Kias Nav-app lagt av. Omstart av display löser problemet. Hoppas på en bug-rättning.

Ett irritationsmoment men inget fel är när man går ut på kvällen för att stoppa i laddarsladden och bilen låser upp och låser sig om vartannat när man går förbi. En feature man också kan stänga av om man vill.
Ett annat att överdelen på ratten skymmer skärmens överdel.

Dödavinkelnvarnaren i backspegeln fungerar 100% men jag skulle inte betta mitt liv på dödavinkelvarnaren i displayen (den visar rött när en bil ligger snett bakom). Lyser den rött ligger det en bil där. Men ibland lyser den inte rött och det kan ligga en långtradare bredvid. Jag har för vana att titta över axeln när jag byter fil, förvisso rätt in i B-stolpen men ändå.

RWD som sagt, och det räcker gott och väl. Bra prestanda, inte i närheten av AWD med +100 hästar men det behöver jag ändå inte. Nu har det ju varit lite halt ute och lite blött på vägarna och det här med att vridet kommer direkt märker man av då, det släpper i nån sekund när man inte är mjuk på gasen. Tex på motorväg när man trycker på för en omkörning, eller när man ska ur en rondell och har bråttom upp till hastighetsgränsen :D
På torra vägar är det inga problem att få ner kraften i backen. Å i snö och halka kan kan köra på snow-mode så tar bilen mer kontroll över att hjulen inte spinner.

Sköna stolar, bra komfort, bra värme i bilen, i ratten, i stolarna, helt okej stereo, laddar mest hemma över natten och det funkar hur bra som helst, mycket utrustning i instegsversionen, bakrutan har lite oväntat hållit sig ren utan torkare.

Ser alltid fram mot nästa åktur.

Blir alla tummar upp - men Navigatordöden måste de fixa.
StressaLugnt
Inlägg: 4
Blev medlem: 01 feb 2022 17:51

Re: KIA EV6

Inlägg av StressaLugnt »

Hej Bayag,
Tack för bra observationer och tips.
Jag såg att du störde dig på att ratten skymmer en del av skärmen. Vi råkade ut för samma problem när vi skulle köra en längre provtur. Det visade sig dock att rattens position går att justera väldigt bra så att problemet försvann helt.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: KIA EV6

Inlägg av martinot »

StressaLugnt skrev:
Hej Bayag,
Tack för bra observationer och tips.
Jag såg att du störde dig på att ratten skymmer en del av skärmen. Vi råkade ut för samma problem när vi skulle köra en längre provtur. Det visade sig dock att rattens position går att justera väldigt bra så att problemet försvann helt.
Försökte justera ratten, men fick aldrig en inställning av ratten så det både var bekvämt för mig att köra, och att den inte skymde instrumenten. Det var iofs. syskonmodellen Ioniq5, så kan hända att det är lite bättre på EV6. Men jag fick som sagt aldrig till det på Iq5.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
linoleum
Inlägg: 4
Blev medlem: 03 mar 2022 11:13

Re: KIA EV6

Inlägg av linoleum »

Hej alla,

Ny på forumet.

Jag är nyfiken på vad ni som beställt fått för planerade leveransdatum?
Har en GT-Line beställd precis, på en bil som enligt Kia var beställt från dem i November. Önskad leverans från min sida var juni, men misstänker att det kommer dra iväg.
Bayag
Inlägg: 2
Blev medlem: 10 nov 2021 17:03

Re: KIA EV6

Inlägg av Bayag »

StressaLugnt skrev:
Hej Bayag,
Tack för bra observationer och tips.
Jag såg att du störde dig på att ratten skymmer en del av skärmen. Vi råkade ut för samma problem när vi skulle köra en längre provtur. Det visade sig dock att rattens position går att justera väldigt bra så att problemet försvann helt.
Jadå det gick bra att göra så, ser allt men nu får man sträcka sig lite extra, får väl härnäst testa att räta upp ryggstödet lite :-)
Vktr
Inlägg: 2
Blev medlem: 06 mar 2022 11:51

Re: KIA EV6

Inlägg av Vktr »

Hej,
Beställde en KIA EV6 igår som står på båten på väg till Sverige och ska vara leveransklar vecka 17. Verkar som dom har haft många avbeställningar pga av långa leveranstider.
Ett tips är om ni frågar om det finns inkommande bilar så är nästa leverans direkt efter sommaren som jag förstod det.
Evick
Inlägg: 30
Blev medlem: 14 okt 2021 20:27

Re: KIA EV6

Inlägg av Evick »

Vktr skrev:
Hej,
Beställde en KIA EV6 igår som står på båten på väg till Sverige och ska vara leveransklar vecka 17. Verkar som dom har haft många avbeställningar pga av långa leveranstider.
Ett tips är om ni frågar om det finns inkommande bilar så är nästa leverans direkt efter sommaren som jag förstod det.
Vad är det för bil du har beställt?

Min som beställdes i oktober ska vara med detta fartyget, ska komma till hamn i början av April.

https://www.vesselfinder.com/?imo=9472206
Vktr
Inlägg: 2
Blev medlem: 06 mar 2022 11:51

Re: KIA EV6

Inlägg av Vktr »

Evick skrev:
Vktr skrev:
Hej,
Beställde en KIA EV6 igår som står på båten på väg till Sverige och ska vara leveransklar vecka 17. Verkar som dom har haft många avbeställningar pga av långa leveranstider.
Ett tips är om ni frågar om det finns inkommande bilar så är nästa leverans direkt efter sommaren som jag förstod det.
Vad är det för bil du har beställt?

Min som beställdes i oktober ska vara med detta fartyget, ska komma till hamn i början av April.

https://www.vesselfinder.com/?imo=9472206

Önskemålet var en med PLUS och AWD, men den som stod på båten var en standard RWD, snow pearl white. Återlämnar min andra leasingbil om några veckor så valet var mellan KIA ev6, audi etron eller nån dieselbil som står i bilhallen som ingen vill ha....

Tror jag kommer sakna ventilerade stolar mest, men man får väl glädja sig med att man spar på elen istället :lol:

Är det någon som vet om plasten runt hjulhusen är lackerad i samma färg som bilen eller är de svarta?
Z0rix
Inlägg: 2
Blev medlem: 31 jan 2022 21:18

Re: KIA EV6

Inlägg av Z0rix »

På gt line är den lackad i samma kulör som bilen, annars är de svarta tyvärr.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: KIA EV6

Inlägg av Leo »

Har själv en AWD Plus. Tror standard har mattsvart plast runt hjulhusen, Plus har blanksvart och GT-line har lackade i karossfärgen.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Evick
Inlägg: 30
Blev medlem: 14 okt 2021 20:27

Re: KIA EV6

Inlägg av Evick »

Nu ser jag att det finns två inregistrerade GT
Lite lustigt att de kommer redan, men det kanske är några förseriebilar?

https://www.car.info/en-se/kia/ev6/ev6- ... 726123/map
Lellepite
Inlägg: 19
Blev medlem: 26 sep 2021 18:04

Re: KIA EV6

Inlägg av Lellepite »

Pratade med min handlare i veckan angående vår beställda EV6 AWD plus (beställde i slutet på oktober) och fick väl det mindre roliga beskedet att den inte kommer innan hösten. KIA Sverige har gått ut med info till sina återförsäljare att det är brist på någon komponent till den främre elmotorn och att det därför är väldigt långa leveranstider på alla AWD bilar. Dom hade en förhoppning att leveranstiden inte skulle överstiga ett år men kunde inte lova något.

Som "plåster på såren" så blev vi erbjudna att leasa en basutrustad begagnad KIA Ceed plug in hybrid med en körsträcka på 1500 mil/per år till en kostnad på ca 3900:- plus skatt och försäkring. Just det kändes faktiskt som ett hån och ett dyrt sådant också. Det är ju en sämre bil än den jag har idag. Då AWD dessutom är ett absolut krav från min sida så är bilen inte ens lite intressant.

Jag kanske är grinig och kinkig men våran beställda bil var faktiskt planerad i produktion och skulle levereras den här veckan innan KIA började skjuta fram alla leveranser. Dom har inte varit särskilt transparenta om orsaken och mest stått och harklat och sagt att den blir LIIITE till försenad hela tiden. Jag förväntar mig nån bättre kompensation än en bagagnad leasingbil till överpris. Står ju med en annan bil som tickar mil och tappar värde ju längre tiden går. Att den dessutom går rätt många mil varje dag och drar endel diesel gör ju att driftkostnaden är rätt hög. Extra surt är att vi stod och valde mellan en EV6 och och en Polestar 2 men valde KIA:n delvis pga av att säljaren mer eller mindre lovade snabb leverans strax före eller strax efter jul. En bekant som beställde sin Polestar 2 strax efter vi beställt vår EV6:a har fått sin bil nu.

Så för KIA är det nog dags att börja jobba lite på kundvården nu så att ni inte står med ett dåligt rykte pga missade leveranser. Sånt kan skapa rätt mycket badwill även om man har bra bilar.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: KIA EV6

Inlägg av dd88 »

Riv kontraktet och köp en Polestar?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Lellepite
Inlägg: 19
Blev medlem: 26 sep 2021 18:04

Re: KIA EV6

Inlägg av Lellepite »

Tanken har ju slagit mig men nu är ju leveranstiden på Polestar så pass lång att jag nog hinner få EV6:an först. Men kommer definitivt att sondera marknaden och se om det finns nån förbeställd bil med dräglig leveranstid att få tag i så länge den lever upp till vissa krav.
ObscureEconomist
Inlägg: 372
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: KIA EV6

Inlägg av ObscureEconomist »

Är väl tyvärr lite av problematiken generellt med bilköp idag, vill man inte helt köpa grisen i säcken och beställa en ny bil direkt man kan utan att ens fått se den så står man där och får vänta ett år. Känns inte jättekul när elbilar rör sig så snabbt framåt i utveckling också.
BMW i4 M50 -22
Lellepite
Inlägg: 19
Blev medlem: 26 sep 2021 18:04

Re: KIA EV6

Inlägg av Lellepite »

Jo, det där är ett bekymmer. Men vore dom mer transparenta ochkomminicerade ut hur det låg till och varför så skulle man ju som köpare kunna ha både större förståelse och även möjlighet att fatta bättre beslut. I mitt fall så fick jag ju till och med veta att bilen var planerad i produktion och dom sa att när den hamnar i det läget så är det mer eller mindre säkert att den dyker upp i tid vecka 10. Sen så försvann den och nu pratar vi tidigast i höst nån gång.
Är det nån som tycker att deras kompensation är bra eller är den precis så usel som jag känner att den är?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: KIA EV6

Inlägg av martinot »

Lellepite skrev:
Tanken har ju slagit mig men nu är ju leveranstiden på Polestar så pass lång att jag nog hinner få EV6:an först. Men kommer definitivt att sondera marknaden och se om det finns nån förbeställd bil med dräglig leveranstid att få tag i så länge den lever upp till vissa krav.
Vad är leveranstiden på MY nuförtiden?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
ObscureEconomist
Inlägg: 372
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: KIA EV6

Inlägg av ObscureEconomist »

Maj på MY, November på Model 3
BMW i4 M50 -22
Evick
Inlägg: 30
Blev medlem: 14 okt 2021 20:27

Re: KIA EV6

Inlägg av Evick »

Lellepite skrev:
Pratade med min handlare i veckan angående vår beställda EV6 AWD plus (beställde i slutet på oktober) och fick väl det mindre roliga beskedet att den inte kommer innan hösten. KIA Sverige har gått ut med info till sina återförsäljare att det är brist på någon komponent till den främre elmotorn och att det därför är väldigt långa leveranstider på alla AWD bilar. Dom hade en förhoppning att leveranstiden inte skulle överstiga ett år men kunde inte lova något.
Det med motorn hörde jag redan i sepember, men då från en Hyundai handlare när jag provkörde IONIQ 5.
Då var jag tydlig med att leveranstider var viktiga och leverans innan nyår, man han kunde direkt säga att det inte skulle vara möjligt.

Men från Kia-handlare känns det som man hanterar informationen på ett annat sätt, eller så kommer den inte ut tillhandlarna på samma sätt som hos Hyundai-handlarna.
Huffington
Inlägg: 11
Blev medlem: 20 jan 2022 13:34

Re: KIA EV6

Inlägg av Huffington »

Jag ser att GT-modellen är borttagen från Kias hemsida. Är det någon här som har beställt en sån och fått någon info?
Generellt när man googlar så uppfattar jag att Kias återförsäljare får dålig kritik för hur de hanterar information till kunder, är det uppfattningen här i Sverige också?
linoleum
Inlägg: 4
Blev medlem: 03 mar 2022 11:13

Re: KIA EV6

Inlägg av linoleum »

Evick skrev:
Lellepite skrev:
Pratade med min handlare i veckan angående vår beställda EV6 AWD plus (beställde i slutet på oktober) och fick väl det mindre roliga beskedet att den inte kommer innan hösten. KIA Sverige har gått ut med info till sina återförsäljare att det är brist på någon komponent till den främre elmotorn och att det därför är väldigt långa leveranstider på alla AWD bilar. Dom hade en förhoppning att leveranstiden inte skulle överstiga ett år men kunde inte lova något.
Det med motorn hörde jag redan i sepember, men då från en Hyundai handlare när jag provkörde IONIQ 5.
Då var jag tydlig med att leveranstider var viktiga och leverans innan nyår, man han kunde direkt säga att det inte skulle vara möjligt.

Men från Kia-handlare känns det som man hanterar informationen på ett annat sätt, eller så kommer den inte ut tillhandlarna på samma sätt som hos Hyundai-handlarna.
Ajdå, låter inte bra. När jag beställde GT-Line sa säljaren att leverans bör bli någon gång juni-sep, men ej löfte. Medan när jag pratade med Huyndai sa de att de leveranserna som Kia säger ska man ta med en grov nypa salt.

Är det förresten någon som mer utförligt testat RWD vs AWD på Kia EV6? Jag beställde AWD för att få kraft och grepp, och vad som förstått marginellt sämre räckvidd.
Men om leveranserna drar iväg för AWD kanske man får överväga RWD.
Skriv svar