Men skulle ID4 AWD landa runt 600-650 så tror jag hellre jag skulle ta den. (Jämfort med "vanliga" EV6 AWD varianten, inte den supersnabba)
Jag resonerar exakt likadant. Likaså när det gäller Ioniq 5. Kostar den samma som en ID4 blir valet inte riktigt så enkelt. Men kostar den betydligt mer så tror jag att jag kanske ändå skulle ta en ID4. Men det beror helt på hur man upplever den. Om den är lika skön att sitta i och om den inte känns billig och plastig så kan jag ändå tänka mig betala mer för en Kia/Hyundai än för en ID4. De verkar ju vara bättre på papperet i alla fall.
Generellt sätt är andrahandsvärdet högre för VW och garanterat för Audi än Kia. Det är i varje fall så min företags leasing kalkylerar så KIA/Hyundai är uteslutet för mig även om de skulle komma med en bättre bil.
På vilket sett är ID4 plastig? Svinnice säten och känns modern både utvändigt och invändigt.
I vilken annan bil får man den tekniken och prestandan för det priset? Håller med om att det är sjukt mycket för en KIA, men sett till hur mycket andra elbilar kostar så vore det konstigt att inte ta betalt för den.
Jag förstår vad du menar. Men om jag köper en Kia så gör jag det främst för att jag inte vill lägga en massa pengar på en bil. Om jag hade velat spendera en trekvarts miljon på en elbil med en massa prestanda så tror jag inte att Kia hade varit mitt första val, om man får säga så. Som Kia-kund förväntar jag mig kanske inte det lyxigaste, senaste och häftigaste på marknaden heller. Det jag undrar är helt enkelt om Kia kommer hitta många köpare för denna bilen.
Tja, folk betalar uppenbarligen glatt uppåt en halv miljon för e-Niro som man förmodar är bra mycket mindre "premium" än denna renodlade elbil, så skulle inte förvåna mig om de kommer att sälja en del av denna med. Men skulle ID4 AWD landa runt 600-650 så tror jag hellre jag skulle ta den. (Jämfort med "vanliga" EV6 AWD varianten, inte den supersnabba)
Mm, det var ju inte länge sedan väldigt många biltillverkare (inklusive Volvo) uttalde att de skulle bli mer "premium", för att marginalmässigt är det en trevligare marknad. Men det går förstås inte att göra den resan utan att vid något tillfälle dumpa den del av köpare som fortfarande förväntar sig ett lågt pris.
Men skulle ID4 AWD landa runt 600-650 så tror jag hellre jag skulle ta den. (Jämfort med "vanliga" EV6 AWD varianten, inte den supersnabba)
Jag resonerar exakt likadant. Likaså när det gäller Ioniq 5. Kostar den samma som en ID4 blir valet inte riktigt så enkelt. Men kostar den betydligt mer så tror jag att jag kanske ändå skulle ta en ID4. Men det beror helt på hur man upplever den. Om den är lika skön att sitta i och om den inte känns billig och plastig så kan jag ändå tänka mig betala mer för en Kia/Hyundai än för en ID4. De verkar ju vara bättre på papperet i alla fall.
Generellt sätt är andrahandsvärdet högre för VW och garanterat för Audi än Kia. Det är i varje fall så min företags leasing kalkylerar så KIA/Hyundai är uteslutet för mig även om de skulle komma med en bättre bil.
På vilket sett är ID4 plastig? Svinnice säten och känns modern både utvändigt och invändigt.
Det är ganska mycket hård/billig plast i den. Märkbar skillnad om man jämför med godtycklig tysk fossibil. Har en 330D och en GTE och både känns rejält mer påkostade i inredningen.
Vad jag kan hitta säger de att GT skall ha 40 mils räckvidd, är det WLTP? I så fall undrar jag vem den är för, dyr för en Kia och kort räckvidd. Synd att de inte hoppade på tåget med ett moderna infotainmentsystem också.
Men skulle ID4 AWD landa runt 600-650 så tror jag hellre jag skulle ta den. (Jämfort med "vanliga" EV6 AWD varianten, inte den supersnabba)
Jag resonerar exakt likadant. Likaså när det gäller Ioniq 5. Kostar den samma som en ID4 blir valet inte riktigt så enkelt. Men kostar den betydligt mer så tror jag att jag kanske ändå skulle ta en ID4. Men det beror helt på hur man upplever den. Om den är lika skön att sitta i och om den inte känns billig och plastig så kan jag ändå tänka mig betala mer för en Kia/Hyundai än för en ID4. De verkar ju vara bättre på papperet i alla fall.
Generellt sätt är andrahandsvärdet högre för VW och garanterat för Audi än Kia. Det är i varje fall så min företags leasing kalkylerar så KIA/Hyundai är uteslutet för mig även om de skulle komma med en bättre bil.
På vilket sett är ID4 plastig? Svinnice säten och känns modern både utvändigt och invändigt.
Det är ganska mycket hård/billig plast i den. Märkbar skillnad om man jämför med godtycklig tysk fossibil. Har en 330D och en GTE och både känns rejält mer påkostade i inredningen.
Min sista bil var merca C-klass och tycker ID4 har betydligt bättre säten och kvalitékänsla på dashboard. Helt otroligt för en bil som är så pass mycket billigare. Hård plast? Ja kanske under konsolen men vem bryr sig om det?
Men skulle ID4 AWD landa runt 600-650 så tror jag hellre jag skulle ta den. (Jämfort med "vanliga" EV6 AWD varianten, inte den supersnabba)
Jag resonerar exakt likadant. Likaså när det gäller Ioniq 5. Kostar den samma som en ID4 blir valet inte riktigt så enkelt. Men kostar den betydligt mer så tror jag att jag kanske ändå skulle ta en ID4. Men det beror helt på hur man upplever den. Om den är lika skön att sitta i och om den inte känns billig och plastig så kan jag ändå tänka mig betala mer för en Kia/Hyundai än för en ID4. De verkar ju vara bättre på papperet i alla fall.
Generellt sätt är andrahandsvärdet högre för VW och garanterat för Audi än Kia. Det är i varje fall så min företags leasing kalkylerar så KIA/Hyundai är uteslutet för mig även om de skulle komma med en bättre bil.
På vilket sett är ID4 plastig? Svinnice säten och känns modern både utvändigt och invändigt.
Det är ganska mycket hård/billig plast i den. Märkbar skillnad om man jämför med godtycklig tysk fossibil. Har en 330D och en GTE och både känns rejält mer påkostade i inredningen.
Min sista bil var merca C-klass och tycker ID4 har betydligt bättre säten och kvalitékänsla på dashboard. Helt otroligt för en bil som är så pass mycket billigare. Hård plast? Ja kanske under konsolen men vem bryr sig om det?
Stolarna är väldigt bekväma, det håller jag med om. Men plasten på t.ex. handskfacket, bakre dörrarna (hela insidan) osv kändes väldigt budget. Sen tycker jag pianolackfinishen på t.ex. armstöden i dörrarna inte var helt genomtänkt.
Övertygade om att det blir Sveriges mest sålda elbil”
– Vi tror att det kommer bli den mest sålda. Andelen fyrhjulsdrift kommer att bli hög med tanke på Sverige och klimatet vi har här. Det är svårt att säga något om försäljningsvolymer i år, det beror på om fabriken kommer igång som planerat. Men i fjol sålde vi lite styvt 3.000 elbilar i Sverige med e-Niro i klar majoritet. Med det försprång i räckvidd vi kommer ha i prisklassen vore det konstigt om vi inte kunde slå de där 3.000 med några tusen bilar till. Vi är övertygade om den kommer bli den bäst säljande elbilen i Sverige under de kommande åren, säger Peter Himmer, vd på Kia i Sverige.
Övertygade om att det blir Sveriges mest sålda elbil”
– Vi tror att det kommer bli den mest sålda. Andelen fyrhjulsdrift kommer att bli hög med tanke på Sverige och klimatet vi har här. Det är svårt att säga något om försäljningsvolymer i år, det beror på om fabriken kommer igång som planerat. Men i fjol sålde vi lite styvt 3.000 elbilar i Sverige med e-Niro i klar majoritet. Med det försprång i räckvidd vi kommer ha i prisklassen vore det konstigt om vi inte kunde slå de där 3.000 med några tusen bilar till. Vi är övertygade om den kommer bli den bäst säljande elbilen i Sverige under de kommande åren, säger Peter Himmer, vd på Kia i Sverige.
Från
44 990 €
Moms ingår.
Upp till 400 km räckvidd (Bakhjulsdrift, uppskattad WLTP)
och valfritt med ett stort batteri och en räckvidd på över 510 km
(Bakhjulsdrift, uppskattad WLTP)
Leveranser från
Hösten 2021
Välvd panoramaskärm (två 31 cm skärmar), navigationssystem med Kia Connect, LED-strålkastare, smart nyckel, motorvägsassistent,
frontkollisionsassistent, intelligent hastighetsassistent, automatisk 2-zonskontroll och mycket mer
Kia Motors Deutschland GmbH att ta överlämnar basavgiften för Ionity-laddningsnätverket i 1 år och basavgiften för KiaCharge-laddningsnätverket i 2 år.
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Jag kan tänka mig den där dyraste om resten stämmer. Det är en snygg och bra bil. Vem bryr sig om det är en Kia, Tesla eller Audi?
Säkert kan man få lite rabatt också med tiden och den är ju bra mycket mer bil för pengarna än en Model 3/Y Performance.
Vadå? Jag vill inte betala 750.000 för någon bil, oavsett märke. Och jag betalar garanterat inte det priset när näst-dyraste bilmodellen från samma tillverkare hittills bara kostat hälften så mycket, typ. Kia bygger fina och tillförlitliga bilar, men det är inga premiumbilar. Och om alla plötsligt börjar ta premiumpriser bara för att det är en elbil så är det fel utveckling, tycker jag. Jag har alltid stört mig på att Volkswagen, som påstås bygga bilar för folket, tar hutlöst betalt för sina bilar. Koreanerna har på många sätt tagit över rollen som "folkbilstillverkare" med bra och billiga bilar. Jag vill inte att de går samma väg som VW.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Ganska hög och med relativt kort huv så blir det väl sådär. Tycker ändå den är snygg. Har blivit lite skadad av mina år som elbilist för nu tycker jag t ex en BMW 4 GC som i4 är baserad på jättekonstig ut med så lång motorhuv. En "klassisk skönhet" som Jaguar E-Type ser nästan parodisk ut där huven står för 50% av bilens längd.
Ganska hög och med relativt kort huv så blir det väl sådär. Tycker ändå den är snygg. Har blivit lite skadad av mina år som elbilist för nu tycker jag t ex en BMW 4 GC som i4 är baserad på jättekonstig ut med så lång motorhuv. En "klassisk skönhet" som Jaguar E-Type ser nästan parodisk ut där huven står för 50% av bilens längd.
Det är väl inte främst längden på huven som jag tycker ger ett knepigt intryck. Det är kurvaturen på huven som ser upptryckt ut. Men det är ju som vanligt en subjektiv åsikt, inte ett beslut.
Bilen kan laddas med 800-voltsteknik, vilket i teorin kan fylla på batteriet från 10 till 80 procent på 18 minuter. Det är beräknat på en laddhastighet på 239 kW.
– Vi kunde ha satt 350 kW, men vi har tittat på kurvorna och det är vid 239 kW som den maximala laddpeaken är, säger Joakim Jöhncke.
Det finns också en funktion som omvandlar bilen till en slags rullande powerbank. Med hjälp av en extra laddhandske med schukoadapter som sätts i ladduttaget kan bilen dela med sig av sin ström till andra apparater. Det går också att ladda en annan elbil om det skulle behövas, då utan schukoadaptern.
Det går alltså ladda en annan bil med en TYP2 kabel, hane-hane?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Bilen kan laddas med 800-voltsteknik, vilket i teorin kan fylla på batteriet från 10 till 80 procent på 18 minuter. Det är beräknat på en laddhastighet på 239 kW.
– Vi kunde ha satt 350 kW, men vi har tittat på kurvorna och det är vid 239 kW som den maximala laddpeaken är, säger Joakim Jöhncke.
Det finns också en funktion som omvandlar bilen till en slags rullande powerbank. Med hjälp av en extra laddhandske med schukoadapter som sätts i ladduttaget kan bilen dela med sig av sin ström till andra apparater. Det går också att ladda en annan elbil om det skulle behövas, då utan schukoadaptern.
Det går alltså ladda en annan bil med en TYP2 kabel, hane-hane?
Nja, vet inte om jag missuppfattar här. Man ansluter inte direkt i CCS kontakten på Kian. Om jag sett rätt kommer man ha en schukouttag (vanligt elkontakt, typ två hål i väggen) precis bredvid CCSen. Detta är den sk V2L funktionen och innebär att man kan ladda en annan bil med upp till 3,6 kW med en schuko till ccs laddkabel. Så har jag uppfattat det iaf.
Blir lite besviken på Kia. Jag har kollat lite på priserna i olika länder. Bl.a Tyskland, UK och Frankrike och jämfört med Sverige.
Jag jämförde också med svenska priser UTAN elbilsbonusen... Ser ut som Kia tagit priserna rakt upp och ner och lagt på cirkus 70 papp. Tråkigt värre.
(notera att EV6 i Tyskland säljs med lilla batteriet)
Det kan inte vara skillnader i momssatserna och runt de 20k som VSG kostar då? Ser ut att vara rätt lika om man tar med de effekterna.
Franska momsen är ju 20% t.ex. Tyskland har väl typ 19% men har just nu en tillfälligt sänkt moms pga pandemin har jag för mig. Så visst, en liten del kanske kan förklaras av den. VSG finns ju naturligtvis också. Den borde skrotas helt och hållet. Jag fick parkeringsskada (repad lack) på min nuvarande bil och då är självrisken typ 7 papp.
Jaja, tråkigt iaf. Lite högre prisläge än jag hade förväntat mig. Hade hoppats på att kunna få tag i en för runt 500' efter bonus. Ska bli intressant och se utrustningsnivåer vad det lider. Min förbokning får nog ligga kvar ett tag iaf.
Det kan inte vara skillnader i momssatserna och runt de 20k som VSG kostar då? Ser ut att vara rätt lika om man tar med de effekterna.
Franska momsen är ju 20% t.ex. Tyskland har väl typ 19% men har just nu en tillfälligt sänkt moms pga pandemin har jag för mig. Så visst, en liten del kanske kan förklaras av den. VSG finns ju naturligtvis också. Den borde skrotas helt och hållet. Jag fick parkeringsskada (repad lack) på min nuvarande bil och då är självrisken typ 7 papp.
Jaja, tråkigt iaf. Lite högre prisläge än jag hade förväntat mig. Hade hoppats på att kunna få tag i en för runt 500' efter bonus. Ska bli intressant och se utrustningsnivåer vad det lider. Min förbokning får nog ligga kvar ett tag iaf. [/quote]
Ja precis, så franskt pris med svensk moms blir 715k för GT, så lägg på VSG så är det 735k +/- 5k. Så det verkar ju vara mer eller mindre samma priser tycker jag.
Tyskland har återgått till 19% moms igen. Det var tillfällig moms på 16% fram till sista december 2020 mycket riktigt pga pandemin.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Den minsta kostar alltså som en SR+. För en Kia med 200hk.
Man har ambitioner minsann.
Ja, det är lite så jag tänker också. Visserligen två helt olika bilar, och Kian har 800V och lite annat lull-lull som Tesla saknar, men ändå. De har självförtroende, den saken är klar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14