Tysken, BatteryLife testade live igår, vill minnas det stod 24.5kWh/100km med 116km/h i snitt
5-9 grader
Tittade lite på hans video igår, känslan var törstig och coldgate efter 28mil i 130km/h vid +2C. Bra iaf att bilen visar snöflinga på batteriet vid coldgate.
Vad betyder/menas med cold gate, för oss som inte är 500%
"up2date with all terms& knowledge" runt elbilar.
Tysken, BatteryLife testade live igår, vill minnas det stod 24.5kWh/100km med 116km/h i snitt
5-9 grader
Tittade lite på hans video igår, känslan var törstig och coldgate efter 28mil i 130km/h vid +2C. Bra iaf att bilen visar snöflinga på batteriet vid coldgate.
Vad betyder/menas med cold gate, för oss som inte är 500%
"up2date with all terms& knowledge" runt elbilar.
Det innebär att elbilens driftbatteri har blivit nedkylt, och då stryps laddeffekten ned vid supersnabbladdning. Laddningen tar då längre tid.
Ingenjörerna hos biltillverkarna har löst det på lite olika sätt. Oftast värms batteriet upp med värmslingor på något vis.
Batteriet verkar trivas bäst runt 20-25 grader, såg att Mercedes elbussar med solid state batterier har 70 grader.
Litium batterier kan skadas om de snabbladdas nedkylda.
Uttrycket Gate syftar nog på att biltillverkaren inte håller vad de lovar. 15-20 minuters laddtid blev 45 minuter i verkligheten.
Provkörning avklarad. Bra klipp i bilen, känns mycket mindre än vad den är när man kör omkring i den. Ingen bil för längre personer som förare och absolut inte i baksätet. Bra med East entry när man ska i och ur bilen. I det stora hela en fin och rolig bil. Den var dock mjukare än vad jag trodde den skulle vara i GT-utförande. Kul att köra omkring med backkameran påslagen när man kör runt.
Hej
Har blivit lite nyfiken på KIA EV6 GT-Line och ska i dagarna åka o provköra.
Är det någon som lyckats pruta eller är priset hugget i sten?
Såg att om man går med i LRF så får man 6% men är ju inte direkt lantbrukare,,,
Kollade EV6 GT-Line igår!
Bilen kändes ombonad och samtidigt modern.
Dock tyckte jag den kändes betyligt mindre än den sett ut på bild.
Sätena var inte i min smak, alldeles för hårda.
Baksätet var ok benutrymme men bredden kändes mindre än min Model 3.
Bagaget kändes också "för litet" och saknade utrymmet under golvet.
Det fanns inte tid för provkörning igår, det får bli nästa gång. Om det blir någon nästa gång......
Det starkaste intrycket var hur orevliga "vanliga bilförsäljare" är jämfört med de hos Tesla!
Det starkaste intrycket var hur orevliga "vanliga bilförsäljare" är jämfört med de hos Tesla!
Det beror ju helt på vilken ÅF det handlar om. På vissa ställen är man totalignorerad och på andra så möter man någon som är helt frälst vid elbilar och kan allt.
Detsamma gäller hos Tesla.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24 IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Jag har varit och kikat på en röd och en svart idag och tycker den ser väldigt bra ut i verkligheten. Medan jag åt lunch på en restaurang i närheten så var där konstant folk som flockades runt den röda bilen som var parkerad utanför bilhandlaren.
Hej
Har blivit lite nyfiken på KIA EV6 GT-Line och ska i dagarna åka o provköra.
Är det någon som lyckats pruta eller är priset hugget i sten?
Såg att om man går med i LRF så får man 6% men är ju inte direkt lantbrukare,,,
Du får rabatt från LRF ändå. Har du bara ett AB, ska det inte vara något problem. Har tom för mig att jag fick 7 % via LRF på en EV6.
Tar du o finansierar via KIA, ger de 8 % direkt. Dock lite högre ränta. MEN-- de drar av miljöpremien direkt o står själva för risken att den inte betalas ut.
Nu blir det en model y istället för mig, men EV6:an var nära att det blev.
Ägare av en Tesla model Y LR, midnight silver metallic, 20 tum fälg
Vissa saker kanske inte är så användbara för mig, t.ex dödavinkelnkameran. Jag föredrar en signal i backspegeln.
Den jag provade var GT Line med all(?) utrustning, till provkörningen fanns bara den med 325 hk, AWD och Meridian som ju lät kanon men jag hade helst velat testa den magrare versionen.
Låg sitthöjd bak och låg takhöjd bak, men där ska ju inte jag sitta så det spelar mindre roll. Och bagageutrymmet såg lite smått ut men där ska jag inte sitta heller.
I fram var det bra. Jag satt skönt, styrningen var skön, den kändes pigg men min blir alltså 100 hk mindre pigg, rätt så spejsig och det fanns en del härliga små rattar - vilket jag gillar.
Kändes helt rätt.
Vissa saker kanske inte är så användbara för mig, t.ex dödavinkelnkameran. Jag föredrar en signal i backspegeln.
Är det samma system som i Iq5, med runda kamerabilder från sidokamerorna som fälls in och visas i skärmen när man skall byta fil?
Isf. så tycker jag det var en riktigt bra och smart lösning!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Vissa saker kanske inte är så användbara för mig, t.ex dödavinkelnkameran. Jag föredrar en signal i backspegeln.
Den jag provade var GT Line med all(?) utrustning, till provkörningen fanns bara den med 325 hk, AWD och Meridian som ju lät kanon men jag hade helst velat testa den magrare versionen.
-//-
Letar också efter basversionen att testa, men finns den inne någonstans att testa?
Basversionen verkar ha allt som är need to have för mig, resten hör till nice to have, och måste testa de olika för att se vilken nivå jag ska lägga mig på. Letar...
Är det samma system som i Iq5, med runda kamerabilder från sidokamerorna som fälls in och visas i skärmen när man skall byta fil?
Isf. så tycker jag det var en riktigt bra och smart lösning!
Låter som att det är samma. Har bara testat basversionen av Ionic5 som inte hade det.
Håller med dig, innovativ lösning men det var regnigt och grått ute och jag har dubbelslipade glasögon på näsan. Går snabbare för mig att uppfatta om det bara lyser eller blinkar i backspegeln.
Jag provade aldrig byta fil när det låg ett annat fordon i döda vinkeln så jag vet inte om systemet hade hindrat eller varnat mig på annat sätt.
Är det samma system som i Iq5, med runda kamerabilder från sidokamerorna som fälls in och visas i skärmen när man skall byta fil?
Isf. så tycker jag det var en riktigt bra och smart lösning!
Låter som att det är samma. Har bara testat basversionen av Ionic5 som inte hade det.
Håller med dig, innovativ lösning men det var regnigt och grått ute och jag har dubbelslipade glasögon på näsan. Går snabbare för mig att uppfatta om det bara lyser eller blinkar i backspegeln.
Jag provade aldrig byta fil när det låg ett annat fordon i döda vinkeln så jag vet inte om systemet hade hindrat eller varnat mig på annat sätt.
Testad enklaste basversionen av Iq5, och även den bilen hade den funktionen. Hade även någon märklig varning när jag stod fickparkerad och en annan bil skulle ge sig iväg (kändes kanske inte fullt lika klockren, men tyder ändå på innovativt nytänk av Hyundai).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Både EV6 och Ioniq 5 ser ju hemska ut, både exteriört men framförallt interiört...
Jag var och provsatt en EV6 igår. Fin bil på många sätt och bra teknik, men gillar inte heller utseendet, front och akter hänger liksom inte ihop, det är too much av design framförallt aktern.
Interiören kändes välgjord materialmässigt etc, men känns inte modern i design och upplägg. Utspridda knappar och skärmar, och man flackar med blicken eftersom det känns rörigt.
Det kändes väldigt skönt och avslappnande att sätta sig i sin Model 3 igen.
Utspridda knappar och skärmar, och man flackar med blicken eftersom det känns rörigt.
Det kändes väldigt skönt och avslappnande att sätta sig i sin Model 3 igen.
Fast så är det ju ofta när man sätter sig i en bil man är van vid... Min sambo blev skitstressad av Model 3 och Y för att det var så svårt (för henne) att hitta allting. Jag visste var allting var då man sett typ 50 miljoner videos om bilen på Youtube. För henne var det en chock istället.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24 IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Både EV6 och Ioniq 5 ser ju hemska ut, både exteriört men framförallt interiört...
Exteriört så gillar jag de inte alls personligen, men interiört så så tycker jag att Iq5 (har inte hunnit testa EV6) är mycket trevlig!
Tycker de lyckats väldigt bra, om än kanske något plastig interiör och exteriör (men det var basmodellen jag testade, Advanced skall tydligen vara väldigt mycket trevligare interiörmässigt).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Gällande I5 är det en stor skillnad i hur interiören upplevs. Essential är mycket hård plast och Advanced är mer mjuk plast, tyg och läder. Jag (som aldrig har kört lyxbilar) tycker I5 känns som en lyxbil.
Både EV6 och Ioniq 5 ser ju hemska ut, både exteriört men framförallt interiört...
Jag var och provsatt en EV6 igår. Fin bil på många sätt och bra teknik, men gillar inte heller utseendet, front och akter hänger liksom inte ihop, det är too much av design framförallt aktern.
Interiören kändes välgjord materialmässigt etc, men känns inte modern i design och upplägg. Utspridda knappar och skärmar, och man flackar med blicken eftersom det känns rörigt.
Det kändes väldigt skönt och avslappnande att sätta sig i sin Model 3 igen.
Utspridda knappar? Var hittade du dem? Och vad menar du med en massa utspridda skärmar? Att det finns ett instrumentkluster?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Både EV6 och Ioniq 5 ser ju hemska ut, både exteriört men framförallt interiört...
Jag var och provsatt en EV6 igår. Fin bil på många sätt och bra teknik, men gillar inte heller utseendet, front och akter hänger liksom inte ihop, det är too much av design framförallt aktern.
Interiören kändes välgjord materialmässigt etc, men känns inte modern i design och upplägg. Utspridda knappar och skärmar, och man flackar med blicken eftersom det känns rörigt.
Det kändes väldigt skönt och avslappnande att sätta sig i sin Model 3 igen.
Håller med lite om att det är mycket knappar och sånt, en smula rörigt och att man måste trycka på en knapp för att skifta mellan climat och stereo.