KIA EV6

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: KIA EV6

Inlägg av iAkita »

Nu introducerar Kia förvärmning av batteriet för EV6:
Screenshot_20221007-170319_Yahoo Mail.jpg
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: KIA EV6

Inlägg av Tessi19 »

iAkita skrev:
Nu introducerar Kia förvärmning av batteriet för EV6:
Screenshot_20221007-170319_Yahoo Mail.jpg
Härligt med tydlig information: ”Hyundai kolla!!!”
Man fattar inte att det är inom samma koncern Bild
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14495
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: KIA EV6

Inlägg av taliz »

Ingen OTA i EV6?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: KIA EV6

Inlägg av Tessi19 »

taliz skrev:
Ingen OTA i EV6?
Vet inte vad som gäller i EV6 men det här liksom för H I5 är en BMS update som kräver att verkstaden gör det, så inte en informationssystem/navigation update.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: KIA EV6

Inlägg av martinot »

Dafro skrev:
MWall skrev:
Ok, hur stor skillnad gör det då?
Inte en susning då de inte säljs än då alla tillverkare säljer på prestanda just nu men hoppas att det går över på några år.
Varför vill du ha det sämre?

Det är ju den enorma prestandan som är så kul med elbilar! :D

Som Mwall säger så är det förhållandevis billigt med högpresterande elbilar, om man jämför just med fossilbilar (där det oftast är enormt dyrt).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: KIA EV6

Inlägg av Dafro »

martinot skrev:
Dafro skrev:
MWall skrev:
Ok, hur stor skillnad gör det då?
Inte en susning då de inte säljs än då alla tillverkare säljer på prestanda just nu men hoppas att det går över på några år.
Varför vill du ha det sämre?

Det är ju den enorma prestandan som är så kul med elbilar! :D

Som Mwall säger så är det förhållandevis billigt med högpresterande elbilar, om man jämför just med fossilbilar (där det oftast är enormt dyrt).

Mången dialog med dig idag, vore kul att ses. Jag vill inte ha sämre utan bättre räckvid hellre än mer prestanda. Men visst är prestandan kul men det är ju inte så ofta jag har behov av att använda den. Hatar laddköer kraftfullt. Kan jag slippa dessa så skulle jag nästan kunna ta 150 hk men vill gärna ha 300 men de 500+ jag får i IX lär var överflödiga, men lite kul att den nästan matchar kvarts milen med MYP med en stor jävla suv. 12.2 mor 12.3 tror jag det var men med högre hastighet i IX.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: KIA EV6

Inlägg av Curik »

taliz skrev:
Ingen OTA i EV6?
Jag hoppas inte det! Vill aldrig ha det igen. :mrgreen:
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14495
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: KIA EV6

Inlägg av taliz »

Curik skrev:
taliz skrev:
Ingen OTA i EV6?
Jag hoppas inte det! Vill aldrig ha det igen. :mrgreen:
Efter ID4 så vill iaf jag det..
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14495
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

KIA EV6

Inlägg av taliz »

Dafro skrev:
martinot skrev:
Dafro skrev:
MWall skrev:
Ok, hur stor skillnad gör det då?
Inte en susning då de inte säljs än då alla tillverkare säljer på prestanda just nu men hoppas att det går över på några år.
Varför vill du ha det sämre?

Det är ju den enorma prestandan som är så kul med elbilar! :D

Som Mwall säger så är det förhållandevis billigt med högpresterande elbilar, om man jämför just med fossilbilar (där det oftast är enormt dyrt).

Mången dialog med dig idag, vore kul att ses. Jag vill inte ha sämre utan bättre räckvid hellre än mer prestanda. Men visst är prestandan kul men det är ju inte så ofta jag har behov av att använda den. Hatar laddköer kraftfullt. Kan jag slippa dessa så skulle jag nästan kunna ta 150 hk men vill gärna ha 300 men de 500+ jag får i IX lär var överflödiga, men lite kul att den nästan matchar kvarts milen med MYP med en stor jävla suv. 12.2 mor 12.3 tror jag det var men med högre hastighet i IX.
Det fina med elbilar är ju att det inte kostar något räckviddsmässigt med enorm prestanda.
En S Plaid går typ lika långt som en LR, så länge dom har samma fälgar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: KIA EV6

Inlägg av Dafro »

taliz skrev:
Dafro skrev:
martinot skrev:
Dafro skrev:
MWall skrev:
Ok, hur stor skillnad gör det då?
Inte en susning då de inte säljs än då alla tillverkare säljer på prestanda just nu men hoppas att det går över på några år.
Varför vill du ha det sämre?

Det är ju den enorma prestandan som är så kul med elbilar! :D

Som Mwall säger så är det förhållandevis billigt med högpresterande elbilar, om man jämför just med fossilbilar (där det oftast är enormt dyrt).

Mången dialog med dig idag, vore kul att ses. Jag vill inte ha sämre utan bättre räckvid hellre än mer prestanda. Men visst är prestandan kul men det är ju inte så ofta jag har behov av att använda den. Hatar laddköer kraftfullt. Kan jag slippa dessa så skulle jag nästan kunna ta 150 hk men vill gärna ha 300 men de 500+ jag får i IX lär var överflödiga, men lite kul att den nästan matchar kvarts milen med MYP med en stor jävla suv. 12.2 mor 12.3 tror jag det var men med högre hastighet i IX.
Det fina med elbilar är ju att det inte kostar något räckviddsmässigt med enorm prestanda.
En S Plaid går typ lika långt som en LR, så länge dom har samma fälgar.
Inte så som man optimerar nu men du kan ju ha annan typ av batteri som är långsammare på att ge effekt och mer optimerade för räckvidd. Men visst är det kul med effekt vid korsningar och rondeller mm.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14495
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: KIA EV6

Inlägg av taliz »

Dafro skrev:
taliz skrev:
Dafro skrev:
martinot skrev:
Dafro skrev:
Inte en susning då de inte säljs än då alla tillverkare säljer på prestanda just nu men hoppas att det går över på några år.
Varför vill du ha det sämre?

Det är ju den enorma prestandan som är så kul med elbilar! :D

Som Mwall säger så är det förhållandevis billigt med högpresterande elbilar, om man jämför just med fossilbilar (där det oftast är enormt dyrt).

Mången dialog med dig idag, vore kul att ses. Jag vill inte ha sämre utan bättre räckvid hellre än mer prestanda. Men visst är prestandan kul men det är ju inte så ofta jag har behov av att använda den. Hatar laddköer kraftfullt. Kan jag slippa dessa så skulle jag nästan kunna ta 150 hk men vill gärna ha 300 men de 500+ jag får i IX lär var överflödiga, men lite kul att den nästan matchar kvarts milen med MYP med en stor jävla suv. 12.2 mor 12.3 tror jag det var men med högre hastighet i IX.
Det fina med elbilar är ju att det inte kostar något räckviddsmässigt med enorm prestanda.
En S Plaid går typ lika långt som en LR, så länge dom har samma fälgar.
Inte så som man optimerar nu men du kan ju ha annan typ av batteri som är långsammare på att ge effekt och mer optimerade för räckvidd. Men visst är det kul med effekt vid korsningar och rondeller mm.
Fel, det finns ingen ”typ av batteri som är långsammare på att ge effekt och mer optimerade för räckvidd”.
Batterier med högt nickelinnehåll, ala NCA/NCM/NCMA, är de som ger högst energitäthet och därmed också längst räckvidd.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: KIA EV6

Inlägg av Dafro »

Nja, kanske inte finns men går ju styra utvecklingen men kolla vad en svensk sportbilstillverkare har att säga om saken. Tror han har bättre kunskap än dig om det, men vad vet jag… han prioriterar hög effekt med kort räckvidd.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: KIA EV6

Inlägg av martinot »

Om du tänker på Christian von K så är hans val av sin egna elbil en Tesla M3P.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: KIA EV6

Inlägg av Dafro »

martinot skrev:
Om du tänker på Christian von K så är hans val av sin egna elbil en Tesla M3P.
Tack för info, men det hade ju inget med saken att göra dock. Misstänkte nästan det dock.

Det han säger i korta drag är att om man inte fokuserade på att ha mycket effekt i bilar, (vilket är det som säjer nu) utan optimerar för lägre effekt så kan använda Trögare batterier som ger löngre räckvidd. Vilket jag tror ör den vägen som man kommer gå för att få fler att köpa elbil

Hans sweet spot eller vad man ska kalla det var 80 kWh batteri med räckvidd på typ 30-40 mil när det är kallare och 50 på sommaren, kan ha kommit ihåg något fel.

Är en intervju med alrik på AMS.

Men för att bli lite on topic i en EV6 tråd så är det ju bra att dom nu ska bli uppdaterade med förvärmning inför vintern. Ladda på ionity igår och eftersom jag gör det så sällan så ville jag se vad övriga bilar hade för laddhastighet. Stod en ID4 med 69% och ladda med 52 kW och sen kom en EV6 och med en kommer jag inte ihåg laddnivån på men låg på 149, en bit under dess maxnivå men det var ca 9 grader ute. Själv hade jag med min gamla häck 153 kW vid 69% och det samma när jag avsluta vid 80%. Behövde bara 60 men vill jämföra med ID4 och sedan gick det så snabbt så det fick bli 80.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14495
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: KIA EV6

Inlägg av taliz »

Dafro skrev:
martinot skrev:
Om du tänker på Christian von K så är hans val av sin egna elbil en Tesla M3P.
Tack för info, men det hade ju inget med saken att göra dock. Misstänkte nästan det dock.

Det han säger i korta drag är att om man inte fokuserade på att ha mycket effekt i bilar, (vilket är det som säjer nu) utan optimerar för lägre effekt så kan använda Trögare batterier som ger löngre räckvidd. Vilket jag tror ör den vägen som man kommer gå för att få fler att köpa elbil

Hans sweet spot eller vad man ska kalla det var 80 kWh batteri med räckvidd på typ 30-40 mil när det är kallare och 50 på sommaren, kan ha kommit ihåg något fel.
Du har nog missuppfattat. "Trögare" batterier ger inte högre kapacitet, bara lägre pris.
Det Christian försöker säga är nog att många idag fokuserat på att bygga dyra, högmarginal, bilar. För att få dem konkurrenskraftiga så måste man då leverera god prestanda.
Dvs man har satsat på NCA/NCM/NCMA. Men nu kommer allt mer "billiga" bilar, där fokus på prestanda inte är lika viktigt. Då kommer celler såsom "tröga" LFP bli allt mer populära. De är billigare, men levererar sämre prestanda. De har också lägre energitäthet, dvs samma volym/vikt av LFP ger lägre kapacitet än NCA/NCM/NCMA.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: KIA EV6

Inlägg av Dafro »

taliz skrev:
Dafro skrev:
martinot skrev:
Om du tänker på Christian von K så är hans val av sin egna elbil en Tesla M3P.
Tack för info, men det hade ju inget med saken att göra dock. Misstänkte nästan det dock.

Det han säger i korta drag är att om man inte fokuserade på att ha mycket effekt i bilar, (vilket är det som säjer nu) utan optimerar för lägre effekt så kan använda Trögare batterier som ger löngre räckvidd. Vilket jag tror ör den vägen som man kommer gå för att få fler att köpa elbil

Hans sweet spot eller vad man ska kalla det var 80 kWh batteri med räckvidd på typ 30-40 mil när det är kallare och 50 på sommaren, kan ha kommit ihåg något fel.
Du har nog missuppfattat. "Trögare" batterier ger inte högre kapacitet, bara lägre pris.
Det Christian försöker säga är nog att många idag fokuserat på att bygga dyra, högmarginal, bilar. För att få dem konkurrenskraftiga så måste man då leverera god prestanda.
Dvs man har satsat på NCA/NCM/NCMA. Men nu kommer allt mer "billiga" bilar, där fokus på prestanda inte är lika viktigt. Då kommer celler såsom "tröga" LFP bli allt mer populära. De är billigare, men levererar sämre prestanda. De har också lägre energitäthet, dvs samma volym/vikt av LFP ger lägre kapacitet än NCA/NCM/NCMA.
Lägre pris ger mer kWh per krona, funkar ju också, löngre räckvidd för samma peng. Dock lät det inte så på Christian men jag har inte löst på så kan inte säga mot, ödmjuk som jag är.
27,8 kWp solceller
OvePaHornet
Inlägg: 211
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: KIA EV6

Inlägg av OvePaHornet »

Idag byggs min bil! :mrgreen:

Lite tråkigt att den inte får denna uppdatering bara… https://insideevs.com/news/625768/hyund ... ng-speeds/
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19565
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: KIA EV6

Inlägg av Bjelke »

En polare här har beställt två stycken EV6, en vanlig för snabb leverans och en GT som
kommer lite senare. Han går från en model 3 LR. Vi stod och kikade på en utanför
deras företag nyss (som en kompis till honom svängde förbi med), den är riktigt najs tycker
jag numera (skitful tyckte jag i början) :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
OvePaHornet
Inlägg: 211
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: KIA EV6

Inlägg av OvePaHornet »

Beredd att hålla med, den växer på en! Är väl inte jätteimponerad av kromlisten som ”håller ihop” blinkersen bak (men jag förstår designen), känns som ”typiskt” asiatiskt :roll:
Vita inslagen i inredningen på GT-line går också att dividera (föredrar vanliga/GT), men smaken är som baken :mrgreen:
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: KIA EV6

Inlägg av iAkita »

Goda nyheter (och dåliga). Igår upptäckte jag att det går att aktivera batteriuppvärmningen manuellt. Detta är utmärkt och något de flesta elbilsägare har önskat sig länge, oavsett vilken bil de kör. Bra jobbat Kia!

De dåliga nyheterna? Jo, SoC måste vara minst 70% för att kunna starta den. (Jag har inte hunnit undersöka om den håller batteriet vid konstant temperatur även om SoC sjunker under 70% efter att funktionen aktiverats.) Inte så bra gjort Kia... Så bra idé, dåligt genomförande.
EV6 batteriuppvärmning.jpg
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19565
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: KIA EV6

Inlägg av Bjelke »

Ja ligger man över 70% så är väl sannolikheten att man behöver värma batteriet typ noll… konstigt…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: KIA EV6

Inlägg av iAkita »

Jag tror det är för att optimera prestanda/effektuttag, inte för att optimera laddning. Men märklig implementering om de ändå lade till funktionen.

Funderar även på om det är specifikt för GT modellen, för jag fattar inte att ingen tycks ha hittat funktionen tidigare.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
MrRun
elbilist
Inlägg: 804
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: KIA EV6

Inlägg av MrRun »

iAkita skrev:
Jag tror det är för att optimera prestanda/effektuttag, inte för att optimera laddning. Men märklig implementering om de ändå lade till funktionen.

Funderar även på om det är specifikt för GT modellen, för jag fattar inte att ingen tycks ha hittat funktionen tidigare.
Ja så är det såklart när man tänker efter. Det är en performance-feature för endast GT.
Ioniq 5 FE AWD
OvePaHornet
Inlägg: 211
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: KIA EV6

Inlägg av OvePaHornet »

Någon som haft problem med 12V-batteriet? Läser man på internationella forum så verkar batteriet laddas ur (av oklara anledningar). Gamla Niro hade väldiga problem med detta, men ingen av anläggningarna som ingår i koncernen jag jobbar på har haft dessa problem med EV6 :?:
PNK46
elbilist
Inlägg: 12
Blev medlem: 03 aug 2016 09:55

Re: KIA EV6

Inlägg av PNK46 »

Hej, efter 13 månader med min Kia EV6 fick jag första problem. 12V batteri dog. Kia assistans hjälpte med startbooster, motorn jobbade 150 minuter och laddade 12V batteri, nästa 2 dagar bilen startade utan problem. Inte den 3 dagen. Så jag sitter och letar efter startbooster. Vet ni någon model som ni använder och kan rekommendera och skulle passa till EV6?
Skriv svar