KIA EV6

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1114
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: KIA EV6

Inlägg av DanneLKPG »

linoleum skrev:
Evick skrev:
Lellepite skrev:
Pratade med min handlare i veckan angående vår beställda EV6 AWD plus (beställde i slutet på oktober) och fick väl det mindre roliga beskedet att den inte kommer innan hösten. KIA Sverige har gått ut med info till sina återförsäljare att det är brist på någon komponent till den främre elmotorn och att det därför är väldigt långa leveranstider på alla AWD bilar. Dom hade en förhoppning att leveranstiden inte skulle överstiga ett år men kunde inte lova något.
Det med motorn hörde jag redan i sepember, men då från en Hyundai handlare när jag provkörde IONIQ 5.
Då var jag tydlig med att leveranstider var viktiga och leverans innan nyår, man han kunde direkt säga att det inte skulle vara möjligt.

Men från Kia-handlare känns det som man hanterar informationen på ett annat sätt, eller så kommer den inte ut tillhandlarna på samma sätt som hos Hyundai-handlarna.
Ajdå, låter inte bra. När jag beställde GT-Line sa säljaren att leverans bör bli någon gång juni-sep, men ej löfte. Medan när jag pratade med Huyndai sa de att de leveranserna som Kia säger ska man ta med en grov nypa salt.

Är det förresten någon som mer utförligt testat RWD vs AWD på Kia EV6? Jag beställde AWD för att få kraft och grepp, och vad som förstått marginellt sämre räckvidd.
Men om leveranserna drar iväg för AWD kanske man får överväga RWD.
https://www.youtube.com/user/bjornnylan ... ?query=ev6

Här finns tester med både RWD och AWD.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Raptor
Inlägg: 149
Blev medlem: 09 aug 2017 12:39

Re: KIA EV6

Inlägg av Raptor »

Är det någon som vet varför ev6 kostar ca 75000 kr mer i Sverige jämfört med Danmark?
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: KIA EV6

Inlägg av iAkita »

EV6 vinnare av Red Dot's Best of the best award. Fler än jag som tycker designen är brilljant alltså. Kul!

https://evmagz.com/kia-ev6-takes-victor ... est-title/
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11586
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: KIA EV6

Inlägg av martinot »

Inte briljant, men däremot så gillar jag formgivningen av EV6 bra mycket mer än syskonet Ioniq 5 (som jag inte alls kan stå ut med designen på exteriört, även om OK interiört).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: KIA EV6

Inlägg av Gargamel »

Såg en ev6 idag på vägen hem.
Den verkar intressant och ca 6500kr med leasing
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11586
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: KIA EV6

Inlägg av martinot »

Gargamel skrev:
Såg en ev6 idag på vägen hem.
Den verkar intressant och ca 6500kr med leasing
Testkör!

Står det mellan EV6, Model Y och Mach-E?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: KIA EV6

Inlägg av Gargamel »

martinot skrev:
Gargamel skrev:
Såg en ev6 idag på vägen hem.
Den verkar intressant och ca 6500kr med leasing
Testkör!

Står det mellan EV6, Model Y och Mach-E?
Tesla står utanför tävlan, antingen för för för fööööööööööööööööööööööööööööööööööööööör dyr eller fööööööööööööör liten (3, S)
Ev6 ser najs ut på utsidan, men har hittat en del mach e som kan fås inom snart och 2 månader lite var stans i sverige.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14517
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: KIA EV6

Inlägg av taliz »

Gargamel skrev:
martinot skrev:
Gargamel skrev:
Såg en ev6 idag på vägen hem.
Den verkar intressant och ca 6500kr med leasing
Testkör!

Står det mellan EV6, Model Y och Mach-E?
Tesla står utanför tävlan, antingen för för för fööööööööööööööööööööööööööööööööööööööör dyr eller fööööööööööööör liten (3, S)
Ev6 ser najs ut på utsidan, men har hittat en del mach e som kan fås inom snart och 2 månader lite var stans i sverige.
Y är väl varken mindre eller dyrare än Forden?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
holydiver
Inlägg: 5
Blev medlem: 02 apr 2022 12:46

Re: KIA EV6

Inlägg av holydiver »

Hur fick du fram genom ÅF att den är med på den båten?
Jag har en svart gt-line med prel leverans 26 april, dvs oxkså v17. Samma båt?
Önsketänkande?



[quote="Evick"][quote="Vktr"]Hej,
Beställde en KIA EV6 igår som står på båten på väg till Sverige och ska vara leveransklar vecka 17. Verkar som dom har haft många avbeställningar pga av långa leveranstider.
Ett tips är om ni frågar om det finns inkommande bilar så är nästa leverans direkt efter sommaren som jag förstod det.[/quote]

Vad är det för bil du har beställt?

Min som beställdes i oktober ska vara med detta fartyget, ska komma till hamn i början av April.

https://www.vesselfinder.com/?imo=9472206[/quote]
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 612
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: KIA EV6

Inlägg av Anderzzon »

taliz skrev:
Gargamel skrev:
martinot skrev:
Gargamel skrev:
Såg en ev6 idag på vägen hem.
Den verkar intressant och ca 6500kr med leasing
Testkör!

Står det mellan EV6, Model Y och Mach-E?
Tesla står utanför tävlan, antingen för för för fööööööööööööööööööööööööööööööööööööööör dyr eller fööööööööööööör liten (3, S)
Ev6 ser najs ut på utsidan, men har hittat en del mach e som kan fås inom snart och 2 månader lite var stans i sverige.
Y är väl varken mindre eller dyrare än Forden?
Tror att Ford kränger rätt många med det lilla batteriet, då är leasingen ca 1500 billigare än Model Y
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11586
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: KIA EV6

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
Gargamel skrev:
martinot skrev:
Gargamel skrev:
Såg en ev6 idag på vägen hem.
Den verkar intressant och ca 6500kr med leasing
Testkör!

Står det mellan EV6, Model Y och Mach-E?
Tesla står utanför tävlan, antingen för för för fööööööööööööööööööööööööööööööööööööööör dyr eller fööööööööööööör liten (3, S)
Ev6 ser najs ut på utsidan, men har hittat en del mach e som kan fås inom snart och 2 månader lite var stans i sverige.
Y är väl varken mindre eller dyrare än Forden?
Har inte testat det, men så har jag också förstått det.

Borde ju vara ett alternativ att överväga och jämföra tillsammans med de andra håller jag med om (sedan om man i slutändan föredrar någon av de andra bilarna så har man ju iaf. testat).

Om man väljer vettig räckvidd, effekt och utrustningsnivå, så skulle jag även tippa på att det inte blir några enorma skillnader i inköpspris i slutändan.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Getz99
Inlägg: 3
Blev medlem: 02 apr 2022 13:08

Re: KIA EV6

Inlägg av Getz99 »

holydiver skrev:
Hur fick du fram genom ÅF att den är med på den båten?
Jag har en svart gt-line med prel leverans 26 april, dvs oxkså v17. Samma båt?
Önsketänkande?

Säkert samma båt, Grand Uranus anländer till Wallhamn nästa onsdag 6/4

Evick skrev:
Vktr skrev:
Hej,
Beställde en KIA EV6 igår som står på båten på väg till Sverige och ska vara leveransklar vecka 17. Verkar som dom har haft många avbeställningar pga av långa leveranstider.
Ett tips är om ni frågar om det finns inkommande bilar så är nästa leverans direkt efter sommaren som jag förstod det.
Vad är det för bil du har beställt?

Min som beställdes i oktober ska vara med detta fartyget, ska komma till hamn i början av April.

https://www.vesselfinder.com/?imo=9472206
Evick
Inlägg: 30
Blev medlem: 14 okt 2021 20:27

Re: KIA EV6

Inlägg av Evick »

Nä det är jag som tittade på vilka skepp som skulle avgå från Sydkorea.
Säljaren bekräftade bara att bilen var tillverkad och att den var med.

Det är två skepp som kommer till Sverige i veckan.

https://www.marinetraffic.com/en/ais/de ... IAN_EMPIRE

https://www.marinetraffic.com/en/ais/de ... AND_URANUS

Klicka på past track eller route forecast (när knappen är blå) när fartyget är i hamn ser man inte nästa hamn, men så fort det lämnar hamn så ser man vart det ska.

Ser att car.info har ökat på antalet inregistrerade bilar. Vet dock inte om de registreras i förväg eller om det sker först efter de är avlastade.


Getz99 skrev:
holydiver skrev:
Hur fick du fram genom ÅF att den är med på den båten?
Jag har en svart gt-line med prel leverans 26 april, dvs oxkså v17. Samma båt?
Önsketänkande?

Säkert samma båt, Grand Uranus anländer till Wallhamn nästa onsdag 6/4

Evick skrev:
Vktr skrev:
Hej,
Beställde en KIA EV6 igår som står på båten på väg till Sverige och ska vara leveransklar vecka 17. Verkar som dom har haft många avbeställningar pga av långa leveranstider.
Ett tips är om ni frågar om det finns inkommande bilar så är nästa leverans direkt efter sommaren som jag förstod det.
Vad är det för bil du har beställt?

Min som beställdes i oktober ska vara med detta fartyget, ska komma till hamn i början av April.

https://www.vesselfinder.com/?imo=9472206
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10330
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: KIA EV6

Inlägg av Legato »

taliz skrev:
Gargamel skrev:
martinot skrev:
Gargamel skrev:
Såg en ev6 idag på vägen hem.
Den verkar intressant och ca 6500kr med leasing
Testkör!

Står det mellan EV6, Model Y och Mach-E?
Tesla står utanför tävlan, antingen för för för fööööööööööööööööööööööööööööööööööööööör dyr eller fööööööööööööör liten (3, S)
Ev6 ser najs ut på utsidan, men har hittat en del mach e som kan fås inom snart och 2 månader lite var stans i sverige.
Y är väl varken mindre eller dyrare än Forden?
Jag gillar också fasta priser som Tesla har men ska man jämföra så är det ju faktiska priserna som är de relevanta... Framförallt om man vill leasa och framförallt med lilla batteriet så är Mach-E avsevärt billigare. Gällande storleken håller jag dock med.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: KIA EV6

Inlägg av HelectriC »

GT är snabb :D
Screenshot_20220407-150409_YouTube.jpg
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14517
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: KIA EV6

Inlägg av taliz »

HelectriC skrev:
GT är snabb :D
Allt under 300 är långsamt!
(Undra när någon elbil skall klara det...)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: KIA EV6

Inlägg av HelectriC »

Gick tydligen ändå fortare, sick!
Kommer ca 12mil på fullt batteri
Screenshot_20220407-150840_YouTube.jpg
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: KIA EV6

Inlägg av Mickep »

När björn testade fick han mycket hög regenerering.
men förbrukningen! :o
tur att den kan ladda snabbt men frågan är om den effektivaste hastigheten är lägre.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: KIA EV6

Inlägg av HelectriC »

Mickep skrev:
När björn testade fick han mycket hög regenerering.
men förbrukningen! :o
tur att den kan ladda snabbt men frågan är om den effektivaste hastigheten är lägre.
Haha, jag tror inte någon menar att effektivaste hastigheten ligger norr om 200 :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Getz99
Inlägg: 3
Blev medlem: 02 apr 2022 13:08

Re: KIA EV6

Inlägg av Getz99 »

Någon som hört något från sin återförsäljare om de bilar som var med på båten till Wallhamn förra veckan, jag har fått mitt reg nummer men inget leverans datum, min bil förregistrerades 25 mars
karlo
Inlägg: 1
Blev medlem: 26 sep 2021 18:36

Re: KIA EV6

Inlägg av karlo »

Min gick med Grand Uranus och landade hos åf i går.
Getz99
Inlägg: 3
Blev medlem: 02 apr 2022 13:08

Re: KIA EV6

Inlägg av Getz99 »

OK, intressant, vet du när din bil förregistrerades av Kias generalagent i Sverige? Min återförsäljare säger bara att min bil är på båten men inte vilken båt
Evick
Inlägg: 30
Blev medlem: 14 okt 2021 20:27

Re: KIA EV6

Inlägg av Evick »

Det ser ut som flera bilar förregistrerade den 17 mars.
holydiver
Inlägg: 5
Blev medlem: 02 apr 2022 12:46

Re: KIA EV6

Inlägg av holydiver »

Min är också förregistrerat 17e mars och har fått ett regnr.
Borde vara nära leverans men inte fått något ännu
OvePaHornet
Inlägg: 213
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: KIA EV6

Inlägg av OvePaHornet »

Prishöjning på G fr.o.m 1/5! Beställde förövrigt en GT-line igår :D
Skriv svar