KIA EV6

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: KIA EV6

Inlägg av HelectriC »

PNK46 skrev: 09 jan 2023 15:01

Hej, efter 13 månader med min Kia EV6 fick jag första problem. 12V batteri dog. Kia assistans hjälpte med startbooster, motorn jobbade 150 minuter och laddade 12V batteri, nästa 2 dagar bilen startade utan problem. Inte den 3 dagen. Så jag sitter och letar efter startbooster. Vet ni någon model som ni använder och kan rekommendera och skulle passa till EV6?

Men det borde ju vara något annat problem med bilen som bör lösas om 12V inte laddas av HV-batteriet? Booster blir ju bara ett plåster på ett benbrott :?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
OvePaHornet
Inlägg: 196
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: KIA EV6

Inlägg av OvePaHornet »

Har batteriet laddats ur så att det kräver starthjälp, krävs (generellt) byte. Batterierna i Hyundai/KIA är inte världens bästa, om vi säger så :roll:
Finns hur mycket som helst att läsa om batteriproblem på Ioniq5/EV6 på amerikanska forum…
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: KIA EV6

Inlägg av martinot »

PNK46 skrev: 09 jan 2023 15:01
Hej, efter 13 månader med min Kia EV6 fick jag första problem. 12V batteri dog. Kia assistans hjälpte med startbooster, motorn jobbade 150 minuter och laddade 12V batteri, nästa 2 dagar bilen startade utan problem. Inte den 3 dagen. Så jag sitter och letar efter startbooster. Vet ni någon model som ni använder och kan rekommendera och skulle passa till EV6?
Inte testat, men alla för 12V borde fungera utmärkt för din EV6.

Här är ett exempel, men finns många liknande:
https://www.exidegroup.com/se/sv/produk ... er-booster
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: KIA EV6

Inlägg av Dafro »

Är det inte bättre att ladda med en c-tec laddare tex någon natt då och då, den talar ju öven om hur lågt ner batteriet är. Men troligen borde Kia bjuda dig på ett nytt batteri först.
27,8 kWp solceller
PNK46
elbilist
Inlägg: 12
Blev medlem: 03 aug 2016 09:55

Re: KIA EV6

Inlägg av PNK46 »

Tack för alla tips, beställde CTEK CT5 och pratade med Kia angående batteri.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: KIA EV6

Inlägg av Dafro »

Sitter och funderar på att byta ut min E-ton mot något med lite bättre räckvidd och är lite inne på EV6 bla pga 7 års garanti och bra verkstad, men det är det här med hundburen. Ser man på Nylands bananlådor test så går det in 8 lådor i både e-tron och Ev6 och Ariya som jag även funderar på. Prövade med buren i Ariya igår och den gick med säkert 3 mm i marginal till glaset men det går ju justera.

Då handlarna har stängt idag så undrar jag om man kan hitta mått på bagage någonstans, gärna med dubbelbotten bortplockad. När jag försöker gå vidare till ev6 på kias hemsida så får jag 404.

Är förvärmningen av batteri löst numer?

Hur stämmer förbrukningen med abrp tycker ni? För enligt abrp ska jag få den räckvidd jag behöver.

Någon som kört med takbox som kan tala om hur mycket förbrukningen ökar?

Något annat att tänka på?
27,8 kWp solceller
Lurkern
Inlägg: 900
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: KIA EV6

Inlägg av Lurkern »

En EV6 har klent bagage utan hundbur? Diggar EV6 och Ioniq5 men behöver man utrymme finns det massor av alternativ.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: KIA EV6

Inlägg av Dafro »

Lurkern skrev: 05 feb 2023 11:34
En EV6 har klent bagage utan hundbur? Diggar EV6 och Ioniq5 men behöver man utrymme finns det massor av alternativ.
Tack för svar, visade sig att Kia hade öppet idag så jag prövade och visst hundburen går in om jag tar bort dubbelbotten och tar fram vinkelslipen. Men den faller på baksätet, så obekvämt jämfört med E-tron…
27,8 kWp solceller
obobob
Inlägg: 3
Blev medlem: 07 mar 2023 08:53

Re: KIA EV6

Inlägg av obobob »

Tjena.

Jag har en fråga om en beställning på min Kia ev6:a.

Den anlände till Wallhamn den 15/2 och blev förregistrerad redan den 8/2. Dock så verkar den fortfarande inte ha gått igenom PDI:n. ÅF sa sa att den skulle anlände v. 8, vara klar med PDI och hämtad v.9, för att sedan levereras till mig v. 10. Nu är det v. 10 och det verkar absolut inte som att den kommer vara leveransklar. Dessutom så anlände bilen v. 7, en vecka innan beräknat datum så borde det inte vara mer rimligt att tidplan gäller?

Någon som vet vad som gäller här? Om det just nu är långa hanteringstider i Wallhamn, så man får lite mer insikt i status på bilen.

Tack gubbs.
OvePaHornet
Inlägg: 196
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: KIA EV6

Inlägg av OvePaHornet »

Tror att det är väldigt få som har insyn i hur läget ser ut på plats. Det enda jag vet är att där jag arbetar (KIA ÅF) så fick vi hem ~10 EV6or förra veckan/början på denna, dessa hade samma datum som din (vecka 9). Kan vara så enkelt att det kom väldigt många bilar samtidigt som skapar förseningar, eller något helt annat :roll:
obobob
Inlägg: 3
Blev medlem: 07 mar 2023 08:53

Re: KIA EV6

Inlägg av obobob »

Tack för svar.

Fortfarande samma status, att den inte har gått igenom PDI:n. Jag har också förstått att trycket från beställningarna i november kan skapa förseningar, men den har stått 5 veckor i Wallhamn utan att få någon ändring i PDI:n förutom att den har fått en svensk reg.nummer.

Borde inte det finnas intresse att få ut bilarna "snabbare" nu när trycket på inkommande gods är högt? Jag raljerar här, jag vet, men är ändå undrande till dröjsmålet. Har du fler tankar? :D
OvePaHornet
Inlägg: 196
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: KIA EV6

Inlägg av OvePaHornet »

obobob skrev: 15 mar 2023 09:47
Tack för svar.

Fortfarande samma status, att den inte har gått igenom PDI:n. Jag har också förstått att trycket från beställningarna i november kan skapa förseningar, men den har stått 5 veckor i Wallhamn utan att få någon ändring i PDI:n förutom att den har fått en svensk reg.nummer.

Borde inte det finnas intresse att få ut bilarna "snabbare" nu när trycket på inkommande gods är högt? Jag raljerar här, jag vet, men är ändå undrande till dröjsmålet. Har du fler tankar? :D
Mycket märkligt. Kan det ha hänt något med din bil?
Min bil var troligtvis med på samma båt som din, kom till ”oss” 6/3 (aningen försenad).
Gällande ”trycket” på beställningar från november så tror jag inte att det påverkar. X-antal bilar får plats på båten, det går liksom inte att trycka på fler bilar bara för att fler har blivit sålda. Tycker det hela känns mycket märkligt som sagt… Tyvärr går det inte att få fram någon info från hamnen (om man inte jobbar där), om jag var du skulle jag kolla på bilen MYCKET noga vid leverans (optimala är ju om du kan se bilen när den kommer till din ÅF, har den skyddsplasten kvar så har det, med största sannolikhet, inte hänt något med bilen).

Förövrigt så är leveranstiden 6-7 månader på GT-line AWD i dagsläget. Långt kvar till korta väntetider med andra ord.
obobob
Inlägg: 3
Blev medlem: 07 mar 2023 08:53

Re: KIA EV6

Inlägg av obobob »

Tack igen.

Ja. Det är märkligt. Min bil är en Kia EV6 Plus RWD. Jag beställde den i mitten av oktober och då skulle den redan vara i produktion, därav köpet, och levereras i mellandagarna. Där förstår jag också, och förstod redan då, att det vara en klassisk grej att säga. För mig är det helt lugnt. Ser att den blev klar i produktion den 20/12-2022, gick med Morning Chorus som avgick från SK den 6/1 och anlände till Wallhamn för avlossning den 15/2. Bilen reggades redan den 8/2 och fick då sitt svenska reg.nummer. Där står vi än idag.

Jag kan dock se att flera bilar på samma transporter också har samma status, att de reggades och sedan har stått "stilla" sedan den 8/2 eller 13/2.

Men det är väl som du säger, svårt att sålla i och få inblick på. Har inte ens Kia Sweden någon möjlighet att revidera läget i Wallhamn åt en ÅF eller gör inte Kia Sweden något sådant alls?
OvePaHornet
Inlägg: 196
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: KIA EV6

Inlägg av OvePaHornet »

obobob skrev: 15 mar 2023 13:58
Tack igen.

Ja. Det är märkligt. Min bil är en Kia EV6 Plus RWD. Jag beställde den i mitten av oktober och då skulle den redan vara i produktion, därav köpet, och levereras i mellandagarna. Där förstår jag också, och förstod redan då, att det vara en klassisk grej att säga. För mig är det helt lugnt. Ser att den blev klar i produktion den 20/12-2022, gick med Morning Chorus som avgick från SK den 6/1 och anlände till Wallhamn för avlossning den 15/2. Bilen reggades redan den 8/2 och fick då sitt svenska reg.nummer. Där står vi än idag.

Jag kan dock se att flera bilar på samma transporter också har samma status, att de reggades och sedan har stått "stilla" sedan den 8/2 eller 13/2.

Men det är väl som du säger, svårt att sålla i och få inblick på. Har inte ens Kia Sweden någon möjlighet att revidera läget i Wallhamn åt en ÅF eller gör inte Kia Sweden något sådant alls?
16/12 tillverkades min bil och gick med samma båt. ”Vi” fick, som sagt, runt tio EV6or (’vanliga’ och GT-line) vecka 9/10. Det är (oftast) inget större arbete som sker med bilarna i Wallhamn, det handlar mest om att vänta på en biltransport.
Självklart kan KIA Sweden kolla upp saker, frågan är om dom gör det? (Jag tror inte det) Det bästa du kan göra är att kontakta din ÅF och fråga vad som händer och om dom kan kolla upp vad som tar sån tid.
Användarvisningsbild
velig
Teslaägare
Inlägg: 40
Blev medlem: 08 nov 2021 08:34

Re: KIA EV6

Inlägg av velig »

Hej,

Jag har funderingar på att byta ut min Enyaq till en EV6 främst pga dragvikt, men har lite undringar till er med erfarenhet av nämnda åk.
Hur fungerar det vintertid med frånvaron av strålkastarspolare och ingen torkare på bakfönstret?
Sitter backkameran väldigt illa till så att den väldigt lätt blir smutsig?

Har också läst att KIA/Hyundai har problem att ladda på superchargers. Är det fortfarande så?

Andra åsikter/synpunkter angående KIA EV6 tas också tacksamt emot.

Hälsningar
Velig
Användarvisningsbild
paan006
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 26 jun 2023 13:30
Ort: Malmö

Re: KIA EV6

Inlägg av paan006 »

Jag kom precis från en EV6 Plus och är fruktansvärt missnöjd. Jag hade inte valt en sådan. I ca 1,5 år ägde jag bilen och under tiden fick jag bilen bärgad 4-5 gånger för att 12v batteriet lagt av helt utan förvarning. Kia har fortfarande inte listat ut vad som var problemet när dom köpte tillbaka den.

Jag hade aktat mig för Kia EV6 dessutom så är deras app helt värdelös och ska man göra uppdatering på bilen så måste den lämnas in på verkstad för det är inget som man kan göra på distans.

Bilen i övrigt är mycket trevlig att köra och väldigt snygg men Kia ligger inte i framkant med tekniken.
Användarvisningsbild
paan006
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 26 jun 2023 13:30
Ort: Malmö

Re: KIA EV6

Inlägg av paan006 »

velig skrev: 03 jul 2023 09:19
Hej,

Jag har funderingar på att byta ut min Enyaq till en EV6 främst pga dragvikt, men har lite undringar till er med erfarenhet av nämnda åk.
Hur fungerar det vintertid med frånvaron av strålkastarspolare och ingen torkare på bakfönstret?
Sitter backkameran väldigt illa till så att den väldigt lätt blir smutsig?

Har också läst att KIA/Hyundai har problem att ladda på superchargers. Är det fortfarande så?

Andra åsikter/synpunkter angående KIA EV6 tas också tacksamt emot.

Hälsningar
Velig
Kia EV6 har ett känt problem och det är med 12V batteriet som jag ser andra skrivit om. Min EV6 började krångla efter 6 månader då vägrade den fälla ut backspeglarna. Sen började mitt strul. Laddade upp batteriet med en vanlig bilbatteri laddare och det höll i 2 dagar för att sedan dö igen.
Denna gång åkte den till verkstaden för felsökning och en uppdatering. Dom kunde inte hitta någon orsak. Fick tillbaka bilen och det funkade ca 2-3 månader och sen började det om.
Då beslutade man på Kia att 12v batterit behövdes bytas ut för att man trodde det var pga dåliga batterier från leverans (en lika dan Kia var inne samtidigt för samma sak). Man trodde man hade löst problemet då men 6 månader senare började det om igen. Kändes som den tyvärr stod mer still än jag fick köra den.
Av någon märklig anledning så tog alltid batteriet slut under natten. Spelade ingen roll om jag parkerat den kl 18 på kvällen eller 23 den visade inga problem någon annan tid på dygnet. :oops:
Användarvisningsbild
velig
Teslaägare
Inlägg: 40
Blev medlem: 08 nov 2021 08:34

Re: KIA EV6

Inlägg av velig »

paan006 skrev: 03 jul 2023 21:23
velig skrev: 03 jul 2023 09:19
Hej,

Jag har funderingar på att byta ut min Enyaq till en EV6 främst pga dragvikt, men har lite undringar till er med erfarenhet av nämnda åk.
Hur fungerar det vintertid med frånvaron av strålkastarspolare och ingen torkare på bakfönstret?
Sitter backkameran väldigt illa till så att den väldigt lätt blir smutsig?

Har också läst att KIA/Hyundai har problem att ladda på superchargers. Är det fortfarande så?

Andra åsikter/synpunkter angående KIA EV6 tas också tacksamt emot.

Hälsningar
Velig
Kia EV6 har ett känt problem och det är med 12V batteriet som jag ser andra skrivit om. Min EV6 började krångla efter 6 månader då vägrade den fälla ut backspeglarna. Sen började mitt strul. Laddade upp batteriet med en vanlig bilbatteri laddare och det höll i 2 dagar för att sedan dö igen.
Denna gång åkte den till verkstaden för felsökning och en uppdatering. Dom kunde inte hitta någon orsak. Fick tillbaka bilen och det funkade ca 2-3 månader och sen började det om.
Då beslutade man på Kia att 12v batterit behövdes bytas ut för att man trodde det var pga dåliga batterier från leverans (en lika dan Kia var inne samtidigt för samma sak). Man trodde man hade löst problemet då men 6 månader senare började det om igen. Kändes som den tyvärr stod mer still än jag fick köra den.
Av någon märklig anledning så tog alltid batteriet slut under natten. Spelade ingen roll om jag parkerat den kl 18 på kvällen eller 23 den visade inga problem någon annan tid på dygnet. :oops:
Ojdå, tack för info.
Jag har googlat runt lite och det verkar uppenbarligen vara ett känt problem.
Ska absolut ta det i beaktande. Prio ett för mig är ju typ driftsäkerheten. Inte så kul att få vänta på bärgare när man är ute och åker med familjen.
Vispen74
elbilist
Inlägg: 10
Blev medlem: 07 nov 2021 21:35

Re: KIA EV6

Inlägg av Vispen74 »

Vi har då inte haft något allvarligt problem på de 15 månader vi haft bilen. Hade zombie-mode för första gången nyligen, då fick vi vänta fem minuter innan vi kunde starta. Vet inte hur vanliga problemen är efter som de som har fungerande bilar, vilket jag hoppas att vi inte är ensamma om, inte skriver, utan man skriver ju vid problem.
Antar att det finns otaliga problem med Tesla (och andra) med att läsa om. Sedan har jag ingen aning om hur bilarna står sig mot varandra i snitt.
Är inte kul med 12v-batteri som drar ur, vi hade det problemet på vår förra nya bil, det var dock en fosilbil av annat märke, och fick upprepade gånger använda assistansen för att komma iväg. Vet inte hur vanligt det är på EV6.
Jag är i alla fall inne på att ta en EV6 nästa gång med, fast mycket för att slippa byta vinterdäck och takräcke utöver att vi är väldans nöjda med komforten och känslan i bilen.
Användarvisningsbild
velig
Teslaägare
Inlägg: 40
Blev medlem: 08 nov 2021 08:34

Re: KIA EV6

Inlägg av velig »

Vispen74 skrev: 04 jul 2023 08:32
Vi har då inte haft något allvarligt problem på de 15 månader vi haft bilen. Hade zombie-mode för första gången nyligen, då fick vi vänta fem minuter innan vi kunde starta. Vet inte hur vanliga problemen är efter som de som har fungerande bilar, vilket jag hoppas att vi inte är ensamma om, inte skriver, utan man skriver ju vid problem.
Antar att det finns otaliga problem med Tesla (och andra) med att läsa om. Sedan har jag ingen aning om hur bilarna står sig mot varandra i snitt.
Är inte kul med 12v-batteri som drar ur, vi hade det problemet på vår förra nya bil, det var dock en fosilbil av annat märke, och fick upprepade gånger använda assistansen för att komma iväg. Vet inte hur vanligt det är på EV6.
Jag är i alla fall inne på att ta en EV6 nästa gång med, fast mycket för att slippa byta vinterdäck och takräcke utöver att vi är väldans nöjda med komforten och känslan i bilen.
Ja, alla bilar kan ju ha fel, men just 12 voltsbatteriet verkar vara något problematiskt med KIA.
Avskriver inte bilen helt, men tar informationen med mig vid beslut.
PLA
elbilist
Inlägg: 17
Blev medlem: 03 jul 2023 23:10

Re: KIA EV6

Inlägg av PLA »

Jag brukar mest läsa i forumet men tänkte att jag skriva något svar. Jag har en EV6 GT-line AWD som nu har gått c:a 1500 mil.
Hur fungerar det vintertid med frånvaron av strålkastarspolare och ingen torkare på bakfönstret?
Sitter backkameran väldigt illa till så att den väldigt lätt blir smutsig?
Strålkastarspolare saknar man ibland när det är rejält skitig och mörk på vägarna. Däremot bakrutatorkare behövs inte, rutan blir knappast skitig alls.
Som på många andra bilar sitter bakkameran tyvärr oskyddat och blir snabbt smutsig.
Har också läst att KIA/Hyundai har problem att ladda på superchargers. Är det fortfarande så?
Det beror på vad du menar. Tesla SuC fungerar (tror jag) fortfarande inte riktig. Det beror troligen på att Tesla kör på 400V och EV6 på 800V. På alla andra superchargers (>150 KW) fungera det utan problem. Laddar man på "riktiga" supercharger (>250 KW) så går det riktig snabbt, jag har aldrig väntad längre än de utlovade 18 minuter.

Hur man ska se på 12V problematiken vet jag inte riktig så länge det inte finns en entydig orsaksbeskrivning. För att vara på den säkra sidan så har jag en jumpstartar i bilen fast än så länge behövdes den inte. :D
Mycket finns att läsa på https://www.kiaevforums.com/forums/kia-ev6-forum.27/

Överlag är jag väldigt nöjd med bilen. En underbar bil för långfärd, bekväm, tyst och med en massa assistanssystem som fungerar nästan perfekt i alla lägen.
/Peter
Användarvisningsbild
velig
Teslaägare
Inlägg: 40
Blev medlem: 08 nov 2021 08:34

Re: KIA EV6

Inlägg av velig »

PLA skrev: 04 jul 2023 09:34
Jag brukar mest läsa i forumet men tänkte att jag skriva något svar. Jag har en EV6 GT-line AWD som nu har gått c:a 1500 mil.
Hur fungerar det vintertid med frånvaron av strålkastarspolare och ingen torkare på bakfönstret?
Sitter backkameran väldigt illa till så att den väldigt lätt blir smutsig?
Strålkastarspolare saknar man ibland när det är rejält skitig och mörk på vägarna. Däremot bakrutatorkare behövs inte, rutan blir knappast skitig alls.
Som på många andra bilar sitter bakkameran tyvärr oskyddat och blir snabbt smutsig.
Har också läst att KIA/Hyundai har problem att ladda på superchargers. Är det fortfarande så?
Det beror på vad du menar. Tesla SuC fungerar (tror jag) fortfarande inte riktig. Det beror troligen på att Tesla kör på 400V och EV6 på 800V. På alla andra superchargers (>150 KW) fungera det utan problem. Laddar man på "riktiga" supercharger (>250 KW) så går det riktig snabbt, jag har aldrig väntad längre än de utlovade 18 minuter.

Hur man ska se på 12V problematiken vet jag inte riktig så länge det inte finns en entydig orsaksbeskrivning. För att vara på den säkra sidan så har jag en jumpstartar i bilen fast än så länge behövdes den inte. :D
Mycket finns att läsa på https://www.kiaevforums.com/forums/kia-ev6-forum.27/

Överlag är jag väldigt nöjd med bilen. En underbar bil för långfärd, bekväm, tyst och med en massa assistanssystem som fungerar nästan perfekt i alla lägen.
/Peter
Ja, med superchargers menade jag Teslas egna.
Stort tack för svar!
Användarvisningsbild
paan006
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 26 jun 2023 13:30
Ort: Malmö

Re: KIA EV6

Inlägg av paan006 »

Vispen74 skrev: 04 jul 2023 08:32
Vi har då inte haft något allvarligt problem på de 15 månader vi haft bilen. Hade zombie-mode för första gången nyligen, då fick vi vänta fem minuter innan vi kunde starta. Vet inte hur vanliga problemen är efter som de som har fungerande bilar, vilket jag hoppas att vi inte är ensamma om, inte skriver, utan man skriver ju vid problem.
Antar att det finns otaliga problem med Tesla (och andra) med att läsa om. Sedan har jag ingen aning om hur bilarna står sig mot varandra i snitt.
Är inte kul med 12v-batteri som drar ur, vi hade det problemet på vår förra nya bil, det var dock en fosilbil av annat märke, och fick upprepade gånger använda assistansen för att komma iväg. Vet inte hur vanligt det är på EV6.
Jag är i alla fall inne på att ta en EV6 nästa gång med, fast mycket för att slippa byta vinterdäck och takräcke utöver att vi är väldans nöjda med komforten och känslan i bilen.
Zombie-mode var väldigt vanligt i början när bilen var ny innan man hittade en uppdatering för att ”lösa problemet” vilket inte riktigt är helt sant.
Man kan fortfarande hetsa bilen in i zombie-mode om man sätter sig i bilen trycker på start knappen och försöker lägga i växel innan bilen helt har startat så kan du fortfarande hamna i det läget och det har Kia koll på men har ännu ingen lösning på det.

Det jag kom på under alla mina gånger som min bil hamnade i zombie-mode var att man måste komma tillräckligt långt bort från bilen för att nyckel och bil inte längre ska få kontakt för att typ återställa sig…

Dom sista gångerna som jag ”hetsade” bilen in i zombie-mode så behövde jag bara starta om bilen.
Oklart om det hjälper för dig eller inte vispen.

Som sagt förutom problemen med batteriet så var vi med väldigt nöjda med bilen och komforten. Lite att önska när det gäller bilnycklarna, för den var inte mycket att hänga i granen, dålig räckvidd på nyckeln. Tyvärr kände den inte alltid av nyckeln trotts jag hade den i fickan och satt i bilen…
Senast redigerad av paan006, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: KIA EV6

Inlägg av DanneLKPG »

paan006 skrev: 04 jul 2023 16:11
Det jag kom på under alla mina gånger som min bil hamnade i zombie-mode var att man måste komma tillräckligt långt bort från bilen för att nyckel och bil inte längre ska få kontakt för att typ återställa sig…

Dom sista gångerna som jag ”hetsade” bilen in i zombie-mode så behövde jag bara starta om bilen.
Oklart om det hjälper för dig eller inte vispen.
På IONIQ 5 kan man få den ur zombie mode genom att låsa bilen och skicka valfritt kommando från bluelink. T.ex Starta AC. Då släpper det direkt.

Jag har dock aldrig råkat ut för det som tur är, men norge-gruppen var fylld av såna inlägg 2021/början 2022.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
paan006
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 26 jun 2023 13:30
Ort: Malmö

Re: KIA EV6

Inlägg av paan006 »

velig skrev: 04 jul 2023 08:02
paan006 skrev: 03 jul 2023 21:23
velig skrev: 03 jul 2023 09:19
Hej,

Jag har funderingar på att byta ut min Enyaq till en EV6 främst pga dragvikt, men har lite undringar till er med erfarenhet av nämnda åk.
Hur fungerar det vintertid med frånvaron av strålkastarspolare och ingen torkare på bakfönstret?
Sitter backkameran väldigt illa till så att den väldigt lätt blir smutsig?

Har också läst att KIA/Hyundai har problem att ladda på superchargers. Är det fortfarande så?

Andra åsikter/synpunkter angående KIA EV6 tas också tacksamt emot.

Hälsningar
Velig
Kia EV6 har ett känt problem och det är med 12V batteriet som jag ser andra skrivit om. Min EV6 började krångla efter 6 månader då vägrade den fälla ut backspeglarna. Sen började mitt strul. Laddade upp batteriet med en vanlig bilbatteri laddare och det höll i 2 dagar för att sedan dö igen.
Denna gång åkte den till verkstaden för felsökning och en uppdatering. Dom kunde inte hitta någon orsak. Fick tillbaka bilen och det funkade ca 2-3 månader och sen började det om.
Då beslutade man på Kia att 12v batterit behövdes bytas ut för att man trodde det var pga dåliga batterier från leverans (en lika dan Kia var inne samtidigt för samma sak). Man trodde man hade löst problemet då men 6 månader senare började det om igen. Kändes som den tyvärr stod mer still än jag fick köra den.
Av någon märklig anledning så tog alltid batteriet slut under natten. Spelade ingen roll om jag parkerat den kl 18 på kvällen eller 23 den visade inga problem någon annan tid på dygnet. :oops:
Ojdå, tack för info.
Jag har googlat runt lite och det verkar uppenbarligen vara ett känt problem.
Ska absolut ta det i beaktande. Prio ett för mig är ju typ driftsäkerheten. Inte så kul att få vänta på bärgare när man är ute och åker med familjen.
Det som jag hade mest bekymmer med var inte när den var ute och hade rullat utan det var efter den stått ett par timmar på natten.

Kul när man ska köra barnen till skola och ska själv till jobb och kommer ut till en bil som inget startar. Har även ett extra jobb som som kräver en inställelsetid på x antal minuter efter samtal. Då kan man inte ha en bil som man inte kan lita på om den startar eller inte.
Skriv svar