Tycker formen är OK i stort, men utförandet ser väldigt billigt och plastigt ut (precis som syskonet Iq5) . Typ billig kinesbil i silvrig plast för runt 100 papp.
Hoppas att den ser och känns bra ut i verkligheten, och att den bara tar sig som "billig" ut på fotona.
Re: KIA EV6
Postat: 30 mar 2021 21:09
av martinot
mati skrev:
Zalman3 skrev:
Det går alltså ladda en annan bil med en TYP2 kabel, hane-hane?
Ja, det är väl nåt sånt. Jag såg nånstans att man behövde en specialkabel för det, och det måste ju rimligen vara en hane-hane.
Ändå en riktigt snygg funktion, som jag gärna skulle vilja se på alla elbilar. Bravo för den säger jag!
Re: KIA EV6
Postat: 30 mar 2021 21:11
av Bjelke
taliz skrev:
Ser inte så tokig ut i grått.
76D00542-F1B4-40E1-B9E4-92D9AB4B1E69.jpeg
Håller med, tror den kan gå hem hos många
Re: KIA EV6
Postat: 30 mar 2021 21:12
av martinot
mati skrev:
taliz skrev:
Den minsta kostar alltså som en SR+. För en Kia med 200hk.
Man har ambitioner minsann.
Ja, det är lite så jag tänker också. Visserligen två helt olika bilar, och Kian har 800V och lite annat lull-lull som Tesla saknar, men ändå. De har självförtroende, den saken är klar.
Jo, eller kanske. De har iaf. priser som premium i mellansegmentet. Ser dock verkligen inte premium ut (iaf. inte på dessa foton).
Återstår om de kan konkurrera med det och om kunderna köper det? Tror personligen att de kommer möte tuff konkurrens från både billigare M3 och PS2 tex.
Re: KIA EV6
Postat: 30 mar 2021 21:46
av Zalman3
Uppgifter från EV Database.
Kia EV6 GT 77,4 kWh
65.000 euro
Svenskt pris 749.600kr
Kia EV6 LR 4wd 77,4 kWh
55.000 euro
Svenskt pris 674.700kr
Kia EV6 LR 2wd 77,4kWh
50.000 euro
Svenskt pris 569.900kr
Kia EV6 SR 2wd 58kWh
40.000 euro
Svenskt pris ?
Jämför med Ioniq 5
Ioniq 5 P45, 4wd 72,6kWh
58.995 euro
Ioniq 5 4wd, 72.6kWh
55.000 euro
Ioniq 5 4wd, 58kWh
43.000 euro
Ioniq 5 2wd, 58kWh
40.000 euro
EV database.
Re: KIA EV6
Postat: 30 mar 2021 23:19
av Baeckman
Zalman3 skrev:
Uppgifter från EV Database.
Kia EV6 SR 2wd 58kWh
40.000 euro
Svenskt pris ?
Ska väl enbart komma med stora batteriet till Sverige. Läste på ViBilägare tror jag det var.
På vilket sett är ID4 plastig? Svinnice säten och känns modern både utvändigt och invändigt.
Nej du missförstår. ID4 är inte plastig alls. Men jag fick intrycket att Ioniq5 kanske är det utifrån bilderna jag har sett.
BN gillar både det stora benutrymmet för bakpassagerare och glastaket för frampassagerare (men verkar som längre baksätespassagerare riskerar att slår huvudet i den i bakre takbalken, precis som på Model Y), men anmärker på att han tycker ID4 (1st Max) är i princip lika plastig och lika tråkig interiörmässigt som ID3.
Föreslår Audis modell på samma MEB-plattform för de som vill ha en o-plastig interiör av högre kvalitet. Han gillar dock armstöden i framsäten och skidluckan mm.
Re: KIA EV6
Postat: 31 mar 2021 06:26
av mati
martinot skrev:
BN tycker ID4 (1st Max) är i princip lika plastig och lika tråkig interiörmässigt som ID3.
Hur vill han ha det egentligen? När han tittade på ID4 första gången tyckte han att den förmedlade e-tron-vibbar och att den inte alls var lika plastig som ID3. Björn får väl bestämma sig. Personligen tycker jag att det ligger ljusår mellan ID3 och ID4.
Re: KIA EV6
Postat: 31 mar 2021 07:21
av Bjelke
mati skrev:
martinot skrev:
BN tycker ID4 (1st Max) är i princip lika plastig och lika tråkig interiörmässigt som ID3.
Hur vill han ha det egentligen? När han tittade på ID4 första gången tyckte han att den förmedlade e-tron-vibbar och att den inte alls var lika plastig som ID3. Björn får väl bestämma sig. Personligen tycker jag att det ligger ljusår mellan ID3 och ID4.
Han är ju lite surrig ibland
Re: KIA EV6
Postat: 31 mar 2021 10:30
av wheels
Efter tillbringat ett antal timmar i en bil kan man nog ändra sin första uppfattning av en bil
Re: KIA EV6
Postat: 01 apr 2021 08:18
av Zalman3
Battery life killen har beställt en Kia EV6 GT.
Re: KIA EV6
Postat: 01 apr 2021 11:05
av Legato
Zalman3 skrev:
Battery life killen har beställt en Kia EV6 GT.
Han är inte ensam...
"Tack för din förhandsbokning som nu är bekräftad!
Vi återkommer inom kort med mer information.
Din modell EV6 GT"
Jag tycker den verkar brutalt bra! Time will tell om man verkligen köper den, men värd 1000:- i återbetalningsbar reservation är den alla dagar i veckan
Re: KIA EV6
Postat: 05 apr 2021 15:01
av Old_O
Jag förbokade en M3 tidigt, men hoppade av då det inte tycktes bli någon dragkrok möjlig öht. Det blev det aldrig heller på modellen som var intressant, (Performance). Sedan dess har jag sneglat på MY Performance men avvaktat. Nu hoppade jag på en bokning för EV6 GT, så får vi se om det blir en beställning i slutändan. Klart spännande bil.
Re: KIA EV6
Postat: 05 apr 2021 15:41
av martinot
Old_O skrev:
Jag förbokade en M3 tidigt, men hoppade av då det inte tycktes bli någon dragkrok möjlig öht. Det blev det aldrig heller på modellen som var intressant, (Performance). Sedan dess har jag sneglat på MY Performance men avvaktat.
Kommer MY P få möjlighet till krok?
Re: KIA EV6
Postat: 05 apr 2021 16:38
av nicklasandersson
martinot skrev:
Old_O skrev:
Jag förbokade en M3 tidigt, men hoppade av då det inte tycktes bli någon dragkrok möjlig öht. Det blev det aldrig heller på modellen som var intressant, (Performance). Sedan dess har jag sneglat på MY Performance men avvaktat.
Kommer MY P få möjlighet till krok?
Ja, det finns som tillval i konfiguratorn.
Re: KIA EV6
Postat: 07 apr 2021 13:53
av Zalman3
Engelska priser.
Kia opens reservations of the all-electric Kia EV6 in the UK.
Buyers in the UK may now reserve Kia’s new electric car, the EV6, ahead of deliveries beginning later in autumn.
Pricing sets the EV outside the range of the plug-in car grant (PiCG) with even the baseline EV6 starting from £40,895 (47,925 euros).
Kia opens reservations of the all-electric Kia EV6 in the UK.
Buyers in the UK may now reserve Kia’s new electric car, the EV6, ahead of deliveries beginning later in autumn.
Pricing sets the EV outside the range of the plug-in car grant (PiCG) with even the baseline EV6 starting from £40,895 (47,925 euros).
Var och kikade på bilen idag! Är riktigt imponerad... Snyggare i verkligheten än på bild, både in och utvändigt. Bra kvalitetskänsla i interiören, inte top-notch men långt ifrån de tidigare erfarenheter jag har från Kia/Hyundai. Snäppet bättre än Mach-E, men inte Lexus/Mercedes-nivå. Riktigt läcker i den matta lacken också. Förvillande lik en folie.
Gratis Ionity-abonnemang första året, därefter 139:-/månad. 3,1:- per kWh. Ej exakt koll på övrigas abonnemang men detta kändes klart överkomligt.
Detta i kombination med riktigt fin prestanda på GT-modellen och ett bra pris sett till vad man får så är jag riktigt, riktigt sugen!