Sida 27 av 34

Re: KIA EV6

Postat: 11 maj 2022 13:01
av OvePaHornet
Hur mycket rabatt har ni som köpt bilen fått? :geek:

Re: KIA EV6

Postat: 11 maj 2022 15:50
av linoleum
OvePaHornet skrev:
Hur mycket rabatt har ni som köpt bilen fått? :geek:
7%, och gummimattor+bagagematta utan extra kostnad.

KIA EV6

Postat: 11 maj 2022 19:02
av taliz
Håller med martinot om köregenskaperna för i5. Sjukt svampig och gungig. EV6 mkt bättre. Även min ID4 är mkt tightare än i5.

Re: KIA EV6

Postat: 14 maj 2022 09:30
av Addejohnson
Hej,

Ny här på forumet.
Kan någon förklara för mig vad skillnaden är på kW på elbilarna? Funderar på en Kia ev6 plus AWD.
Men den har 55kW. Och de flesta andra har 77kW.
Vet att awd 325hk gör 0-100 på 6.1sek och gt på 4.6sek
Är kW med accelerationen att göra?

Tack på förhand!

Re: KIA EV6

Postat: 14 maj 2022 09:36
av MWall
Addejohnson skrev:
Hej,

Ny här på forumet.
Kan någon förklara för mig vad skillnaden är på kW på elbilarna? Funderar på en Kia ev6 plus AWD.
Men den har 55kW. Och de flesta andra har 77kW.
Vet att awd 325hk gör 0-100 på 6.1sek och gt på 4.6sek
Är kW med accelerationen att göra?

Tack på förhand!
kW är effekt. Används parallellt med hästkrafter av nån anledning. Hästkrafter borde verkligen avvecklas som uttryck. Finns dessutom flera olika mått på hästkrafter. Metriska och mekaniska. 1 metrisk hästkraft är 0,986 mekaniska. Det gör att en tysk bil med 306 hästar får 302 hästar i England och USA.

Nej, kW borde användas istället. Kan inte missförstås.

55 kW är ett tryckfel.

Re: KIA EV6

Postat: 15 maj 2022 13:34
av HelectriC
Addejohnson skrev:
Hej,

Ny här på forumet.
Kan någon förklara för mig vad skillnaden är på kW på elbilarna? Funderar på en Kia ev6 plus AWD.
Men den har 55kW. Och de flesta andra har 77kW.
Vet att awd 325hk gör 0-100 på 6.1sek och gt på 4.6sek
Är kW med accelerationen att göra?

Tack på förhand!
325hk gör väl 0-100 på 5,1sek och GT på 3,6.

Re: KIA EV6

Postat: 20 maj 2022 00:09
av MrRun
Någon som testat ladda på SuC? Max 96kW på v2 och funkar ej på v3?

Re: KIA EV6

Postat: 20 maj 2022 22:27
av iAkita
Hmm, har fått ett lockande erbjudande på en EV6 GT (med leverans nästa år). Behöver ju inte alls någon ny bil egentligen - verkar snarare ha drabbats av en klassisk manlig medelålderskris. Med det i beaktande, hur mycket är 1,5s snabbare till 100 km/h värt? :D

Re: KIA EV6

Postat: 21 maj 2022 08:55
av Bjelke
1,5 s är ganska mycket och därmed värt en hel del (så länge vi inte snackar 1,5 s på 15-20 s såklart :lol: ) :mrgreen:

Re: KIA EV6

Postat: 21 maj 2022 09:22
av HelectriC
iAkita skrev:
Hmm, har fått ett lockande erbjudande på en EV6 GT (med leverans nästa år). Behöver ju inte alls någon ny bil egentligen - verkar snarare ha drabbats av en klassisk manlig medelålderskris. Med det i beaktande, hur mycket är 1,5s snabbare till 100 km/h värt? :D
Reducera 0-100 från 5sek till 3,5 känns på alla sätt och vis. Då går bilen från vardagssnabb till ordentligt snabb och i stort sett alla som åker med kommer reagera på det (om man inte är van vid typ Tesla Model S performance. Jag hade ju ioniq5 som förra bil och den gjorde sprinten på 5sek. Nu med i4M50 och nånstans runt 3,5 så är det en sjuhelsikes skillnad :D vågar nästan inte föreställa mig hur det är i Plaid

Re: KIA EV6

Postat: 21 maj 2022 09:34
av taliz
iAkita skrev:
Hmm, har fått ett lockande erbjudande på en EV6 GT (med leverans nästa år). Behöver ju inte alls någon ny bil egentligen - verkar snarare ha drabbats av en klassisk manlig medelålderskris. Med det i beaktande, hur mycket är 1,5s snabbare till 100 km/h värt? :D
Varför inte? Du verkar ju gilla Kia.

Re: KIA EV6

Postat: 21 maj 2022 10:55
av iAkita
taliz skrev:
iAkita skrev:
Hmm, har fått ett lockande erbjudande på en EV6 GT (med leverans nästa år). Behöver ju inte alls någon ny bil egentligen - verkar snarare ha drabbats av en klassisk manlig medelålderskris. Med det i beaktande, hur mycket är 1,5s snabbare till 100 km/h värt? :D
Varför inte? Du verkar ju gilla Kia.
Nja, jag är inte särskilt märkestrogen utan gillar snarare omväxling. Men just nu är i mina ögon den kombination av prestanda, laddning, utrustning, komfort, utrymme, utseende och pris som EV6 erbjuder svårslagen. Jag har letat, men jag hittar helt enkelt inget annat lika roligt i den prisklass som EV6 GT befinner sig i just nu. Det jag har svårast för är att jag tycker interiören är lite rörig i de högre utrustningsnivåerna, samt att mjukvaran känns ganska föråldrad. Förhoppningsvis uppdaterar de den tills jag får min bil nästa år (om jag väljer att beställa en). Sen är jag väl en av få som verkligen älskade touch knapparna på ratten på min ID4. Hade gärna haft det på Kian också.

Re: KIA EV6

Postat: 21 maj 2022 13:02
av HelectriC
iAkita skrev:
taliz skrev:
iAkita skrev:
Hmm, har fått ett lockande erbjudande på en EV6 GT (med leverans nästa år). Behöver ju inte alls någon ny bil egentligen - verkar snarare ha drabbats av en klassisk manlig medelålderskris. Med det i beaktande, hur mycket är 1,5s snabbare till 100 km/h värt? :D
Varför inte? Du verkar ju gilla Kia.
Nja, jag är inte särskilt märkestrogen utan gillar snarare omväxling. Men just nu är i mina ögon den kombination av prestanda, laddning, utrustning, komfort, utrymme, utseende och pris som EV6 erbjuder svårslagen. Jag har letat, men jag hittar helt enkelt inget annat lika roligt i den prisklass som EV6 GT befinner sig i just nu. Det jag har svårast för är att jag tycker interiören är lite rörig i de högre utrustningsnivåerna, samt att mjukvaran känns ganska föråldrad. Förhoppningsvis uppdaterar de den tills jag får min bil nästa år (om jag väljer att beställa en). Sen är jag väl en av få som verkligen älskade touch knapparna på ratten på min ID4. Hade gärna haft det på Kian också.
För mig var det likvärdigt pris mellan GT och i4 M50, då blev valet enkelt i favör BMW. Nu har M50 blivit betydligt dyrare och jag hade nog inte köpt en till dagens pris (ca 200.000 upp). Då hade GT varit aktuell igen. Men, så är ju det stora abret att det inte går att få ventilerade stolar till GT, det är inte lätt för mig att svälja.

Re: KIA EV6

Postat: 21 maj 2022 14:09
av Teslicious
Ni som har EV6an hur tycker ni komforten och isoleringen är kontra konkurrenterna?

Vad är de generella tankarna såhär långt i ert ägande?

Tack för svar

Re: KIA EV6

Postat: 21 maj 2022 14:42
av iAkita
HelectriC skrev:
iAkita skrev:
taliz skrev:
iAkita skrev:
Hmm, har fått ett lockande erbjudande på en EV6 GT (med leverans nästa år). Behöver ju inte alls någon ny bil egentligen - verkar snarare ha drabbats av en klassisk manlig medelålderskris. Med det i beaktande, hur mycket är 1,5s snabbare till 100 km/h värt? :D
Varför inte? Du verkar ju gilla Kia.
Nja, jag är inte särskilt märkestrogen utan gillar snarare omväxling. Men just nu är i mina ögon den kombination av prestanda, laddning, utrustning, komfort, utrymme, utseende och pris som EV6 erbjuder svårslagen. Jag har letat, men jag hittar helt enkelt inget annat lika roligt i den prisklass som EV6 GT befinner sig i just nu. Det jag har svårast för är att jag tycker interiören är lite rörig i de högre utrustningsnivåerna, samt att mjukvaran känns ganska föråldrad. Förhoppningsvis uppdaterar de den tills jag får min bil nästa år (om jag väljer att beställa en). Sen är jag väl en av få som verkligen älskade touch knapparna på ratten på min ID4. Hade gärna haft det på Kian också.
För mig var det likvärdigt pris mellan GT och i4 M50, då blev valet enkelt i favör BMW. Nu har M50 blivit betydligt dyrare och jag hade nog inte köpt en till dagens pris (ca 200.000 upp). Då hade GT varit aktuell igen. Men, så är ju det stora abret att det inte går att få ventilerade stolar till GT, det är inte lätt för mig att svälja.
Jag har kikat lite på i4 M50. Verkar helt klart vara en nivå upp jämfört med Kia'n, vilket såklart är förväntat. Men som du skriver så blir den ganska mycket dyrare om man ska upp i motsvarande utrustningsnivå. Det i kombination med att jag har barn i baksätet och gillar utrymmet i EV6:an gör att M50 tyvärr faller bort. Och ja, jag kommer sakna ventilerade säten. Otroligt skönt nu när det börjar bli varmt.

Re: KIA EV6

Postat: 21 maj 2022 15:16
av iAkita
Teslicious skrev:
Ni som har EV6an hur tycker ni komforten och isoleringen är kontra konkurrenterna?

Vad är de generella tankarna såhär långt i ert ägande?

Tack för svar
Jag var faktiskt precis och provkörde en ID5 GTX för att se om det kanske skulle vara ett alternativ till min GT Line. Den var inte alls så bra som jag mindes det från min ID4. EV6 är i mina ögon väldigt mycket bättre, nu när jag kunde jämföra dem back-to-back. Ljudnivån och övrig komfort är likvärdig i de båda. Man sitter lägre och i mitt tycke bättre i EV6, men det är så väldigt individuellt vad man föredrar så vad det gäller det är det nog bäst att prova. Även om det finns förbättringspotential i EV6 interiör (det är för många olika material, färger och strukturer), så tycker jag den är mycket bättre än i ID5. Men det som förvånade mig mest var att ID5 GTX kändes sa väldigt trött i jämförelse. På pappret är det inte så stor skillnad, men i realiteten är EV6 GT Line en helt annan bil. HUD:en är bättre i EV6 än i GTX också. I och med att ID5 GTX dessutom blir ganska mycket dyrare om man ska upp i samma utrustningsnivå så tycker jag valet är lätt mellan de två.

Jag haft även fått möjligheten att jämföra min GT Line mot en Model Y. Teslan är bättre på några saker. De är fantastiskt duktiga på att paketera sina bilar och skapa massor med utrymme för bagare och passagerare. Interiören är mycket mer "clean" och sammanhållen än i Kia:n, men känns ändå billligare (min subjektiva åsikt). Sen är kupén väldigt öppen och luftig i Model Y, jämfört med EV6 mer instängda cockpit-liknande förarmiljö. Men nu kommer jag svära i kyrkan och ber om ursäkt för det: En dealbreaker för mig med Model Y är den i jämförelse höga ljudnivån. Fjädringen är inte heller lika bra/komfortabel. Jag gillar styrningen bättre i EV6 också, och varför har Model Y en så löjligt liten ratt? Den känns inte alls lika solid heller - ljudet när man stänger dörrarna är inte roligt. Prestandamässigt känns EV6 lite piggare än Model Y upp till ca 60 km/h, medan förhållandet är det omvända över 80 km/h. Avsaknaden av HUD är en annan svaghet i Model Y. Innan jag provat det förstod jag inte poängen, men när man väl vant sig vid det är det svårt att vänja sig av med. Personligen sitter jag bekvämare och gillar körpositionen bättre i EV6, men andra upplever det säkert tvärt om.

Ioniq 5 har jag inte provkört, bara provsuttit. Det som avgjorde det för mig är att EV6 har längre räckvidd, i mitt tycke är snyggare interiört och exteriört, och att den laddar snabbare. Samtidigt är Ioniq 5 billigare och egentligen får man nog mer bil för pengarna om man väljer den.

Så sammanfattnigsvis känner jag efter ett halvårs ägande av EV6 GT Line att till det priset så står den sig väldigt väl i jämförelse med konkurrensen, om man kan förlika sig med att det är en Kia.

Re: KIA EV6

Postat: 21 maj 2022 15:18
av Leo
+
Riktigt bra fjädring. Aningens sportig men ändå inte hård och väldigt bra kontroll och dämpning. Klart bättre än Skoda Enyaq iV80 som jag hade och den Model Y LR jag nyligen hämtade ut. (Jag personligen föredrar egentligen "komfortfjädring" generellt)
Riktigt tyst bil. Nästan i nivå med Enyaq bättre än Model Y. Trots att jag bytt till Good Year Assymetric 2 med skumfyllning osv i Model Y, blev ingen spontan märkbar skillnad mot original (Hankook Ventus?)
Riktigt pigg och kul att köra i sportläget
Enkelt stänga av "ping-pong-lane assist" och ändå ha på HDA (HighwayDrivingAssistant) vilket ger en form av "självkörning", byta körfält vid blinkning, anpassa skylthastighet osv.
Sidokameror som tänds i instrumentgruppen och visar bakåt vid blinkning är suverän. Betydligt bättre än Model Y som visar de i nertill på mittskärmen.
Bra med inställningsmöjligheter för återvinning och även möjlighet till frirullning.
Bra med inställningsmöjligheter för laddning
Laddar snabbt OM batteriet är varmt, typ +15 ute
Schysst med kylfläktar i stolarna
Går att vinkla ryggstöden bak i olika lägen vilket uppskattas av de som åker bak
Snygg och väcker uppmärksamhet
Skönt med rattvärme men saknar att kunna ställa den i olika steg som i Enyaq
Skönt med elöppning av laddlucka och baklucka.
V2L kan driva saker på 230V 16A men inget jag personligen behöver eller nyttjat

-
Karmlösa rutor och utfällbara handtag som fryser fast
Katastrofalt dåligt helljus trots LED. (ej Matrix på min Plus).
Saknar bakrutetorkaren även om spoilerns luftström håller borta "damm".
Rörig instrumentering på något sätt. Både i knappar och layout i menyer och instrument framför ratten. Layouten framför ratten känns mest som "hopp och lek". (Eco läget ska tydligen enligt designern påminna om hur det ser ut när man bläddrar i en bunt papper...)
Hastighetsvisningen längst upp till vänster skyms av vänsterhanden
Låååång svängradie där kontrasten mot Skoda Enyaq blir extra stor eftersom den vände väldigt snävt. På Enyaq tänkte man "Ha ha den gick runt här också". På EV6 värt om då tänker man ofta "Nä hä, den gick inte runt här heller".
Ganska kass adaptiv farthållare som på de flesta bilarna där den är för "kinkig" när man kommer i kapp framförvarande och bromsar ned för mycket. Samma sak om man svänger ut vänster i en lucka bakom en snabbare bil så bromsar den ändå in för att direkt försöka öka avståndet.
Segt att hålla på med navigeringen där den känns ganska omständlig att jobba med
"okänsliga/otydliga" knappar till stolsvärme där det inte känns intuitivt var man ska trycka
olika problem med mjukvaran till värmen där de både har strul att få till appastart och det ibland blir kallt utan anledning eller tar tid att få upp tempen. Tror Kia släppt minst 6 uppdateringar till värmen sedan december så vilken dag som helst är det säkert bättre...
Skulle vilja kunna justera ratten mer, framför allt längre bak.
Många repkänsliga blanksvarta ytor inuti bilen.
Personligen tyckte jag att jag satt lite bättre i Enyaq men det är ganska personligt hur man vill ha stolar och körställning.
Låg i tak både fram och bak men funkar bra för mig som är 183cm
Känns inte som den låser handbromsen när man trycker in P på växelväljaren. (trots AutoHold på osv. Finns även en separat P-knapp vänster om ratten.) Kan ge lite hicka då bilen rullar lite bakåt om man parkerat nära något)
Lätta att glömma stänga av bilen när man kliver ut.
Lite kinkig att man gör saker i rätt ordning, i vissa fall inte rör bromspedalen för att kunna stänga av den osv.
Inte alls lika snål som e-Niro. Drar ungefär som Skoda Enyaq. Model Y "verkar" lite snålare som det ser ut.
Frunken fram är ett skämt på 4WD-modellen, knappt man får i laddkabeln utan att lägga den rätt.
Laddar faktisk ganska långsamt när det är -15 till +5 ungefär. Visas med symbol att batteriet är kallt då så ingen överraskning. Men kört 30 mil för att därefter ladda flera gånger i de temperaturerna och upplever samma laddtider som t ex Skoda Enyaq där den hade 125kW som max.
Lågt mellan insynsskydd/golv i bagage. Går ej lyfta in väskor/påsar utan att fippla med det sladdriga insynsskyddet.
Den sluttande karossformen bak stjäl en hel del utrymme. Blir bättre om man plockar ur golvskivan.

Sammanfattningsvis. En snygg och trevlig körglad bil med en hel del "praktiska plumpar" i protokollet. Skulle säga att Skoda Enyaq hade betydligt färre plumpar men den är inte heller lika rolig att köra eller kolla på. Sen börjar 4WD Plus idag på ca 660" så jag är lite tveksam om jag tycker den är prisvärd i det här utförandet. Å andra sidan börjar nu skoda Enyaq iV80x (4WD) på 648" efter senaste prishöjningen också.

Re: KIA EV6

Postat: 21 maj 2022 20:52
av iAkita
Hyfsad regenerering, 340 kW (Kia EV6 GT)!
EV6 GT regenerering.jpg

Re: KIA EV6

Postat: 22 maj 2022 17:33
av Bjelke
DET skulle jag vilja ha i Teslan! :)

Re: KIA EV6

Postat: 22 maj 2022 22:31
av frippe
Vad är det för väntetider på en EV6 nu? Självklart beroende på val av modell och utrustning, men cirka.

Re: KIA EV6

Postat: 23 maj 2022 16:48
av OvePaHornet
8 månader för RWD och 12 månader + för AWD

Re: KIA EV6

Postat: 24 maj 2022 11:02
av taliz
iAkita skrev:
Hyfsad regenerering, 340 kW (Kia EV6 GT)!
EV6 GT regenerering.jpg
Hur bra är det för batteriet tro...

Re: KIA EV6

Postat: 24 maj 2022 12:48
av iAkita
Tror Kia/Hyundai har bra koll på det. Original Ionic laddade ju med uppåt 70 kW nästan hela vägen upp till 80%. Den hade ett 28 kWh batteri, så 2.5 C på ett ej vätskekylt batteri. Har inte hört något om att de har haft högre batteridegradering än någon annan elibl. Och 340 kW regenereing är ju bara en kort stund.

Re: KIA EV6

Postat: 24 maj 2022 15:24
av iAkita
I vilket fall, nu har jag beställt en GT. Och viktigast av allt: Den har dragkrok :D

Re: KIA EV6

Postat: 24 maj 2022 16:16
av DanneLKPG
iAkita skrev:
I vilket fall, nu har jag beställt en GT. Och viktigast av allt: Den har dragkrok :D
Semi-Elektrisk eller avtagbar? Är det samma hos Kia som på IONIQ 5 att det eftermonteras hos ÅF?