Sida 1 av 1

Understanding the Tesla Model S Performance Motor

Postat: 15 mar 2021 10:28
av TiborBlomhall

Allt du någonsin ville veta om Tesla Model S Performance elmotor och lite till.

Re: Understanding the Tesla Model S Performance Motor

Postat: 15 mar 2021 23:57
av Dexter
Tack så mycket för video tipset Tibor.
Full pott på den. :)
Bra om vi kan få lite mer sådant material för oss som gillar grotta ner oss i teslas drivsystem och motorer.
Det var ändå en "gammal"motor så utvecklingen har nog gått framåt lite till nu med IPMSYNRM.
De kör en 4polig induktionsmotor i 18000rpm med 9,7 utväxling ,tycker den skulle tappa mycket moment efter som den kör överfrekvens.
Skulle vilja hitta lite fakta om det hur de löst det eller hur mycket lägre momentet blir.
En elmotor tappar mycket moment när man kör den på överfrekvens som vi vet.
Här är lite fakta till:

Re: Understanding the Tesla Model S Performance Motor

Postat: 16 mar 2021 11:48
av Teslared
Det är ju "över"frekvensen som ger momentet i den typen av motor! Styrningen ser ju till att du ligger på högra delen av momentkurvan. Styrningen ser också till att öka frekvensen med varvtalet.

Re: Understanding the Tesla Model S Performance Motor

Postat: 16 mar 2021 22:48
av Dexter
Teslared skrev:
Det är ju "över"frekvensen som ger momentet i den typen av motor! Styrningen ser ju till att du ligger på högra delen av momentkurvan. Styrningen ser också till att öka frekvensen med varvtalet.
Ja helt klart ligger långt på högra delen av momentkurvan.
4 polig motor med 18000rpm borde vara att invertern kör på 600Hz då och vi får ut ungefär 1856rpm vid drivhjulen om jag räknat rätt.

Re: Understanding the Tesla Model S Performance Motor

Postat: 17 mar 2021 12:33
av Teslared
Med det varvtalet på 18000 rpm och 600 Hz på invertern så får du ganska lika med 0 Nm i moment. Nu vet jag inte hur motorns momentkurva ser ut men invertern borde ha lite mer än 600 Hz vid 18000 rpm, kanske typ 620 -630 Hz för att få ut något vettigt moment. Frekvensskillnaden varierar ju med belastningen.

Re: Understanding the Tesla Model S Performance Motor

Postat: 18 mar 2021 23:03
av Dexter
Det är faktiskt imponerande att de kan köra motorn i 18000rpm vilket skulle vara ungefär 250km/h med utväxling och hjulomkrets.
Luftmotståndet i den hastigheten kräver ändå lite moment från motorn i det läget när det är som lägst moment.
Måste vara någon speciell karaktäristik på deras motorer.
Jag är faktiskt imponerad att de kan få det till att fungera så bra.
Lite därav jag skaffade en Tesla istället för annan EV.

Re: Understanding the Tesla Model S Performance Motor

Postat: 19 mar 2021 13:58
av Teslared
Vid 250 km/h lär det ändå behövas ganska skapligt moment. Teslas motor i det relaterade fallet är ändå en vanlig asynkronmotor, så väldigt knepig är den knappast utan följer samma karakteristik som visades i videon. Vilket en normal sådan typ av motor har!