BMW iX

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: BMW iX

Inlägg av dd88 »

Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW iX

Inlägg av MWall »

improwise skrev:
Hur står sig iX mot Etron, fördelar/nackdelar i stora drag? Designen är väl mer av en åsikt :)

iX har tyvärr klart mindre bagageutrymme än E-Tron. Men i övrigt så är den betydligt mer spännande i mina ögon. iX50 lär väl ha en hyfsad räckvidd också, till skillnad från E-Tron?
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: BMW iX

Inlägg av Esterox »

MWall skrev:
improwise skrev:
Hur står sig iX mot Etron, fördelar/nackdelar i stora drag? Designen är väl mer av en åsikt :)

iX har tyvärr klart mindre bagageutrymme än E-Tron. Men i övrigt så är den betydligt mer spännande i mina ögon. iX50 lär väl ha en hyfsad räckvidd också, till skillnad från E-Tron?
iX är ju riktigt tråkig invändigt också i jämförelse med E-tron. Och när jag tittade på att byta bil till iX så blev den extremt dyr så jag åker vidare med min E-tron.
Tycker BMW har tappat det totalt i sin design. Det var ju grymma förut men har verkligen tappat bort sig. Inredning från 2004 på alla bilar förutom elbilar där det måste se ut som en tråkig i3
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW iX

Inlägg av MWall »

Esterox skrev:
MWall skrev:
improwise skrev:
Hur står sig iX mot Etron, fördelar/nackdelar i stora drag? Designen är väl mer av en åsikt :)

iX har tyvärr klart mindre bagageutrymme än E-Tron. Men i övrigt så är den betydligt mer spännande i mina ögon. iX50 lär väl ha en hyfsad räckvidd också, till skillnad från E-Tron?
iX är ju riktigt tråkig invändigt också i jämförelse med E-tron. Och när jag tittade på att byta bil till iX så blev den extremt dyr så jag åker vidare med min E-tron.
Tycker BMW har tappat det totalt i sin design. Det var ju grymma förut men har verkligen tappat bort sig. Inredning från 2004 på alla bilar förutom elbilar där det måste se ut som en tråkig i3
Lustigt hur olika man kan uppfatta saker. Jag tycker E-Tron ser ut som vilken Audi-SUV som helst. Jättetråkig och intetsägande. Den är väl "snygg" på sätt och vis men det finns ju inget spännande där som bryter av. Som sill utan nubbe, som köttbullar utan lingonsylt... :lol:

iX är ett helt nytt koncept som andas framtid på ett helt annat sätt och där man vänt på lite fler stenar och vågat mer. Jag tycker det hedrar BMW. Vill man ha en tråkigare designad el-SUV från BMW så går det också. Den heter iX3 och i min värld är det BMW-alternativet till E-Tron. iX är mer exklusiv och mer spännande.

Kan ju hjälpa att jag kört just i3 i snart 5 år också. Och har man gjort det så vet man att den är allt annat än tråkig. Den funkar otroligt bra och även om den inte är Tesla-pigg så är den rapp och fin i stan tack vare hyfsad effekt och låg vikt. Skulle inte byta den mot något annat som andrabil. Förstår inte vad det skulle vara. Allt annat känns så tungt, stelt, instängt och konventionellt. i3 är lätt, luftig och känns fräsch även efter så många år.
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: BMW iX

Inlägg av Esterox »

MWall skrev:
Esterox skrev:
MWall skrev:
improwise skrev:
Hur står sig iX mot Etron, fördelar/nackdelar i stora drag? Designen är väl mer av en åsikt :)

iX har tyvärr klart mindre bagageutrymme än E-Tron. Men i övrigt så är den betydligt mer spännande i mina ögon. iX50 lär väl ha en hyfsad räckvidd också, till skillnad från E-Tron?
iX är ju riktigt tråkig invändigt också i jämförelse med E-tron. Och när jag tittade på att byta bil till iX så blev den extremt dyr så jag åker vidare med min E-tron.
Tycker BMW har tappat det totalt i sin design. Det var ju grymma förut men har verkligen tappat bort sig. Inredning från 2004 på alla bilar förutom elbilar där det måste se ut som en tråkig i3
Lustigt hur olika man kan uppfatta saker. Jag tycker E-Tron ser ut som vilken Audi-SUV som helst. Jättetråkig och intetsägande. Den är väl "snygg" på sätt och vis men det finns ju inget spännande där som bryter av. Som sill utan nubbe, som köttbullar utan lingonsylt... :lol:

iX är ett helt nytt koncept som andas framtid på ett helt annat sätt och där man vänt på lite fler stenar och vågat mer. Jag tycker det hedrar BMW. Vill man ha en tråkigare designad el-SUV från BMW så går det också. Den heter iX3 och i min värld är det BMW-alternativet till E-Tron. iX är mer exklusiv och mer spännande.

Kan ju hjälpa att jag kört just i3 i snart 5 år också. Och har man gjort det så vet man att den är allt annat än tråkig. Den funkar otroligt bra och även om den inte är Tesla-pigg så är den rapp och fin i stan tack vare hyfsad effekt och låg vikt. Skulle inte byta den mot något annat som andrabil. Förstår inte vad det skulle vara. Allt annat känns så tungt, stelt, instängt och konventionellt. i3 är lätt, luftig och känns fräsch även efter så många år.
Ja tycke och smak är alltid olika. Jag har jättesvårt att acceptera en sån enkel sak som ratten i i3 och iX eller att man måste lägga mängder med pengar för att få vettiga stolar. Ix3 känns lika tråkig den pga att BMW gör som det gör när det gäller X3. Det är en jättegammal plattform (antar jag) Precis som första X3 var en E46.

Just det där att alla tesla ägare tjatar om att bilar måste göra 0-100 på 2 sekunder är ju bara löjligt. Är ju inte ofta man kan göra 0-100 starter. Där var Saab kloka som ville ha snabb bil mellan 80-120.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW iX

Inlägg av MWall »

Esterox skrev:
Ja tycke och smak är alltid olika. Jag har jättesvårt att acceptera en sån enkel sak som ratten i i3 och iX eller att man måste lägga mängder med pengar för att få vettiga stolar. Ix3 känns lika tråkig den pga att BMW gör som det gör när det gäller X3. Det är en jättegammal plattform (antar jag) Precis som första X3 var en E46.

Just det där att alla tesla ägare tjatar om att bilar måste göra 0-100 på 2 sekunder är ju bara löjligt. Är ju inte ofta man kan göra 0-100 starter. Där var Saab kloka som ville ha snabb bil mellan 80-120.
På i3 finns det bara en sorts stolar. Finns det olika på iX? På iX3 finns det väl bara de vanliga och sportstolarna, som inte brukar vara särskilt dyra.

Vet inte hur gammal plattformen är på X3 men den kom ju i en ny skepnad för inte så många år sen. Är nog inte äldre än konkurrenterna. Varför drar du upp E46?

Jag har väl inte tjatat om 0-100? Var kom det från? Och det är ju inte _bokstavligt_ 0-100 man använder accelerationen till. Det handlar mer om en känsla av att bilen svarar på det man vill göra. Där tycker jag Tesla gjort det bra. Gasar man så sticker bilen iväg. Det gör att den känns mer alert och blir roligare att köra. Vet inte hur det är med andra Teslor men min är då verkligen inte långsam 80-120. Törs nog nästan svära på att den är snabbare 80-120 än ALLA bilar Saab nånsin serieproducerade. ;) För övrigt var Saab framhjulsdrivna och framtunga samt led av torque steer. Har aldrig attraherats av det konceptet.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: BMW iX

Inlägg av mikebike »

Det står en iX hos min närmaste BMW-handlare. Prislappen visar drygt en miljon, och det är "bara" en iX40...
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: BMW iX

Inlägg av Esterox »

MWall skrev:
Esterox skrev:
Ja tycke och smak är alltid olika. Jag har jättesvårt att acceptera en sån enkel sak som ratten i i3 och iX eller att man måste lägga mängder med pengar för att få vettiga stolar. Ix3 känns lika tråkig den pga att BMW gör som det gör när det gäller X3. Det är en jättegammal plattform (antar jag) Precis som första X3 var en E46.

Just det där att alla tesla ägare tjatar om att bilar måste göra 0-100 på 2 sekunder är ju bara löjligt. Är ju inte ofta man kan göra 0-100 starter. Där var Saab kloka som ville ha snabb bil mellan 80-120.
På i3 finns det bara en sorts stolar. Finns det olika på iX? På iX3 finns det väl bara de vanliga och sportstolarna, som inte brukar vara särskilt dyra.

Vet inte hur gammal plattformen är på X3 men den kom ju i en ny skepnad för inte så många år sen. Är nog inte äldre än konkurrenterna. Varför drar du upp E46?

Jag har väl inte tjatat om 0-100? Var kom det från? Och det är ju inte _bokstavligt_ 0-100 man använder accelerationen till. Det handlar mer om en känsla av att bilen svarar på det man vill göra. Där tycker jag Tesla gjort det bra. Gasar man så sticker bilen iväg. Det gör att den känns mer alert och blir roligare att köra. Vet inte hur det är med andra Teslor men min är då verkligen inte långsam 80-120. Törs nog nästan svära på att den är snabbare 80-120 än ALLA bilar Saab nånsin serieproducerade. ;) För övrigt var Saab framhjulsdrivna och framtunga samt led av torque steer. Har aldrig attraherats av det konceptet.
Jag har för mig det, är svårt att speca bmw på nätet och sticker snabbt iväg i pris. X3 brukar oftast vara förra generationens plattform från 3-serien. Alltså redan innan den släpps bra många år gammal. Jag har kikat lite på X3 också men tilltalade verkligen inte mig. Hybriden med höjt lastgolv som på mercedes gjorde den totalt ointressant och iX3 kändes inte sådär flummig som iX, det ser jag som positivt men upplevde den som sagt föråldrad. Har man haft x antal BMW bilar innan så blir det lite same same.

Jag har inte sagt att du tjatar, sorry om du uppfattade som detta. Däremot ser jag i var och varannan tråd om att en elbil måste ha samma acceleration som en tesla. Det är för mig obegripligt och väldigt amerikanskt tänkt. Köra snabbt rakt fram är ingen konst, köra snabbt när det svänger däremot är det. Mest bara irriterande att hamna bakom sådana människor som skall köra snabbt när det blir 2 filer men långsamt så fort det är 1 fil och vajerräcke.

Men åter till ämnet, iX är säkert en jättekul bil men nej den tilltalar inte mig med tygklädsel och en prislapp på 881 konfiguration (865 om man tittar hemsidan).
E-tron 55 Proline 860.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW iX

Inlägg av MWall »

Esterox skrev:
Jag har inte sagt att du tjatar, sorry om du uppfattade som detta. Däremot ser jag i var och varannan tråd om att en elbil måste ha samma acceleration som en tesla. Det är för mig obegripligt och väldigt amerikanskt tänkt. Köra snabbt rakt fram är ingen konst, köra snabbt när det svänger däremot är det. Mest bara irriterande att hamna bakom sådana människor som skall köra snabbt när det blir 2 filer men långsamt så fort det är 1 fil och vajerräcke.
Nu tycker jag du tjatar. Att en bil är snabb rakt fram betyder inte att den är sämre när det svänger. Varför gör du den kopplingen?

Model S har 52% över bakaxeln och således 48% på framaxeln. Model 3 har 53% bak, 47% fram. De har även väldigt låg tyngdpunkt och relativt hård fjädring. Exakt vad är det som gör dessa bilar sämre lämpade att köra fort "när det svänger" än en högbyggd SUV från VAG som dessutom är väldigt mycket tyngre än Teslas bilar?

Dessutom "svänger" det inte på vajerräcksvägar. Så vad har det med det andra att göra? Och skulle just Teslaförare vara såna som drar på när det är dubbla filer och saktar ner vid enfiligt? Varför då isf? Har du ens kört en Tesla?
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: BMW iX

Inlägg av macky »

Har kikat lite på iX men kan inte heller smälta designen. Interiören ser materialmässigt rätt påkostad ut men inte min smak med glas och bling. Då gillar jag en ”vanlig” BMW betydligt bättre. När jag kollade autogefühl blev jag riktigt avtrubbad på infotainment också. En klimatkontroll där man ska scrolla i sidled, suck. Men schysst med biffigt batteri och bra räckvidd. För min del egentligen bara en estetisk fråga, den tilltalar mig inte designmässigt. Men säkert en mycket fin bil.
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: BMW iX

Inlägg av Esterox »

MWall skrev:
Esterox skrev:
Jag har inte sagt att du tjatar, sorry om du uppfattade som detta. Däremot ser jag i var och varannan tråd om att en elbil måste ha samma acceleration som en tesla. Det är för mig obegripligt och väldigt amerikanskt tänkt. Köra snabbt rakt fram är ingen konst, köra snabbt när det svänger däremot är det. Mest bara irriterande att hamna bakom sådana människor som skall köra snabbt när det blir 2 filer men långsamt så fort det är 1 fil och vajerräcke.
Nu tycker jag du tjatar. Att en bil är snabb rakt fram betyder inte att den är sämre när det svänger. Varför gör du den kopplingen?

Model S har 52% över bakaxeln och således 48% på framaxeln. Model 3 har 53% bak, 47% fram. De har även väldigt låg tyngdpunkt och relativt hård fjädring. Exakt vad är det som gör dessa bilar sämre lämpade att köra fort "när det svänger" än en högbyggd SUV från VAG som dessutom är väldigt mycket tyngre än Teslas bilar?

Dessutom "svänger" det inte på vajerräcksvägar. Så vad har det med det andra att göra? Och skulle just Teslaförare vara såna som drar på när det är dubbla filer och saktar ner vid enfiligt? Varför då isf? Har du ens kört en Tesla?
Nä har jag sagt det ? Jag har sagt att det är enkelt att köra rakt fram. Fokus från tesla-förare är ju just 0-100, därav det konstaterandet. Och även flertalet teslaförare som man hamnat bakom som skall köra snabbt rakt fram men så fort det smalnar av lite eller svänger så är det långsamt. Det handlar inte om bilen, och det har jag inte sagt. Du får gärna visa vilken rad som handlade om att tesla som bil inte kan svänga ? Det är däremot väldigt amerikanskt att fokusera på rakt fram, har alltid varit och kommer alltid vara.

Konstaterande, 0-100 tider har aldrig varit så mycket på tapeten för en ”vanlig” förare som den är nu. Gör en bil 0-100 på 5-7 sekunder är detta ”långsamt” och inget att ha. Ett TCS möte på kinnekulle kanske vore intressant 2022.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: BMW iX

Inlägg av dd88 »

Kinnekulle har inte tillräckligt stor avåkningszon i första kurvan för att få plats med alla bilar.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW iX

Inlägg av martinot »

Går fint att svänga och köra snabbt med elbil (inte bara 0-100 rakt fram).





M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW iX

Inlägg av MWall »

Esterox skrev:



Nä har jag sagt det ? Jag har sagt att det är enkelt att köra rakt fram. Fokus från tesla-förare är ju just 0-100, därav det konstaterandet. Och även flertalet teslaförare som man hamnat bakom som skall köra snabbt rakt fram men så fort det smalnar av lite eller svänger så är det långsamt. Det handlar inte om bilen, och det har jag inte sagt. Du får gärna visa vilken rad som handlade om att tesla som bil inte kan svänga ? Det är däremot väldigt amerikanskt att fokusera på rakt fram, har alltid varit och kommer alltid vara.

Konstaterande, 0-100 tider har aldrig varit så mycket på tapeten för en ”vanlig” förare som den är nu. Gör en bil 0-100 på 5-7 sekunder är detta ”långsamt” och inget att ha. Ett TCS möte på kinnekulle kanske vore intressant 2022.

Är du ett troll? Eller vad håller du på med? Som om Tesla-förare vore ett eget släkte som aldrig sett en bil förut... :roll:
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: BMW iX

Inlägg av improwise »

macky skrev:
Har kikat lite på iX men kan inte heller smälta designen. Interiören ser materialmässigt rätt påkostad ut men inte min smak med glas och bling. Då gillar jag en ”vanlig” BMW betydligt bättre. När jag kollade autogefühl blev jag riktigt avtrubbad på infotainment också. En klimatkontroll där man ska scrolla i sidled, suck. Men schysst med biffigt batteri och bra räckvidd. För min del egentligen bara en estetisk fråga, den tilltalar mig inte designmässigt. Men säkert en mycket fin bil.
Håller med, och då är interiören ändå väsenligt bättre än exteriören som, personlig åsikt, är makalöst ful. Kunde dom inte istället gjort en riktig design och bara typ satt en taxiskylt på taket där det stod "Electric" så buskapet gick fram utan att riskera synhälsan hos omgivningen? :D
current
Inlägg: 212
Blev medlem: 26 sep 2019 22:22

Re: BMW iX

Inlägg av current »

Kört 100 mil med min iX nu. Dags att skriva av sig lite.

Otroligt komfortababel bil. Går som en pansarvagn genom snömodd. Skön att köra och väldigt hög byggkvalité. Kanske är detta den bästa elbilen just nu om man kan leva med utseendet och den speciella inredningen. För mig del hade dom gärna fått ta bort alla koppar-element i bilen, kanske även skippat dom haptiska knapparna i mitten i förmån för riktiga knappar. Vidare är ju bilen rätt törstig man får räkna med 1kwh extra per mil jänmfört med en Tesla Model 3. Visst det är olika bilar men jag var bortskämd med att kunna köra kortresor på under 1,5 kwh per mil.

Saker som stör mig som gammal Teslaägare. Startknapp, svårt att veta om bilen är på eller av. Samt saknar min rattväxel, så smidigt. Att behöver lägga in handbromsen ”manuellt” när man stängt av bilen. Symbolen för parkeringsbroms är förvirrande lik symbolen för parkeringshjälp. Ljudet är inte nog bra i min mening, sitter H/K i bilen. Litet bagageutrymme för klassen och konstiga / dåliga insynsskydd som är ”fasta skivor”. Man kan klicka bort dom och lägga skivorna någonstans men jag föredrar dom som ”rullas” upp.

Jag gillar bilen och det är kanske en av marknadens bästa elbilar, köper man en iX50 får 12% rabatt och sen 70k bonus landar den runt 1 miljon med vettig utrustning vilket är cirka 300k mer än den mer spartanska Model Y, dock svårt jämföra dom två mer rättvist jämföra med X dock saknar iX utrymmena som Model X har. Är nöjd med bilen och ska bli kul att köra den ett år men redan nu tänker jag lite på en tyskbyggd Model Y Performance. Det är något med Teslas teknik som trollbinder. Till exempel hur enkelt man ser förbrukning på en Tesla. På BMW är det flera knapptryck bort och ligger under Live vehicle, inte så logiskt. Den visar heller ingen laddhastighet när man snabb-laddar man har bara ett streck där man har 0 på ena sidan och 200kw på andra sidan. Sen blir det en stapel där mellan så man får försöka uppskatta hur snabbt det går.

Jag är också lite orolig för räckidden på motorväg, visst har den 60 mils WLTP men när jag körde lite snabbare i dåligt så kom jag 20 mil med min iX40, batteriet är på 70kwh borde stora batteriet på 100kwh ge 28,5 mil i lite sämre förhållanden. Min gamla Tesla hade 58 mils WLTP och den kunde jag köra 35 mil trots rätt hög hastighet. Det blir ju också lite tråkigt efter första laddningen för om 100% ger 28,5 mil så kommer man på 75-80% bara 20-22 mil. Om Teslas nätverk varit tillgängligt hade det fungerat fint med med Ionity blir det inte alltid lite smärtfritt.
Senast redigerad av current, redigerad totalt 1 gånger.
Id Buzz 2023 - Arbetsbil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil

Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: BMW iX

Inlägg av dd88 »



Sjukt cool teknik, perfekt för bankrån.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BMW iX

Inlägg av taliz »

dd88 skrev:
Sjukt cool teknik, perfekt för bankrån.
Eller gängskjutning.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: BMW iX

Inlägg av Dafro »

current skrev:
Kört 100 mil med min iX nu. Dags att skriva av sig lite.

Otroligt komfortababel bil. Går som en pansarvagn genom snömodd. Skön att köra och väldigt hög byggkvalité. Kanske är detta den bästa elbilen just nu om man kan leva med utseendet och den speciella inredningen. För mig del hade dom gärna fått ta bort alla koppar-element i bilen, kanske även skippat dom haptiska knapparna i mitten i förmån för riktiga knappar. Vidare är ju bilen rätt törstig man får räkna med 1kwh extra per mil jänmfört med en Tesla Model 3. Visst det är olika bilar men jag var bortskämd med att kunna köra kortresor på under 1,5 kwh per mil.

Saker som stör mig som gammal Teslaägare. Startknapp, svårt att veta om bilen är på eller av. Samt saknar min rattväxel, så smidigt. Att behöver lägga in handbromsen ”manuellt” när man stängt av bilen. Symbolen för parkeringsbroms är förvirrande lik symbolen för parkeringshjälp. Ljudet är inte nog bra i min mening, sitter H/K i bilen. Litet bagageutrymme för klassen och konstiga / dåliga insynsskydd som är ”fasta skivor”. Man kan klicka bort dom och lägga skivorna någonstans men jag föredrar dom som ”rullas” upp.

Jag gillar bilen och det är kanske en av marknadens bästa elbilar, köper man en iX50 får 12% rabatt och sen 70k bonus landar den runt 1 miljon med vettig utrustning vilket är cirka 300k mer än den mer spartanska Model Y, dock svårt jämföra dom två mer rättvist jämföra med X dock saknar iX utrymmena som Model X har. Är nöjd med bilen och ska bli kul att köra den ett år men redan nu tänker jag lite på en tyskbyggd Model Y Performance. Det är något med Teslas teknik som trollbinder. Till exempel hur enkelt man ser förbrukning på en Tesla. På BMW är det flera knapptryck bort och ligger under Live vehicle, inte så logiskt. Den visar heller ingen laddhastighet när man snabb-laddar man har bara ett streck där man har 0 på ena sidan och 200kw på andra sidan. Sen blir det en stapel där mellan så man får försöka uppskatta hur snabbt det går.

Jag är också lite orolig för räckidden på motorväg, visst har den 60 mils WLTP men när jag körde lite snabbare i dåligt så kom jag 20 mil med min iX40, batteriet är på 70kwh borde stora batteriet på 100kwh ge 28,5 mil i lite sämre förhållanden. Min gamla Tesla hade 58 mils WLTP och den kunde jag köra 35 mil trots rätt hög hastighet. Det blir ju också lite tråkigt efter första laddningen för om 100% ger 28,5 mil så kommer man på 75-80% bara 20-22 mil. Om Teslas nätverk varit tillgängligt hade det fungerat fint med med Ionity blir det inte alltid lite smärtfritt.
Tack för lite input från verkligheten. Ska pröva den för jag ser den som det enda alternativet till E55 för mig men är rädd för att bagaget är för litet. Sedan har jag svårt med utseendet både in och utvändigt men skulle man få bra räckvidd vilket det borde bli med wltp på 60 min men den verkar ju vara minst lika törstig som Audi och då ör den inget alternativ, vill ha minst 30 mil motorväg. Kollade lite snabbt på abrp och enligt den så skulle jag komma till stugan i sommartemperaturer men är ju tveksam till att det är värt dom pengarna för att spara in ett laddstopp på 7 min, om man bortser från trolig kötid om man åker fel tider.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: BMW iX

Inlägg av OfarligTesla »

Var och provkörde iX idag och det var intressant. Gillade interiören starkt, mycket modern loungekänsla och väldigt stor invändigt. Infotainmentsystemet var bättre än jag hade förväntat mig faktiskt och med CarPlay kan jag tänka mig att det gör sig riktigt bra. Tyvärr sitter jag inte bra när det är så pass upprätt som det var, vilket även påverkade körkänslan en hel del, kändes som att köra buss eller lastbil trots att jag försökte dra ned sätet så långt det gick.

Den var väldigt bekväm i fjädringen och den var verkligen ett motorvägslok där man inte märkte att man körde fort, stabil och den bara gick. Jag blev ändå förvånad över hur pass högljud den var, såklart var den mycket tystare än vår Model 3 när det gäller däck och vindljud men med tanke på vad jag hört hade jag förväntat mig en riktigt tyst bil. Tror också att det den lyckades dämpa mycket bättre var de lägre frekvenserna från däck mm men att det var en del frekvenser i de högre registren som läckte igenom för känslan var att vi ville höja rösterna lite när vi pratade med varandra, något vi inte gör ens i Model 3an. Andra bilar som vi passerade/som passerade oss lät nästan mer än de gör i Model 3an, men det kan bero på att akustikglas saknades på denna demobil (antar att det finns som tillval) vilket förmodligen hade gjort den tystare som helhet också. Allt detta gäller då i hastigheter kring 110-120 km/h i den väta/snö som var idag, när vi körde kring 70-80 km/h så var det mycket lägre ljudnivå. Räckvidden vid 100% laddning enligt bilens dator var kring 27 mil, vi körde runt 25 km med blöta vägar och snömodd i hastigheter mellan 75 och 125 km/h, det vi körde var en iX40 så det är ju det mindre batteriet.

För att jämföra så provkörde vi en E-tron 55 Sportback på samma vägar, den också utan akustikglas och ljudnivån från däck mm där var högre än hos iX men konstigt nog kändes det inte som vi behövde höja rösterna i den. Vad gäller ljud från bilar som körde om osv så var det väldigt högt ljud och det var högre än till och med vår Model 3 men det måste bero på avsaknaden av akustikglas även här. Räckvidd vid 100% laddning var här kring 320 km vid samma förhållanden som för iX.

Slutsatsen för iX var helt enkelt att de sakerna jag trodde jag skulle ogilla (interiör och infotainment) var bättre än förväntat och vissa saker som ljudnivån som jag trodde skulle vara natt och dag mot andra bilar var jag mindre imponerad av.
Edward123
Inlägg: 152
Blev medlem: 14 jan 2020 10:05

Re: BMW iX

Inlägg av Edward123 »

Just nu känns detta som bilen jag vill ha men det ska vara varianten med stora batteriet (eller M60), såg på Autogefühls test att den drog 5 kwh/mil när han låg i 200 på autobahn och kommer han 20 mil i 200 så bör batteriet räcka mer än väl i lite över svenks motorvägsfart.


Var redo att beställa men lokala återförsäljaren bekräftade ett års väntetid så känns det inte helt solklart. Om ett år finns Audi Q6, Polestar 3 och Porsche Macan på marknaden med. Åtminstone Q6/Macan kommer tex. ha väsentligt snabbare laddning och har flaggat upp att räckvidden kan vara runt 70 mil WLTP.

Men, som sagt var, klockrent köp om man hade kunnat få den med kort leveranstid.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: BMW iX

Inlägg av Pontus »

Johnalm skrev:
MWall skrev:
Johnalm skrev:
Det känns som att jag vill avvakta spikade regler för förmånsvärde innan jag beställer ny (el)bil.
Om SKVs förslag på ett generellt avdrag på 350 tsek går igenom så blir det nog affär till nästa vår på en sådan.

Tror tyvärr det där med 350' neddragning kommer innebära högre förmånsvärde på en så dyr bil som iX än vad den skulle få med nuvarande regler.
Så kanske det blir, har inte orkat räkna efter själv i och med att det inte är någon ko på isen för egen del.
Finns det något förmånsvärde på denna?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3637
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: BMW iX

Inlägg av jonasl »

OfarligTesla skrev:
För att jämföra så provkörde vi en E-tron 55 Sportback på samma vägar, den också utan akustikglas och ljudnivån från däck mm där var högre än hos iX men konstigt nog kändes det inte som vi behövde höja rösterna i den. .
Undrar vad det beror på. Audi A6 var vår förrförra bil upplevdes som tyst inuti. Samtidigt var det också den där man fick höja rösten mest av de bilar vi haft vad jag kan minnas. Touranen vi hade efter upplevdes som klart bullrigare men ändå behagligare att samtala i. Samma med Model 3.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
current
Inlägg: 212
Blev medlem: 26 sep 2019 22:22

Re: BMW iX

Inlägg av current »

Behövs inte Autobahn för att få den att dra 5kwh/mil.

Räcker med att köra tur och retur till gymmet. Körde i plus minus noll och snömodd. Körde 5+5km, Gick åt 11% av batteriet fram och tillbaka. Med en kapacitet på 70kwh gick det alltså 7,7kwh för en enda mil. Bilen sa 5,6 kwh men sanningen kanske är där mellan.

Kollade för skojs skull vad Teslan förbrukat på den kallaste dagen (-7 grader) i December. Samma resa tog 4% av batteriet och enligt Teslafi gick det åt 3,18kwh T/R.

Har svårt släppa det är så stor skillnad. BMW måste värma upp batteri extremt hårt, eller hela kupen. Eller motorerna?
Id Buzz 2023 - Arbetsbil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil

Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW iX

Inlägg av MWall »

current skrev:
Behövs inte Autobahn för att få den att dra 5kwh/mil.

Räcker med att köra tur och retur till gymmet. Körde i plus minus noll och snömodd. Gick åt 11% av batteriet fram och tillbaka. Med en kapacitet på 70kwh gick det alltså 7,7kwh för en enda mil. Bilen sa 5,6 kwh men sanningen kanske är där mellan.

Kollade för skojs skull vad Teslan förbrukat på den kallaste dagen (-7 grader) i December. Samma resa tog 4% av batteriet och enligt Teslafi gick det åt 3,18kwh T/R.

Sträckan är exakt 5+5km. Har svårt släppa det är så stor skillnad. BMW måste värma upp batteri extremt hårt, eller hela kupen. Eller motorerna?
Fast vad bilen drar på så korta körningar är inte jätteviktigt. Min Model S vill ha ohemult mycket också.
Skriv svar