BMW iX

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

benke_berguv
Inlägg: 140
Blev medlem: 04 jan 2017 18:54

Re: BMW iX

Inlägg av benke_berguv »

Designmässigt helt klart en bra ”diskussionsdesign” men försäljningsmässigt var det en succé, oavsett utseendet.

Många verkar blanda ihop utseendet med hur bra bilen kommer sälja. ”Bättre förr” designmässigt betyder inte alltid ”bättre försäljning”. Folk vill ha ny design verkar det som helt enkelt.

//Benke
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW iX

Inlägg av MWall »

benke_berguv skrev:
Känns som många här glömdt bort reaktionerna när Chris Banglebilarna kom i början av 2000-talet. Kritikstormen var ju helt enorm och ändå så sålde de väl mer bilar än nånsin innan.
Ibland så kanske det behövs tas ett stort steg från det inkörda spåret för att komma fram i designen. Sen om det är snyggt - helt i betraktarens öga. Vissa gillar model 3 och vissa gillar IX - och glöm inte att båda har lika rätt.

//Benke


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Exakt. Folk älskar att klaga på att alla moderna bilar ser ungefär likadana ut. Sen dyker det upp verklig spännande formgivning som flyttar gränsen för hur en bil får se ut och vara och då blir det ramaskri.

iX kräver viss tillvänjning för ögat men om man läser på om framförallt interiören och tanken med "Shy Tech", dvs teknik som inte syns men som finns där när man behöver det, och annat så tycker åtminstone jag det känns mer spännande än ännu en konventionell SUV a la E-Tron...

https://www.bmw.se/sv/avdelning/erbjuda ... mw-ix.html

Jag tycker det finns ett distinkt arv från i3 i iX. T ex C-stolpen och den avhuggna mittkonsolen. Även roligt att, interiört, se drag från E60:s framdörrar pre-LCI, främst i den lutande listen.

Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: BMW iX

Inlägg av Bjelke »

HelectriC skrev:
martinot skrev:
Jag förstår att de vill gömma solpanelerna/bävertänderna. Sjukt fula, men det gäller dessvärre nästan alla moderna BMW, inklusive ICE-varianterna (var mycket snyggare för ett antal år sedan).
Kopierar du in samma svar i flera trådar? :D
Eller Zalman som citerar sig själv med samma fråga :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW iX

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
martinot skrev:
Jag förstår att de vill gömma solpanelerna/bävertänderna. Sjukt fula, men det gäller dessvärre nästan alla moderna BMW, inklusive ICE-varianterna (var mycket snyggare för ett antal år sedan).
Kopierar du in samma svar i flera trådar? :D
Är ju lat av naturen när samma saker diskuteras i flera trådar. Här skrev jag tom. svaret i fel tråd första gången. Så flyttade faktiskt kommentaren från en tråd till en annan (även om en liten relevant del fick stå kvar). :)

Bävertänderna är ju sjukt fula på nästan alla nya BMW. Vilket är synd, för jag gillar verkligen BMW som bilar gällande körglädjen (för att vara fossilbilar iaf.).

Men designen med blå "elbilsfält" är ju bara för barnslig och sorglig. :lol:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW iX

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
benke_berguv skrev:
Känns som många här glömdt bort reaktionerna när Chris Banglebilarna kom i början av 2000-talet. Kritikstormen var ju helt enorm och ändå så sålde de väl mer bilar än nånsin innan.
Ibland så kanske det behövs tas ett stort steg från det inkörda spåret för att komma fram i designen. Sen om det är snyggt - helt i betraktarens öga. Vissa gillar model 3 och vissa gillar IX - och glöm inte att båda har lika rätt.

//Benke


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Exakt. Folk älskar att klaga på att alla moderna bilar ser ungefär likadana ut. Sen dyker det upp verklig spännande formgivning som flyttar gränsen för hur en bil får se ut och vara och då blir det ramaskri.

iX kräver viss tillvänjning för ögat men om man läser på om framförallt interiören och tanken med "Shy Tech", dvs teknik som inte syns men som finns där när man behöver det, och annat så tycker åtminstone jag det känns mer spännande än ännu en konventionell SUV a la E-Tron...

https://www.bmw.se/sv/avdelning/erbjuda ... mw-ix.html

Jag tycker det finns ett distinkt arv från i3 i iX. T ex C-stolpen och den avhuggna mittkonsolen. Även roligt att, interiört, se drag från E60:s framdörrar pre-LCI, främst i den lutande listen.

Bild
Bild
Bild
Finns ju bra/snygg och dålig/ful design inom de flesta produktområden.

Bild

Bild

Bild
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: BMW iX

Inlägg av mati »

Jag är egentligen rätt okänslig för bilars utseende, jag brukar prioritera funktion före design, dock inom vissa gränser.
BMW har ju på nåt vis fått för sig att njurarna ska vara större än motorhuven på alla deras nya bilar. I mina ögon är det så fruktansvärt oestetiskt att jag vill vända bort blicken. Det väcker samma negativa känslor som när jag ser en Mirai eller så. Stora grillar är aldrig snygga tycker jag (hallå Audi?), men det här går verkligen på tok för långt. Den här bilen är en bil som jag skulle välja bort enbart pga dess utseende, oavsett hur bra den må vara som elbil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW iX

Inlägg av MWall »

mati skrev:
Jag är egentligen rätt okänslig för bilars utseende, jag brukar prioritera funktion före design, dock inom vissa gränser.
BMW har ju på nåt vis fått för sig att njurarna ska vara större än motorhuven på alla deras nya bilar. I mina ögon är det så fruktansvärt oestetiskt att jag vill vända bort blicken. Det väcker samma negativa känslor som när jag ser en Mirai eller så. Stora grillar är aldrig snygga tycker jag (hallå Audi?), men det här går verkligen på tok för långt. Den här bilen är en bil som jag skulle välja bort enbart pga dess utseende, oavsett hur bra den må vara som elbil.

Anade att du inte var så okänslig för prestanda och utseende som du sagt att du var. Först dissade du ID.4 för att den var för långsam och nu detta. ;)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: BMW iX

Inlägg av mati »

MWall skrev:
Anade att du inte var så okänslig för prestanda och utseende som du sagt att du var. Först dissade du ID.4 för att den var för långsam och nu detta. ;)
Jag dissade inte ID4 för att den var för långsam. Jag är bara förvånad att VW inte har gjort den snabbare trots att de hade kunnat. De flesta konkurrenter är ju rappare.
Själv kör jag e-Golf till vardags och är mer än nöjd med dess prestanda.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
benke_berguv
Inlägg: 140
Blev medlem: 04 jan 2017 18:54

Re: BMW iX

Inlägg av benke_berguv »

martinot skrev:
MWall skrev:
benke_berguv skrev:
Känns som många här glömdt bort reaktionerna när Chris Banglebilarna kom i början av 2000-talet. Kritikstormen var ju helt enorm och ändå så sålde de väl mer bilar än nånsin innan.
Ibland så kanske det behövs tas ett stort steg från det inkörda spåret för att komma fram i designen. Sen om det är snyggt - helt i betraktarens öga. Vissa gillar model 3 och vissa gillar IX - och glöm inte att båda har lika rätt.

//Benke


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Exakt. Folk älskar att klaga på att alla moderna bilar ser ungefär likadana ut. Sen dyker det upp verklig spännande formgivning som flyttar gränsen för hur en bil får se ut och vara och då blir det ramaskri.

iX kräver viss tillvänjning för ögat men om man läser på om framförallt interiören och tanken med "Shy Tech", dvs teknik som inte syns men som finns där när man behöver det, och annat så tycker åtminstone jag det känns mer spännande än ännu en konventionell SUV a la E-Tron...

https://www.bmw.se/sv/avdelning/erbjuda ... mw-ix.html

Jag tycker det finns ett distinkt arv från i3 i iX. T ex C-stolpen och den avhuggna mittkonsolen. Även roligt att, interiört, se drag från E60:s framdörrar pre-LCI, främst i den lutande listen.

Bild
Bild
Bild
Finns ju bra/snygg och dålig/ful design inom de flesta produktområden.

Bild

Bild

Bild
Att alltid komma ihåg är att bra/snygg och dålig/ful är helt subjektivt. Jag tex tycker Bmw i3s är bland det snyggaste på vägarna och model 3 fulast av alla men varför ska jag ägna all min lediga tid att försöka övertala andra om det?
Däremot så kanske Bmw skulle kunna mildra ”bäversyndromet” genom att alltid visa bilen med regplåt. Det lindrar nog chocken för många. Lexus och Audi har lite samma bekymmer. På bilder utan regplåt så så ser grillen väldigt stor. Sen när bilen väl rullar i trafik så delar plåten upp grillen i sektioner.

//Benke
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW iX

Inlägg av martinot »

Min kommentar och designjämförelse med datorerna ovan visade just på det. Smaken är uppenbarligen olika (!), och varierar med vad man tycker är god smak eller inte.

Själv är jag inte heller någon fantast av fronten på M3, och tycket den är ful med "läppen" eller "fiskmunnen". Vet faktiskt inte varför de inte bara designat den som en rak linje, istället för att kurva den uppåt på det sättet. Är det för att inte likna Porsche för mycket, eller är det gjort så av aerodynamiska orsaker? Oavsett orsak så är det inte snyggt.

Men sedan har vi ju extrema gradskillnader även i helvetet.

Även om nosen på M3 är ful (håller med dig helt) så är den milt ful om man jämför med de värsta grillarna hos BMW, Audi, Toyota/Lexus.

Sedan håller jag med om att alla fula nosar delvis maskeras av när man får på en regskylt som gör att blicken dras delvis till den. Gäller än M3 som ser mindre hemsk ut i Europa jämfört med i USA pga. just det. Men är tveksam till om det hjälper på de värsta avarterna som man sätt på nyare BMW som tex. iX.

Återstår dock att se iX i verkligheten innan man kan bedöma hur illa det är (att det är illa är nog vi alla överens om).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: BMW iX

Inlägg av Zalman3 »

Intressant är att iX har det största batteriet just nu på hela 110kWh.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: BMW iX

Inlägg av Bjelke »

Zalman3 skrev:
Intressant är att iX har det största batteriet just nu på hela 110kWh.
Kanske kommer att ha iaf... Den finns ju inte än liksom...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: BMW iX

Inlägg av Zalman3 »

BMWs utveckling. :lol:
Screenshot_20210321-110848_Chrome.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: BMW iX

Inlägg av Fredrik j »

Jag minns också hur jag reagerade när Banglebilarna kom. Jag föll inte för dom men efter ett par år mognade det och jag var mycket nära att köpa en 3år gammal 545. Bilfirma i Örebro hade två inbytta (advokatfirma med två delägare). En silver manuell och en mörkgrå automat. En kompis till mig köpte den manuella men jag tyckte det var lite dyrt för en begagnad bil. Åkte sen en del i hans och gillade den verkligen.
Nu känner jag samma igen för bmws nya design.
Som ni skrivit ovan så sålde ju bangles bilar med tiden bra.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BMW iX

Inlägg av taliz »

BMW handlar ju mycket om image.
Man vill att det skall synas att det är just en BMW man kör.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
uraza
Inlägg: 19
Blev medlem: 20 dec 2020 11:16

Re: BMW iX

Inlägg av uraza »



Tycker bilen ser snygg ut. Synd att den är så dyr :(
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW iX

Inlägg av martinot »

uraza skrev:


Tycker bilen ser snygg ut. Synd att den är så dyr :(
Har inte checkat prislistorna. Vad hamnar en vettigt utrustad sådan (med de normala tilläggspaket man vill ha) på ungefär i inköpspris?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BMW iX

Inlägg av taliz »

Snygg?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Wolf78
Teslaägare
Inlägg: 82
Blev medlem: 22 mar 2021 08:50
Ort: Täby

Re: BMW iX

Inlägg av Wolf78 »

Någon som beställt och fått bekräftad leverans?
Tesla M3P 2022
Tesla Model S 75D 2018
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2021
Tesla Model 3 LR 2019
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW iX

Inlägg av MWall »

Verkar se helt ok ut i verkligheten.
Stod några utanför BMW Kungsbacka i morse. Ser snygga ut.
Fick en liten förhandstitt idag på en IX, skulle nog säga att det är en av BMWs fetaste bilar. Riktigt snygg live!
Såg den på riktigt i veckan och den ser betydligt bättre ut i verkligheten än på bild. Helt plötsligt känns X5 ganska gammal i designen. Dock är jag inte helt mogen för att ta steget till elbil än när det gäller första bilen. För mycket strul med laddningen mm. Där har verkligen Tesla ett övertag.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: BMW iX

Inlägg av Bjelke »

MWall skrev:
Verkar se helt ok ut i verkligheten.
Stod några utanför BMW Kungsbacka i morse. Ser snygga ut.
Fick en liten förhandstitt idag på en IX, skulle nog säga att det är en av BMWs fetaste bilar. Riktigt snygg live!
Såg den på riktigt i veckan och den ser betydligt bättre ut i verkligheten än på bild. Helt plötsligt känns X5 ganska gammal i designen. Dock är jag inte helt mogen för att ta steget till elbil än när det gäller första bilen. För mycket strul med laddningen mm. Där har verkligen Tesla ett övertag.
Det var som fan! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
tesla newbie
Inlägg: 502
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: BMW iX

Inlägg av tesla newbie »

Var och provsatt en BMW iX idag på Bavaria. I verkligheten så såg den faktiskt inte så extrem ut som på bild. Provkörde inte utan torrsimmade bara i bilhallen. Lite intryck:

- Pekskärmen är mycket tydlig med snygg grafik, reagerar även hyfsat snabb på tryckningar och svepningar. Inte Tesla-klass riktigt, men mycket bättre än VW:s system i ID4.
- Fanns lite roliga funktioner. Man kunde till exempel ställa in stolen med hjälp av pekskärmen och även spara stols, spegel och rattinställningar med hjälp av pekskärmen.
- Röstassistenten gick inte att prova eftersom man måste ha ett BMW ID inloggat. Känns onödigt krångligt.
- Funktionalitetsmässigt ligger Tesla fortfarande före. Finns ingen sentry mode, camp mode, dog mode. Inga spel eller sådant.
- Där Tesla verkligen ligger för är dock användarvänligheten tycker jag. Teslas pekskärm är mycket lättare att ta till sig och allt finns tillgängligt utan att man behöver
scrolla i appmenyer.
- Navigationen visar inte hur många procent laddning man har kvar när man är framme. Kanske går att ställa in på något sätt, men jag lyckades inte komma på hur man gör.
- Med tanke på att bilen är såpass stor exteriört, så kändes den ganska liten inuti och i bagaget. Upplevde inte att den var så mycket större än min Model Y inuti och bagageutrymmet kändes mindre.
- Fanns ingen gardin till insynsskyddet utan en platta som kändes lite billig.

Mitt bestående intryck är att bilen är ganska dåligt utrymmesutnyttjad för att vara på en dedikerad elbilsplattform. Användargränssnittet är hyfsat bra och ganska lätt att använda, men krångligare än Teslas.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6206
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: BMW iX

Inlägg av spacecoin »

Det var ju snygg produktplacering i nya Marvel-filmen från Disney (dottern tvingade mig se den).
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: BMW iX

Inlägg av dd88 »

Är ju en iX3

Tänkte se filmen ikväll (frivilligt)
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 930
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: BMW iX

Inlägg av R_Edvinsson »

dd88 skrev:
Är ju en iX3

Tänkte se filmen ikväll (frivilligt)
Med ICE muller när de gasar. :mrgreen:
Skriv svar