Sida 11 av 16

Re: BMW iX

Postat: 08 apr 2023 10:02
av Oscar11
taliz skrev: 08 apr 2023 09:25
Oscar11 skrev: 08 apr 2023 08:53
Syns ju ganska väl på bilden varför jag slog huvudet i taket när jag lutade huvudet bakåt. Nackstöden är inte under glastaket utan direkt under balken. Sitter man som en hösäck så är det nog inga problem.

Normalt är det ju inga problem men skulle man bli påkörd bakifrån…aj!
Nacken är nog ett större problem.
Men var det med sätet i bakre läget?
Annars måste du nog ha abnormt lång överkropp. :D
Väldigt normal kropp skulle jag säga. Ingen aning om lutning på ryggstödet då jag bara provsatt en snabbis. Oftast sitter ju barn i baksätet så då är det inga problem.

Re: BMW iX

Postat: 06 maj 2023 11:15
av Off Grid Byggaren
Provkörde en iX40 idag, en bekant hade köpt en lätt begagnad 2022 till bra pris.

Det är ju en trevlig SUV med bättre körkänsla än Audi e-tron.

Kändes modernare och verkar vara snålare också.

Men vad blir det för räckvidd i praktiken, den här hade 22 tums fälgar med däck som var 275 breda och sportpaket?

Vi testade snabbladding, 130 kW effekt vid 40% SoC, är det max? Eller var batteriet för kallt?

Vi kunde inte hitta knappen för att ställa in luftfjädringen, var sitter den?

Lite rörigt infoteiment vid första anblick, Men går säkert att vänja sig. Det var snabb respons ivarjefall.

Re: BMW iX

Postat: 06 maj 2023 11:30
av BigEasy
Off Grid Byggaren skrev: 06 maj 2023 11:15
Provkörde en iX40 idag, en bekant hade köpt en lätt begagnad 2022 till bra pris.

Det är ju en trevlig SUV med bättre körkänsla än Audi e-tron.

Kändes modernare och verkar vara snålare också.

Men vad blir det för räckvidd i praktiken, den här hade 22 tums fälgar med däck som var 275 breda och sportpaket?

Vi testade snabbladding, 130 kW effekt vid 40% SoC, är det max? Eller var batteriet för kallt?

Vi kunde inte hitta knappen för att ställa in luftfjädringen, var sitter den?

Lite rörigt infoteiment vid första anblick, Men går säkert att vänja sig. Det var snabb respons ivarjefall.
Många ix40 saknar luftfjädring.

Re: BMW iX

Postat: 06 maj 2023 12:42
av Dafro
BigEasy skrev: 06 maj 2023 11:30
Off Grid Byggaren skrev: 06 maj 2023 11:15
Provkörde en iX40 idag, en bekant hade köpt en lätt begagnad 2022 till bra pris.

Det är ju en trevlig SUV med bättre körkänsla än Audi e-tron.

Kändes modernare och verkar vara snålare också.

Men vad blir det för räckvidd i praktiken, den här hade 22 tums fälgar med däck som var 275 breda och sportpaket?

Vi testade snabbladding, 130 kW effekt vid 40% SoC, är det max? Eller var batteriet för kallt?

Vi kunde inte hitta knappen för att ställa in luftfjädringen, var sitter den?

Lite rörigt infoteiment vid första anblick, Men går säkert att vänja sig. Det var snabb respons ivarjefall.
Många ix40 saknar luftfjädring.
Dom flesta ix40 saknar skulle jag säga, bara ix50 som har den som standard och tror inte ix40 ens hade det som tillval från början.

Re: BMW iX

Postat: 06 maj 2023 12:58
av Dafro
Off Grid Byggaren skrev: 06 maj 2023 11:15
Provkörde en iX40 idag, en bekant hade köpt en lätt begagnad 2022 till bra pris.

Det är ju en trevlig SUV med bättre körkänsla än Audi e-tron.

Kändes modernare och verkar vara snålare också.

Men vad blir det för räckvidd i praktiken, den här hade 22 tums fälgar med däck som var 275 breda och sportpaket?

Vi testade snabbladding, 130 kW effekt vid 40% SoC, är det max? Eller var batteriet för kallt?

Vi kunde inte hitta knappen för att ställa in luftfjädringen, var sitter den?

Lite rörigt infoteiment vid första anblick, Men går säkert att vänja sig. Det var snabb respons ivarjefall.
Helt klrt trevligare än E-tron, förutom stolarna tycker jag, där är Audin sportstolar med alcantara överlägsna.

Min IX50 är nog 10-15% snålare totalt men på kortresor mycket snålare.

150 ska man komma upp i men bara i början, 5-80 ger ca 89 kW i snitt, E-tron helt klart bättre, men inte nya Q8 55.

Räckvidden säger Nyland 29 och 41 mil vid 110 och 90 vid ca 15 grader och 21” och dom säger att 22” är snålare.
Lite bättre än E-tron 55 skulle jag säga.

Re: BMW iX

Postat: 06 maj 2023 13:04
av Off Grid Byggaren
Dafro skrev: 06 maj 2023 12:42
BigEasy skrev: 06 maj 2023 11:30
Off Grid Byggaren skrev: 06 maj 2023 11:15
Provkörde en iX40 idag, en bekant hade köpt en lätt begagnad 2022 till bra pris.

Det är ju en trevlig SUV med bättre körkänsla än Audi e-tron.

Kändes modernare och verkar vara snålare också.

Men vad blir det för räckvidd i praktiken, den här hade 22 tums fälgar med däck som var 275 breda och sportpaket?

Vi testade snabbladding, 130 kW effekt vid 40% SoC, är det max? Eller var batteriet för kallt?

Vi kunde inte hitta knappen för att ställa in luftfjädringen, var sitter den?

Lite rörigt infoteiment vid första anblick, Men går säkert att vänja sig. Det var snabb respons ivarjefall.
Många ix40 saknar luftfjädring.
Dom flesta ix40 saknar skulle jag säga, bara ix50 som har den som standard och tror inte ix40 ens hade det som tillval från början.
Nu har jag kollat under bilen och det var stålfjädrar. Det förklarar varför knappen inte fanns.

Men det var väldigt bra komfort, så det är ju inget problem.

Har förstås inte provat någon iX med luftfjädring , vad är skillnaden?

Hittade Teslabjörns laddtest, verkar stämma bra med 130 kW laddeffekt vid 40% SoC.

Re: BMW iX

Postat: 06 maj 2023 13:18
av Dafro
Off Grid Byggaren skrev: 06 maj 2023 13:04
Dafro skrev: 06 maj 2023 12:42
BigEasy skrev: 06 maj 2023 11:30
Off Grid Byggaren skrev: 06 maj 2023 11:15
Provkörde en iX40 idag, en bekant hade köpt en lätt begagnad 2022 till bra pris.

Det är ju en trevlig SUV med bättre körkänsla än Audi e-tron.

Kändes modernare och verkar vara snålare också.

Men vad blir det för räckvidd i praktiken, den här hade 22 tums fälgar med däck som var 275 breda och sportpaket?

Vi testade snabbladding, 130 kW effekt vid 40% SoC, är det max? Eller var batteriet för kallt?

Vi kunde inte hitta knappen för att ställa in luftfjädringen, var sitter den?

Lite rörigt infoteiment vid första anblick, Men går säkert att vänja sig. Det var snabb respons ivarjefall.
Många ix40 saknar luftfjädring.
Dom flesta ix40 saknar skulle jag säga, bara ix50 som har den som standard och tror inte ix40 ens hade det som tillval från början.
Nu har jag kollat under bilen och det var stålfjädrar. Det förklarar varför knappen inte fanns.

Men det var väldigt bra komfort, så det är ju inget problem.

Har förstås inte provat någon iX med luftfjädring , vad är skillnaden?

Hittade Teslabjörns laddtest, verkar stämma bra med 130 kW laddeffekt vid 40% SoC.
Jag provkörde ix40 innan jag beställde min ix50 och säljaren sa att den hade luft, vilket den inte hade. Nu nör jag kört ca 200 mil med min med luftfjädring så får jag väl säga att ix40 utan luftfjädring duger gott, ingen större skillnad förutom att den blir lite hårdare i sportläget och man kan hissa upp den när det behövs. Mer att jag känner att det förväntas på en IX50. Nu var det ett t av sedan jag körde den utan luftfjädring dock, men inte så stor skillnad som man skulle kunna tycka. Däremot är bakhjulsstyrningen grym.

Re: BMW iX

Postat: 06 maj 2023 13:46
av Off Grid Byggaren
Jag fick känslan av att iX40 batteri där 71 kWh ska vara användbart, är lite i minsta laget för längre resor.

Men iX50 med sitt jättebatteri borde ju vara ett riktigt härligt långfärdslok.

Det verkar ju även gå att stretcha räckvidden en hel del då iX blir väldigt snål runt 90 km/h enligt Teslabjörns tester.

Och nu har det ju börjat hända en hel del med utbyggnaden av laddinfrastrukturen.

Re: BMW iX

Postat: 06 maj 2023 13:55
av Dafro
Off Grid Byggaren skrev: 06 maj 2023 13:46
Jag fick känslan av att iX40 batteri där 71 kWh ska vara användbart, är lite i minsta laget för längre resor.

Men iX50 med sitt jättebatteri borde ju vara ett riktigt härligt långfärdslok.

Det verkar ju även gå att stretcha räckvidden en hel del då iX blir väldigt snål runt 90 km/h enligt Teslabjörns tester.

Och nu har det ju börjat hända en hel del med utbyggnaden av laddinfrastrukturen.
Tänkte det samma, 40 var inget alternativ. Har 34 mil till stugan, fegade första resan och ladda 100% då det var 4 grader, kom fram med 30% kvar. Ladda nu 90% och frun körde lagligt och ibland något under till Jönköping och jag plus 10% över hela vägen till Tjörn och kommer fram med 17% kvar och det var det bilen sa när vi lämna Linköping. Så 50 mil+ hur man ön kör, inom rimliga gränser såklart. Sett tester med 55 mil i 110 och någon kom fram till 20 mil i 200 om man har behov av det. Ska till Stockholm på student och kommer nästan fram och tillbaka, så antingen ladda eller släppa lite på gasen.

Snabbladdning blir på sportlovet och secc om det passar att delta.

Re: BMW iX

Postat: 06 maj 2023 21:06
av Off Grid Byggaren
Fast om iX är så pass snål blir det ju rätt skaplig räckvidd även på iX40.

Den är ju också lite lättare med mindre batteri.

Såg att bilen jag provkörde som varit privatägd i 1500 mil hade haft ett snitt på 21,7 vilket verkar hyfsat med 22 tum och 275 breda däck.

Finns det extra energisnåla fälgar och däck även till iX?

Re: BMW iX

Postat: 06 maj 2023 21:24
av SwedishAdvocate
Off Grid Byggaren skrev: 06 maj 2023 21:06
...] Finns det extra energisnåla fälgar och däck även till iX?
Tycker det ser ut som alla fälgar till iX är aerofälgar. Som jag förstått det så är de fälgar som har mest slät yta längst ut från navet även de fälgar som ger lägst luftmotstånd. Men det här är väl 'en aning' komplicerat så helt säker är väl lite knepigt att vara... Annars brukar ju även mindre fälgar ge lägre luftmotstånd allt annat lika...

Däck till iX har jag dock noll koll på.

EDIT: Korrigerar mig själv. Alla fälgar ser inte ut att vara aerofälgar...

Re: BMW iX

Postat: 06 maj 2023 21:28
av BigEasy
Off Grid Byggaren skrev: 06 maj 2023 21:06
Fast om iX är så pass snål blir det ju rätt skaplig räckvidd även på iX40.

Den är ju också lite lättare med mindre batteri.

Såg att bilen jag provkörde som varit privatägd i 1500 mil hade haft ett snitt på 21,7 vilket verkar hyfsat med 22 tum och 275 breda däck.

Finns det extra energisnåla fälgar och däck även till iX?
Ix40 har väl lite längre räckvidd än gamla E-Tron 55?

Re: BMW iX

Postat: 06 maj 2023 21:29
av SwedishAdvocate
Dafro skrev: 06 maj 2023 12:58
...] Räckvidden säger Nyland 29 och 41 mil vid 110 och 90 vid ca 15 grader och 21” och dom säger att 22” är snålare. [...
Finns det flera olika sorters 21"- och 22"-fälgar? I så fall kan det ju även bero på vilken fälg som satt på bilen. Eller t.ex. ifall testet gjordes med vinterdäck och tredjepartsfälgar som kanske inte hade så lågt luftmotstånd... Kikar man på videon där Nyland testar bilen så ser man vilka fälgar som satt på. Är rätt lätt att hitta med Youtube's sökfunktion.

Re: BMW iX

Postat: 06 maj 2023 21:32
av Dafro
20” orginal är snålast vad jag vet men nu är fula som f…. Nylands test skulle jag säga är med 21” orginal.

21.7 är bra. Ligger på 23.4 om jag minns rätt på 200 mil varar 100 i högre hastighet. Ix50 har onödigt stark motor.

Re: BMW iX

Postat: 06 maj 2023 21:45
av Nect
BigEasy skrev: 06 maj 2023 21:28
Off Grid Byggaren skrev: 06 maj 2023 21:06
Fast om iX är så pass snål blir det ju rätt skaplig räckvidd även på iX40.

Den är ju också lite lättare med mindre batteri.

Såg att bilen jag provkörde som varit privatägd i 1500 mil hade haft ett snitt på 21,7 vilket verkar hyfsat med 22 tum och 275 breda däck.

Finns det extra energisnåla fälgar och däck även till iX?
Ix40 har väl lite längre räckvidd än gamla E-Tron 55?
Tror inte det? Väljer jag e-tron 55 och iX 40 i ABRP till vår fjällstugs så är e-tronen snabbare. Men kanske inte har med räckvidden att göra utan laddtiden?

Re: BMW iX

Postat: 06 maj 2023 21:48
av Dafro
Nect skrev: 06 maj 2023 21:45
BigEasy skrev: 06 maj 2023 21:28
Off Grid Byggaren skrev: 06 maj 2023 21:06
Fast om iX är så pass snål blir det ju rätt skaplig räckvidd även på iX40.

Den är ju också lite lättare med mindre batteri.

Såg att bilen jag provkörde som varit privatägd i 1500 mil hade haft ett snitt på 21,7 vilket verkar hyfsat med 22 tum och 275 breda däck.

Finns det extra energisnåla fälgar och däck även till iX?
Ix40 har väl lite längre räckvidd än gamla E-Tron 55?
Tror inte det? Väljer jag e-tron 55 och iX 40 i ABRP till vår fjällstugs så är e-tronen snabbare. Men kanske inte har med räckvidden att göra utan laddtiden?
Ix40 har längre räckvidd men inte många mil men E55 laddar snabbare.

Re: BMW iX

Postat: 06 maj 2023 21:59
av Off Grid Byggaren
Dafro skrev: 06 maj 2023 21:48
Nect skrev: 06 maj 2023 21:45
BigEasy skrev: 06 maj 2023 21:28
Off Grid Byggaren skrev: 06 maj 2023 21:06
Fast om iX är så pass snål blir det ju rätt skaplig räckvidd även på iX40.

Den är ju också lite lättare med mindre batteri.

Såg att bilen jag provkörde som varit privatägd i 1500 mil hade haft ett snitt på 21,7 vilket verkar hyfsat med 22 tum och 275 breda däck.

Finns det extra energisnåla fälgar och däck även till iX?
Ix40 har väl lite längre räckvidd än gamla E-Tron 55?
Tror inte det? Väljer jag e-tron 55 och iX 40 i ABRP till vår fjällstugs så är e-tronen snabbare. Men kanske inte har med räckvidden att göra utan laddtiden?
Ix40 har längre räckvidd men inte många mil men E55 laddar snabbare.
När min vän fick hem sin begagnade iX40 igår och laddade fullt stod räckviddsmätaren på 34 mil. 22 tum hjulen.

Precis samma räckvidd som på min e-tron 55 MY 19, men jag har de energisnåla 19 tums Audifälgarna.

Några minuter kanske kan sparas in på laddstationerna, Men verkar som att BMW lyckats bra med iX.

Ska bli intressant att se vad den kommer förbruka med ny lite mer gasglad förare.

Här finns en intressant laddtest:


Hittade BMW energisnåla fälgen nu, den var inte så het.
Screenshot_20230506-213022_Chrome.jpg

Re: BMW iX

Postat: 06 maj 2023 22:04
av Nect
Off Grid Byggaren skrev: 06 maj 2023 21:59
Dafro skrev: 06 maj 2023 21:48
Nect skrev: 06 maj 2023 21:45
BigEasy skrev: 06 maj 2023 21:28
Off Grid Byggaren skrev: 06 maj 2023 21:06
Fast om iX är så pass snål blir det ju rätt skaplig räckvidd även på iX40.

Den är ju också lite lättare med mindre batteri.

Såg att bilen jag provkörde som varit privatägd i 1500 mil hade haft ett snitt på 21,7 vilket verkar hyfsat med 22 tum och 275 breda däck.

Finns det extra energisnåla fälgar och däck även till iX?
Ix40 har väl lite längre räckvidd än gamla E-Tron 55?
Tror inte det? Väljer jag e-tron 55 och iX 40 i ABRP till vår fjällstugs så är e-tronen snabbare. Men kanske inte har med räckvidden att göra utan laddtiden?
Ix40 har längre räckvidd men inte många mil men E55 laddar snabbare.
När min vän fick hem sin begagnade iX40 igår och laddade fullt stod räckviddsmätaren på 34 mil. 22 tum hjulen.

Precis samma räckvidd som på min e-tron 55 MY 19, men jag har de energisnåla 19 tums Audifälgarna.

Några minuter kanske kan sparas in på laddstationerna, Men verkar som att BMW lyckats bra med iX.

Ska bli intressant att se vad den kommer förbruka med ny lite mer gasglad förare.

Här finns en intressant laddtest:


Hittade BMW energisnåla fälgen nu, den var inte så het.

Screenshot_20230506-213022_Chrome.jpg
Synd att iX är så ful bara 😂 Har så sjukt svårt för den designen.

Re: BMW iX

Postat: 06 maj 2023 22:16
av Off Grid Byggaren
Designchefen fick väl sparken?

Fast jag tycker den ser rätt käck ut, det är ju fronten med stora njurarna som ser lite väl stora ut.

Men den ser du ju inte när du sitter inuti, nu blev ivarjefall iX en klar kandidat för mig efter denna testkörning.

Kommer köra minst ett år till med min e-tron, så då bör Audi Q6 finnas också. Och säkert en hel del annat kul.

Re: BMW iX

Postat: 06 maj 2023 22:19
av Nect
Off Grid Byggaren skrev: 06 maj 2023 22:16
Designchefen fick väl sparken?

Fast jag tycker den ser rätt käck ut, det är ju fronten med stora njurarna som ser lite väl stora ut.

Men den ser du ju inte när du sitter inuti, nu blev ivarjefall iX en klar kandidat för mig efter denna testkörning.

Kommer köra minst ett år till med min e-tron, så då bör Audi Q6 finnas också. Och säkert en hel del annat kul.
Intressanta tider framöver. Ska bli kul att se om Polestar 3 när upp till förväntningarna. Men bilen jag väntar på är Audi A6 E-tron Avant!

Re: BMW iX

Postat: 06 maj 2023 23:12
av SwedishAdvocate
SwedishAdvocate skrev: 06 maj 2023 21:24
Off Grid Byggaren skrev: 06 maj 2023 21:06
...] Finns det extra energisnåla fälgar och däck även till iX?
Tycker det ser ut som alla fälgar till iX är aerofälgar. [...
Korrigerar mig själv. Alla fälgar ser inte ut att vara aerofälgar...

Re: BMW iX

Postat: 06 maj 2023 23:15
av SwedishAdvocate
Off Grid Byggaren skrev: 06 maj 2023 21:59
...] Hittade BMW energisnåla fälgen nu, den var inte så het.

Bild
Tror den ser lite bättre ut i verkligheten. Oavsett så kan jag inte se att just den fälgen finns kvar längre i BMW's svenska konfigurator. Men där finns istället andra aero-fälgar. Tycker det är svårt att bedöma det estetiska utan att ha sett dem i verkligheten. Generellt tycker jag de aero-fälgar jag sett på BMW's bilar sett riktigt bra ut...

Re: BMW iX

Postat: 07 maj 2023 06:20
av Dafro
SwedishAdvocate skrev: 06 maj 2023 23:15
Off Grid Byggaren skrev: 06 maj 2023 21:59
...] Hittade BMW energisnåla fälgen nu, den var inte så het.

Bild
Tror den ser lite bättre ut i verkligheten. Oavsett så kan jag inte se att just den fälgen finns kvar längre i BMW's svenska konfigurator. Men där finns istället andra aero-fälgar. Tycker det är svårt att bedöma det estetiska utan att ha sett dem i verkligheten. Generellt tycker jag de aero-fälgar jag sett på BMW's bilar sett riktigt bra ut...
Den tycker jag inte ser bra ut i verkligheten, verkar vara den modellen i Sverige men med en mörk grå färg istället som jag tycker ser bättre ut. Ser även ut som ballongdäck med de 20”, tycker jag.

Re: BMW iX

Postat: 07 maj 2023 06:24
av Dafro
Nect skrev: 06 maj 2023 22:19
Off Grid Byggaren skrev: 06 maj 2023 22:16
Designchefen fick väl sparken?

Fast jag tycker den ser rätt käck ut, det är ju fronten med stora njurarna som ser lite väl stora ut.

Men den ser du ju inte när du sitter inuti, nu blev ivarjefall iX en klar kandidat för mig efter denna testkörning.

Kommer köra minst ett år till med min e-tron, så då bör Audi Q6 finnas också. Och säkert en hel del annat kul.
Intressanta tider framöver. Ska bli kul att se om Polestar 3 när upp till förväntningarna. Men bilen jag väntar på är Audi A6 E-tron Avant!
Absolut intressanta tider framöver, men nu med min IX så suktar jag faktiskt inte efter någon annan bil, både bra och dåligt. :D

Tror att A6 E-tron Avant kommer bli för dyr och bagaget för dåligt men väntar med spänning för den ska ju få bra räckvidd, bättre än I5 touring som det verkar.

Re: BMW iX

Postat: 17 nov 2023 08:17
av lano
Funderar på en iX.
Hur står sig räckvidden i -15 jämfört med en Tesla MYP i normal landsvägsfart (ca 100 km/t)?
På sommaren är inte räckvidden något problem.
Finns lagerbilar med bra rabatt, dock utan luftfjädring. Hur stor skillnad är det med och utan luftfjädring?