BMW i4

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: BMW i4

Inlägg av OfarligTesla »

Provkörde en i4 M50 igen idag, "vill ha känslan" finns väl där ändå även om det är något helt annorlunda jämfört med Tesla. Tyvärr var skillnaden i ljudnivå inte alls lika stor mellan Model 3 och i4 nu som det var när jag provkörde den, Polestar 2 och Model Y på samma vägar utomlands. Visst är den markant tystare men det var inte samma skillnad, det läcker också in mer ljud från medtrafikanter jämfört med Model 3 vilket förmodligen beror på avsaknaden av akustikglas.

Nu var den dock på 19" istället för 18" så det påverkar säkert en del samt att den utomlands hade Hankook däck istället Michelin som satt på denna. Skall försöka få till en provkörning av en med 18" för att kunna jämföra ordentligt med min Model 3 när båda har 18".

Priset drar dock iväg en del, speciellt när man inte lär få miljöbilspremie på den, prismässigt hamnar den närmare den Model S LR jag har bokad än Model 3.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4

Inlägg av HelectriC »

Intressant, min i4 med 20" är betydligt tystare än vår Model 3 med 18". Det är det inget tvivel om, min fru som huvudsakligen kör Model 3 säger varje gång hon åker med mig att det är väldigt tyst i BMWn.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: BMW i4

Inlägg av anna__ »

HelectriC skrev:
Intressant, min i4 med 20" är betydligt tystare än vår Model 3 med 18". Det är det inget tvivel om, min fru som huvudsakligen kör Model 3 säger varje gång hon åker med mig att det är väldigt tyst i BMWn.
Stor skillnad på model 3 och i4 i min mening också, mycket tystare i4
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: BMW i4

Inlägg av OfarligTesla »

HelectriC skrev:
Intressant, min i4 med 20" är betydligt tystare än vår Model 3 med 18". Det är det inget tvivel om, min fru som huvudsakligen kör Model 3 säger varje gång hon åker med mig att det är väldigt tyst i BMWn.
Kan ha varit fel på denna i så fall, visst var det märkbar skillnad till BMWs fördel men inte natt och dag direkt och den framstod inte som en riktigt tyst bil. Var 3,0 bar i däcken på 19" vilket jag inte vet om det är högre pumpat än rekommenderat.

Vindljudet var markant lägre i i4an dock men i båda bilarna överröstades det av däckljudet ändå, vindljudet när jag provade utomlands var i princip obefintligt trots stark motvind medan nu var det bara markant bättre än Tesla.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: BMW i4

Inlägg av Niklas Z »

OfarligTesla skrev:
Tyvärr var skillnaden i ljudnivå inte alls lika stor mellan Model 3 och i4 nu som det var när jag provkörde den, Polestar 2 och Model Y på samma vägar utomlands. Visst är den markant tystare men det var inte samma skillnad, det läcker också in mer ljud från medtrafikanter jämfört med Model 3 vilket förmodligen beror på avsaknaden av akustikglas.
Samma erfarenhet när jag provkörde i4. Tystare ja, men inte en avgörande skillnad. Enligt min ovetenskapliga mätning på mobilen skilde det 1-2 dB på samma vägsträcka i samma fart. Jag upplevde också att det läckte in mer ljud från mötande trafik i i4.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11586
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW i4

Inlägg av martinot »

OfarligTesla skrev:
Niklas Z skrev:
Jag tar inte heller ut min bostad på E4, men estetiken blir inte annorlunda för att jag tar ut bilen på E4. Det som är fult i en miljö blir inte snyggt i en annan. Jag förstår inte riktigt problemet med "akvariekänsla". Menar du att du känner dig observerad? Personligen tänker jag mig ett akvarium som en instängd plats, och det känns mer instängt i en bil med mörk interiör, med lite gluggar till fönster.
Precis, det är för öppet till omgivningen och för mycket fönster samt för öppet i allmänhet. Föredrar helt klart vad BMW gjort där man sitter längre ner i bilen med högre glasfria väggar och mörkt tak.
Har inte testat i4 än tyvärr (verkar vara en enormt bra och kompetent bil), men en orsak till att jag uteslöt PS2 var just att den kändes så omodern och trång/mörk. Gillar den moderna stilen med stora ljusa glaspartier i både sidor och tak på Tesla och de flesta andra nya rena elbilar.

Samma sak med vårt hus som har stora glaspartier mot pool/trädäck. Kanske inte så energieffektivt (troligen dåligt för elräkningen), men härligt modern luftig känsla. Vill ha samma känsla i moderna bilar. Älskar det! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4

Inlägg av HelectriC »

OfarligTesla skrev:
HelectriC skrev:
Intressant, min i4 med 20" är betydligt tystare än vår Model 3 med 18". Det är det inget tvivel om, min fru som huvudsakligen kör Model 3 säger varje gång hon åker med mig att det är väldigt tyst i BMWn.
Kan ha varit fel på denna i så fall, visst var det märkbar skillnad till BMWs fördel men inte natt och dag direkt och den framstod inte som en riktigt tyst bil. Var 3,0 bar i däcken på 19" vilket jag inte vet om det är högre pumpat än rekommenderat.

Vindljudet var markant lägre i i4an dock men i båda bilarna överröstades det av däckljudet ändå, vindljudet när jag provade utomlands var i princip obefintligt trots stark motvind medan nu var det bara markant bättre än Tesla.

Vet inte vad för bil du körde, men många av de första demobilarna var lite hastigt ihopskruvade. Flera ägare som upplever att mottagen bil är bättre på många punkter jämfört med demobil. Jag provkörde aldrig innan jag fick min, så kan inte uttala mig.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: BMW i4

Inlägg av OfarligTesla »

HelectriC skrev:

Vet inte vad för bil du körde, men många av de första demobilarna var lite hastigt ihopskruvade. Flera ägare som upplever att mottagen bil är bättre på många punkter jämfört med demobil. Jag provkörde aldrig innan jag fick min, så kan inte uttala mig.
Ja det kändes ungefär så skulle jag säga, jag undrade vid ett tillfälle ifall bakdörren bakom mig var öppen då det verkade läcka mycket ljud via den men den var stängd. Skall försöka provköra en annan och då också med 18" för att försöka jämföra.

Så som skillnaden är nu så tycker jag inte det är värt den extra kostnaden för den skillnaden man får, ifall det blir större skillnad i ljudnivån så lär ekvationen förändras.
Användarvisningsbild
Myran
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 30 mar 2016 21:44
Ort: Uppsala / Luleå

Re: BMW i4

Inlägg av Myran »

Ni som har kört en i4 M50 under en lite längre tid, hur upplever ni att den extra tyngden, jämfört med en M3LR känns? Jag har bara kört en väldigt kort sväng ännu, men har en M50 bokad i helgen, då blir det betydligt längre :D, men tyckte man direkt kände att det är en tung bil.
Tyckte gasresponsen var lite seg, är den olika i de olika programmen, Sport, Comfort och ECO Pro? Kan man ställa responsen själv?
BMW i4 M50 - Beställd 2022-06, Lev 2023-07
2019 Model 3 LR AWD - Reserverad 2016-04, Lev 2019-05, Såld 2023-05, 9000mil
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11586
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW i4

Inlägg av martinot »

Myran skrev:
Ni som har kört en i4 M50 under en lite längre tid, hur upplever ni att den extra tyngden, jämfört med en M3LR känns? Jag har bara kört en väldigt kort sväng ännu, men har en M50 bokad i helgen, då blir det betydligt längre :D, men tyckte man direkt kände att det är en tung bil.
Tyckte gasresponsen var lite seg, är den olika i de olika programmen, Sport, Comfort och ECO Pro? Kan man ställa responsen själv?
i4 verkar vara en grymt bra och trevlig bil, men har tyvärr inte hunnit att testköra den själv än och jämföra med M3 (som också har sina minussidor med kvalitet och annat negativt, även om jag älskar körkänslan).

Här är dock ett par jämförelser, som tar upp olika +/- mellan M50 och M3.

Sammanfattningsvis enormt bra bilar som gillas starkt bägge två, men något lite olika styrkor/svagheter.











M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 22 nov 2019 11:03
Ort: Norrköping
Referralkod: ts.la/https://---">https://---

Re: BMW i4

Inlägg av Mr_Ewing »

Myran skrev:
Ni som har kört en i4 M50 under en lite längre tid, hur upplever ni att den extra tyngden, jämfört med en M3LR känns? Jag har bara kört en väldigt kort sväng ännu, men har en M50 bokad i helgen, då blir det betydligt längre :D, men tyckte man direkt kände att det är en tung bil.
Tyckte gasresponsen var lite seg, är den olika i de olika programmen, Sport, Comfort och ECO Pro? Kan man ställa responsen själv?
Den är förvånande olika i olika körlägen.
Håller med andra om att gasen har lite turbokänsla.
BMW i3 120Ah 2019 -SÅLD
Tesla Model Y RWD 2023 MIC
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 937
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: BMW i4

Inlägg av Honkan »

Tråkigt att BMW tog en bränsle bil och byggde om , de har ju byggt rena elbilar länge och borde ha vågat utveckla egen större plattform tidigare, men jag tror ingen blir besviken på M50 hade nog själv varit intresserad om det inte var för utrymmet i bagaget då vi har barnvagn m.m. Samt leveranstiden.
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4

Inlägg av HelectriC »

Bra deal med Ionity när man har BMW, 39kr/mån + 19kr/mån för Ionity specialpris, 1,70kr/kWh. Visserligen 12mån bindningstid, men det är ju ”bara” 696kr på 1år, som med dagens priser hos de flesta snabbladdare tjänas in rätt snabbt. Blir road trip ner på kontinenten till sommarn, då kommer det väl till pass.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11586
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW i4

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
Bra deal med Ionity när man har BMW, 39kr/mån + 19kr/mån för Ionity specialpris, 1,70kr/kWh. Visserligen 12mån bindningstid, men det är ju ”bara” 696kr på 1år, som med dagens priser hos de flesta snabbladdare tjänas in rätt snabbt. Blir road trip ner på kontinenten till sommarn, då kommer det väl till pass.
Får man det priset även år två och tre, eller är det mer en engångskampanj?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4

Inlägg av HelectriC »

Ringde och kollade nu! Verkar som de är lite luriga, 1,70kr/kWh gäller bara i Norge. I utlandet är det gällande (rabatterade)priser för de specifika länderna. I Sverige är det tex 3,50kr och Tyskland 0,35euro. Det är visserligen billigare än mycket annat, men inte så fantastiskt som det framställs när man ska beställa det. Lite besviken där ja :?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
ObscureEconomist
Inlägg: 372
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: BMW i4

Inlägg av ObscureEconomist »

Man får ionity plus med bilen i Sverige ett år och då är det 2,88 /kWh

https://bmw-public-charging.com/web/bmw-se/tariffs
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4

Inlägg av HelectriC »

ObscureEconomist skrev:
Man får ionity plus med bilen i Sverige ett år och då är det 2,88 /kWh

https://bmw-public-charging.com/web/bmw-se/tariffs
Sen kostar det 186kr/mån mot 58kr i Norge. Konstigt att det ska vara så olika mellan länder.

Antar att 2,88 enbart gäller i Sverige på samma sätt som i Norge? I Tyskland blir det antagligen 35cent/kWh även med det svenska abonnemanget
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BMW i4

Inlägg av taliz »

HelectriC skrev:
ObscureEconomist skrev:
Man får ionity plus med bilen i Sverige ett år och då är det 2,88 /kWh

https://bmw-public-charging.com/web/bmw-se/tariffs
Sen kostar det 186kr/mån mot 58kr i Norge. Konstigt att det ska vara så olika mellan länder.

Antar att 2,88 enbart gäller i Sverige på samma sätt som i Norge? I Tyskland blir det antagligen 35cent/kWh även med det svenska abonnemanget
Ja så är det. Man betalar AFAIK alltid lokala priset för landet man laddar i, inte där man kommer ifrån.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: BMW i4

Inlägg av anna__ »

HelectriC skrev:
ObscureEconomist skrev:
Man får ionity plus med bilen i Sverige ett år och då är det 2,88 /kWh

https://bmw-public-charging.com/web/bmw-se/tariffs
Sen kostar det 186kr/mån mot 58kr i Norge. Konstigt att det ska vara så olika mellan länder.

Antar att 2,88 enbart gäller i Sverige på samma sätt som i Norge? I Tyskland blir det antagligen 35cent/kWh även med det svenska abonnemanget
En fråga, har läst att Apple / Android carplay ska funka med i4 via HUD Och föraredisplay
Såg dock ett inlägg på Facebook precis, jag körde en i4 idag igen och testa då med Apple carplay och fick precis samma info som på bifogad bild, däremot ingen körvisning, så frågan är kan man få kart direktiv på denna display också?
B9AC714B-D4F4-477C-86C6-E1862557F10A.png
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4

Inlägg av HelectriC »

Jag får upp googlekartan på skärmen framför ratten och köranvisningar i HUD med AA. Inga problem!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: BMW i4

Inlägg av anna__ »

HelectriC skrev:
Jag får upp googlekartan på skärmen framför ratten och köranvisningar i HUD med AA. Inga problem!
Kör du Apple eller Android?
ObscureEconomist
Inlägg: 372
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: BMW i4

Inlägg av ObscureEconomist »

AA betyder android auto och han har tidigare svarat mig att han kör Android.

Jag skrev en rad till BMW om när digital key plus kommer till Samsung telefoner så man slipper någon nyckel. Hoppas dom har ett bra svar för det har släppts i Sydkorea tydligen.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4

Inlägg av HelectriC »

ObscureEconomist skrev:
AA betyder android auto och han har tidigare svarat mig att han kör Android.

Jag skrev en rad till BMW om när digital key plus kommer till Samsung telefoner så man slipper någon nyckel. Hoppas dom har ett bra svar för det har släppts i Sydkorea tydligen.
Digital key finns redan till Samsung, men jag fick svaret att man behöver minst S21 eller om det var S22. Jag har S10, den funkar inte.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
ObscureEconomist
Inlägg: 372
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: BMW i4

Inlägg av ObscureEconomist »

Ja, men digital key plus finns inte verkar det som utifrån det jag läser så man kommer behöva ta fram telefonen och hålla till bilen och sånt. Känns lite besvärligt. Jag bytte ut min S10 mot en S22 Ultra så vi får se, hämtar ut en imorgon och får väl rapportera vilka funktioner jag får.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4

Inlägg av HelectriC »

ObscureEconomist skrev:
Ja, men digital key plus finns inte verkar det som utifrån det jag läser så man kommer behöva ta fram telefonen och hålla till bilen och sånt. Känns lite besvärligt. Jag bytte ut min S10 mot en S22 Ultra så vi får se, hämtar ut en imorgon och får väl rapportera vilka funktioner jag får.
Ok, så kanske det är. Jag har inte orkat byta telefon, så jag bara kör på med fob, inte jättejobbigt det heller :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar