BMW i4

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: BMW i4

Inlägg av SwedishAdvocate »

tesla newbie skrev:
- Bilen är enormt trång i baksätet. När jag ställt in stolen för mig själv så fanns det ingen möjlighet för mig att sitta bakom. /...
Får man fråga hur lång du är?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4

Inlägg av HelectriC »

i helgen körde jag med något så ovanligt som två vuxna män i baksätet. Det sker kanske en gång vartannat år :) De två är 180 resp 185 cm långa och klagade inte på platsen. Det beror nog helt på vilka proportioner man har mellan rygg och ben om man tycker det är trångt eller inte. Men är man van vid större bilklass, så blir det ju självklart aldrig rymligt i en i4/Model 3 typ av bil.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
ObscureEconomist
Inlägg: 372
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: BMW i4

Inlägg av ObscureEconomist »

Nä jag har inte heller haft alltför mycket klagomål även om det inte är enormt. 3 vuxna i baksätet skulle jag däremot aldrig sätta igång med
BMW i4 M50 -22
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: BMW i4

Inlägg av SwedishAdvocate »

HelectriC skrev:
i helgen körde jag med något så ovanligt som två vuxna män i baksätet. Det sker kanske en gång vartannat år :) De två är 180 resp 185 cm långa och klagade inte på platsen. Det beror nog helt på vilka proportioner man har mellan rygg och ben om man tycker det är trångt eller inte. Men är man van vid större bilklass, så blir det ju självklart aldrig rymligt i en i4/Model 3 typ av bil.
Vet att följande rymdes i Model 3's ursprungliga säten: Man som är 1,96 i förarsätet. Man som är 1,87 bakom. Gissar att det skulle gått att plussa på någon eller några centimeter i framsätet. I baksätet gissar jag att takhöjden bak börjar bli en faktor någonstans vid längder runt 1,88-1,90... Sen dess har ju bilens säten fram uppdaterats (vet ej om det även gäller baksätet). De nya framsätena har jag själv inte testat, men känns väl spontant osannolikt att de skulle ha påverkat just det här med utrymme nämnvärt...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4

Inlägg av HelectriC »

SwedishAdvocate skrev:
HelectriC skrev:
i helgen körde jag med något så ovanligt som två vuxna män i baksätet. Det sker kanske en gång vartannat år :) De två är 180 resp 185 cm långa och klagade inte på platsen. Det beror nog helt på vilka proportioner man har mellan rygg och ben om man tycker det är trångt eller inte. Men är man van vid större bilklass, så blir det ju självklart aldrig rymligt i en i4/Model 3 typ av bil.
Vet att följande rymdes i Model 3's ursprungliga säten: Man som är 1,96 i förarsätet. Man som är 1,87 bakom. Gissar att det skulle gått att plussa på någon eller några centimeter i framsätet. I baksätet gissar jag att takhöjden bak börjar bli en faktor någonstans vid längder runt 1,88-1,90... Sen dess har ju bilens säten fram uppdaterats (vet ej om det även gäller baksätet). De nya framsätena har jag själv inte testat, men känns väl spontant osannolikt att de skulle ha påverkat just det här med utrymme nämnvärt...
Så långa personer kommer sitta med ganska onaturlig benvinkel.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3632
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: BMW i4

Inlägg av Tellus »

Nu är Bjørn uppe i varv :D

Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: BMW i4

Inlägg av SwedishAdvocate »

HelectriC skrev:
Så långa personer kommer sitta med ganska onaturlig benvinkel.
I framsätena sitter man ju bra, men i baksätet i en Model 3 blir det ju så pga av det platta batteriet i botten av bilen. Men beroende på individernas fysiska form och även beroende på hur långa tidsperioder det handlar om så behöver ju inte det här vara något större problem. Vet t.ex. av erfarenhet att en kvinna som är 75+, normalvikt och ca 1,75-1,80 lång klarar 1,5 timme i baksätet utan problem...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4

Inlägg av HelectriC »

SwedishAdvocate skrev:
HelectriC skrev:
Så långa personer kommer sitta med ganska onaturlig benvinkel.
I framsätena sitter man ju bra, men i baksätet i en Model 3 blir det ju så pga av det platta batteriet i botten av bilen. Men beroende på individernas fysiska form och även beroende på hur långa tidsperioder det handlar om så behöver ju inte det här vara något större problem. Vet t.ex. av erfarenhet att en kvinna som är 75+, normalvikt och ca 1,75-1,80 lång klarar 1,5 timme i baksätet utan problem...
Ja, absolut, jag är helt med dig. I i4 har man dessutom ”fotgarage” så man sitter inte lika högt med knäna eftersom battericeller blivit flyttade från området där man har fötterna.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
tesla newbie
Inlägg: 502
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: BMW i4

Inlägg av tesla newbie »

SwedishAdvocate skrev:
tesla newbie skrev:
- Bilen är enormt trång i baksätet. När jag ställt in stolen för mig själv så fanns det ingen möjlighet för mig att sitta bakom. /...
Får man fråga hur lång du är?
Jag är 1.85 med långa ben och jag kanske skulle kunna ha klämt in mig bakom mig själv men det såg mycket trångt ut. I Min Model Y sitter jag bakom mig själv utan problem.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: BMW i4

Inlägg av Dafro »

tesla newbie skrev:
SwedishAdvocate skrev:
tesla newbie skrev:
- Bilen är enormt trång i baksätet. När jag ställt in stolen för mig själv så fanns det ingen möjlighet för mig att sitta bakom. /...
Får man fråga hur lång du är?
Jag är 1.85 med långa ben och jag kanske skulle kunna ha klämt in mig bakom mig själv men det såg mycket trångt ut. I Min Model Y sitter jag bakom mig själv utan problem.
Framstolarna i Y till skillnad från tre sitter på något ser ut som en 2 tum 4 regel vilket plats till fötterna under stolen, men visst sitter man väl ändå ganska lågt även i den.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4

Inlägg av HelectriC »

tesla newbie skrev:
SwedishAdvocate skrev:
tesla newbie skrev:
- Bilen är enormt trång i baksätet. När jag ställt in stolen för mig själv så fanns det ingen möjlighet för mig att sitta bakom. /...
Får man fråga hur lång du är?
Jag är 1.85 med långa ben och jag kanske skulle kunna ha klämt in mig bakom mig själv men det såg mycket trångt ut. I Min Model Y sitter jag bakom mig själv utan problem.
sitter man högt upp så går benen nedåt, sitter man lågt går benen framåt
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Wilson
Teslaägare
Inlägg: 374
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: BMW i4

Inlägg av Wilson »

tesla newbie skrev:
SwedishAdvocate skrev:
tesla newbie skrev:
- Bilen är enormt trång i baksätet. När jag ställt in stolen för mig själv så fanns det ingen möjlighet för mig att sitta bakom. /...
Får man fråga hur lång du är?
Jag är 1.85 med långa ben och jag kanske skulle kunna ha klämt in mig bakom mig själv men det såg mycket trångt ut. I Min Model Y sitter jag bakom mig själv utan problem.
Det hänger nog också på vilka stolar man väljer. M-sportstolarna har tydligen 7cm tjockare ryggstöd än vanliga sportstolarna. Inte jag som har mätt, utan säljaren som tipsade om att ta stolarna som är standard, när jag uttryckte tvivel om ungarna verkligen får plats. 7 cm mer benutrymme gör ändå en viss skillnad om det stämmer.
tesla newbie
Inlägg: 502
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: BMW i4

Inlägg av tesla newbie »

Wilson skrev:
tesla newbie skrev:
SwedishAdvocate skrev:
tesla newbie skrev:
- Bilen är enormt trång i baksätet. När jag ställt in stolen för mig själv så fanns det ingen möjlighet för mig att sitta bakom. /...
Får man fråga hur lång du är?
Jag är 1.85 med långa ben och jag kanske skulle kunna ha klämt in mig bakom mig själv men det såg mycket trångt ut. I Min Model Y sitter jag bakom mig själv utan problem.
Det hänger nog också på vilka stolar man väljer. M-sportstolarna har tydligen 7cm tjockare ryggstöd än vanliga sportstolarna. Inte jag som har mätt, utan säljaren som tipsade om att ta stolarna som är standard, när jag uttryckte tvivel om ungarna verkligen får plats. 7 cm mer benutrymme gör ändå en viss skillnad om det stämmer.
Den jag provkörde hade nog M-sportstolarna. De hade fasta nackstöd i alla fall. Så det kan ju isåfall vara förklaringen.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4

Inlägg av HelectriC »

efter ca 1500mil med i4 M50 och flertalet längre resor samt daglig bruk i vardagen, så kan jag konstatera att detta är den bil med minst buggar och fel. Hittills kan jag inte minnas att det har varit ett enda fel. Alla mina tidigare elbilar har haft diverse smågrejer. Teslorna hade frekvent dragningskraft till verkstad av alla möjliga olika anledningar, Polestar stoppade första månaden pga värmeelementet, fick hyrbil samt en del mjukvarubuggar, eGolfarna hade laddproblem som verkstaden aldrig klarade att fixa helt. Ioniqen hade en del mjukvarubuggar samt problem med däcksensorerna, iPacen hade nån slags tillbakakallning som jag inte minns varför. Kona hade jag så kort tid att jag inte hann utvärdera ordentligt.
Så för de som söker en driftsäker bil, så är i4 ett gott val. Sen finns det alltid några testare på internet som har fel på bilarna (tex TeslaBjørn), men det verkar vara bilar från demoproduktionen som startade några veckor innan kundbilsproduktionen.

Nu kommer det säkert en hel drös med inlägg om hur kass BMW är, men min lilla ovetenskapliga summering visar iaf att bland mina bilar, så har BMWn klarat sig bäst rent driftsmässigt.
För att balansera, så har Model 3 i hushållet som också har gått ca 1500mil inte haft andra problem än att Autopiloten spökbromsar väldigt ofta och gör den mkt okomfortabel att använda samt att appnyckel hoppar ut titt som tätt och måste paras på nytt med bil och kort. Så den är ganska driftsäker den också.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW i4

Inlägg av MWall »

HelectriC skrev:
efter ca 1500mil med i4 M50 och flertalet längre resor samt daglig bruk i vardagen, så kan jag konstatera att detta är den bil med minst buggar och fel. Hittills kan jag inte minnas att det har varit ett enda fel. Alla mina tidigare elbilar har haft diverse smågrejer. Teslorna hade frekvent dragningskraft till verkstad av alla möjliga olika anledningar, Polestar stoppade första månaden pga värmeelementet, fick hyrbil samt en del mjukvarubuggar, eGolfarna hade laddproblem som verkstaden aldrig klarade att fixa helt. Ioniqen hade en del mjukvarubuggar samt problem med däcksensorerna, iPacen hade nån slags tillbakakallning som jag inte minns varför. Kona hade jag så kort tid att jag inte hann utvärdera ordentligt.
Så för de som söker en driftsäker bil, så är i4 ett gott val. Sen finns det alltid några testare på internet som har fel på bilarna (tex TeslaBjørn), men det verkar vara bilar från demoproduktionen som startade några veckor innan kundbilsproduktionen.

Nu kommer det säkert en hel drös med inlägg om hur kass BMW är, men min lilla ovetenskapliga summering visar iaf att bland mina bilar, så har BMWn klarat sig bäst rent driftsmässigt.
För att balansera, så har Model 3 i hushållet som också har gått ca 1500mil inte haft andra problem än att Autopiloten spökbromsar väldigt ofta och gör den mkt okomfortabel att använda samt att appnyckel hoppar ut titt som tätt och måste paras på nytt med bil och kort. Så den är ganska driftsäker den också.

Jag har också väldigt bra erfarenheter av BMW. Men samtidigt ska man vara ödmjuk inför tur-faktorn. Den här tråden kommer snart vara full med inlägg om att de har Model 3 som bara går och går... :D
Användarvisningsbild
Snotling
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 28 dec 2016 11:11
Ort: Lidköping

Re: BMW i4

Inlägg av Snotling »

Har kört min i4 M50 nu över 600mil på 1 1/2 månad och gillar den verkligen!
Hårdvaran är verkligen bra och allt funkar fint. Bilen är tyst och skön att köra.
Fast mjukvaran är jag inte lika nöjd med, allt funkar och det är inga buggar, men en del är lite omständligt tycker jag.
Sedan är det lite mjukvarusaker som jag saknar, men en del av dessa ska visst komma i nästa uppdatering...
Har nog haft tur med mina Teslor och inte haft så mycket fel,
Min gamla S är nog den som funkat bäst av Teslorna med AP1 8-) , fast laddhastigheten är ju inget vidare där numera...
Dock förstår jag inte hur folk klarar sig med att ladda ute med icke Tesla, jag är ju van vid lite smidigare hantering.
Jo, jag vet att de flesta SuC är öppna nu, men jag försökte att ladda på andra stationer och de lämnar ju en del övrigt att önska.
Inte bara betalningen utan även med hur laddarna är fysiskt placerade.
På den här korta tiden har jag sett ett otal trasiga laddare (Ionity...), låga laddhastigheter, köer för att långsamladdande bilar ska stå länge, svårt för en del att kunna starta laddningen (man ser i appen att någon plats är ledig, fast när man kommer dit så står det någon där som inte kommer igång) osv.
Att folk står ut! :D
P85DL 2015
P3 2019
BMW i4 M50 2022
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: BMW i4

Inlägg av Hmpftfhdns »

HelectriC skrev:
efter ca 1500mil med i4 M50 och flertalet längre resor samt daglig bruk i vardagen, så kan jag konstatera att detta är den bil med minst buggar och fel. Hittills kan jag inte minnas att det har varit ett enda fel.
Samma erfarenhet här efter 4000mil med iX3. Det enda som hänt är strul med förarprofilerna vid en mjukvaruuppdatering som sen löstes vid nästa. Måste säga att jag trodde det skulle vara betydligt fler barnsjukdomar.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BMW i4

Inlägg av taliz »

HelectriC skrev:
Sen finns det alltid några testare på internet som har fel på bilarna (tex TeslaBjørn), men det verkar vara bilar från demoproduktionen som startade några veckor innan kundbilsproduktionen.
Bilen han testade hade ju inte ens rullat 100 mil, så den borde inte vara så gammal.
Sen är det som han säger i videorna, de flesta märker nog inte ens problemen. Tar man en mat och laddpaus sitter man normalt inte och stirrar på laddhastigheten.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4

Inlägg av HelectriC »

taliz skrev:
HelectriC skrev:
Sen finns det alltid några testare på internet som har fel på bilarna (tex TeslaBjørn), men det verkar vara bilar från demoproduktionen som startade några veckor innan kundbilsproduktionen.
Bilen han testade hade ju inte ens rullat 100 mil, så den borde inte vara så gammal.
Sen är det som han säger i videorna, de flesta märker nog inte ens problemen. Tar man en mat och laddpaus sitter man normalt inte och stirrar på laddhastigheten.
Registreringsnumret tyder på att bilen är registrerad för en bra stund sen, så även om den bara gått 100mil, så har den antagligen stått som utställningsbil fram tills nyligen och är antagligen producerad i den första batchen.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Myran
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 30 mar 2016 21:44
Ort: Uppsala / Luleå

Re: BMW i4

Inlägg av Myran »

tesla newbie skrev:
Wilson skrev:
tesla newbie skrev:
SwedishAdvocate skrev:
tesla newbie skrev:
- Bilen är enormt trång i baksätet. När jag ställt in stolen för mig själv så fanns det ingen möjlighet för mig att sitta bakom. /...
Får man fråga hur lång du är?
Jag är 1.85 med långa ben och jag kanske skulle kunna ha klämt in mig bakom mig själv men det såg mycket trångt ut. I Min Model Y sitter jag bakom mig själv utan problem.
Det hänger nog också på vilka stolar man väljer. M-sportstolarna har tydligen 7cm tjockare ryggstöd än vanliga sportstolarna. Inte jag som har mätt, utan säljaren som tipsade om att ta stolarna som är standard, när jag uttryckte tvivel om ungarna verkligen får plats. 7 cm mer benutrymme gör ändå en viss skillnad om det stämmer.
Den jag provkörde hade nog M-sportstolarna. De hade fasta nackstöd i alla fall. Så det kan ju isåfall vara förklaringen.
Nackstöden i M-sportstolarna är elektriskt höj och sänkbara, de bara ser fasta ut
BMW i4 M50 - Beställd 2022-06, Lev 2023-07
2019 Model 3 LR AWD - Reserverad 2016-04, Lev 2019-05, Såld 2023-05, 9000mil
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 721
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: BMW i4

Inlägg av Dexter »

2022 BMW i4 and iX recalled over potential battery fires
Owners advised to park outside, told not drive or charge cars
Tydligen någon recall i vissa länder.
https://www.autoblog.com/2022/07/30/bmw ... DC5zjfXa2h
tesla newbie
Inlägg: 502
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: BMW i4

Inlägg av tesla newbie »

Ska man tro en del amerikanska youtubers, så är BMW bland de värsta bilar som någonsin tillverkats:
Min förra BMW X3 var väl ganska driftsäker, men jag fick byta EGR-ventil tre gånger på garanti. Tesla har ju haft stora problem med byggkvaliteten tidigare, men det känns som det blivit bättre för bilar producerade i de nya Gigafactories. De enda bilar som aldrig går sönder är väl Toyota :-).
ObscureEconomist
Inlägg: 372
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: BMW i4

Inlägg av ObscureEconomist »

Vad har en 20 år gammal fossilbil med något att göra?
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3193
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: BMW i4

Inlägg av Leo »

Någon som hört om det är en prishöjning på G för i4?

Tydligen ska säljarnas offertsystem uppdateras i dagarna.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
tesla newbie
Inlägg: 502
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: BMW i4

Inlägg av tesla newbie »

ObscureEconomist skrev:
Vad har en 20 år gammal fossilbil med något att göra?
Var väl mer ett generellt uttalande angående BMWs kvalitet. Alla märken har mer eller mindre kvalitetsproblem.
Skriv svar