Sitter och funderar lite, då alla standardlysen är skräp jämfört med en vettig LED-ramp. Var skulle man lyckats montera en på något bra vis på i4an?
Käp deras laser led ljus. Tror inte du behöver något eftermonterat då.
Tror inte det är någon enorm förbättring än matrix leds som Volkswagen har och dessa är hopplöst efter riktiga ledramper.
Kör mycket i mörker så bra belysning är viktigt här uppe.
VW har också Laser... Första steget är Matrix Led, som tillval kan man sedan välja Matrix Led med laserljus.
För just långt avstånd/helljus tror jag lasern gör ganska stor skillnad. Det är ju en helt annan funktionalitet än "vanliga" Matrix led.
Audi hävdar samma "dubblering" med laser:
" ger nästan dubbla räckvidden för helljus, och lyser upp ett brett område framför bilen."
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Laserljuset ska tydligen lysa dubbelt så långt som vanlig LED helljus. Många som skryter av laser hos bmw, så det bör nog testas innan man börjar pracka på ramper och grejer.
Beställde du med dem på? Jag längtar efter tester med dem. Hoppas de är så bra som det sägs, de verkar vara otroliga.
Jepp, tog alla options i stort sett utan exteriör kolfiber.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Sitter och funderar lite, då alla standardlysen är skräp jämfört med en vettig LED-ramp. Var skulle man lyckats montera en på något bra vis på i4an?
Käp deras laser led ljus. Tror inte du behöver något eftermonterat då.
Tror inte det är någon enorm förbättring än matrix leds som Volkswagen har och dessa är hopplöst efter riktiga ledramper.
Kör mycket i mörker så bra belysning är viktigt här uppe.
VW har också Laser... Första steget är Matrix Led, som tillval kan man sedan välja Matrix Led med laserljus.
För just långt avstånd/helljus tror jag lasern gör ganska stor skillnad. Det är ju en helt annan funktionalitet än "vanliga" Matrix led.
Audi hävdar samma "dubblering" med laser:
" ger nästan dubbla räckvidden för helljus, och lyser upp ett brett område framför bilen."
Vi hämtar ut en iX40 i veckan, kollade med säljaren hur leveranserna låg till på i4… beställer man en i4 bakhjulsdriven idag kan man få bilen i början på 2023 däremot M50 kan man få ”redan” i slutet på 2022.
BMW har sjuka problem att leverera, vi ville egentligen ha en iX50 men det var nästan ett års våntetid. Tog därför ix40 på ett års leasing.
Ville byta ut våran andra bil till en i4 men hade aldrig trott att det var ett års väntetid på den. Måste bero på mycket begränsad produktion.
Tungt läge för BMW, samtidigt som dom rear ut ix3, bmw i3 och alla deras laddhybrider så kan dom inte leverera bilarna folk verkligen vill ha.
Id Buzz 2023 - Arbetsbil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
.../ LED-ramp. Var skulle man lyckats montera en på något bra vis på i4an?
Med den här fronten kan man kanske skära ut utrymme för att montera en ramp under njurarna.
Annars var jag inne på fyra kortare platta lampor ovanför njurarnas bottenlinje eller under nummerplåtens bottenlinje – en i vardera njure och två vid sidan om, men tittar man noga verkar det sitta en radar där i ena njuren (syns tydligare om du zoomar in eller öppnar bilden i ett nytt fönster) – så där vet jag inte om det går att montera extralyse. Så ska de sitta så högt upp så får man nog bara plats med två korta platta vid sidan om njurarna.
Annars kan man kanske göra både och – en ramp längst ner, och två kortare platta ovanför bredvid njurarna så högt upp det går...
Men varför montera ramp på i4 som fås med topp led matrix och laser? Det är ju varken snyggt eller billigt med ramp och om den inte ens behövs så känns det som en märklig idé?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Laser är grymma men inte jämförbart med en ordentlig ramp
Ok, men är det så stor skillnad då? En ramp förstör ju hela fronten utseendemässigt på alla bilar typ. Ser enbart bra ut om de sitter på taket på en G Wagen eller nåt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Finns ju ramper med marginell nytta samtidigt som det finns ramper som lyser upp en hel skog så det får väl anses bero på behov.
Hade inte tänkt tanken att sätta det på en personbil som rör sig på ”normala” vägar med möte, blir nästan obrukbara om man ska låta bli att blända sina medtrafikanter. Kör man mycket skogsväg och ensliga småvägar så är det en annan sak.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Laser är grymma men inte jämförbart med en ordentlig ramp
Ok, men är det så stor skillnad då? En ramp förstör ju hela fronten utseendemässigt på alla bilar typ. Ser enbart bra ut om de sitter på taket på en G Wagen eller nåt.
Det beror på vilka vägar man färdas efter. Mindre landsvägar, mycket djur och skog nära vägen då vill man ha allt ljus som går att få.
Laser är grymma men inte jämförbart med en ordentlig ramp
Ok, men är det så stor skillnad då? En ramp förstör ju hela fronten utseendemässigt på alla bilar typ. Ser enbart bra ut om de sitter på taket på en G Wagen eller nåt.
Håller med 100%. Ser oftast brutalt fult och lite halvtöntigt ut på de bilar som jag sett med det.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Här skulle man väl kunna sätta två kortare ramper och få dom att smälta in hyfsat? /...
Om du tittar lite noga så ser det ut som det sitter en radar längst ner i den högra njuren. Så går det att montera ett lyse där du föreslår?
Lysena får väl istället sitta bredvid njurarna...
Under njurarna skulle man ju kunna sätta en rätt bred ramp också. Skulle ju kunna sitta där tillsammans med två kortare lysen på de föreslagna platserna bredvid njurarna...
Här skulle man väl kunna sätta två kortare ramper och få dom att smälta in hyfsat? /...
Om du tittar lite noga så ser det ut som det sitter en radar längst ner i den högra njuren. Så går det att montera ett lyse där du föreslår?
Lysena får väl istället sitta bredvid njurarna...
Under njurarna skulle man ju kunna sätta en rätt bred ramp också. Skulle ju kunna sitta där tillsammans med två kortare lysen på de föreslagna platserna bredvid njurarna...
Riskerar ju att bli ett himla fult och plottrigt meck.
Här håller jag nog med Helectric att det är bättre om tillverkarna kan sälja bilar med tillräckligt bra lysen från fabrik.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Det hade ju varit trevligt.
Men lycka till att matcha ett extraljus som smäller 12 000 lumen styck. VW skryter om att deras matrix led på id4 är 750 lumen
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Laserlight ser ju ändå okej ut, hade varit kul att testa själv men rent krasst så får man ju räkna med ett års leveranstid på bilen nu. Det tar ju bort ganska mycket av intresset om man måste vänta så himla länge, inget bmw specifikt men om man har en bil idag blir det lätt att man sitter kvar tills det går att få en ny bil på rimlig tid igen.
Laserlight ser ju ändå okej ut, hade varit kul att testa själv men rent krasst så får man ju räkna med ett års leveranstid på bilen nu. Det tar ju bort ganska mycket av intresset om man måste vänta så himla länge, inget bmw specifikt men om man har en bil idag blir det lätt att man sitter kvar tills det går att få en ny bil på rimlig tid igen.
Tror att problemen även beror på halvledarbrister, batteribrist och dålig kontroll på hur snabbt övergången till elbilar gått (har tagit många fossilbilstillverkare lite på sängen).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Laserlight ser ju ändå okej ut, hade varit kul att testa själv men rent krasst så får man ju räkna med ett års leveranstid på bilen nu. Det tar ju bort ganska mycket av intresset om man måste vänta så himla länge, inget bmw specifikt men om man har en bil idag blir det lätt att man sitter kvar tills det går att få en ny bil på rimlig tid igen.
Tror att problemen även beror på halvledarbrister, batteribrist och dålig kontroll på hur snabbt övergången till elbilar gått (har tagit många fossilbilstillverkare lite på sängen).
Skulle beställa en helt vanlig diesel-transportbil till firmans dotterbolag i UK, 6-12mån leverans, så det är definitivt inte bara elbilar som har långa leveranstider.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14