BMW i4
Moderator: Redaktion
Re: BMW i4
Gillar BMW och det verkade ju lovande vid en första anblick. Mina 3 senaste bilar var BMW innan Teslan. Men intresset svalnar ju mer man läser.
Kardantunnel och ett baksäte som ser helt förskräckligt ut.
Med motsvarande utrustning som Model 3 verkar prislappen bli minst 100-150 k över Tesla. Och då får du sämre prestanda/räckvidd och ingen tillgång till SuC.
Sen verkar det vara oldschool prutning som gäller…
Nej, detta är inte tillräckligt bra BMW.
Kardantunnel och ett baksäte som ser helt förskräckligt ut.
Med motsvarande utrustning som Model 3 verkar prislappen bli minst 100-150 k över Tesla. Och då får du sämre prestanda/räckvidd och ingen tillgång till SuC.
Sen verkar det vara oldschool prutning som gäller…
Nej, detta är inte tillräckligt bra BMW.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
Re: BMW i4
Jag tar hellre kardantunnel och plats för fötterna i fotgarage än platt golv (har det i Polestar och folk sitter mkt bättre med benen än i Tesla). Jag kan inte komma ihåg en enda gång vi har haft tre i baksätet, så jag förstår inte varför kardantunnel är ett problem? Om man har behov för fem i bilen köper man väl knappast varken Model 3 eller i4?pefreli skrev:Gillar BMW och det verkade ju lovande vid en första anblick. Mina 3 senaste bilar var BMW innan Teslan. Men intresset svalnar ju mer man läser.
Kardantunnel och ett baksäte som ser helt förskräckligt ut.
Med motsvarande utrustning som Model 3 verkar prislappen bli minst 100-150 k över Tesla. Och då får du sämre prestanda/räckvidd och ingen tillgång till SuC.
Sen verkar det vara oldschool prutning som gäller…
Nej, detta är inte tillräckligt bra BMW.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: BMW i4
Ja för min del så hade bilen gärna fått ha en mittkonsol likt den där fram för passagerarna där bak, föredrar nyttan 99% av tiden än att en femte person ska kunna åka med 1% av tiden.
Gärna i kombination med två bra sittplatser där bak. Tycker Panameran har kommit långt:
Gärna i kombination med två bra sittplatser där bak. Tycker Panameran har kommit långt:
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
-
- Inlägg: 372
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: BMW i4
Positiva är väl att det här är en bil som inte är monterad som om det vore en 12-åring på ecstacy som monterat ihop den.pefreli skrev:Gillar BMW och det verkade ju lovande vid en första anblick. Mina 3 senaste bilar var BMW innan Teslan. Men intresset svalnar ju mer man läser.
Kardantunnel och ett baksäte som ser helt förskräckligt ut.
Med motsvarande utrustning som Model 3 verkar prislappen bli minst 100-150 k över Tesla. Och då får du sämre prestanda/räckvidd och ingen tillgång till SuC.
Sen verkar det vara oldschool prutning som gäller…
Nej, detta är inte tillräckligt bra BMW.
Håller dock med om att utrustningspaketen är lite för dyra men det är verkligen en helt annan känsla att stänga dörren på en bmw och en model 3.
Kommer dock inte förbeställa någon då jag vill testa den första och provsitta baksätet och någon avbokning på en förbeställning var helt otänkbart tyvärr.
BMW i4 M50 -22
Re: BMW i4
pefreli skrev:Gillar BMW och det verkade ju lovande vid en första anblick. Mina 3 senaste bilar var BMW innan Teslan. Men intresset svalnar ju mer man läser.
Kardantunnel och ett baksäte som ser helt förskräckligt ut.
Med motsvarande utrustning som Model 3 verkar prislappen bli minst 100-150 k över Tesla. Och då får du sämre prestanda/räckvidd och ingen tillgång till SuC.
Sen verkar det vara oldschool prutning som gäller…
Nej, detta är inte tillräckligt bra BMW.
Vad är problemet med kardantunnel? Mittensätet bak är ett nödsäte som nästan aldrig används. Det är inte särskilt bekvämt oavsett så om den som sitter där får ha fötterna lite bredare isär är en ickefråga. Bättre då att de andra två får sitta bättre.
Med motsvarande? Ja, du får ju mycket mer utrustning som inte Teslan har också för de pengarna. Räckvidd och prestanda är bra nog. Det är en elbil, ingen racerbil. Föredrar ljudisolering framför några tiondelar snabbare till 100 km/h.
Ja, prutningen kan vara dryg. Men mänsklig kontakt är inte bara av ondo.
Det är inte tillräckligt bra eftersom den inte är tillräckligt lik Tesla Model 3? Det enda jag kan anmärka på är att den saknar frunk och inte har tillgång till SuC. Resten är mycket mer aptitligt än Model 3.
Re: BMW i4
Håller med om att det känns lite tamt (påminner lite om PS2 med kardantunnel och inte så god effektiv drivlina).pefreli skrev:Gillar BMW och det verkade ju lovande vid en första anblick. Mina 3 senaste bilar var BMW innan Teslan. Men intresset svalnar ju mer man läser.
Kardantunnel och ett baksäte som ser helt förskräckligt ut.
Med motsvarande utrustning som Model 3 verkar prislappen bli minst 100-150 k över Tesla. Och då får du sämre prestanda/räckvidd och ingen tillgång till SuC.
Sen verkar det vara oldschool prutning som gäller…
Nej, detta är inte tillräckligt bra BMW.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: BMW i4
Bullshit. Vad är problemet med kardantunnel egentligen?martinot skrev:Håller med om att det känns lite tamt (påminner lite om PS2 med kardantunnel och inte så god effektiv drivlina).pefreli skrev:Gillar BMW och det verkade ju lovande vid en första anblick. Mina 3 senaste bilar var BMW innan Teslan. Men intresset svalnar ju mer man läser.
Kardantunnel och ett baksäte som ser helt förskräckligt ut.
Med motsvarande utrustning som Model 3 verkar prislappen bli minst 100-150 k över Tesla. Och då får du sämre prestanda/räckvidd och ingen tillgång till SuC.
Sen verkar det vara oldschool prutning som gäller…
Nej, detta är inte tillräckligt bra BMW.
Re: BMW i4
Nje. Senaste M3 jag hämtade ut i veckan (tillverkad i maj månad) har en känsla i dörrar och bagagelucka mycket lik de BMW jag kört.ObscureEconomist skrev:Positiva är väl att det här är en bil som inte är monterad som om det vore en 12-åring på ecstacy som monterat ihop den.pefreli skrev:Gillar BMW och det verkade ju lovande vid en första anblick. Mina 3 senaste bilar var BMW innan Teslan. Men intresset svalnar ju mer man läser.
Kardantunnel och ett baksäte som ser helt förskräckligt ut.
Med motsvarande utrustning som Model 3 verkar prislappen bli minst 100-150 k över Tesla. Och då får du sämre prestanda/räckvidd och ingen tillgång till SuC.
Sen verkar det vara oldschool prutning som gäller…
Nej, detta är inte tillräckligt bra BMW.
Håller dock med om att utrustningspaketen är lite för dyra men det är verkligen en helt annan känsla att stänga dörren på en bmw och en model 3.
Kommer dock inte förbeställa någon då jag vill testa den första och provsitta baksätet och någon avbokning på en förbeställning var helt otänkbart tyvärr.
Vår förra M3 var dock extremt burkig/plåtig i känslan hos både dörrar och bagagelucka. Men de har verkligen tagit ett stort steg framåt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: BMW i4
Bullshit. Var är ditt problem? Vaknat på fel sida?MWall skrev:Bullshit. Vad är problemet med kardantunnel egentligen?martinot skrev:Håller med om att det känns lite tamt (påminner lite om PS2 med kardantunnel och inte så god effektiv drivlina).pefreli skrev:Gillar BMW och det verkade ju lovande vid en första anblick. Mina 3 senaste bilar var BMW innan Teslan. Men intresset svalnar ju mer man läser.
Kardantunnel och ett baksäte som ser helt förskräckligt ut.
Med motsvarande utrustning som Model 3 verkar prislappen bli minst 100-150 k över Tesla. Och då får du sämre prestanda/räckvidd och ingen tillgång till SuC.
Sen verkar det vara oldschool prutning som gäller…
Nej, detta är inte tillräckligt bra BMW.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: BMW i4
Nej jag undrar verkligen. Vad är problemet med en kardantunnel? Har du ofta fyra passagerare i din Model 3?martinot skrev:Bullshit. Var är ditt problem? Vaknat på fel sida?MWall skrev:Bullshit. Vad är problemet med kardantunnel egentligen?martinot skrev:Håller med om att det känns lite tamt (påminner lite om PS2 med kardantunnel och inte så god effektiv drivlina).pefreli skrev:Gillar BMW och det verkade ju lovande vid en första anblick. Mina 3 senaste bilar var BMW innan Teslan. Men intresset svalnar ju mer man läser.
Kardantunnel och ett baksäte som ser helt förskräckligt ut.
Med motsvarande utrustning som Model 3 verkar prislappen bli minst 100-150 k över Tesla. Och då får du sämre prestanda/räckvidd och ingen tillgång till SuC.
Sen verkar det vara oldschool prutning som gäller…
Nej, detta är inte tillräckligt bra BMW.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: BMW i4
Med den logiken hade jag inte behövt ett baksäte ens… Men de gångerna på ett år som vi behöver vara 5 i bilen är det klart man gärna har en bil utan tunnel, speciellt eftersom det inte längre går en kardanaxel där som gör att den behövs.MWall skrev:
Nej jag undrar verkligen. Vad är problemet med en kardantunnel? Har du ofta fyra passagerare i din Model 3?
Re: BMW i4
Så det är bättre att den som sitter i mitten tre gånger om året kan ha fötterna precis bredvid varandra än att de som sitter på sidoplatserna 99% av året har bättre plats/djup till fötterna? hmm det låter ju som en knasig prioritering.OfarligTesla skrev:Med den logiken hade jag inte behövt ett baksäte ens… Men de gångerna på ett år som vi behöver vara 5 i bilen är det klart man gärna har en bil utan tunnel, speciellt eftersom det inte längre går en kardanaxel där som gör att den behövs.MWall skrev:
Nej jag undrar verkligen. Vad är problemet med en kardantunnel? Har du ofta fyra passagerare i din Model 3?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: BMW i4
Nej det säger jag inte, men man kan ha plats för fötterna och sakna kardantunneln faktiskt. Kollar vi på elbilar så tycker jag det inte är mer plats för fötterna i bilarna med kardantunnel, snarare tvärtom. Baksätespassagerare har jag inte många fler gånger än 3 ggr per år till att börja med heller.HelectriC skrev:
Så det är bättre att den som sitter i mitten tre gånger om året kan ha fötterna precis bredvid varandra än att de som sitter på sidoplatserna 99% av året har bättre plats/djup till fötterna? hmm det låter ju som en knasig prioritering.
Re: BMW i4
Är ett icke-problem. Och ni tar bara upp det eftersom Tesla inte har en kardantunnel. Är så genomskinligt.OfarligTesla skrev:Med den logiken hade jag inte behövt ett baksäte ens… Men de gångerna på ett år som vi behöver vara 5 i bilen är det klart man gärna har en bil utan tunnel, speciellt eftersom det inte längre går en kardanaxel där som gör att den behövs.MWall skrev:
Nej jag undrar verkligen. Vad är problemet med en kardantunnel? Har du ofta fyra passagerare i din Model 3?
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: BMW i4
Det är självklart att det är bättre om det saknas en kardantunnel allt annat lika, det faktumet förändras inte av om Tesla har en eller inte. Hade det inte varit fallet så hade man kunnat sätta en på varje plats och kunnat sitta lika bekvämt ändå vilket alla förstår inte går. Däremot kan ju valet att ha en kardantunnel eller ej medföra andra konsekvenser, dessa andra konsekvenser kan man ju argumentera om vilka som man själv bryr sig mest om.MWall skrev:Är ett icke-problem. Och ni tar bara upp det eftersom Tesla inte har en kardantunnel. Är så genomskinligt.
Re: BMW i4
Fast ingen av er upplever kardantunneln som ett problem i verkligheten. Det är väl min huvudsakliga poäng.OfarligTesla skrev:Det är självklart att det är bättre om det saknas en kardantunnel allt annat lika, det faktumet förändras inte av om Tesla har en eller inte. Hade det inte varit fallet så hade man kunnat sätta en på varje plats och kunnat sitta lika bekvämt ändå vilket alla förstår inte går. Däremot kan ju valet att ha en kardantunnel eller ej medföra andra konsekvenser, dessa andra konsekvenser kan man ju argumentera om vilka som man själv bryr sig mest om.MWall skrev:Är ett icke-problem. Och ni tar bara upp det eftersom Tesla inte har en kardantunnel. Är så genomskinligt.
Om det är bättre eller inte beror väl också på konsekvenserna av avsaknaden. Blir sitthöjden mycket sämre så är en kardantunnel värd besväret.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: BMW i4
Om du med det menar att jag aldrig hade suttit där personligen,så nej då märker jag inte av det. Men jag sitter väldigt sällan i baksätet till att börja med så inget där bak rör mig personligen, det gör dock andra.MWall skrev:
Fast ingen av er upplever kardantunneln som ett problem i verkligheten. Det är väl min huvudsakliga poäng.
Om det är bättre eller inte beror väl också på konsekvenserna av avsaknaden. Blir sitthöjden mycket sämre så är en kardantunnel värd besväret.
Om du med det menar att man sällan är 5 i bilen så är vi nog 5 i bilen lika ofta som vi är 4 så det är ungefär lika intressant med en bekväm 5e plats som de andra platserna där bak.
EDIT: Dålig 5e plats är för övrigt en av sakerna jag tycker är rätt kass på 3an då den inte är bekväm, var mycket bättre på Model S där vi brukade sitta i mitten och en sidoplats på skidresorna för vi fällde ena sätet-
Re: BMW i4
men för att det ska vara plats till fötterna OCH inte ha kardantunnel så måste i så fall hela golvet vara sänkt och det funkar ju inte på en sedantyp. Eller hur tänker du nu? Om man sitter i SUV så sitter man på ett helt annat sätt så då är det en annan sak, men nu pratar vi sedan. Sen är det inte heller automatiskt att bara för att man har kardantunnel så har man också mer plats till fötterna, det måste självklart vara kombinerat med "fotgarage", dvs frånvaro av batteri just där. Optimalt hade naturligtvis varit helt platt golv med fotgarage, men då får man ju per definition en kardantunnel, även om det antagligen inte blir lika hög.OfarligTesla skrev:Nej det säger jag inte, men man kan ha plats för fötterna och sakna kardantunneln faktiskt. Kollar vi på elbilar så tycker jag det inte är mer plats för fötterna i bilarna med kardantunnel, snarare tvärtom. Baksätespassagerare har jag inte många fler gånger än 3 ggr per år till att börja med heller.HelectriC skrev:
Så det är bättre att den som sitter i mitten tre gånger om året kan ha fötterna precis bredvid varandra än att de som sitter på sidoplatserna 99% av året har bättre plats/djup till fötterna? hmm det låter ju som en knasig prioritering.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: BMW i4
en annan fördel med kardantunnel är ofta att man får en mer vridstyv bil, det känner jag i PS2, den vrider sig inte alls lika mycket som Model S tex. Självklart har det inte enbart med kardantunnel att göra men det hjälper iaf till.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: BMW i4
Fast varför behöver man ett foot garage för att få plats med fötterna? Det handlar ju mer om ifall det finns plats för dem och speciellt kunna få in dem lite under stolen framför. Det var t.ex. något jag tyckte var jobbigt i Taycan, fick aldrig in fötterna ordentligt under stolen framför då jag tyckte man slog i saker men det kanske bara är mina storlek 45,5-46 fötter...HelectriC skrev:men för att det ska vara plats till fötterna OCH inte ha kardantunnel så måste i så fall hela golvet vara sänkt och det funkar ju inte på en sedantyp. Eller hur tänker du nu? Om man sitter i SUV så sitter man på ett helt annat sätt så då är det en annan sak, men nu pratar vi sedan. Sen är det inte heller automatiskt att bara för att man har kardantunnel så har man också mer plats till fötterna, det måste självklart vara kombinerat med "fotgarage", dvs frånvaro av batteri just där. Optimalt hade naturligtvis varit helt platt golv med fotgarage, men då får man ju per definition en kardantunnel, även om det antagligen inte blir lika hög.
Personligen har jag inga problem med elbilar som har ett högt golv, då har jag mer problem med de som tvingar en i upprätt sittställning i baksätena. Men oavsett höjden på golvet är det ju inget som påverkar fötterna direkt.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3632
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: BMW i4
Jag gillar model 3s släta golv nu på semestern, lätt att flytta skor och väskor från sida till sida. Sen tycker jag kardantunnel ger en instängd känsla.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
-
- Inlägg: 372
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: BMW i4
martinot skrev:Nje. Senaste M3 jag hämtade ut i veckan (tillverkad i maj månad) har en känsla i dörrar och bagagelucka mycket lik de BMW jag kört.ObscureEconomist skrev:Positiva är väl att det här är en bil som inte är monterad som om det vore en 12-åring på ecstacy som monterat ihop den.pefreli skrev:Gillar BMW och det verkade ju lovande vid en första anblick. Mina 3 senaste bilar var BMW innan Teslan. Men intresset svalnar ju mer man läser.
Kardantunnel och ett baksäte som ser helt förskräckligt ut.
Med motsvarande utrustning som Model 3 verkar prislappen bli minst 100-150 k över Tesla. Och då får du sämre prestanda/räckvidd och ingen tillgång till SuC.
Sen verkar det vara oldschool prutning som gäller…
Nej, detta är inte tillräckligt bra BMW.
Håller dock med om att utrustningspaketen är lite för dyra men det är verkligen en helt annan känsla att stänga dörren på en bmw och en model 3.
Kommer dock inte förbeställa någon då jag vill testa den första och provsitta baksätet och någon avbokning på en förbeställning var helt otänkbart tyvärr.
Vår förra M3 var dock extremt burkig/plåtig i känslan hos både dörrar och bagagelucka. Men de har verkligen tagit ett stort steg framåt.
Den jag testade sist var ingen höjdare. Skulle vara helt ny enligt säljaren och monterad i april.
Å andra sidan är väl det Teslas grej, ingen kvalitetskontroll alls.
BMW i4 M50 -22
Re: BMW i4
Det handlar ju om att slippa sitta med knäna i ansiktet. Hela poängen med fotgarage är att få en mer naturlig vinkel på benen. I Tesla sitter man långt ifrån naturligt med benen bak, knappt nåt stöd under låren och långt upp med knäna. DET är hela grejen, inte att trycka in fötterna långt in under förarstolen.OfarligTesla skrev:Fast varför behöver man ett foot garage för att få plats med fötterna? Det handlar ju mer om ifall det finns plats för dem och speciellt kunna få in dem lite under stolen framför. Det var t.ex. något jag tyckte var jobbigt i Taycan, fick aldrig in fötterna ordentligt under stolen framför då jag tyckte man slog i saker men det kanske bara är mina storlek 45,5-46 fötter...HelectriC skrev:men för att det ska vara plats till fötterna OCH inte ha kardantunnel så måste i så fall hela golvet vara sänkt och det funkar ju inte på en sedantyp. Eller hur tänker du nu? Om man sitter i SUV så sitter man på ett helt annat sätt så då är det en annan sak, men nu pratar vi sedan. Sen är det inte heller automatiskt att bara för att man har kardantunnel så har man också mer plats till fötterna, det måste självklart vara kombinerat med "fotgarage", dvs frånvaro av batteri just där. Optimalt hade naturligtvis varit helt platt golv med fotgarage, men då får man ju per definition en kardantunnel, även om det antagligen inte blir lika hög.
Personligen har jag inga problem med elbilar som har ett högt golv, då har jag mer problem med de som tvingar en i upprätt sittställning i baksätena. Men oavsett höjden på golvet är det ju inget som påverkar fötterna direkt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: BMW i4
Ja, folk verkar ha problem med det, har personligen aldrig förstått det. Så länge jag slipper sitta upprätt och har plats att få fram fötterna lite längre ifrån mig är det lugnt, är det låg sits så sitter jag mer som jag gör hemma.HelectriC skrev:Det handlar ju om att slippa sitta med knäna i ansiktet. Hela poängen med fotgarage är att få en mer naturlig vinkel på benen. I Tesla sitter man långt ifrån naturligt med benen bak, knappt nåt stöd under låren och långt upp med knäna. DET är hela grejen, inte att trycka in fötterna långt in under förarstolen.
Re: BMW i4
Har du inte sett filmen om i4 tidigare i tråden?HelectriC skrev:Det handlar ju om att slippa sitta med knäna i ansiktet. Hela poängen med fotgarage är att få en mer naturlig vinkel på benen. I Tesla sitter man långt ifrån naturligt med benen bak, knappt nåt stöd under låren och långt upp med knäna. DET är hela grejen, inte att trycka in fötterna långt in under förarstolen.OfarligTesla skrev:Fast varför behöver man ett foot garage för att få plats med fötterna? Det handlar ju mer om ifall det finns plats för dem och speciellt kunna få in dem lite under stolen framför. Det var t.ex. något jag tyckte var jobbigt i Taycan, fick aldrig in fötterna ordentligt under stolen framför då jag tyckte man slog i saker men det kanske bara är mina storlek 45,5-46 fötter...HelectriC skrev:men för att det ska vara plats till fötterna OCH inte ha kardantunnel så måste i så fall hela golvet vara sänkt och det funkar ju inte på en sedantyp. Eller hur tänker du nu? Om man sitter i SUV så sitter man på ett helt annat sätt så då är det en annan sak, men nu pratar vi sedan. Sen är det inte heller automatiskt att bara för att man har kardantunnel så har man också mer plats till fötterna, det måste självklart vara kombinerat med "fotgarage", dvs frånvaro av batteri just där. Optimalt hade naturligtvis varit helt platt golv med fotgarage, men då får man ju per definition en kardantunnel, även om det antagligen inte blir lika hög.
Personligen har jag inga problem med elbilar som har ett högt golv, då har jag mer problem med de som tvingar en i upprätt sittställning i baksätena. Men oavsett höjden på golvet är det ju inget som påverkar fötterna direkt.
BMW har BÅDE kardantunnel och dålig benvinkel…
Det sämsta av båda världarna. Baksätet ser ut att vara gjort för 2 pygméer.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk