Sida 21 av 35

Re: BMW i4

Postat: 07 maj 2022 09:12
av current
Via Carplay är det är bara Apples kartor som fungerar i HUD för mig. Google maps och waze går ej.

En sak som stör mig är att man inte inte köra dubbla navigeringar, vill köra bilens för att ha koll på SoC vid ankomst men vill även köra Waze / Google maps då det är enklare hitta adresser / mål via telefonen men direkt man kör igång via telefonen så avbryts bilens egna navigering och vice versa.

Re: BMW i4

Postat: 09 maj 2022 14:48
av ObscureEconomist
En sak jag reagerat över är att man inte kan se vilken hastighet man laddar i varken i bilen eller appen. Är jag blind eller finns det inte?

Re: BMW i4

Postat: 09 maj 2022 19:18
av Myran
Det finns ju en grafisk mätare (till vänster i skärmen bakom ratten) som går från noll till 205, men det är ju omöjligt att avläsa hastigheten med den! Vad betyder den sträckade delen från högra sidan av denna?
Hoppas de lägger till en siffra under också i en kommande uppdatering.

Re: BMW i4

Postat: 10 maj 2022 16:52
av HelectriC
Ja, det är sjukt störigt att man inte ser exakt laddhastighet. Man får ju tex regenerering i kW och ”tomgångs”-förbrukning i kW, så det känns som laddhastighet är lätt att visualisera. Man får t.o.m. temperatur och varvtal på ELMOTORN, det känns om något som onödig info, men laddhastighet, nix! Är nog tyvärr en grupp fossilförare på BMW som bestämt vad de menar är viktig info.

Re: BMW i4

Postat: 10 maj 2022 17:47
av Mr_Ewing
Jag har hört från flera håll att anledningen till att man inte tror att användaren har någon användning av laddhastigheten, är att man helt enkelt inte tror att de förstår siffran.
Det här med laddahastighet gäller flera märken. Jag har frågat olika säljare om det och de vet sällan själva vad det innebär att kunna ladda med 50kW vs 150kW. De läser mest innantill...
Vad utvecklarna tror att användare vill ha och vad användarna verkligen vill ha överensstämmer väldigt sällan.
Det kan ju även vara ett sätt att slippa undan klagomål (och i Norge skadestånd) - vi garanterar en viss hastighet o.s.v.

Re: BMW i4

Postat: 10 maj 2022 19:28
av Bjelke
Ja jag lyckades inte få fram det på Mustangen heller, helt sjukt ju :evil:
Hur fasiken tänker dom egentligen??

Re: BMW i4

Postat: 10 maj 2022 20:56
av Credde
Bjelke skrev:
Ja jag lyckades inte få fram det på Mustangen heller, helt sjukt ju :evil:
Hur fasiken tänker dom egentligen??
Dom kanske vill slippa en massa frågor som ”jag var ensam på platsen men fick ändå bara 63 kW är det fel på bilen” etc. (kolla diverse Tesla forums t.ex). :D

Re: BMW i4

Postat: 10 maj 2022 21:09
av HelectriC
Fast hastigheten står ju alltid på laddaren, så det är ju inte särskilt svårt att bevisa att bilen har låg hastighet om det är vad man ämnar göra med informationen.

Re: BMW i4

Postat: 11 maj 2022 10:56
av Hmpftfhdns
Ja, det är sjukt verklighetsfrånvänt. Överdrivet UX-tänk. I iX3 (idrive 7) ser man laddhastigheten i kW. Jättebra. Men där ser man aldrig batteriprocenten. Folk klagade så mycket på det så de la till procent i idrive 8, men tänkte lika fel kring laddhastighet och gick baklänges där.

Re: BMW i4

Postat: 12 maj 2022 22:59
av ObscureEconomist
Tänker att det kanske fixas i en kommande uppdatering.
Finns lite förbättringar i mjukvara men överlag väldigt nöjd.

Re: BMW i4

Postat: 13 maj 2022 08:07
av Hmpftfhdns
Ja, det kommer säkert fri en uppdatering. Och man lär sig anpassa sig förvånansvärt bra också, funkar alldeles utmärkt utan exakt batteriprocent i iX3, men ändå, man vill gärna veta även om man inte behöver.

Re: BMW i4

Postat: 13 maj 2022 12:06
av ObscureEconomist
Ja egentligen så vet man ju hur fort en ac stolpe går men man är ju nördig och gillar siffror.
Procent på batteriet är trevligt för att räkna ut lite spontant hur mycket man behöver för att ta sig till en plats

Re: BMW i4

Postat: 13 maj 2022 22:27
av Bjelke
ObscureEconomist skrev:
Ja egentligen så vet man ju hur fort en ac stolpe går men man är ju nördig och gillar siffror.
Procent på batteriet är trevligt för att räkna ut lite spontant hur mycket man behöver för att ta sig till en plats
Vi kanske pratar om olika saker men är det något man INTE vet så är det väl ”fort” en AC-stolpe går…!?
Man vet möjligen vilken max-effekten är men knappast vilken effekt man får för tillfället, man kanske får
dela effekt med någon/några fler eller att bilen inte kan ta emot mer än en viss effekt pga kallt batteri osv…
Hur f…n ska man då veta något öht när man kopplar in sig där? Blir det fulladdat efter X timmar eller inte? Helt
värdelöst om man inte kan se detta i bilen tycker jag (och fick uppleva det den hårda vägen nyligen).

Re: BMW i4

Postat: 22 maj 2022 14:55
av HelectriC
Roligt när min fru kör i4an. i stort sett tre kommentarer VARJE gång.
1. varför är det startknapp?
2. varför är det inte knapp för att öppna dörren när man ska ut?
3. oj, så bra "autopiloten" funkar, inga spökbromsningar, stabilt som sjutton

hon kör Model 3 till vardags.

Re: BMW i4

Postat: 22 maj 2022 18:36
av mikebike
HelectriC skrev:
Roligt när min fru kör i4an. i stort sett tre kommentarer VARJE gång.
1. varför är det startknapp?
2. varför är det inte knapp för att öppna dörren när man ska ut?
3. oj, så bra "autopiloten" funkar, inga spökbromsningar, stabilt som sjutton

hon kör Model 3 till vardags.
Då måste det vara en annan autopilot än i min svågers 330e, den styr som ett fyllo. :lol:

Re: BMW i4

Postat: 22 maj 2022 21:13
av ObscureEconomist
mikebike skrev:
HelectriC skrev:
Roligt när min fru kör i4an. i stort sett tre kommentarer VARJE gång.
1. varför är det startknapp?
2. varför är det inte knapp för att öppna dörren när man ska ut?
3. oj, så bra "autopiloten" funkar, inga spökbromsningar, stabilt som sjutton

hon kör Model 3 till vardags.
Då måste det vara en annan autopilot än i min svågers 330e, den styr som ett fyllo. :lol:
Håller med om att autopiloten i i4an är otroligt stabil. Den svänger tillbaka mjukt om den upptäcker att den är påväg lite fel, håller sig otroligt stabilt och noll spökinbromsningar. Har kört cirka 30 mil tesla och hade 3 stycken spökinbromsningar på dom milen så BMWn är otroligt mycket bättre. Har 300 mil på i4an nu och inte haft ett enda problem än.

Re: BMW i4

Postat: 22 maj 2022 21:54
av HelectriC
mikebike skrev:
HelectriC skrev:
Roligt när min fru kör i4an. i stort sett tre kommentarer VARJE gång.
1. varför är det startknapp?
2. varför är det inte knapp för att öppna dörren när man ska ut?
3. oj, så bra "autopiloten" funkar, inga spökbromsningar, stabilt som sjutton

hon kör Model 3 till vardags.
Då måste det vara en annan autopilot än i min svågers 330e, den styr som ett fyllo. :lol:
i4 har yngre variant av operativsystem, möjligt att andra saker också är av senare generation vs 3-serie.

Re: BMW i4

Postat: 22 maj 2022 22:57
av Maw
Jag provkörde en i4:a 40 för en vecka sedan och imponerades också av bl a självstyrningen. Annat som var bra var bl a
+ komforten i framsätena
+ komfortabel men ändå fast fjädring med ställbar dämpning
+ responstiden i infotainment
+ kvalitetskänsla
+ acceleration i låg fart för att bara vara Rwd
+ ljudisolering
+ öppningsbar taklucka
+ stabilitet och väghållning

Det som var mindre bra var
- utrymme i baksätet
- sikt i baksätet, jag tittade rakt in i nersänkningen för takluckan
- känslan av att köra runt i en riktigt tung bil
- ljudet i Harman Kardon systemet
- litet glastak, bilen hade verkligen behövt ett panoramaglastak
- acceleration över 50, var dock bara en Rwd
- upplevelsen att vara tillbaka i en traditionell bil
- upplägg i infotainment
- ingen möjlighet att soela upp film vad jag kunde se
- ingen frunk
- tamt och intetsägande utseende om än ganska elegant
- kändes väldigt stor ut ändigt men liten invändigt

Totalt sett kändes det som en bil som är riktigt bekväm för upp till två personer på längre resor men inte så bra som familjebil eller för en person plus 3-4 barn som det ofta blir för mig. Inte heller spexiellt inspirerande att köra även om det kändes att den hade bra vägegenskaper.

Får se om jag får möjlighet att åka och provköra en i4 M50 som tyvärr inte fanns i Växjö men även om i4 hade många bra egenskaper tilltalade den inte riktigt mig.

Jag hade min 15-åriga dotter med mig pånprovkörningen och hon tvärförbjöd mig att byta Polestaren mot en i4, hon tyckte att i4 inte var alls lika cool eller lika snygg och att i4 hade dåligt baksäte och dålig ljudanläggning (trots H/K ljud). Hom säger ifs att jag inte får byta till en M3P heller edtersom den inte är tillräckligt snygg och cool :)

Re: BMW i4

Postat: 02 jul 2022 09:07
av HelectriC
Har nu haft i4:an ca 3 månader och kört 6000km och har väntat och väntat på att det ska dyka upp nåt fel. Nu kan jag faktiskt säga att det finns 1 ;) När man använder röststyrning och vill navigera till något utan exakt adress, tex ”navigera till hotell x i Göteborg”, så klarar den inte att söka fram via internet. Det är nån slags koppling till internet som inte funkar. Står bara ”server connection not available”. Kontaktade BMW som bekräftade att det är en bugg som ska fixas med nästa OTA uppdatering som ska komma nu i juli. Men för övrigt så har inte bilen några fel alls. Och jag har ju trots allt en av de första bilarna och förväntade nästan en del måndagsbil-fel. En sak är säker, BMW kan bygga bilar. Jäklar vad den är välbyggd jämfört med allt jag haft tidigare. Möjligtvis Jaguar Ipace som var på samma nivå, men den hade så många andra tillkortakommanden att det tyvärr inte fick bilen att framstå som perfekt ändå. Jag vet verkligen inte vilken bil som skulle kunna ersätta i4:an där jag kan få samma upplevda kvalitet, ett lugn i chassit som jag inte upplevt någon annanstans, all utrustning som hör till en modern bil, samt prestanda som är mer än tillräckligt. Polestar var kul, men den är mil ifrån upplevd kvalitet hos BMW. Detta är ju min första BMW någonsin och jag undrar lite hur tex en i7 är när i4 är såpass bra :shock:

Re: BMW i4

Postat: 02 jul 2022 14:49
av ObscureEconomist
Oj har du bara hunnit 600 mil? Jag närmar mig 750 och har haft den i drygt 2 månader. Otroligt nöjd, hade kunnat vara lite snålare men å andra sidan är tystnaden och lugnet på vägen värt så mycket. Självkörningen känns otroligt pålitlig. Har svårt att se något man kan vilja byta till ännu, kanske A6 etron avant när den kommer men vi får se. Gillar inte alls Q4 etron.

Re: BMW i4

Postat: 02 jul 2022 18:56
av HelectriC
ObscureEconomist skrev:
Oj har du bara hunnit 600 mil? Jag närmar mig 750 och har haft den i drygt 2 månader. Otroligt nöjd, hade kunnat vara lite snålare men å andra sidan är tystnaden och lugnet på vägen värt så mycket. Självkörningen känns otroligt pålitlig. Har svårt att se något man kan vilja byta till ännu, kanske A6 etron avant när den kommer men vi får se. Gillar inte alls Q4 etron.
Vilka fälgar kör du på? Verkar som de med 20” och 285 bakdäck har relativt hög förbrukning. Jag har 20” med 255 bakdäck och tycker förbrukningen är överraskande låg. Min vardagskörning ligger på ca 17, med Polestar 2 låg den på ca 21 och med Model S 75D med 21” låg jag väl på ca 20 och ioniq5 på ca 15. Jag har inga problem att komma 500+ km på norska vägar, det har jag inte klarat med någon elbil på norska vägar förr av de jag haft. Eftersom körmönster och typ av vägar är så individuellt så kan man självklart inte jämföra mellan dig och mig, men hos mig mörker jag att i4:an är väldigt snål trots att jag inte kör särskilt försiktigt :) Kommer köra ca 6000km semestertur nu de närmsta veckorna, blir spännande att se förbrukning på bla. Autobahn :D

Re: BMW i4

Postat: 03 jul 2022 11:59
av ObscureEconomist
Jag kör mest vägar som är skyltade 100 och uppåt och sen lite moms på det.
19" och 255 breda bakdäck. Kör jag lagligt och 90 har jag legat runt 17 också.

Re: BMW i4

Postat: 04 jul 2022 21:14
av taliz

Re: BMW i4

Postat: 04 jul 2022 21:38
av MWall
Två "mörikans" som är Tesla-biased. Tog mig 20 sekunder. Satte filmen mitt i och nästan direkt började hon klaga på knappar. Finns inget tydligare Tesla-tell.
taliz skrev:

Re: BMW i4

Postat: 04 jul 2022 21:39
av taliz
MWall skrev:
Två "mörikans" som är Tesla-biased. Tog mig 20 sekunder. Satte filmen mitt i och nästan direkt började hon klaga på knappar. Finns inget tydligare Tesla-tell.
Skitsnack. Då har du inte följt dom. Hon kör en etron och han kör mest Rivian, de har också en Mercedes dieselbuss.
Men det är som vanligt med dig, Tesla får aldrig vara bäst i något. Då gnäller du, det måste det vara biased.