Sida 1 av 1

Inte så pjåkigt vintertest för LR refresh

Postat: 18 mar 2021 18:45
av SuperDUDE
Norskt vintertest på räckvidd med bl.a. Model 3 LR refresh, Mach-e, ix3 m.fl.

-11,37% för M3 LR refresh, 514 km kontra angivna 580. Känns ju bra! Dock bara mellan några plus ner till -5 grader.

Vad säger ni, är det bra eller dåligt?

https://motor.no/elbil/elbilene-som-har ... ren/193624

Re: Inte så pjåkigt vintertest för LR refresh

Postat: 18 mar 2021 18:59
av Legato
Väldigt bra imo. Längre än äldre LR hade på mätaren tom (500 km).

Re: Inte så pjåkigt vintertest för LR refresh

Postat: 18 mar 2021 20:50
av Arn
M3 från 2019-2020 når knappt 500km på sommaren så siffran är riktigt bra.

Re: Inte så pjåkigt vintertest för LR refresh

Postat: 18 mar 2021 22:00
av ippii
Jag kommer från en 2019 till en 2021. Helt sanslöst låg förbrukning på den nya. Motorväg, runt 0 grader. 120 km/h på farthållaren, snittar 155 Wh/km. Det är sommar året runt. :D

Re: Inte så pjåkigt vintertest för LR refresh

Postat: 18 mar 2021 22:16
av Jonny
ippii skrev:
Jag kommer från en 2019 till en 2021. Helt sanslöst låg förbrukning på den nya. Motorväg, runt 0 grader. 120 km/h på farthållaren, snittar 155 Wh/km. Det är sommar året runt. :D
ippii skrev:
Jag kommer från en 2019 till en 2021. Helt sanslöst låg förbrukning på den nya. Motorväg, runt 0 grader. 120 km/h på farthållaren, snittar 155 Wh/km. Det är sommar året runt. :D
Dubbdäck eller rentav sommardäck?

Re: Inte så pjåkigt vintertest för LR refresh

Postat: 18 mar 2021 22:20
av ippii
Jonny skrev:

Dubbdäck eller rentav sommardäck?
Sommardäck.

Re: Inte så pjåkigt vintertest för LR refresh

Postat: 18 mar 2021 22:57
av LasseTM
ippii skrev:
Jag kommer från en 2019 till en 2021. Helt sanslöst låg förbrukning på den nya. Motorväg, runt 0 grader. 120 km/h på farthållaren, snittar 155 Wh/km. Det är sommar året runt. :D
Låter som något är fel, så lågt kommer inte ens en SR+ i 110km/h sommartid

Re: Inte så pjåkigt vintertest för LR refresh

Postat: 18 mar 2021 23:51
av Tellus
LasseTM skrev:
ippii skrev:
Jag kommer från en 2019 till en 2021. Helt sanslöst låg förbrukning på den nya. Motorväg, runt 0 grader. 120 km/h på farthållaren, snittar 155 Wh/km. Det är sommar året runt. :D
Låter som något är fel, så lågt kommer inte ens en SR+ i 110km/h sommartid
Jo i nedförsbacke eller medvind 8-)

Re: Inte så pjåkigt vintertest för LR refresh

Postat: 18 mar 2021 23:53
av ippii
LasseTM skrev:
ippii skrev:
Jag kommer från en 2019 till en 2021. Helt sanslöst låg förbrukning på den nya. Motorväg, runt 0 grader. 120 km/h på farthållaren, snittar 155 Wh/km. Det är sommar året runt. :D
Låter som något är fel, så lågt kommer inte ens en SR+ i 110km/h sommartid
Ska omformulera mig. Körde Malmö - Landskrona. Lite stadskörning på båda sidorna. Hade farthållaren på 120 km/h. Men snittade 94 km/h när jag kollar TeslaFi. Jag har känslan att nya LR drar mindre än 2019-2020 SR+.

Re: Inte så pjåkigt vintertest för LR refresh

Postat: 18 mar 2021 23:57
av ippii
Tellus skrev:
LasseTM skrev:
ippii skrev:
Jag kommer från en 2019 till en 2021. Helt sanslöst låg förbrukning på den nya. Motorväg, runt 0 grader. 120 km/h på farthållaren, snittar 155 Wh/km. Det är sommar året runt. :D
Låter som något är fel, så lågt kommer inte ens en SR+ i 110km/h sommartid
Jo i nedförsbacke eller medvind 8-)
I nerförsbacke var min gamla LR ännu snålare än 155.

Re: Inte så pjåkigt vintertest för LR refresh

Postat: 19 mar 2021 06:58
av BrooklynS
Motvind/medvind spelar naturligtvis in. Likaså höjdskillnader.