Sida 1 av 1

VW ID4, Ioniq 5 mot MG, alla med drag

Postat: 19 mar 2021 13:54
av Zalman3
VW ID4, Ioniq 5 mot MG

VW ID4 GTX, 77kWh, 4WD
Acceleration 0-100 km/h, ? sek
306 hk
Räckvidd ? km
11 kW AC laddning
125 kW DC laddning med 400V
Ladda till 80% på 36 minuter
Bagage 543/1.575 liter
Frunk 0 liter
Drag 1.200 kg
Pris 49.950 euro

VW ID4 Pro Performance, 77kWh, 2WD
Acceleration 0-100 km/h, 8,5 sek
204 hk
Räckvidd 522 km
11 kW AC laddning
125 kW DC laddning med 400V
Ladda till 80% på 36 minuter
Bagage 543/1.575 liter
Frunk 0 liter
Drag 1.000 kg
Pris 44.450 euro

VW ID4, 52kWh, 2WD
Acceleration 0-100 km/h, 9 sek
170 hk
Räckvidd 346 km
11 kW AC laddning
50/100 kW DC laddning med 400V
Ladda till 80% på 51 minuter
Bagage 543/1.575 liter
Frunk 0 liter
Drag 1.000 kg
Pris 38.450 euro


Ioniq 5, 72,6Kwh, 4WD
Acceleration 0-100 km/h, 5,2 sek
306 hk
Räckvidd 460 km
11 kW AC laddning
232 kW DC laddning med 800V
Ladda till 80% på 18 minuter
Bagage 531/1.591 liter
Frunk 24 liter
Drag 1.600 kg
Pris 59.550 euro

Ioniq 5, 58Kwh, 2WD
Acceleration 0-100 km/h, 8,5 sek
170 hk
Räckvidd 384 km
11 kW AC laddning
175 kW DC laddning med 800V
Ladda till 80% på 18 minuter
Bagage 531/1.591 liter
Frunk 57 liter
Drag 1.400 kg
Pris 41.900 euro


MG Marvel R, 70 kWh, 4WD
Acceleration 0-100 km/h, 4,9 sek
288 hk
Räckvidd +400 km
11 kW AC laddning
125 kW DC laddning med 400V
Ladda till 80% på 36 minuter
Bagage 357/1.396 liter
Frunk 150? liter
Drag 750 kg
Pris 40.000 euro

MG 5 kombi, 60 kWh, 2WD
Acceleration 0-100 km/h, 8,3 sek
184 hk
Räckvidd +400 km
11 kW AC laddning
100 kW DC laddning med 400V
Ladda till 80% på 31 minuter
Bagage 578/1.456 liter
Frunk ? liter
Drag 500 kg
Pris 35.000 euro

https://www.ludego.com/
https://ev-database.de/

Re: VW ID4, Ioniq 5 mot MG, alla med drag

Postat: 18 apr 2021 17:30
av Zalman3
Nu pratas det redan om att MG Marvel R ska komma med 2 olika batterier.

Räckvidd med NEDC
69,9kWh, 504 km
93 kWh, 700 km
Reports say that SAIC could launch a Marvel R with a 93 kWh battery pack that provides a range (NEDC) of 700 km (435 miles) in the future.
https://topelectricsuv.com/news/roewe/r ... -5g-c-v2x/

Re: VW ID4, Ioniq 5 mot MG, alla med drag

Postat: 19 apr 2021 06:48
av mati
Varför redovisar man räckvidd med NEDC? Får den standarden ens användas idag? Jag blir extremt skeptisk när jag ser såntdär. Motsvarande WLTP-siffror hade nog blivit 300 och 420km eller nåt. Verklig räckvidd 200 och 300 km.

Re: VW ID4, Ioniq 5 mot MG, alla med drag

Postat: 19 apr 2021 09:04
av Zalman3
mati skrev:
Varför redovisar man räckvidd med NEDC? Får den standarden ens användas idag? Jag blir extremt skeptisk när jag ser såntdär. Motsvarande WLTP-siffror hade nog blivit 300 och 420km eller nåt. Verklig räckvidd 200 och 300 km.
MG pratar ju om att det mindre batteriet klarar +400 km WLTP.
Då borde det större landa på ca 530 km WLTP.

Med en förbrukning på ca 2 kWh per mil landar du på ca 35 respektive ca 47 mils räckvidd vilket borde vara nära verkligheten.

Re: VW ID4, Ioniq 5 mot MG, alla med drag

Postat: 19 apr 2021 11:02
av Eldsig
Storleksmässigt i par med e-tron, så tror jag det dröjer innan man snittar på 2,0 kwh/mil sp som gemene man kör. Men visst kanske det går. Jag räknar dock gärna med 10% extra i förbrukning likväl som att ha 10%kvar av batteriet när man kommer till destination.

Så nånstans mittemellan dig och Mati mao...

Ska vi hoppas på 30 på vintern och 38 på sommaren med det lilla? ;)
//D

Re: VW ID4, Ioniq 5 mot MG, alla med drag

Postat: 19 apr 2021 11:40
av martinot
mati skrev:
Varför redovisar man räckvidd med NEDC? Får den standarden ens användas idag? Jag blir extremt skeptisk när jag ser såntdär. Motsvarande WLTP-siffror hade nog blivit 300 och 420km eller nåt. Verklig räckvidd 200 och 300 km.
Många kinesiska bilföretag väljer ofta den gamla europeiska standarden som gått ut, NEDC, för att det ser ut som bilarna får bättre siffror och går längre då.

Re: VW ID4, Ioniq 5 mot MG, alla med drag

Postat: 19 apr 2021 12:03
av Credde
martinot skrev:
mati skrev:
Varför redovisar man räckvidd med NEDC? Får den standarden ens användas idag? Jag blir extremt skeptisk när jag ser såntdär. Motsvarande WLTP-siffror hade nog blivit 300 och 420km eller nåt. Verklig räckvidd 200 och 300 km.
Många kinesiska bilföretag väljer ofta den gamla europeiska standarden som gått ut, NEDC, för att det ser ut som bilarna får bättre siffror och går längre då.
Likadan som dom uppger 0-50 km/t :D

Re: VW ID4, Ioniq 5 mot MG, alla med drag

Postat: 19 apr 2021 13:07
av Bjelke
Credde skrev:
martinot skrev:
mati skrev:
Varför redovisar man räckvidd med NEDC? Får den standarden ens användas idag? Jag blir extremt skeptisk när jag ser såntdär. Motsvarande WLTP-siffror hade nog blivit 300 och 420km eller nåt. Verklig räckvidd 200 och 300 km.
Många kinesiska bilföretag väljer ofta den gamla europeiska standarden som gått ut, NEDC, för att det ser ut som bilarna får bättre siffror och går längre då.
Likadan som dom uppger 0-50 km/t :D
Typ... :lol:

Re: VW ID4, Ioniq 5 mot MG, alla med drag

Postat: 19 apr 2021 13:47
av mati
Credde skrev:
martinot skrev:
mati skrev:
Varför redovisar man räckvidd med NEDC? Får den standarden ens användas idag? Jag blir extremt skeptisk när jag ser såntdär. Motsvarande WLTP-siffror hade nog blivit 300 och 420km eller nåt. Verklig räckvidd 200 och 300 km.
Många kinesiska bilföretag väljer ofta den gamla europeiska standarden som gått ut, NEDC, för att det ser ut som bilarna får bättre siffror och går längre då.
Likadan som dom uppger 0-50 km/t :D
Eller de som anger batterikapaciteten i Ah.