Sida 1 av 1
Mobile connector 3-fas-fråga
Postat: 20 mar 2021 07:53
av DennisTesla
Är helt ny på det här... Hämtar min första Tesla model 3 i nästa vecka.
Jag har ett rött trefasuttag vid min stuga och har därför köpt Teslas Mobile connector 3-fas så jag ska kunna ladda snabbt där. Ju mer jag googlar desto mer frågor uppkommer. Har sladden jag köpt inbyggd jordfelsbrytare typ b eller inte? Vissa tredjepartssladdar verkar ha men denna hittar jag ingen info om. Behöver jag sätta dit en jordfelsbrytare typ b i stugan när jag använder den här sladden där?
Tacksam för lite hjälp här. Ska prata med elektriker i nästa vecka.
Dennis
Re: Mobile connector 3-fas-fråga
Postat: 20 mar 2021 08:07
av Hmpftfhdns
DennisTesla skrev:Är helt ny på det här... Hämtar min första Tesla model 3 i nästa vecka.
Jag har ett rött trefasuttag vid min stuga och har därför köpt Teslas Mobile connector 3-fas så jag ska kunna ladda snabbt där. Ju mer jag googlar desto mer frågor uppkommer. Har sladden jag köpt inbyggd jordfelsbrytare typ b eller inte? Vissa tredjepartssladdar verkar ha men denna hittar jag ingen info om. Behöver jag sätta dit en jordfelsbrytare typ b i stugan när jag använder den här sladden där?
Tacksam för lite hjälp här. Ska prata med elektriker i nästa vecka.
Dennis
Osäker på vad som gäller med jordfelsbrytaren. Har samma situation som du men valde tillslut att ändå installera en fast laddbox i stugan. Huvudanledningen var att vi bara har 16A säkring vilket betyder att om bilen laddar fullt så använder den all inkommande effekt. Att säkra upp skulle kosta 500 kr/månad (eon) — så jag landade på en box med effektvakt som anpassar laddningen efter hur mycket annan el man använder.
Re: Mobile connector 3-fas-fråga
Postat: 20 mar 2021 08:15
av Svenssons
Som jag fattat det så har UMC:n inte jordfelsbrytare typ B. Detta är dels inget krav på mobila laddboxar, endast fast anslutna, och dessutom tror jag att den ska bryta strömmen om den upptäcker likström som läckström från bilen.
Ditt trefas-uttag bör dock sitta på en jordfelsbrytare oavsett men det räcker med Typ A.
Re: Mobile connector 3-fas-fråga
Postat: 20 mar 2021 08:38
av DennisTesla
Kan man ställa hur mycket effekt sladden ska använda?
Re: Mobile connector 3-fas-fråga
Postat: 20 mar 2021 08:42
av fimpen
DennisTesla skrev:Kan man ställa hur mycket effekt sladden ska använda?
Nej, men det gör du ju i bilen, som kopplar begränsningen till platsen via GPS så det behövs inte (om du har Tesla).
/F
Re: Mobile connector 3-fas-fråga
Postat: 20 mar 2021 08:47
av Dexter
DennisTesla skrev:Är helt ny på det här... Hämtar min första Tesla model 3 i nästa vecka.
Jag har ett rött trefasuttag vid min stuga och har därför köpt Teslas Mobile connector 3-fas så jag ska kunna ladda snabbt där. Ju mer jag googlar desto mer frågor uppkommer. Har sladden jag köpt inbyggd jordfelsbrytare typ b eller inte? Vissa tredjepartssladdar verkar ha men denna hittar jag ingen info om. Behöver jag sätta dit en jordfelsbrytare typ b i stugan när jag använder den här sladden där?
Tacksam för lite hjälp här. Ska prata med elektriker i nästa vecka.
Dennis
Teslas Mobile Connector har elektronik som känner av att du har riktig kontakt till Jord och känner av om du får felström till Jord.
Får du dålig jordanslutning eller felström DC eller AC så stänger den av och du får larm.(någon typ av blinkningar i laddaren se manual)
Så ingen Jordfelsbrytare B behövs där.
EEASE har ingen JFB B heller utan är elektroniskt på samma sätt förmodar jag.
Tesla Wallcharger har inte den elektroniken så den behöver JFB B.
Angående 16A säkring så kan du ställa ner det till ex 3x8A eller 3x10A i bilen om du har mycket last.
Bilen kommer ihåg vilken Ampere du har ställt in på respektive laddplats enligt GPS sedan tidigare.
Kanske det går ställa ner strömmen på mobilechargern också har ej kollat.
Prova dig fram hur mycket last du kan ta ut du ser ju om säkringarna går.
Re: Mobile connector 3-fas-fråga
Postat: 20 mar 2021 08:52
av LarsL
Det behövs inte Jordfelsbrytare typ-B vid tillfällig laddning med lös sladd. Motiveringen till detta är, förutom det orimliga i att man skulle behöva montera det till varje uttag man laddar från, är att man vet vilken bil som laddar och att problemet bara uppstår för vissa bilar. På annat håll har jag hört att det är just Zoe som har problem med läckström, så tack Renault för att alla måste ha Jordfelbrytare TypB.

Re: Mobile connector 3-fas-fråga
Postat: 20 mar 2021 08:57
av DennisTesla
Stort tack för alla svar! Nu känns det bättre:-)
Re: Mobile connector 3-fas-fråga
Postat: 20 mar 2021 09:06
av Dexter
Kravet för att ladda en EV är egentligen att man måste ha någon typ av jordfelsavkänning för DC och AC.
Då krävs JFB B eller elektronisk avkänning som stänger av spänningen.
Om man får DC felström ut på nätet så kommer dina grannars JFB A inte att fungera och då inte skydda mot personskador.
Samma problem med Solceller.
Re: Mobile connector 3-fas-fråga
Postat: 20 mar 2021 09:12
av DennisTesla
Ok. Men mobile connector 3-fas hade elektronisk avkänning då om jag läser kommentarerna ovan?
Re: Mobile connector 3-fas-fråga
Postat: 20 mar 2021 09:16
av Svenssons
Dexter skrev:Kravet för att ladda en EV är egentligen att man måste ha någon typ av jordfelsavkänning för DC och AC.
Då krävs JFB B eller elektronisk avkänning som stänger av spänningen.
Om man får DC felström ut på nätet så kommer dina grannars JFB A inte att fungera och då inte skydda mot personskador.
Samma problem med Solceller.
Kravet gäller som sagt var bara fast anslutning men alla mobila laddboxar har läckströmsdetektering som jag fattar det.
Det är väl endast den äldre Zoen som går att ladda med 44kW växelström som har problemet med läckström. Nyare har inte detta problem.
Re: Mobile connector 3-fas-fråga
Postat: 20 mar 2021 09:21
av Dexter
DennisTesla skrev:Ok. Men mobile connector 3-fas hade elektronisk avkänning då om jag läser kommentarerna ovan?
Ja den den slår av om det blir något fel och blinkar någon felkod som du får kolla i manualen.
1-Fas laddaren som följer med bilen har liknande elektroniklåda.
Det är egentligen fel att kalla dem laddare för det är laddsladdar med elektronik.
Laddaren är monterad i bilen.
Re: Mobile connector 3-fas-fråga
Postat: 20 mar 2021 09:30
av DennisTesla
Tack igen för bra svar. Nu ser jag fram emot leveransen:-)
Re: Mobile connector 3-fas-fråga
Postat: 20 mar 2021 09:33
av Dexter
Svenssons skrev:Dexter skrev:Kravet för att ladda en EV är egentligen att man måste ha någon typ av jordfelsavkänning för DC och AC.
Då krävs JFB B eller elektronisk avkänning som stänger av spänningen.
Om man får DC felström ut på nätet så kommer dina grannars JFB A inte att fungera och då inte skydda mot personskador.
Samma problem med Solceller.
Kravet gäller som sagt var bara fast anslutning men alla mobila laddboxar har läckströmsdetektering som jag fattar det.
Det är väl endast den äldre Zoen som går att ladda med 44kW växelström som har problemet med läckström. Nyare har inte detta problem.
Ja det stämmer.
Har man inte DC jordfelsdetektering så utsätter man andra för fara utan att de vet om det.
Så därför är det viktigt att det inte kommer ut DC på elnätet.
Jag ser det som ett eget ansvar att man inte utsätter omgivningen för fara.
JFB A räddar liv om de fungerar.
Men det är inte säkert att alla som har EV:s känner till problemet.
Sollcellsanläggning kan ge samma problem.
Re: Mobile connector 3-fas-fråga
Postat: 20 mar 2021 14:21
av taliz
DennisTesla skrev:Är helt ny på det här... Hämtar min första Tesla model 3 i nästa vecka.
Jag har ett rött trefasuttag vid min stuga och har därför köpt Teslas Mobile connector 3-fas så jag ska kunna ladda snabbt där. Ju mer jag googlar desto mer frågor uppkommer. Har sladden jag köpt inbyggd jordfelsbrytare typ b eller inte? Vissa tredjepartssladdar verkar ha men denna hittar jag ingen info om. Behöver jag sätta dit en jordfelsbrytare typ b i stugan när jag använder den här sladden där?
Tacksam för lite hjälp här. Ska prata med elektriker i nästa vecka.
Dennis
Om du regelbundet är vid din stuga så är det nog bättre att installera en riktig laddstation istället. Då får du ju dessutom bidrag för det.
Re: Mobile connector 3-fas-fråga
Postat: 20 mar 2021 14:41
av tor-ake
Nu börjar den onyanserade skräckpropagandan om läckströmmar igen.
Här är tråden där vi diskuterade det förra gången. Vänligen läs den, och åtminstone försök förstå hur det fungerar innan ni delar myten att solcells- och elbilsägare utsätter grannarna för risker.
viewtopic.php?f=29&t=18912
Re: Mobile connector 3-fas-fråga
Postat: 20 mar 2021 15:22
av Dexter
tor-ake skrev:Nu börjar den onyanserade skräckpropagandan om läckströmmar igen.
Här är tråden där vi diskuterade det förra gången. Vänligen läs den, och åtminstone försök förstå hur det fungerar innan ni delar myten att solcells- och elbilsägare utsätter grannarna för risker.
viewtopic.php?f=29&t=18912
Bra diskussions tråd helt klart.
Men det som gäller är de senaste elinstallations reglerna i slutändan.
Så bäst är att följa dem om man vill ha en ok anläggning.
Sen kan man ha en egen uppfattning ändå.
Re: Mobile connector 3-fas-fråga
Postat: 20 mar 2021 16:19
av martinot
DennisTesla skrev:Är helt ny på det här... Hämtar min första Tesla model 3 i nästa vecka.
Jag har ett rött trefasuttag vid min stuga och har därför köpt Teslas Mobile connector 3-fas så jag ska kunna ladda snabbt där. Ju mer jag googlar desto mer frågor uppkommer. Har sladden jag köpt inbyggd jordfelsbrytare typ b eller inte? Vissa tredjepartssladdar verkar ha men denna hittar jag ingen info om. Behöver jag sätta dit en jordfelsbrytare typ b i stugan när jag använder den här sladden där?
Tacksam för lite hjälp här. Ska prata med elektriker i nästa vecka.
Dennis
Nej, det är inget krav eller något som du behöver göra. Det kravet gäller bara permanent monterade laddboxar som inte har inbyggt skydd för DC-läckage som andra påpekat.
Däremot skall ditt röda CEE-uttag som normalt vara avsäkrat och ha en normal JFB Typ A (för AC-läckage). Är ditt CEE uttag professionellt uppsatt så är det inget problem, och är du tveksam så kan du be att din elektriker att checka att det är installerat korrekt som ett normalt uttag skall vara.
För din elbils skull så behöver du dock inte ändra något på det. Bara att ansluta din portable EVSE (Tesla UMC i detta fallet) och ladda.
Grattis till din nya M3!

Re: Mobile connector 3-fas-fråga
Postat: 20 mar 2021 16:24
av DennisTesla
Tack! Elektrikern (som också är svärfar) ska låna stugan veckan innan jag ska dit så han får kontrollera det hela:-)
Re: Mobile connector 3-fas-fråga
Postat: 21 mar 2021 08:02
av LarsL
DennisTesla skrev:Tack! Elektrikern (som också är svärfar) ska låna stugan veckan innan jag ska dit så han får kontrollera det hela:-)
Har han bolag så köp en billig box på tex Tibber och låt honom slänga upp den och gör 50% i gröntavdrag. Betydligt billigare än en lössladd.
Re: Mobile connector 3-fas-fråga
Postat: 11 apr 2021 19:35
av LarsL
Ligger en 3-fas UMC på Tradera nu. Den verkar gå till hyfsat pris.
https://www.tradera.com/item/343619/460 ... dare-3fas-
Inte min annons..
Re: Mobile connector 3-fas-fråga
Postat: 11 apr 2021 20:15
av Jontez
La bud på 1500 och tänkte att jag gjorde ett fynd, men den gick för 4 000. De är väl iof ganska bra