Sida 1 av 1

BMW i3 120Ah Charged -19

Postat: 20 mar 2021 13:01
av NEO
Frugans bil säljes, en ägare, 1800mil, obetydligt använd. Första servicen gjord med bl.a byte av bromsvätska. Nybilgaranti tom 2022.09.10. Uttagen 2020.09.10. Billig att försäkra, vi betalar 220kr/mån.

BMWs speclista:
Charged, multifunktion i ratt, velourmattor, regnsensor, klimaautomatik, traffic information, bmw led strålkastare, elektriskt infällbara speglar, comfortpaket advanced, dryckeshållare, armstöd fram, förvaringspaket, däckreparationssats. Navigationssystem business, 19" BMW turbineker, stöldlarm med fjärrkontroll, capparisvit med highlight BMW i blå, tygklädsel neutronic aragatsgrå.

Batteriet är på 42kWh 31mil WLTP, värmepump, RWD, 170hk. Bilen har fri service till september 2022. Står på sommarhjul nu, lösa vi terdäck. Nypris var 428.200kr (före smbp)
1170x-4.jpeg
1170x.jpeg
1170x-5.jpeg

Re: BMW i3 120Ah Charged -19

Postat: 21 mar 2021 15:36
av martinot
NEO skrev:
Frugans bil säljes, en ägare, 550mil, obetydligt använd. Första servicen gjord med bl.a byte av bromsvätska. Nybilgaranti tom 2022.09.10. Uttagen 2020.09.10. Billig att försäkra, vi betalar 300kr/mån.

Batteriet är på 42kWh, värmepump, RWD, 170hk. Fått OK inbytespris från handlare men luftar bilen en snabbis här innan.
Ser jättefint välbevarad ut!

Får jag vara nyfiken och fråga vad ni byter in den till för bil?

Re: BMW i3 120Ah Charged -19

Postat: 21 mar 2021 17:34
av NEO
martinot skrev:
NEO skrev:
Frugans bil säljes, en ägare, 550mil, obetydligt använd. Första servicen gjord med bl.a byte av bromsvätska. Nybilgaranti tom 2022.09.10. Uttagen 2020.09.10. Billig att försäkra, vi betalar 300kr/mån.

Batteriet är på 42kWh, värmepump, RWD, 170hk. Fått OK inbytespris från handlare men luftar bilen en snabbis här innan.
Ser jättefint välbevarad ut!

Får jag vara nyfiken och fråga vad ni byter in den till för bil?
Tack! Den är knappt körd, strax över 500mil på ett halvår typ.

Självklart är det lov att vara nyfiken. Frugan har fått nytt jobb och behöver ha en bekvämare bil att åka de gånger hon behöver vara på kontoret. Blir en P90DL facelift 2016 för henne.

Re: BMW i3 120Ah Charged -19

Postat: 21 mar 2021 19:45
av Bjelke
Hon byter upp sig ”lite” :mrgreen:

Re: BMW i3 120Ah Charged -19 (SVERIGES BILLIGASTE)

Postat: 29 aug 2021 13:33
av NEO
Bump! Nytt miltal, lägre pris. Riktigt kap. Sommartid drar den 125-140Wh/km och går otroligt nog över 300km blandad körning. Pendlas dagligen med mellan Västerås och Uppsala, alltid hemma med 35%!

Re: BMW i3 120Ah Charged -19

Postat: 03 dec 2021 16:04
av chall
Har du kvar bilen?

Re: BMW i3 120Ah Charged -19

Postat: 03 dec 2021 17:04
av NEO
chall skrev:
Har du kvar bilen?
Japp! Vi behåller den, ser att priserna gått upp sedan jag uppdaterade annonsen här i augusti också, älskar elbilar :lol:

Re: BMW i3 120Ah Charged -19

Postat: 03 dec 2021 20:43
av Bjelke
Blev det ingen P90DL för frugan?

Re: BMW i3 120Ah Charged -19

Postat: 03 dec 2021 22:30
av NEO
Bjelke skrev:
Blev det ingen P90DL för frugan?
Nix, det blev kontorsbyte till samma stad och ingen pendling längre.

Re: BMW i3 120Ah Charged -19

Postat: 03 dec 2021 22:42
av chip
Har beställt en precis likadan till min dam. Är ni nöjda med den? Hur håller den sig exempelvis i jämförelse med M3?

Re: BMW i3 120Ah Charged -19

Postat: 04 dec 2021 08:18
av Bjelke
NEO skrev:
Bjelke skrev:
Blev det ingen P90DL för frugan?
Nix, det blev kontorsbyte till samma stad och ingen pendling längre.
Ok :) nästan bättre….. nästan…. ;)

Re: BMW i3 120Ah Charged -19

Postat: 04 dec 2021 21:46
av NEO
chip skrev:
Har beställt en precis likadan till min dam. Är ni nöjda med den? Hur håller den sig exempelvis i jämförelse med M3?
Jämförelsen med M3 är svår, det är bilar i helt olika klasser. Som andrabil är i3an fullständigt fantastisk, den är extremt snål sommartid och vi snittar 162Wh/km sedan ny (kört 19000km) med två riktigt kalla vintrar. Sommartid är det inte ovanligt att den kryper ner mot 120-125Wh/km landsvägskörning, med sina 42kWh ger det då en verklig räckvidd på över 34mil. Tror rekordet är närmare 36-37. Vintertid kryper förbrukningen dock upp, vid -10 är det inte alls ovanligt med runt 170-180. Appen är OK, man kan låsa upp, låsa, starta värme/kyla och lite annat oviktigt. Komfortmässigt är den bra, kan bli lite vinglig i högre farter men det beror nog på cykeldäcken. Konstruktionen är ju i kolfiber och skärmar/karossdelar är plast, kommer aldrig rosta. För att vara småbil är den ändå riktigt kvick, vi provkörde nya 52kWh Zoe innan vi slog till och den var som en gammal ICE bil med 50hk, hände ingenting när man tryckte plattan i mattan och med sin framhjulsdrift började ratten fladdra frenetiskt. I3an är stabil med sin bakhjulsdrift och 170hk, gör 0-100 på runt 7s vilket är ganska snabbt ändå i normala mått mätt (ej teslamått)

Har aldrig lämnat in den på något garantiärende eller reparation sedan inköp i september 2020, den bara går och går och går. Kan inte riktigt säga detsamma om våra Teslor som stundvis bott på SC.

Jag hade nog inte köpt en helt ny utan kanske köpt en välvårdad begagnad 120Ah istället, värdeminskningen från att man kör ut hallen är typ ICE nivå men sen håller de sig stabila som begagnade.

Re: BMW i3 120Ah Charged -19

Postat: 04 dec 2021 21:59
av Roj79
Leasade en i3s i somras och har kört den nu några månader. Körde en M3 innan. Håller med om att i3’n är helt fantastisk som andra bil. Tysk kvalité, bakhjulsdrift, tyst i kupén. Det enda är tygstolarna som är lite obekväma. Skinnstolarna är bekvämare, och harman kardon ljud skulle jag välja lätt. Snabbladdningen kunde varit högre. Kanske 100kw… Appen funkar klockrent.

Re: BMW i3 120Ah Charged -19

Postat: 04 dec 2021 22:38
av Tars
Och vem introducerade dig för denna bil?