Sida 1 av 2

Batteribyten, några framsteg?

Postat: 21 mar 2021 09:45
av granlundii
När jag köpte min Leaf för 1.5 år sedan så var Leafen så vitt jag vet den enda bilen som man vid behov kunde byta batteri på till en rimlig kostnad (30000-60000 kr). Man kan t.o.m. lägga in ett större batteri än det ursprungliga. Detta var ett stort plus när jag bestämde mig för köp.

Jag hade räknat med att det senast i år eller nästa år skulle börja erbjudas rimligt prissatta batteribyten för andra modeller också, men har inte sett några sådana nyheter från varken tillverkarna eller tredje part. Har någon annan noterat nyheter på den fronten?

Ifall det inte är möjligt att göra rimligt prissatta batteribyten (även om ovanligt) så tror jag att det påverkar begagnatpriserna klart negativt. Vem vågar köpa en 6-10 år gammal elbil om man kan bli tvungen att betala 200000 kr för batteribyte när garantin har gått ut? Exempelvis äldre Model S har ju tappat värdet betydligt snabbare än den nyare Model 3. Har Tesla informerat om priset på Model S batteribyte?

Re: Batteribyten, några framsteg?

Postat: 21 mar 2021 09:58
av LarsL
Behovet att byta batterier på andra bilar är nog inte tillräckligt stor än för att det ska ha uppstått en marknad.

Re: Batteribyten, några framsteg?

Postat: 21 mar 2021 10:04
av Zalman3
granlundii skrev:
När jag köpte min Leaf för 1.5 år sedan så var Leafen så vitt jag vet den enda bilen som man vid behov kunde byta batteri på till en rimlig kostnad (30000-60000 kr). Man kan t.o.m. lägga in ett större batteri än det ursprungliga. Detta var ett stort plus när jag bestämde mig för köp.

Jag hade räknat med att det senast i år eller nästa år skulle börja erbjudas rimligt prissatta batteribyten för andra modeller också, men har inte sett några sådana nyheter från varken tillverkarna eller tredje part. Har någon annan noterat nyheter på den fronten?

Ifall det inte är möjligt att göra rimligt prissatta batteribyten (även om ovanligt) så tror jag att det påverkar begagnatpriserna klart negativt. Vem vågar köpa en 6-10 år gammal elbil om man kan bli tvungen att betala 200000 kr för batteribyte när garantin har gått ut? Exempelvis äldre Model S har ju tappat värdet betydligt snabbare än den nyare Model 3. Har Tesla informerat om priset på Model S batteribyte?
1. Batteri byten är extremt ovanligt.
Jag känner väldigt många elbilsägare. Den enda som jag känner som bytt batteri, är en Nissan ägare som bytte från 24kWh till 40kWh. (På http://www.finn.no köper du en gammal Leaf för 30-40.000kr)
2. Såg en annons på blocket där en fd mekaniker på Toyota tog 4.000kr för att felsöka en Prius och byta den felaktiga batterimodulen.
3. Anledningen till att Leaf ägare vill byta batterier är att de är väldigt små redan från början. Sen har man av någon outgrundlig anledning ingen aktiv kylning av batteriet som gör att det åldras i förtid.
4. Teslas batterier håller väldigt bra. Finns en Tesla MS taxi i Stockholm som gått +75.000 mil.
5. Även om du har en gammal Tesla som gått långt, kanske du bara tappat ca 10%, vilket inte är ett problem.
6. Teslas batterier består av kanske +7.000 små batterier.
Sannolikheten att ett stort antal av dessa batterier skulle haverera är litet.
7. Det finns hela Tesla batterier att köpa på skroten.
8. Att någon Tesla ägare skulle köpa ett nytt batteri från Tesla anser jag lika sannolikt som att en VW Golf ägare med en bil värd 30.000kr skulle köpa en ny motor från VW för 100.000kr.

Re: Batteribyten, några framsteg?

Postat: 21 mar 2021 11:36
av Gustafsson
När det gäller Roadstern kan en enda cell som pajar dränera hela den modulen och göra resten av batteriet obrukbart. Gruber i USA letar reda på dem, kopplar bort den trasiga cellen och sedan är batteriet oftast funktionsdugligt igen.
Han har beskrivit att de gjort samma procedur på MS också.
De kan f.ö. ofta återuppliva brickade batterier flera månader efter bricking. Men det är ju inte billigt att frakta batteriet dit förstås. Men det går rent tekniskt

Re: Batteribyten, några framsteg?

Postat: 21 mar 2021 12:02
av Zalman3
Nya batterier sjunker hela tiden i pris, det sänker också priset på begagnade batterier.

Dessutom om man nu vill byta till annat(större) batteri så får man ju tag på det på skroten.
Dessutom kan man ju byta in sitt gamla batteri.
Så batteribytet inte blir så dyrt.

Re: Batteribyten, några framsteg?

Postat: 21 mar 2021 12:22
av Gustafsson
Zalman3 skrev:
Nya batterier sjunker hela tiden i pris, det sänker också priset på begagnade batterier.

Dessutom om man nu vill byta till annat(större) batteri så får man ju tag på det på skroten.
Dessutom kan man ju byta in sitt gamla batteri.
Så batteribytet inte blir så dyrt.
Det är inte alltid var att byta ut den felande länken. Tesla har i flera fall kommunikation /identifiering mellan enheterna så det krävs programmering för att bilen ska acceptera nya delar. Vad som kan bytas ”rakt av” vet jag inte dock.

Re: Batteribyten, några framsteg?

Postat: 21 mar 2021 12:41
av Zalman3
Zalman3 skrev:
Nya batterier sjunker hela tiden i pris, det sänker också priset på begagnade batterier.

Dessutom om man nu vill byta till annat(större) batteri så får man ju tag på det på skroten.
Dessutom kan man ju byta in sitt gamla batteri.
Så batteribytet inte blir så dyrt.
Följande priser hos Dala repair.
70-90% State of health batteries, from a Nissan Leaf
One 0.5kWh 2S module, 100€/piece
One 1.25kWh 2S module, 200€/piece
Discounts for bulk buys over 10x modules!
https://dalasevrepair.fi/

Re: Batteribyten, några framsteg?

Postat: 21 mar 2021 13:01
av Off Grid Byggaren
Tidiga BMW i3 kan ju dubbla sin batterikapacitet om ett batteri från senare årsmodeller installeras.

Men det verkar inte vara helt enkelt att få det nya att fungera i en äldre i3


Re: Batteribyten, några framsteg?

Postat: 21 mar 2021 16:25
av lator
Zalman3 skrev:
Nya batterier sjunker hela tiden i pris, det sänker också priset på begagnade batterier.
Jag måste tyvärr säga emot dig på den punkten. Priserna på nya batterier sjunker helt riktigt men att det skulle sänka priserna på begagnade batterier är inte givet. Efterfrågan på batterier överlag ökar hela tiden och om man scannar av begagnatmarknaden idag så verkar inte varken mängden ha ökat eller priserna sjunkit.
Det kommer nog att ta ganska lång tid innan mängden tillgängliga batterier är i fas eller överstiger efterfrågan.

Re: Batteribyten, några framsteg?

Postat: 21 mar 2021 16:36
av Off Grid Byggaren
Bilskrotarna verkar ta rejält betalt för högspänningsbatterier.

Kan det vara så att de hoppas på försäkringsärenden?

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Audi/ ... ning/Alla/

243.550 SEK
audi_e-tron,_s_2020_batteri_h�gsp�nning.jpg

Re: Batteribyten, några framsteg?

Postat: 21 mar 2021 17:23
av lator
Off Grid Byggaren skrev:
Bilskrotarna verkar ta rejält betalt för högspänningsbatterier.

Kan det vara så att de hoppas på försäkringsärenden?

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Audi/ ... ning/Alla/

243.550 SEK
audi_e-tron,_s_2020_batteri_h�gsp�nning.jpg
Jag säg det där... De har väl hört om vad batteribyte på en BMW kostar och satt priset efter det... :roll:

Re: Batteribyten, några framsteg?

Postat: 21 mar 2021 17:26
av Zalman3
Bilfabrikanterna har ju minst 8 års garanti på batterierna.
En del har 10 år och 100.000mil.
Screenshot_20210308-105435_Chrome.jpg
Min Tesla har 8 år och obegränsade mil.

En Taxi I Stockholm har en Tesla MS från 2015 som gått +75.000 mil.

Och de elbilar som nu är +8 år finns billiga att köpa i Norge.
Exempel:
Leaf 24kWh 35.000kr
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=210991511

Köp en sån och stoppa i ett 40 eller 62kWh batteri.

Approximate prices
Upgrade to 24kWh, 3200€
Upgrade to 30kWh, ~4500€
Upgrade to 40kWh, ~6000€
Upgrade to 62kWh, ~10500€

Re: Batteribyten, några framsteg?

Postat: 21 mar 2021 22:38
av McFace
Zalman3 skrev:
En Taxi I Stockholm har en Tesla MS från 2015 som gått +75.000 mil.
Utan att byta batteri? Det är ju i så fall sjukt imponerande och borde väl rimligen vara spiken i kistan på argument om att batteri skulle behöva bytas mer än undantagsvis på enstaka måndagsexemplar.

Re: Batteribyten, några framsteg?

Postat: 21 mar 2021 22:59
av HenrikC
Batteribyten kommer troligen vara som motorbyten på konventionella bilar: det förekommer, men inte ofta. Anledningen är densamma: bilen i sig är värd för lite när motorn eller batteriet ger upp utanför garantiden. Antag att batteriet på 75 kWh i en elbil av årsmodell 2020 går sönder år 2030. Bilen kostade ny 600000 och värdet har halverats tre gånger så den är värd 75000. Ett nytt batteri med installation måste alltså kosta mindre än 75000 eftersom det annars blir en förlustaffär. Antag att folk skulle betala 60000. 10000 är arbete, så kvar finns 50000 för batteriet. Fungerar säkert med begagnade batterier men jag tror inte ekonomin går ihop för nya.

Re: Batteribyten, några framsteg?

Postat: 22 mar 2021 01:45
av Zalman3
HenrikC skrev:
Batteribyten kommer troligen vara som motorbyten på konventionella bilar: det förekommer, men inte ofta. Anledningen är densamma: bilen i sig är värd för lite när motorn eller batteriet ger upp utanför garantiden. Antag att batteriet på 75 kWh i en elbil av årsmodell 2020 går sönder år 2030. Bilen kostade ny 600000 och värdet har halverats tre gånger så den är värd 75000. Ett nytt batteri med installation måste alltså kosta mindre än 75000 eftersom det annars blir en förlustaffär. Antag att folk skulle betala 60000. 10000 är arbete, så kvar finns 50000 för batteriet. Fungerar säkert med begagnade batterier men jag tror inte ekonomin går ihop för nya.
Om den 10 år gamla elbilen kostar 70.000kr.
Och så går batteriet sönder.
Antingen säljer du den trasiga bilen för 35.000kr.

Eller så köper du en likadan bil för 70.000kr och flyttar över batteriet och säljer resten för 35.000kr.

Båda lösningarna har kostat dig ca 35.000kr.

Om du har en 10 år gammal 70.000kr elbil så kommer du aldrig köpa ett batteri som överstiger bilens värde.

Re: Batteribyten, några framsteg?

Postat: 23 mar 2021 22:57
av HenrikC
Zalman3 skrev:
Om den 10 år gamla elbilen kostar 70.000kr. Och så går batteriet sönder.
Antingen säljer du den trasiga bilen för 35.000kr.

Eller så köper du en likadan bil för 70.000kr och flyttar över batteriet och säljer resten för 35.000kr.

Båda lösningarna har kostat dig ca 35.000kr.

Om du har en 10 år gammal 70.000kr elbil så kommer du aldrig köpa ett batteri som överstiger bilens värde.
Ironiskt nog blir en bil med trasigt batteri mer värd som reservdelsbil ju ovanligare det är att batterier går sönder. Om många batterier går sönder svämmar marknaden över av delar som motorer och styrelektronik. Och omvänt, om styrelektronik ofta går sönder kommer det finnas gott om batterier.

Jag kan inte se något scenario där uppgraderingsbatterier blir en grej.

Re: Batteribyten, några framsteg?

Postat: 26 mar 2021 15:26
av Robertrimmevik
Off Grid Byggaren skrev:
Bilskrotarna verkar ta rejält betalt för högspänningsbatterier.

Kan det vara så att de hoppas på försäkringsärenden?

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Audi/ ... ning/Alla/

243.550 SEK
audi_e-tron,_s_2020_batteri_h�gsp�nning.jpg
Får mig lite att undra hur de underhåller batterier på skroten. Antar att de ligger urladdade där i möjligtvis flera år. Det är väll inte så bra för batterihälsan.
Känns som att hela begagnatmarknaden av elbilsbatterier snart måste styras upp.
Finns ju massor av kapacitet som bara ligger och väntar på att användas till energilagring.

Min förhoppning är att på sikt blir inte en elbil mindre värd än kapaciteten som finns kvar i batteriet. Tror många kommer akta sig för V2X om man riskerar att tappa hela värdet på sitt batteri. :|

Re: Batteribyten, några framsteg?

Postat: 27 mar 2021 04:17
av lator
Robertrimmevik skrev:
Känns som att hela begagnatmarknaden av elbilsbatterier snart måste styras upp.
Finns ju massor av kapacitet som bara ligger och väntar på att användas till energilagring.

:|
De där massorna, har du någon länk till dem? Jag hittar bara ett fåtal när jag letar... I Norge finns det lite fler men jag hittar inga mängder.

Re: Batteribyten, några framsteg?

Postat: 27 mar 2021 07:45
av Robertrimmevik
lator skrev:
Robertrimmevik skrev:
Känns som att hela begagnatmarknaden av elbilsbatterier snart måste styras upp.
Finns ju massor av kapacitet som bara ligger och väntar på att användas till energilagring.

:|
De där massorna, har du någon länk till dem? Jag hittar bara ett fåtal när jag letar... I Norge finns det lite fler men jag hittar inga mängder.
Rena elbilsbatterier finns det dock inte nå mycket av borde kanske skrivit högspänningsbatterier istället.
Finns bra många på bildelsbasen. Mycket av plug-in passater och Volvo. Finns ingen logik i prissättningen anser jag.
Hittade en från första generationen 2013 V60 plug-in för 75000kr den hade gått 17000 mil. Och sedan en 2018 för 80000kr som gått 1200 mil. Den förstnämnda torde vara ganska förbrukad medans den andra knappt ha något tapp.
Hybrider runt 10 kWh finns det många. Ett par sådana och du har mer kräm en vad då får av en Tesla powerwall.

Re: Batteribyten, några framsteg?

Postat: 27 mar 2021 08:04
av Zalman3
Robertrimmevik skrev:
lator skrev:
Robertrimmevik skrev:
Känns som att hela begagnatmarknaden av elbilsbatterier snart måste styras upp.
Finns ju massor av kapacitet som bara ligger och väntar på att användas till energilagring.

:|
De där massorna, har du någon länk till dem? Jag hittar bara ett fåtal när jag letar... I Norge finns det lite fler men jag hittar inga mängder.
Rena elbilsbatterier finns det dock inte nå mycket av borde kanske skrivit högspänningsbatterier istället.
Finns bra många på bildelsbasen. Mycket av plug-in passater och Volvo. Finns ingen logik i prissättningen anser jag.
Hittade en från första generationen 2013 V60 plug-in för 75000kr den hade gått 17000 mil. Och sedan en 2018 för 80000kr som gått 1200 mil. Den förstnämnda torde vara ganska förbrukad medans den andra knappt ha något tapp.
Hybrider runt 10 kWh finns det många. Ett par sådana och du har mer kräm en vad då får av en Tesla powerwall.
Galna priser när du i Norge kan köpa en hel Leaf 24kWh för ca 30.000kr.

Re: Batteribyten, några framsteg?

Postat: 27 mar 2021 09:08
av Fredrik j
Svenska reservdelspriser är ju helt befängda. Skrotens pris baseras ofta på procent av vad delen kostar ny.

Re: Batteribyten, några framsteg?

Postat: 27 mar 2021 11:13
av thebishop
HenrikC skrev:
Batteribyten kommer troligen vara som motorbyten på konventionella bilar: det förekommer, men inte ofta. Anledningen är densamma: bilen i sig är värd för lite när motorn eller batteriet ger upp utanför garantiden. Antag att batteriet på 75 kWh i en elbil av årsmodell 2020 går sönder år 2030. Bilen kostade ny 600000 och värdet har halverats tre gånger så den är värd 75000. Ett nytt batteri med installation måste alltså kosta mindre än 75000 eftersom det annars blir en förlustaffär. Antag att folk skulle betala 60000. 10000 är arbete, så kvar finns 50000 för batteriet. Fungerar säkert med begagnade batterier men jag tror inte ekonomin går ihop för nya.
Logiken är att man annars skulle köpa en annan begagnad för 75.000?

Man kan ju också tänka sig att man ser att med ett fräscht batteri så håller bilen tio år till och att en annan begagnad kanske snart skulle ha batterihaveri (om det nu finns sådan statistik)... Men om man tror att batterierna mycket sällan går sönder har du ju helt rätt. Tror man de går sönder ungefär vid samma tillfälle kan det ju finnas annan dynamik.

Re: Batteribyten, några framsteg?

Postat: 27 mar 2021 21:14
av martinot
granlundii skrev:
När jag köpte min Leaf för 1.5 år sedan så var Leafen så vitt jag vet den enda bilen som man vid behov kunde byta batteri på till en rimlig kostnad (30000-60000 kr). Man kan t.o.m. lägga in ett större batteri än det ursprungliga. Detta var ett stort plus när jag bestämde mig för köp.

Jag hade räknat med att det senast i år eller nästa år skulle börja erbjudas rimligt prissatta batteribyten för andra modeller också, men har inte sett några sådana nyheter från varken tillverkarna eller tredje part. Har någon annan noterat nyheter på den fronten?

Ifall det inte är möjligt att göra rimligt prissatta batteribyten (även om ovanligt) så tror jag att det påverkar begagnatpriserna klart negativt. Vem vågar köpa en 6-10 år gammal elbil om man kan bli tvungen att betala 200000 kr för batteribyte när garantin har gått ut? Exempelvis äldre Model S har ju tappat värdet betydligt snabbare än den nyare Model 3. Har Tesla informerat om priset på Model S batteribyte?
Anledningen till att ha lätta batteribyten på Leaf är nog grundat i att det batteripacket är misshandlat temperaturmässigt jämfört med andra. Andra BEV som hanterar kylning av batteripacket mycket bättre än Leaf får också bra mycket längre livslängd och hållbarhet. Då minskar behovet för snabba byten.

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... i-taxibil/

Re: Batteribyten, några framsteg?

Postat: 27 mar 2021 21:23
av martinot
Gustafsson skrev:
När det gäller Roadstern kan en enda cell som pajar dränera hela den modulen och göra resten av batteriet obrukbart. Gruber i USA letar reda på dem, kopplar bort den trasiga cellen och sedan är batteriet oftast funktionsdugligt igen.
Han har beskrivit att de gjort samma procedur på MS också.
Denna funktion att koppla ur enskilda problematiska battericeller finns inbyggt i M3 (och MY). Tesla kan med programvara göra samma sak vid behov på en M3/MY.

Troligen finns exakt samma funktion på de nya MS/MX, då man inte längre kan byta batteripacket och/eller enskilda batterier lika lätt.

Re: Batteribyten, några framsteg?

Postat: 27 mar 2021 21:30
av martinot
Robertrimmevik skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Bilskrotarna verkar ta rejält betalt för högspänningsbatterier.

Kan det vara så att de hoppas på försäkringsärenden?

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Audi/ ... ning/Alla/

243.550 SEK
audi_e-tron,_s_2020_batteri_h�gsp�nning.jpg
Får mig lite att undra hur de underhåller batterier på skroten.
En mycket bra poäng. Batterier som får ligga helt urladdade i bara ett par månader kan redan då ta riktigt stor skada.

Förhoppningsvis (men man har ju ingen aning) så har de något sätta att ansluta batterierna för underhållsladdning (iaf. de mer professionella bildemonterarna).