Vågar man köpa en 7 år gammal Tesla?
Postat: 23 mar 2021 21:26
Tycker att Björn Nylands gamla MS med 35.000 mil hållit bra.
Jag hoppas på det också. Står snart för ett byte av länkarmar och tycker det borde vara smidigt att göra det på hemorten. Säkert billigare också än att ta det via tesla.Kriper skrev:Jag blir nyfiken på om Bosch Service i Sverige är lika kunniga när det gäller Tesla.
Hoppas att det kommer fler märkesoberoende verkstäder som har denna kompetens.
Var inte så säker, Mekonomen offererade byte av hjullager fram, de ville ha en dryg tusenlapp mer än Tesla...frippe skrev:Jag hoppas på det också. Står snart för ett byte av länkarmar och tycker det borde vara smidigt att göra det på hemorten. Säkert billigare också än att ta det via tesla.Kriper skrev:Jag blir nyfiken på om Bosch Service i Sverige är lika kunniga när det gäller Tesla.
Hoppas att det kommer fler märkesoberoende verkstäder som har denna kompetens.
Kan ju vara affär att köpa en beg Tesla i Norge och plocka delar ifrån.Jerka skrev:Jag hade nog inte vågat det. En Model S från 2015 kostar fortfarande 350-400 000 och jag tycker det är mycket pengar för en så gammal bil utan garantier kvar. Vill inte hamna i ett läge där man t.ex. måste byta drivenhet för 100 000 kr för att bilen ska gå att köra.
Men jag kanske tänker fel, eller har felaktiga uppgifter om priserna på delar. Vad är egentligen det dyraste som kan gå sönder på en äldre Tesla utan att försäkringen täcker det?
Utan att orka kika efter: Var det inte så att garantin på drivlinan gäller i 8 år? Dit borde höra både batteri och motor. Men jag är bra på att ha fel ...Zalman3 skrev:Kan ju vara affär att köpa en beg Tesla i Norge och plocka delar ifrån.Jerka skrev:Jag hade nog inte vågat det. En Model S från 2015 kostar fortfarande 350-400 000 och jag tycker det är mycket pengar för en så gammal bil utan garantier kvar. Vill inte hamna i ett läge där man t.ex. måste byta drivenhet för 100 000 kr för att bilen ska gå att köra.
Men jag kanske tänker fel, eller har felaktiga uppgifter om priserna på delar. Vad är egentligen det dyraste som kan gå sönder på en äldre Tesla utan att försäkringen täcker det?
Tesla Model S85
173.700 kr
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=210077134
Tesla Model S85
197.843 kr
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=211978881
En 7 år gammal bil blir snart 8 år gammal.Lessmog skrev:Utan att orka kika efter: Var det inte så att garantin på drivlinan gäller i 8 år? Dit borde höra både batteri och motor. Men jag är bra på att ha fel ...Zalman3 skrev:Kan ju vara affär att köpa en beg Tesla i Norge och plocka delar ifrån.Jerka skrev:Jag hade nog inte vågat det. En Model S från 2015 kostar fortfarande 350-400 000 och jag tycker det är mycket pengar för en så gammal bil utan garantier kvar. Vill inte hamna i ett läge där man t.ex. måste byta drivenhet för 100 000 kr för att bilen ska gå att köra.
Men jag kanske tänker fel, eller har felaktiga uppgifter om priserna på delar. Vad är egentligen det dyraste som kan gå sönder på en äldre Tesla utan att försäkringen täcker det?
Tesla Model S85
173.700 kr
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=210077134
Tesla Model S85
197.843 kr
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=211978881
Min bil har 8 års garanti på drivlina, innefattar elmotor, transmission och batteri.MWall skrev:En 7 år gammal bil blir snart 8 år gammal.Lessmog skrev:Utan att orka kika efter: Var det inte så att garantin på drivlinan gäller i 8 år? Dit borde höra både batteri och motor. Men jag är bra på att ha fel ...Zalman3 skrev:Kan ju vara affär att köpa en beg Tesla i Norge och plocka delar ifrån.Jerka skrev:Jag hade nog inte vågat det. En Model S från 2015 kostar fortfarande 350-400 000 och jag tycker det är mycket pengar för en så gammal bil utan garantier kvar. Vill inte hamna i ett läge där man t.ex. måste byta drivenhet för 100 000 kr för att bilen ska gå att köra.
Men jag kanske tänker fel, eller har felaktiga uppgifter om priserna på delar. Vad är egentligen det dyraste som kan gå sönder på en äldre Tesla utan att försäkringen täcker det?
Tesla Model S85
173.700 kr
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=210077134
Tesla Model S85
197.843 kr
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=211978881
Ok, tack för informationen. Min poäng är att den garantin snart går ut på en bil som är 7 år gammal. Men visst, man kan ju köpa en 7 år gammal och sälja den när den blir 8...Zalman3 skrev:Min bil har 8 års garanti på drivlina, innefattar elmotor, transmission och batteri.MWall skrev:En 7 år gammal bil blir snart 8 år gammal.Lessmog skrev:Utan att orka kika efter: Var det inte så att garantin på drivlinan gäller i 8 år? Dit borde höra både batteri och motor. Men jag är bra på att ha fel ...Zalman3 skrev:Kan ju vara affär att köpa en beg Tesla i Norge och plocka delar ifrån.Jerka skrev:Jag hade nog inte vågat det. En Model S från 2015 kostar fortfarande 350-400 000 och jag tycker det är mycket pengar för en så gammal bil utan garantier kvar. Vill inte hamna i ett läge där man t.ex. måste byta drivenhet för 100 000 kr för att bilen ska gå att köra.
Men jag kanske tänker fel, eller har felaktiga uppgifter om priserna på delar. Vad är egentligen det dyraste som kan gå sönder på en äldre Tesla utan att försäkringen täcker det?
Tesla Model S85
173.700 kr
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=210077134
Tesla Model S85
197.843 kr
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=211978881
Obegränsade mil.
Toyota har ju sålt mer än 15 miljoner bilar med elmotor och batteri.Lessmog skrev:Utan att orka kika efter: Var det inte så att garantin på drivlinan gäller i 8 år? Dit borde höra både batteri och motor. Men jag är bra på att ha fel ...Zalman3 skrev:Kan ju vara affär att köpa en beg Tesla i Norge och plocka delar ifrån.Jerka skrev:Jag hade nog inte vågat det. En Model S från 2015 kostar fortfarande 350-400 000 och jag tycker det är mycket pengar för en så gammal bil utan garantier kvar. Vill inte hamna i ett läge där man t.ex. måste byta drivenhet för 100 000 kr för att bilen ska gå att köra.
Men jag kanske tänker fel, eller har felaktiga uppgifter om priserna på delar. Vad är egentligen det dyraste som kan gå sönder på en äldre Tesla utan att försäkringen täcker det?
Tesla Model S85
173.700 kr
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=210077134
Tesla Model S85
197.843 kr
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=211978881
Nu var det Tesla och inte Toyota han funderade på att köpa :pZalman3 skrev:Toyota har ju sålt mer än 15 miljoner bilar med elmotor och batteri.Lessmog skrev:Utan att orka kika efter: Var det inte så att garantin på drivlinan gäller i 8 år? Dit borde höra både batteri och motor. Men jag är bra på att ha fel ...Zalman3 skrev:Kan ju vara affär att köpa en beg Tesla i Norge och plocka delar ifrån.Jerka skrev:Jag hade nog inte vågat det. En Model S från 2015 kostar fortfarande 350-400 000 och jag tycker det är mycket pengar för en så gammal bil utan garantier kvar. Vill inte hamna i ett läge där man t.ex. måste byta drivenhet för 100 000 kr för att bilen ska gå att köra.
Men jag kanske tänker fel, eller har felaktiga uppgifter om priserna på delar. Vad är egentligen det dyraste som kan gå sönder på en äldre Tesla utan att försäkringen täcker det?
Tesla Model S85
173.700 kr
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=210077134
Tesla Model S85
197.843 kr
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=211978881
De har ju även en fossilmotor.
Och de är ju en av de bilar med minst fel på besiktningen och en av dom bästa begbils köpen man kan göra.
Har nån statistik över hur mycket fel MS har på besiktningen?backe skrev:Nu var det Tesla och inte Toyota han funderade på att köpa :pZalman3 skrev:Toyota har ju sålt mer än 15 miljoner bilar med elmotor och batteri.Lessmog skrev:Utan att orka kika efter: Var det inte så att garantin på drivlinan gäller i 8 år? Dit borde höra både batteri och motor. Men jag är bra på att ha fel ...Zalman3 skrev:Kan ju vara affär att köpa en beg Tesla i Norge och plocka delar ifrån.Jerka skrev:Jag hade nog inte vågat det. En Model S från 2015 kostar fortfarande 350-400 000 och jag tycker det är mycket pengar för en så gammal bil utan garantier kvar. Vill inte hamna i ett läge där man t.ex. måste byta drivenhet för 100 000 kr för att bilen ska gå att köra.
Men jag kanske tänker fel, eller har felaktiga uppgifter om priserna på delar. Vad är egentligen det dyraste som kan gå sönder på en äldre Tesla utan att försäkringen täcker det?
Tesla Model S85
173.700 kr
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=210077134
Tesla Model S85
197.843 kr
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=211978881
De har ju även en fossilmotor.
Och de är ju en av de bilar med minst fel på besiktningen och en av dom bästa begbils köpen man kan göra.
,
Skämt åsido, här är en tråd kring detta från Teslaforum i Usa, där verkar de flesta rekommendera killen som har en gammal Toyota och funderar på att köpa en gammal Tesla MS att behålla Toyotan...
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ty.204182/
De tidiga Teslorna har det ju bytts batterier på ganska ofta. Taxibilar har ofta haft flera batteribyten. Det är inte billigt eller roligt att råka ut för.Zalman3 skrev:Jag tycker det är mindre risk att köpa en 7 år gammal Tesla än en 7 år gammal avgasbil.
Ta bara AdBlue, katalysator, Lambdasond, turbo, svänghjulsdämpare, vattenpump, kamrem, DSG-låda mm mm som kan rasa.
Och vissa fabrikat har bara 2 års garanti!
Snacka om att man snabbt är ute i kylan!
Dessutom brinner ju BMW, Ford, Audi, VW, Volvo,
Citroën, Opel, Peugeot, Renault, Hyundai onormalt ofta.
En kompis fick skrota sin Volvo pga svänghjulsdämparen havererade.
Tesla hade tidigt problem med Drive units och batterier.MWall skrev:De tidiga Teslorna har det ju bytts batterier på ganska ofta. Taxibilar har ofta haft flera batteribyten. Det är inte billigt eller roligt att råka ut för.Zalman3 skrev:Jag tycker det är mindre risk att köpa en 7 år gammal Tesla än en 7 år gammal avgasbil.
Ta bara AdBlue, katalysator, Lambdasond, turbo, svänghjulsdämpare, vattenpump, kamrem, DSG-låda mm mm som kan rasa.
Och vissa fabrikat har bara 2 års garanti!
Snacka om att man snabbt är ute i kylan!
Dessutom brinner ju BMW, Ford, Audi, VW, Volvo,
Citroën, Opel, Peugeot, Renault, Hyundai onormalt ofta.
En kompis fick skrota sin Volvo pga svänghjulsdämparen havererade.
Zalman3 skrev:Tesla hade tidigt problem med Drive units och batterier.MWall skrev:De tidiga Teslorna har det ju bytts batterier på ganska ofta. Taxibilar har ofta haft flera batteribyten. Det är inte billigt eller roligt att råka ut för.Zalman3 skrev:Jag tycker det är mindre risk att köpa en 7 år gammal Tesla än en 7 år gammal avgasbil.
Ta bara AdBlue, katalysator, Lambdasond, turbo, svänghjulsdämpare, vattenpump, kamrem, DSG-låda mm mm som kan rasa.
Och vissa fabrikat har bara 2 års garanti!
Snacka om att man snabbt är ute i kylan!
Dessutom brinner ju BMW, Ford, Audi, VW, Volvo,
Citroën, Opel, Peugeot, Renault, Hyundai onormalt ofta.
En kompis fick skrota sin Volvo pga svänghjulsdämparen havererade.
Men de har fått ordning på detta nu.
Min MS modell har ju förfinats i snart 10 år.
Mina 2 tidigare bilar en Audi A6 Quattro och en Toyota Auris, var efter 4 år och 12.000 mil båda i sämre skick än min nuvarande S75D.
12.000 mila servicen på Audin gick på ca 50.000kr.
Kamrem, vattenpump, bromsar runt om mm fick bytas.
"Normalt slitage" sa Audi verkstaden.
Vad koster tex att byta partikelfilter?
Frågade vad ett komplett avgassystem med Adblue, turbo, partikelfilter, Lambdasond, datorer mm skulle kosta att byta, över 100.000kr blev svaret.
Men Euro 7 blir det orimligt dyrt när katalysatorvärmare mm krävs.
Skrotade han en 7 år gammal Volvo för att svänghjulet gick sönder?Zalman3 skrev:Jag tycker det är mindre risk att köpa en 7 år gammal Tesla än en 7 år gammal avgasbil.
Ta bara AdBlue, katalysator, Lambdasond, turbo, svänghjulsdämpare, vattenpump, kamrem, DSG-låda mm mm som kan rasa.
Och vissa fabrikat har bara 2 års garanti!
Snacka om att man snabbt är ute i kylan!
Dessutom brinner ju BMW, Ford, Audi, VW, Volvo,
Citroën, Opel, Peugeot, Renault, Hyundai onormalt ofta.
En kompis fick skrota sin Volvo pga svänghjulsdämparen havererade.
Jag ser inget fel med Audi. Tycker det är mycket trevliga bilar (även vi aldrig ägt någon). Gillar stolarna hos Audi, och tycker de har bra finish och byggkvalitet på interiören.MWall skrev:I övrigt hade du en Audi. Då får man skylla sig själv.