Sida 1 av 3
Försvinner 70 kWh batteriet och kanske även 85 kWh?
Postat: 01 okt 2015 23:33
av vigge50
Hej
Nu är detta spekulationer men jag läste på TMC en som skrev följande
Yes.
I posted a longer story in another thread about how I spoke to 2 different engineers at the model X event who specifically said 80 thousand would be the base price (not sure why Elon hasn't just said 80 as opposed to 5k more).
They also hinted that it wouldn't be a 70D but rather something bigger.
Då började jag fundera lite och undrar om man kan dra några andra slutsatser. Om det minsta batteriet ska vara på 75 eller 80 kW och den ska kosta $5000 mer än motsvarande Model S så borde den billigaste Model S även få större batteri. Om det ska byta det minsta batteriet till 75 eller 80 kWh så är frågan också om det ska behålla 85 kWh batteriet eller om de ska ta bort det valet också så man bara kan välja 90 kWh för större batteri. Vad tror ni?
Re: Försvinner 70 kWh batteriet och kanske även 85 kWh?
Postat: 02 okt 2015 00:02
av Hammar
Vad jag förstår så är det samma antal celler i 85 och 90 packen. Det som skiljer är att cellerna i 90 packen har en ny anod (eller om det nu va katoden).
Panasonic byter antagligen tillverkningsprocess på en tillverkningslina i taget, vilket då borde medföra att tillgången på 90 celler kommer att öka, samt att tillgången på 85 cellerna kommer att minska, allt efter som Panasonic uppgraderar sina tillverkningslinor. När tillgången på 85 cellerna minskar kommer vi säkert se Tesla fasa ut 85 packet antingen direkt, eller genom att erbjuda det som en nedgradering precis som bakhjulsdriften.
Om 70 packen använder samma cell som 85 packen, så kommer vi troligen att få se en uppgradering till 74 pack, när tillgången på de nya cellerna blir stor.
Så för MX del så blir det nog 74 pack som blir minsta modellen. Frågan är om det packet blir för litet eller inte.
Om jag vore Tesla skulle jag nog göra övergången från gamla till nya cellerna så här:
1. Prioritera nya cellerna till MX och de som vill betala för 90 packen till MS.
2. När tillgången på nya celler blir större än gamla, så börja erbjuda 74 packet, samt göra 90 packet standard, med möjlighet att nedgradera till 85 packet.
3. Ta bort 85 packet, för att ha tillräckligt med gamla celler att kunna erbjuda 70 pack, så att priset på instegsmodellen kan hållas lågt.
4. Göra 74 packet standard, med möjlighet att nedgradera till 70 packet.
Det gäller för Tesla att balansera efterfrågan på nya och gamla celler så att de överensstämmer med tillgången.
Re: Försvinner 70 kWh batteriet och kanske även 85 kWh?
Postat: 02 okt 2015 06:11
av Laban
74D, hmm, ja det kanske fungerar men tror du inte att det blir 75 ? Åtminstone så länge modellbeteckningen är kopplad direkt till antalet kWh.
Men jag skulle inte bli förvånad om det t.o.m blev ett 80 kWh pack som Vigge50 spekulerade i, det krävs trots allt ett 77.7 kWh pack för att få samma räckvidd som i grundversionen av Model S. Och X har dragkrok, tar fler passagerare. Model S 70D säljer tydligen rätt bra så man kanske väljer att behålla den, 80D blir grundversion i Model X sen tar man bort 85 kWh packet. 70, 80, 90,100.. blir jämnt och fint

Re: Försvinner 70 kWh batteriet och kanske även 85 kWh?
Postat: 02 okt 2015 06:54
av 18650
Kommer vi se fler paket innan Gigafactory börjar leverera batterier? Med fler paket menar jag nya cellantal. En cell kostar en enhet att tillverka, tydligen oavsett storlek mer eller mindre. Om man nu som ryktet påstår börjar bygga större celler med 60% mer kapacitet så kan man minska antalet celler totalt sett. Kostnaden går ner med ~40%.
Re: Försvinner 70 kWh batteriet och kanske även 85 kWh?
Postat: 02 okt 2015 07:16
av LarsL
Tror de kommer behålla en modell med litet batteri, om det nu säljer. Och så länge jag kan hoppas mellan SC och klarar vardagen så är jag ok med det om det är billigare.
Re: Försvinner 70 kWh batteriet och kanske även 85 kWh?
Postat: 02 okt 2015 07:38
av vigge50
Laban skrev:74D, hmm, ja det kanske fungerar men tror du inte att det blir 75 ? Åtminstone så länge modellbeteckningen är kopplad direkt till antalet kWh.
Men jag skulle inte bli förvånad om det t.o.m blev ett 80 kWh pack som Vigge50 spekulerade i, det krävs trots allt ett 77.7 kWh pack för att få samma räckvidd som i grundversionen av Model S. Och X har dragkrok, tar fler passagerare. Model S 70D säljer tydligen rätt bra så man kanske väljer att behålla den, 80D blir grundversion i Model X sen tar man bort 85 kWh packet. 70, 80, 90,100.. blir jämnt och fint

Jag förutsätter att det inte höjer priserna så de kommer med största sannolikhet öka försäljningen en aning om det gör batteriet till den billigaste modellen större. De kanske även får några kunder som går ner från 85 till 75 eller 80 och på så sätt sparar lite batterier
Re: Försvinner 70 kWh batteriet och kanske även 85 kWh?
Postat: 02 okt 2015 07:39
av Reddy
Laban skrev:74D, hmm, ja det kanske fungerar men tror du inte att det blir 75 ? Åtminstone så länge modellbeteckningen är kopplad direkt till antalet kWh.
Jag tror redan 70 batteriet är på 74KWh, inte på grund av att de nya cellerna används utan beroende på att 70 batteriet består av 14 moduler medan det finns 16 sådana i 85 batteriet. Även det som medför att nominella spänningen i 70 batteriet är 350 volt (istället för 400 volt).
Re: Försvinner 70 kWh batteriet och kanske även 85 kWh?
Postat: 02 okt 2015 08:54
av Laban
LarsL skrev:Tror de kommer behålla en modell med litet batteri, om det nu säljer. Och så länge jag kan hoppas mellan SC och klarar vardagen så är jag ok med det om det är billigare.
Ja det ska bli intressant att se vad som händer, hur det ser ut om ex 5 år. Man får tänka på att elbilen i dagsläget är < 1% av marknaden, dvs, man kan nog med stor säkerhet säga att det är mest elbilsentusiaster som köper dem än så länge. Vi får nog vänta tills Model 3 kommer med ett för gemene man rimligare utgångspris. Då först ser vi nog vad som kan anses vara acceptabelt räckviddsmässigt. Man får heller inte glömma att batterierna blir ca 10% bättre/billigare/år. Det är i princip en halvering av priset inom 7 år. 90 kWh är kanske inte ett "stort" batteri i det läget.
Re: Försvinner 70 kWh batteriet och kanske även 85 kWh?
Postat: 02 okt 2015 09:01
av LarsL
Nja, det var det jag försökte säga att 90 kWh eller 70kWh är ju alltid 90 och 70 kWh. Skillnaden är ju kostnaden, om 70 räcker nu så gör det om 5 år också. Trevligt om det dessutom blir hälften så dyrt.
Just ligger ett 90kWh på 250kkr, 125kkr är ju betydligt bättre. Om livslängden är samma.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Försvinner 70 kWh batteriet och kanske även 85 kWh?
Postat: 02 okt 2015 09:35
av vigge50
LarsL skrev:Nja, det var det jag försökte säga att 90 kWh eller 70kWh är ju alltid 90 och 70 kWh. Skillnaden är ju kostnaden, om 70 räcker nu så gör det om 5 år också. Trevligt om det dessutom blir hälften så dyrt.
Just ligger ett 90kWh på 250kkr, 125kkr är ju betydligt bättre. Om livslängden är samma.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Elon Musk har sagt att Model III ska ha en räckvidd på över 200 miles vid normal körning och vad jag minns så menade han då på att det skulle betyda en EPA räckvidd på ungefär 230-250 miles. Detta är samma räckvidd som Model S 70 har och jag skulle bli väldigt förvånad om Model S kostar dubbelt så mycket som Model III och erbjuder samma räckvidd oavsett om Model S är en större bil med lyxigare inredning. Om de ska hålla upp försäljningen av Model S med samma pris som idag så måste de nog förutom andra småförbättringar även öka batterikapaciteten utan att höja priset.
Re: Försvinner 70 kWh batteriet och kanske även 85 kWh?
Postat: 02 okt 2015 09:55
av Jorma
Om 5 år kommer det att vara så tätt mellan laddstationerna så man kommer att klara sig bra på färre KWh.
En lättare bil får bättre köregenskaper och längre räckvidd, men med färre batterier kan dom också pressa priset ännu mer,
vilket kan göra elbilen attraktivare för fler.
Så jag tror att det kommer fler budgetvarianter i framtiden, men i premiumklass kommer antagligen batterikapaciteten att vara större,
men inte i första hand för att öka kraften i motorerna. Det finns nog tillräckligt redan för dom flesta.
Motorerna/motorstyrningen kommer att bli effektivare och därmed också öka räckvidden.
Men det kommer alltid att finnas ett litet antal som vill ha mer kräm, så det kommer nog så att dom tiger också.
Alltså färre KWh, färre hästar, men också mer KWh, och fler hästar, lägre pris åt alla, nuvarande prisklasser för dom som har turen att ha lite mer över i plånboken och superpremium i högre prisklasser (det finns alltid en marknad för superexklusiva prylar och speciellt då bilar) för den som vill ha det värsta och har en stor fet plånbok.
Och så blir alla nöjda och lyckliga för resten av sina liv med elbilar

Re: Försvinner 70 kWh batteriet och kanske även 85 kWh?
Postat: 02 okt 2015 10:24
av Nemesis
Jorma skrev:Om 5 år kommer det att vara så tätt mellan laddstationerna så man kommer att klara sig bra på färre KWh.
En lättare bil får bättre köregenskaper och längre räckvidd, men med färre batterier kan dom också pressa priset ännu mer,
vilket kan göra elbilen attraktivare för fler.
Så jag tror att det kommer fler budgetvarianter i framtiden, men i premiumklass kommer antagligen batterikapaciteten att vara större,
men inte i första hand för att öka kraften i motorerna. Det finns nog tillräckligt redan för dom flesta.
Motorerna/motorstyrningen kommer att bli effektivare och därmed också öka räckvidden.
Men det kommer alltid att finnas ett litet antal som vill ha mer kräm, så det kommer nog så att dom tiger också.
Alltså färre KWh, färre hästar, men också mer KWh, och fler hästar, lägre pris åt alla, nuvarande prisklasser för dom som har turen att ha lite mer över i plånboken och superpremium i högre prisklasser (det finns alltid en marknad för superexklusiva prylar och speciellt då bilar) för den som vill ha det värsta och har en stor fet plånbok.
Och så blir alla nöjda och lyckliga för resten av sina liv med elbilar

+1
Re: Försvinner 70 kWh batteriet och kanske även 85 kWh?
Postat: 02 okt 2015 10:52
av vigge50
Jorma skrev:Om 5 år kommer det att vara så tätt mellan laddstationerna så man kommer att klara sig bra på färre KWh.
En lättare bil får bättre köregenskaper och längre räckvidd, men med färre batterier kan dom också pressa priset ännu mer,
vilket kan göra elbilen attraktivare för fler.
Så jag tror att det kommer fler budgetvarianter i framtiden, men i premiumklass kommer antagligen batterikapaciteten att vara större,
men inte i första hand för att öka kraften i motorerna. Det finns nog tillräckligt redan för dom flesta.
Motorerna/motorstyrningen kommer att bli effektivare och därmed också öka räckvidden.
Men det kommer alltid att finnas ett litet antal som vill ha mer kräm, så det kommer nog så att dom tiger också.
Alltså färre KWh, färre hästar, men också mer KWh, och fler hästar, lägre pris åt alla, nuvarande prisklasser för dom som har turen att ha lite mer över i plånboken och superpremium i högre prisklasser (det finns alltid en marknad för superexklusiva prylar och speciellt då bilar) för den som vill ha det värsta och har en stor fet plånbok.
Och så blir alla nöjda och lyckliga för resten av sina liv med elbilar

Jag menade Model S och X, borde kanske ha varit tydligare. Att de kommer mindre eller lika stora batterier som nu i de billigare varianterna tvekar jag inte en sekund på men jag tänkte att till Model S och X så kommer vi nog snart se att det är allt större batterier och att valet av 70 och 85 kWh för Model S och Model X snart försvinner.
Re: Försvinner 70 kWh batteriet och kanske även 85 kWh?
Postat: 02 okt 2015 11:08
av apkungen
Jag vet inte hur tesla tänker men jag skulle lätt nöja mig med 60kWh. Jag tror inte att model s kommer behöva jättemycket längre räckvidd för att sälja mer. BMW 3serie tar nog inte speciellt mycket mark från BMW 7serie. Jag tror att folk kommer att bli besvikna nöjd model 3 kommer för den kommer inte alls vara lika lyxig.
Det kommer ta tid innan model 3 kommer. Jag skulle tycka det var guld med en snikversion med 170hk motorn och 55kWh batteri med allt lullull borttaget och optimerat för räckvidd istället för prestanda fram tills dess. Då kommer nog en 55kWh modell länge än den gamla 60an.
Re: Försvinner 70 kWh batteriet och kanske även 85 kWh?
Postat: 02 okt 2015 11:34
av mickeisol
Tror att S och X och även model 3 kommer att ha mer och mer kwh i batterierna allt eftersom.
Och uppenbart med möjlighet att uppgradera batteripacken på befintliga bilar.
Och det av flera anledningar:
1: med större batteripack (fler kwh) så kan man snabbladda med högre effekt, kom ihåg att tesla har sagt att målet är att komma ner under 10minuter
2: med fler kwh minskar behovet att ladda vid varje supercharger även vid längre sträckor, När flera teslor är ute på marknaden med inkluderad laddning i priset
så behöver man balansera behovet av superchargerställen/antal laddkablar med storlek på batteri på bilflottan. Dom allra flesta behöver inte stanna vid superchargern alls vid resorna ifall du har 100 mils räckvidd, det räcker fram och tillbaka i alla fall.
3: vi kommer nog att börja se batterilager vid superchargerstationerna så småningom (dom kanske kommer att bestå av inbytta 85kwh packar i någon form)
så att det finns kräm att ladda snabbt för dom som kommer med stora batteripackar
5: argumenten för diesel eller bensinbil krossas ännu mera till småsmulor.
Re: Försvinner 70 kWh batteriet och kanske även 85 kWh?
Postat: 02 okt 2015 12:48
av Laban
apkungen skrev:Jag tror att folk kommer att bli besvikna nöjd model 3 kommer för den kommer inte alls vara lika lyxig.
Det kommer ta tid innan model 3 kommer. Jag skulle tycka det var guld med en snikversion med 170hk motorn och 55kWh batteri med allt lullull borttaget och optimerat för räckvidd istället för prestanda fram tills dess. Då kommer nog en 55kWh modell länge än den gamla 60an.
Model 3 ska visas 16:e Mars nästa år, inte så långt bort trots allt. Tror inte den behöver vara speciellt lyxig för att sälja. Däremot har jag svårt att se att Tesla inte behåller några av deras adelsmärken, tänker främst på handtagen, 17" skärmen (möjligtvis 15" i Model 3) samt prestanda. Prestanda är billigt i en elbil om vi utgår från att batteriet har nog hög effekt. Därför tänker jag mig att även Model 3 kommer att ha god prestanda i grundmodellen, jag gissar på 60 kWh batteri och 0-100 på runt 6s.
Re: Försvinner 70 kWh batteriet och kanske även 85 kWh?
Postat: 02 okt 2015 13:36
av MaLund13
Laban skrev:apkungen skrev:Jag tror att folk kommer att bli besvikna nöjd model 3 kommer för den kommer inte alls vara lika lyxig.
Det kommer ta tid innan model 3 kommer. Jag skulle tycka det var guld med en snikversion med 170hk motorn och 55kWh batteri med allt lullull borttaget och optimerat för räckvidd istället för prestanda fram tills dess. Då kommer nog en 55kWh modell länge än den gamla 60an.
Model 3 ska visas 16:e Mars nästa år, inte så långt bort trots allt.
Var har du hört 16 mars? Säkert att du inte blandat ihop det med mars 2016?
Re: Försvinner 70 kWh batteriet och kanske även 85 kWh?
Postat: 02 okt 2015 18:04
av Laban
MaLund13 skrev:
Var har du hört 16 mars? Säkert att du inte blandat ihop det med mars 2016?
Oops, så var det kanske. Men det var rätt månad i alla fall

Re: Försvinner 70 kWh batteriet och kanske även 85 kWh?
Postat: 02 okt 2015 22:15
av Martinen
mickeisol skrev:Tror att S och X och även model 3 kommer att ha mer och mer kwh i batterierna allt eftersom.
Och uppenbart med möjlighet att uppgradera batteripacken på befintliga bilar.
Och det av flera anledningar:
1: med större batteripack (fler kwh) så kan man snabbladda med högre effekt, kom ihåg att tesla har sagt att målet är att komma ner under 10minuter
2: med fler kwh minskar behovet att ladda vid varje supercharger även vid längre sträckor, När flera teslor är ute på marknaden med inkluderad laddning i priset
så behöver man balansera behovet av superchargerställen/antal laddkablar med storlek på batteri på bilflottan. Dom allra flesta behöver inte stanna vid superchargern alls vid resorna ifall du har 100 mils räckvidd, det räcker fram och tillbaka i alla fall.
3: vi kommer nog att börja se batterilager vid superchargerstationerna så småningom (dom kanske kommer att bestå av inbytta 85kwh packar i någon form)
så att det finns kräm att ladda snabbt för dom som kommer med stora batteripackar
5: argumenten för diesel eller bensinbil krossas ännu mera till småsmulor.
Försöker du blåsa oss på argument nummer 4?
Dom har sagt att dom tänker sig en ökning av kapacitet på minst procent per år, så det blir åt st hållet som du skriver.
Däremot tveksam till att det blir nått med batterilager vid stationerna. Det har tydligen varit extremt dålig användning av pilotprojekt som dom kört i Usa.
Extremt få som använt dessa inte ens när som öppnade upp så att alla kunde ha möjlighet till detta.
Re: Försvinner 70 kWh batteriet och kanske även 85 kWh?
Postat: 02 okt 2015 22:20
av vigge50
Martinen skrev:mickeisol skrev:Tror att S och X och även model 3 kommer att ha mer och mer kwh i batterierna allt eftersom.
Och uppenbart med möjlighet att uppgradera batteripacken på befintliga bilar.
Och det av flera anledningar:
1: med större batteripack (fler kwh) så kan man snabbladda med högre effekt, kom ihåg att tesla har sagt att målet är att komma ner under 10minuter
2: med fler kwh minskar behovet att ladda vid varje supercharger även vid längre sträckor, När flera teslor är ute på marknaden med inkluderad laddning i priset
så behöver man balansera behovet av superchargerställen/antal laddkablar med storlek på batteri på bilflottan. Dom allra flesta behöver inte stanna vid superchargern alls vid resorna ifall du har 100 mils räckvidd, det räcker fram och tillbaka i alla fall.
3: vi kommer nog att börja se batterilager vid superchargerstationerna så småningom (dom kanske kommer att bestå av inbytta 85kwh packar i någon form)
så att det finns kräm att ladda snabbt för dom som kommer med stora batteripackar
5: argumenten för diesel eller bensinbil krossas ännu mera till småsmulor.
Försöker du blåsa oss på argument nummer 4?
Dom har sagt att dom tänker sig en ökning av kapacitet på minst procent per år, så det blir åt st hållet som du skriver.
Däremot tveksam till att det blir nått med batterilager vid stationerna. Det har tydligen varit extremt dålig användning av pilotprojekt som dom kört i Usa.
Extremt få som använt dessa inte ens när som öppnade upp så att alla kunde ha möjlighet till detta.
Jag tror inte han menar batteriladdare för att byta batteri utan att man ställer en eller några powerpack vid laddstationen som kan hjälpa till och ge extra kräm om det inte går att få tillräckligt från nätet.
Re: Försvinner 70 kWh batteriet och kanske även 85 kWh?
Postat: 02 okt 2015 22:25
av Martinen
vigge50 skrev:
Jag tror inte han menar batteriladdare för att byta batteri utan att man ställer en eller några powerpack vid laddstationen som kan hjälpa till och ge extra kräm om det inte går att få tillräckligt från nätet.
Så är det kanske. Ja det är såklart en möjlighet på vissa ställen där det är väldigt svaga nät.
Tror dock att detta snarare kommer vara några få speciallösningar och inget som vi kommer se som en generell grej.
Men jag vill ändå veta vad argument 4 är för nått.

Re: Försvinner 70 kWh batteriet och kanske även 85 kWh?
Postat: 03 okt 2015 08:59
av LarsL
Tror fortfarande att det kommer finnas en stor del av befolkningen som klarar sig med små batterier. De har knappt något behov av att ladda utanför hemmet och kör nästan aldrig över 20 mil på en dag. När de gör det så är de så pass ovana vid att köra långt att de mer än gärna tar en paus efter 20mil.
Tror inte det är några som helst problem att sälja en effektbegränsad Model S med ett litet batteri billigare på samma gång som du säljer en värsting bil dyrt. Nästan alla bilmärken gör ju så här, specielt premiummärken. Tror det går att köpa en snik E-klass för runt 360kkr samtidigt som du kan konfigurera upp en likadanbil så den kostar 1,2 miljoner.
Re: Försvinner 70 kWh batteriet och kanske även 85 kWh?
Postat: 03 okt 2015 09:28
av Niklas Z
Jag skulle gilla om det fanns möjlighet att tillfälligt hyra extrabatteri. Normalt kör jag väldigt sällan mer än 10 mil i taget och då skulle ett 30 kWh batteri räcka till. Några gånger per år blir det längre körningar och då vore det bra att kunna åka till servicecentret och få ett extrabatteri på 70 kWh tillfälligt inmonterat.
Tyvärr är ett sådant scenario kanske lite orealistiskt (inte minst med tanke på att chassit måste vara anpassat för ett väldigt stort viktspann).
Re: Försvinner 70 kWh batteriet och kanske även 85 kWh?
Postat: 03 okt 2015 10:06
av LarsL
Tror faktiskt det blir billigare och enklare att hyra en hel bil i så fall.
Men om vi istället säger att du har ett 60kWh batteri så kan du hyfsat ok ta dig mellan SC. Även om det inte går lika fort som för glidarna i 120kWh bilarna så går det.
Re: Försvinner 70 kWh batteriet och kanske även 85 kWh?
Postat: 03 okt 2015 10:15
av Niklas Z
Ja, alternativet att hyra en bil finns naturligtvis, men av något skäl gillar jag att åka med min egen bil, med den interiör, utrustningsspec och annat som jag valt just för att trivas länge i bilen. Om man då bara, genom en slot-in lösning, kunde få den extra räckvidden vid önskade (förbokade) tillfällen, så skulle man totalt sett minska behovet av batterikapacitet.
Och visst går det med 60 kWh, men jag vill gärna kunna köra fort, utan att behöva stanna särskilt ofta.