Sida 1 av 1

Var är "Hemma?

Postat: 25 mar 2021 16:16
av mikebike
Jag har ställt in så att Vaktläge inte skall vara aktivt hemma.
Frågan är hur stort område som räknas som hemma?

Bilen står nu 50 meter från där den stod när jag la in hemadressen, och i appen står det Vaktläge aktivt.

Re: Var är "Hemma?

Postat: 25 mar 2021 16:27
av Vulgarsonic
mikebike skrev:
Jag har ställt in så att Vaktläge inte skall vara aktivt hemma.
Frågan är hur stort område som räknas som hemma?

Bilen står nu 50 meter från där den stod när jag la in hemadressen, och i appen står det Vaktläge aktivt.
Intressant.
Jag har tvärtom upplevt att områdena är alldeles för stora.
Har inte sentry på vid jobbet men åker jag till en affär som ligger 300-400 meter bort fågelvägen, kanske ännu mer, så anser bilen fortfarande att jag är inom området för jobbet.

Re: Var är "Hemma?

Postat: 25 mar 2021 16:33
av ErikHallq
Bara en gissning, men "hem" kanske är mindre och kanske tom förväntar sig att bilen ska vara inkopplad medans jobb och andra områden är större och mer otydliga. Hemma parkerar man ju oftast på exakt samma ställe, och oftast inkopplad

Re: Var är "Hemma?

Postat: 25 mar 2021 16:40
av mikebike
ErikHallq skrev:
Bara en gissning, men "hem" kanske är mindre och kanske tom förväntar sig att bilen ska vara inkopplad medans jobb och andra områden är större och mer otydliga. Hemma parkerar man ju oftast på exakt samma ställe, och oftast inkopplad
Nej, det gör man inte.

Re: Var är "Hemma?

Postat: 25 mar 2021 17:13
av Bjelke
Intressant frågeställning, hemma är oftast väldigt litet område för en villaägare medans det kan
vara ganska stort för övriga...

Re: Var är "Hemma?

Postat: 25 mar 2021 21:19
av ErikHallq
mikebike skrev:
ErikHallq skrev:
Bara en gissning, men "hem" kanske är mindre och kanske tom förväntar sig att bilen ska vara inkopplad medans jobb och andra områden är större och mer otydliga. Hemma parkerar man ju oftast på exakt samma ställe, och oftast inkopplad
Nej, det gör man inte.
Kanske inte du, men jag menar majoriteten, i de fall man inte vill använda sig av sentry mode. De flesta elbilsägare laddar väl ändå sin bil hemma, vilket då begränsar området "hem" väldigt mycket i de allra flesta fallen.
Bjelke skrev:
Intressant frågeställning, hemma är oftast väldigt litet område för en villaägare medans det kan
vara ganska stort för övriga...
Ja men precis. Men även för många med lägenhet kan området för hemma vara väldigt litet då bilen oftast parkeras på samma ställe.

Är det så att man inte har en egen parkeringsplats, utan parkerar på gatan där det är ledigt vilket gör att hemma helst plötsligt blir ett stort område, då tänker jag att alternativet med att exkludera "hemma" inte är aktuellt då man kanske snarare faktiskt vill ha sentry mode på. Det hade åtminstone jag velat.

Re: Var är "Hemma?

Postat: 25 mar 2021 21:31
av mikebike
Jag kan (delvis) svara mig själv. Nu står jag 40 meter längre bak på gatan och då är inte Vaktläget aktivt.
Jag har gärna Vaktläge på, men jag har inte "råd" eftersom det drar för mycket energi, vilket innebär att jag måste åka iväg och ladda enkom för det.

Ikväll laddade jag medan vi veckohandlade, 12 kWh.
Vaktläget drar 35 kWh i veckan.

Sedan senaste uppdateringen drar bilen dessutom extra mycket, ungefär 4% per dygn utan Vaktläge.
Tesla service säger att något väcker bilen flera gånger per dygn.

EDIT: Jag står bara 15 meter längre bak jämfört med förut. Man får tydligen hålla koll på detta själv...

Re: Var är "Hemma?

Postat: 25 mar 2021 22:03
av Elof
Det är ju galet vad mycket batteri vaktläget drar. Använder man det ofta unplugged kan det lätt slita på batteriet som 1000 mils körning, årligen. Dessutom mängder av värdefull el som går åt. Känns inte rimligt att vaktläget drar typ hälften så mycket el som körningen under ett år. Jag slutar använda det utanför extrema högriskområden

Re: Var är "Hemma?

Postat: 25 mar 2021 23:21
av Curik
Elof skrev:
Det är ju galet vad mycket batteri vaktläget drar. Använder man det ofta unplugged kan det lätt slita på batteriet som 1000 mils körning, årligen. Dessutom mängder av värdefull el som går åt. Känns inte rimligt att vaktläget drar typ hälften så mycket el som körningen under ett år. Jag slutar använda det utanför extrema högriskområden
Lugn och fin nu.

Sentry drar ~250W/h.
Det blir ~25 kilometer räckvidd om dagen beroende på bil, räknat något högt. 912 mil om året om du kör Sentry konstant, inte 1000 mil om du kör det "ofta".

Att det skulle slita lika mycket på batteriet som att faktiskt köra den sträckan tror jag inte ett dugg på. Det handlar om mycket större effektuttag att faktiskt köra bilen 25km. Om du nu inte råkar köra 1 km/h då.

Men visst drar det mycket. Sentry är en eftertanke - tyvärr inget bilen designades för. Så i princip hela MCU:en är igång. Det är klart det finns lösningar på det men där är Tesla inte än.

Re: Var är "Hemma?

Postat: 26 mar 2021 06:52
av Elof
OK, 250 watt i timmen, bra info. Inte fullt så illa då, men ändå inget man vill ligga och dra ur batteriet konstant. Vad det gäller batteridegraderingen tänkte jag laddcykler, men superlångsam urladdning är väl kanske gynnsammare. Sen beror det ju på hur man laddar det man tömt ur. Hursomhelst, vakten har inte heltidsjobb hos mig längre.

Re: Var är "Hemma?

Postat: 26 mar 2021 07:22
av mikebike
Det finns inget som heter 250 Watt i timmen....

Re: Var är "Hemma?

Postat: 26 mar 2021 07:26
av mikebike
Curik skrev:
Elof skrev:
Det är ju galet vad mycket batteri vaktläget drar. Använder man det ofta unplugged kan det lätt slita på batteriet som 1000 mils körning, årligen. Dessutom mängder av värdefull el som går åt. Känns inte rimligt att vaktläget drar typ hälften så mycket el som körningen under ett år. Jag slutar använda det utanför extrema högriskområden
Lugn och fin nu.

Sentry drar ~250W/h.
Det blir ~25 kilometer räckvidd om dagen beroende på bil, räknat något högt. 912 mil om året om du kör Sentry konstant, inte 1000 mil om du kör det "ofta".

Att det skulle slita lika mycket på batteriet som att faktiskt köra den sträckan tror jag inte ett dugg på. Det handlar om mycket större effektuttag att faktiskt köra bilen 25km. Om du nu inte råkar köra 1 km/h då.

Men visst drar det mycket. Sentry är en eftertanke - tyvärr inget bilen designades för. Så i princip hela MCU:en är igång. Det är klart det finns lösningar på det men där är Tesla inte än.
Jag kör 1100 mil per år. Om man då räknar med att Vaktläget "drar" 900 mil, och sedan räknar mef den energi som går åt till förvärmning så betyder det att bilen drar mer energi när den står parkerad än när den körs!

Re: Var är "Hemma?

Postat: 26 mar 2021 07:58
av kenjon
mikebike skrev:
Det finns inget som heter 250 Watt i timmen....
Precis, det är skillnad på effekt och energi. Den drar ju 250 W även om den bara är påslagen en minut.