Tesla låter andra ladda på SuC?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av RagWal »

fth skrev:
loftux skrev:
Det närmar sig. Senaste version av ios appen innehåller stöd för icke Tesla bilar att ladda.

Varför i hela friden har dom lagt till en begränsning att man kan ladda max 5ggr/dag på SuC? :?
SuC.jpg
Det skulle ju göra det omöjligt att köra riktigt långa sträckor via SuC, vilket väl är hela poängen?

Eller är det 5ggr/dag på samma station kanske? I så fall verkar det ju mer rimligt.

/fth
Kanske en simpel begränsning så folk inte ska dela abonnemang?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7602
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av mikebike »

MWall skrev:
fth skrev:
loftux skrev:
Det närmar sig. Senaste version av ios appen innehåller stöd för icke Tesla bilar att ladda.

Varför i hela friden har dom lagt till en begränsning att man kan ladda max 5ggr/dag på SuC? :?
SuC.jpg
Det skulle ju göra det omöjligt att köra riktigt långa sträckor via SuC, vilket väl är hela poängen?

Eller är det 5ggr/dag på samma station kanske? I så fall verkar det ju mer rimligt.

/fth

Beror väl på vad man har för bil men 5 laddningar räcker till 100+ mil för de allra flesta.
Jag har laddat 5 gånger samma dag vid samma SuC, i Norrköping, p.g.a. tekniska problem. Skall man ha en begränsning så är det rimligare med max kWh per dag.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7110
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av fth »

MWall skrev:
Beror väl på vad man har för bil men 5 laddningar räcker till 100+ mil för de allra flesta.
Ja, dom flesta Teslor, men öppnar man för alla märken så kommer ju även bilar med betydligt kortare räckvidd kunna använda SuC.

Sen kan jag inte se varför man öht skulle behöva införa en begränsning på i praktiken 100 mil, jag har själv kört betydligt längre än så många gånger med min X90, min Giga Berlin-resa häromveckan hade t.ex. varit omöjlig med den begränsningen.

Niklas Z skrev:
Man ska nog köra enormt långt för att inte 5 laddningar ska räcka på en dag.
[...]
Om man kör med husvagn i dåligt väder kanske det är möjligt att komma i en situation då fler än 5 SuC-besök på en dag kan bli aktuella
Jag har laddat >5ggr på samma resa många gånger med min X90, och det finns ju många bilar med mycket sämre räckvidd som kan tänkas vilja använda SuC om/när dom öppnar upp nätverket. Husvagn eller annat tungt släp kan som sagt också göra att man vill ladda >5ggr.

Känns bara som en helt onödig restriktion, men det kanske bara som sagt gäller >5ggr/dag på samma station.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 863
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av loftux »

Är nog taxibilar man vill stoppa från att blocka SuC med begränsningen 5ggr per dag
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1115
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av DanneLKPG »

Niklas Z skrev:
Man ska nog köra enormt långt för att inte 5 laddningar ska räcka på en dag. Min längsta dagsetapp hittills är Potsdam - Uppsala, vilket är 110 mil. Då startade jag inte ens med full laddning (hade någonstans mellan 80 och 90 % vid avfärd), men laddade bara två gånger på SuC och en gång på Eon. Om man kör med husvagn i dåligt väder kanske det är möjligt att komma i en situation då fler än 5 SuC-besök på en dag kan bli aktuella
Gör du en längre resa med tyngre släp eller husvagn så kan jag tänka mig att det inte är svårt att komma upp i 5 laddningar på en dag. Och hur blir det om det kanske är en bil som flera delar på?
"Jaha nu får jag bara ladda 2 gånger för att den förra föraren redan gjort 3 idag..." :shock:

Laddningssession kanske bara fyller på 20% eller något också om man vill vara effektiv.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7110
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av fth »

loftux skrev:
Är nog taxibilar man vill stoppa från att blocka SuC med begränsningen 5ggr per dag
Ah, där trillade poletten ned, så kan det förstås vara, och då bör det gälla samma station som sagt, det är ju bara att titta på hur Tesla-taxi i praktiken saboterade Bredden för ett par år sedan.

Samma effekt borde man väl iofs kunna uppnå med förbud mot kommersiell användning ?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3312
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Maw »

RagWal skrev:
fth skrev:
loftux skrev:
Det närmar sig. Senaste version av ios appen innehåller stöd för icke Tesla bilar att ladda.

Varför i hela friden har dom lagt till en begränsning att man kan ladda max 5ggr/dag på SuC? :?
SuC.jpg
Det skulle ju göra det omöjligt att köra riktigt långa sträckor via SuC, vilket väl är hela poängen?

Eller är det 5ggr/dag på samma station kanske? I så fall verkar det ju mer rimligt.

/fth
Kanske en simpel begränsning så folk inte ska dela abonnemang?
Ja, det står ju också något om lägre pris vid medlemskap så det kan nog handla om en begränsning av delat abbonemang i t ex en familj
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7110
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av fth »

Maw skrev:
Ja, det står ju också något om lägre pris vid medlemskap så det kan nog handla om en begränsning av delat abbonemang i t ex en familj
Ja, och även då bör det ju bara gälla samma station, vilket ju inte innebär någon begränsning för hur långt man faktiskt kan köra via SuC.

Nu låter det ju mycket mer rimligt.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av OfarligTesla »

Skönt att få lite mer info som tyder på att det inte är hela nätverket som öppnar upp, verkar helt klart som det kan bli bara de som man får bidrag för att bygga.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3304
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Niklas Z »

fth skrev:
Sen kan jag inte se varför man öht skulle behöva införa en begränsning på i praktiken 100 mil, jag har själv kört betydligt längre än så många gånger med min X90, min Giga Berlin-resa häromveckan hade t.ex. varit omöjlig med den begränsningen.
/fth
OK, ja då skiljer det mer än jag trodde i förbrukning. För min del hade jag klarat Potsdam - Uppsala på två laddstopp om Jönköpings SuC hade funnits vid den tiden. Men du kanske åkte landvägen hela sträckan. Jag tog två färjor, så landvägen blev det 110 mil.
Senast redigerad av Niklas Z, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av iAkita »

BrooklynS skrev:
Där framgår också att det handlar om specifika Superchargers, rimligen de man lämnat anbud på och fått statsstöd för att bygga.
Var framgår det?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3312
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Maw »

OfarligTesla skrev:
Skönt att få lite mer info som tyder på att det inte är hela nätverket som öppnar upp, verkar helt klart som det kan bli bara de som man får bidrag för att bygga.
Eller så är det alla i ett land. ;)
Återstår att se vad källkoden betyder :)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7110
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av fth »

iAkita skrev:
BrooklynS skrev:
Där framgår också att det handlar om specifika Superchargers, rimligen de man lämnat anbud på och fått statsstöd för att bygga.
Var framgår det?
Det undrar jag också, jag hittade inget i tweeten som tydde på det? :?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1115
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av DanneLKPG »

OfarligTesla skrev:
Skönt att få lite mer info som tyder på att det inte är hela nätverket som öppnar upp, verkar helt klart som det kan bli bara de som man får bidrag för att bygga.
Det vet vi inte. Det kan lika gärna vara baserat på land eller hur stationen är utformad?
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av OfarligTesla »

Maw skrev:
Eller så är det alla i ett land. ;)
Återstår att se vad källkoden betyder :)
Visst kan det vara så, men med tanke på att de tidigare pratade om att just öppna de som de fått stöd för så ligger det nog närmare till hands att tro att det är vad som händer.

iAkita skrev:
Var framgår det?
”No Superchargers for Non-Tesla within range”
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1115
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av DanneLKPG »

fth skrev:
iAkita skrev:
BrooklynS skrev:
Där framgår också att det handlar om specifika Superchargers, rimligen de man lämnat anbud på och fått statsstöd för att bygga.
Var framgår det?
Det undrar jag också, jag hittade inget i tweeten som tydde på det? :?

/fth
Det är nog det här han syftar på.

Samt rad 424.
Untitled.png
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7110
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av fth »

OfarligTesla skrev:
”No Superchargers for Non-Tesla within range”
Ah, det missade jag.

Men att man skulle begränsa sig till endast de typ tio stationer där man fått bidrag verkar väl ändå inte rimligt?

Vem skulle då öht vara intresserad av ett abonnemang, det är väl först när man kan använda nätverket för långresa som det blir intressant, eller?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av BrooklynS »

fth skrev:
OfarligTesla skrev:
”No Superchargers for Non-Tesla within range”
Ah, det missade jag.

Men att man skulle begränsa sig till endast de typ tio stationer där man fått bidrag verkar väl ändå inte rimligt?

Vem skulle då öht vara intresserad av ett abonnemang, det är väl först när man kan använda nätverket för långresa som det blir intressant, eller?

/fth
Det är snarare så att man kan använda dessa stationer OCKSÅ tillsammans med de övriga aktörerna som också fått bidrag osv. Dvs ytterligare en app i mobilen för icke-Teslaägare, men samtidigt möjlighet att resa tex i Norrlands inland och ladda på de laddstationer som Tesla byggt med bidrag åt allmänheten.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av RagWal »

Man har ju senare tid förberett obestyckade fundament när man byggt SuC. Bidrag skulle kunna vara en trigger för att sätta upp dessa till minimal extra kostnad. Man kan ju inte gärna få bidrag för redan byggda laddplatser.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av iAkita »

OfarligTesla skrev:
Maw skrev:
Eller så är det alla i ett land. ;)
Återstår att se vad källkoden betyder :)
Visst kan det vara så, men med tanke på att de tidigare pratade om att just öppna de som de fått stöd för så ligger det nog närmare till hands att tro att det är vad som händer.

iAkita skrev:
Var framgår det?
”No Superchargers for Non-Tesla within range”
Aha, tack!
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4344
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av dstr »

BrooklynS skrev:
fth skrev:
OfarligTesla skrev:
”No Superchargers for Non-Tesla within range”
Ah, det missade jag.

Men att man skulle begränsa sig till endast de typ tio stationer där man fått bidrag verkar väl ändå inte rimligt?

Vem skulle då öht vara intresserad av ett abonnemang, det är väl först när man kan använda nätverket för långresa som det blir intressant, eller?

/fth
Det är snarare så att man kan använda dessa stationer OCKSÅ tillsammans med de övriga aktörerna som också fått bidrag osv. Dvs ytterligare en app i mobilen för icke-Teslaägare, men samtidigt möjlighet att resa tex i Norrlands inland och ladda på de laddstationer som Tesla byggt med bidrag åt allmänheten.
...och möjligheten att flagga att de två stolpar som "de andra" får använda är upptagna?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av OfarligTesla »

fth skrev:
Ah, det missade jag.

Men att man skulle begränsa sig till endast de typ tio stationer där man fått bidrag verkar väl ändå inte rimligt?

Vem skulle då öht vara intresserad av ett abonnemang, det är väl först när man kan använda nätverket för långresa som det blir intressant, eller?

/fth
I USA verkar det ju dock som de kommer få bidrag för massvis med stationer, tror inte att Tesla HQ väger in situationen i Norden speciellt mycket i sina beslut.

Men det är ju mycket möjligt att de kan öppna andra om det finns kapacitet, kanske testar de att öppna och stänga vissa stationer beroende på hur belastningen ser ut? Uppsala verkar ju väldigt tom i princip alltid så den kanske öppnas upp?

Jag tycker i var fall det verkar som att de inte satsar på någon öppning av allt direkt där icke Teslorna får samma prio som Teslorna så det är ju bra iaf.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av BrooklynS »

Jag tror inte att övriga Superchargerstationer kommer att öppna för andra bilmärken. Däremot behövs förstår en grundläggande funktionalitet även för de "öppna" laddarna så att Teslaägarna skall slippa tjafset med appar/taggar osv.

Tesla goes InCharge liksom, fast med självklart plug&play-genväg för Teslas egna bilar.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7110
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av fth »

BrooklynS skrev:
Det är snarare så att man kan använda dessa stationer OCKSÅ tillsammans med de övriga aktörerna som också fått bidrag osv. Dvs ytterligare en app i mobilen för icke-Teslaägare, men samtidigt möjlighet att resa tex i Norrlands inland och ladda på de laddstationer som Tesla byggt med bidrag åt allmänheten.
Jo, så är det förstås, men jag är rätt säker på att Tesla avser att i så fall bygga allmänna stolpar på fler stationer, kanske alla, det finns väl absolut inget att förlora för Tesla här?

Säg att dom sätter upp typ en allmän stolpe för varje fyra Tesla-stolpar, merkostnaden borde vara ganska liten, och i en handvändning så har man det överlägset största publika laddnätverket i Europa.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av OfarligTesla »

fth skrev:
Jo, så är det förstås, men jag är rätt säker på att Tesla avser att i så fall bygga allmänna stolpar på fler stationer, kanske alla, det finns väl absolut inget att förlora för Tesla här?

Säg att dom sätter upp typ en allmän stolpe för varje fyra Tesla-stolpar, merkostnaden borde vara ganska liten, och i en handvändning så har man det överlägset största publika laddnätverket i Europa.

/fth
Jag tror bara de gör det om de får EU pengar som Ionity gjorde, vilket de förmodligen kommer få.
Skriv svar