Okej låt säga att det är som du säger. Att bilen säger åt dig att ladda tidigare för att det blir förmodligen kö på nästa laddare och den säger också åt dig att ladda så pass mycket så att det blir optimal laddning på efterföljande laddare. Har bilen då räknat ut eventuella flaskhalsar som eventuellt kommer straffa den laddaren? Och har bilen koll på andra laddare som inte är SuC? De laddarna har ju också en effekt på trycket på SuC. Och än en gång, kommer Tesla ha koll på övriga bilar som eventuellt kommer ladda på SuC?MWall skrev:De vet var bilarna är någonstans, vilket håll de åker, vilken SOC de har... Klart de inte kan VETA på bilnivå men nog har de ett ganska bra underlag för att avgöra vilka laddare som riskerar bli högt belastade inom den närmaste halvtimmen-timmen iaf.Robertrimmevik skrev:Tesla kan väll inte beräkna hur många bilar som är på väg till en specifik laddare och hur mycket kö den kommer att ha när du kommer dit?
Än en gång lycka till att tajma hög laddhastighet med ledig laddare under högtryck. Du glömmer bort att Tesla kanske också öppnar upp. Ska de då också ha koll på varenda elbil ute på sträckan och vad de har för nivå i batteriet och när de förväntas stanna och ladda?
Kräver också att man lägger in slutdestination så man vet när bilar droppar av. Jag brukar bara lägga in till nästa laddare.
Under högtryck kommer folk välja ledig laddare före optimal laddhastighet. Alltså kommer laddkurvan vara mer avgörande för hur trafiken flyter på.