MWall skrev:Robertrimmevik skrev:fth skrev:Robertrimmevik skrev:Bra exempel. Ser du det som positivt? Eller framförallt skulle det vara avgörande för dig i valet av att köpa en Porsche?
Alla nya laddare är positivt, varje Porsche som laddar vid en "VIP-lounge" är en mindre bil i kö till Ionity eller SuC.
Vad är det som du ser som negativt med detta? Det är ju inte så att någon annan allmän laddare inte blir byggd pga att Porsche bygger sina, det är är ju
ytterligare laddare, som alltså inte
minskar tillgången på laddare för andra märken, tvärtom.
/fth
Nu ser ju du helst att SuC öppnas. Då finns det en viss poäng i det. Men med den synen som de flesta har här och att alla ska bygga sina egna nätverk så blir det ju bara ytterligare en laddare som man inte kan använda.
Om alla istället lägger pengarna på infrastruktur som alla kan använda så kommer tillgängligheten bli betydligt bättre.
Vill man få en fantastisk fin laddupplevelse på Porsche i deras lounge spelar det väll ingen roll vilken bil man. Men givetvis får man ju betala för sig. Eller är Porsche för fina för att det ska sitta en Skodaägare där? Det kommer ju komma en tid då det kommer in 15 år gamla rostiga Porsches och smutsar ner deras fina image.
Och om det nu är så märkvärdigt med egna laddställen varför har inte inte t ex Bentley egna bensinmackar idag. Ska de verkligen behöva beblanda sig med kreti och pleti. Tror också att Porscheägare nästan uteslutande väljer battery plus och kommer således göra så i framtiden. Med än längre räckvidd och den snabba laddning som Porsche har kommer laddstoppen bli mycket korta.
Den enda väg då för Porsche att gå är då att korta sin räckvidd för att hinna få en trevlig upplevelse i sin lounge eller att man har sin vardagsladdning där.
Nu vet jag ju att din framtidsspaning ser ut ungefär så. Men där går vi brett isär.
Det handlar väl inte om att göra sig märkvärdig? Varifrån kommer den tankefiguren egentligen? Verkar vara samma vanföreställning som mickep visades sig bära på.
Ändå knepigt hur avundsjuka fungerar. Den slår liksom ut all förmåga till logiskt tänkande.
Tesla arbetar för omställningen genom att visa de andra att det går om man vill och sätter på så sätt press på andra aktörer. Det är ett mycket bättre sätt än att "skänka" bort infrastrukturen.
Nu pratar vi ju förbi varandra. Jag har inte sagt att Tesla gör sig märkvärdig utan det är det Porsche som gör i det här fallet. Jag tycker inte heller att Tesla på något vis skänker bort infrastrukturen för att andra får handla där. Och det är ju där vi går isär.
I min hypotetiska liknelse med om Toyota skulle bygga upp ett nätverk med vätgasmackar tycker jag att jag beskrivit det.
Jag tror att de skulle tjäna på investeringen på sikt om nu vätgas slår igenom och jag tror även att omställningen till vätgas skulle gå snabbare. Om de tar då mer betalt för vätgasen för andra märken så tycker inte jag att de skänker bort sitt nätverk.
Nu är det bäst att jag är tydlig med att säga att jag inte ger ett skit för vätgas och personbilar för annars blir jag nog påhoppad som vätgasförespråkare av lynchmobben.
Med det sagt så betyder det inte att jag är på något sätt avundsjuk. Jag tycker bara att de kunde gjort annorlunda. Sen vad det gäller min situation i glesbygden och exemplet med Storuman så är det kanske inte Teslas ansvar att göra det enklare att ställa om genom att det varit öppet för andra(med ett rejält påslag då). Men det hade definitivt inte sett dåligt ut för Tesla att göra omställningen lättare i glesbygden. Och nu är det bäst att förtydliga igen innan det blir cherrypicking igen. Alternativet för mig att välja Tesla då jag köpte elbil var att välja bort dragkrok och ha serviceverkstad 70 mil bort. Hade jag köpt idag skulle jag valt en MY men jag ville inte vänta med elbil.
Att kalla mig avundsjuk och tappat all förmåga till logiskt tänkande för att vi tänker annorlunda eller för att du inte förstår mig tycker jag är under din värdighet. Många andra här förväntar jag mig det av men absolut inte du. Har jag fattat det rätt så var du Verdi förut. Verdi var i alla fall mycket ödmjuk och till stor hjälp för mig vid valet till att skaffa elbil. De flesta här blev man argt påhoppad av om man ifrågasatt Tesla eller gud förbjude nämnde plug-in hybriden som ett alternativ.