Skulle kunna vara en Pappa Rudolf-scen från Sunes Jul.thebishop skrev:Så du tar godtycklig begagnad tallrik då på julbordet tolkar jag det som?Mickep skrev:Jag skulle säga att jag är expert på att undvika köer. En del skulle säga att det är att tränga sig före, men jag utnyttjar bara de självklara reglerna som finns.
Exempelvis vid julbord. Hugaligen vilka köer det blir. Men det finns en genväg. De som redan har tagit får gå före. har man en tallrik som det är uppenbart att man ätit på är det ingen som ifrågasätter att man smiter in. En del hamnar i lång väntan på saker de egentligen inte vill ha. Det handlar om att planera och utnyttja tillfällen som uppstår.
En favorit är att skapa sin egen kö. (den kommer växa och sedan blir det två kör som ställs mot varandra). man kan också dela upp köer så de går mot speciella platser. (ex vid toa)
Tesla låter andra ladda på SuC?
Moderator: Redaktion
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Ohyfsat och ohygieniskt att ta om med en smutsig tallrik. Självklart tar man ny tallrik för varje omgång. Eller?thebishop skrev:Så du tar godtycklig begagnad tallrik då på julbordet tolkar jag det som?Mickep skrev:Jag skulle säga att jag är expert på att undvika köer. En del skulle säga att det är att tränga sig före, men jag utnyttjar bara de självklara reglerna som finns.
Exempelvis vid julbord. Hugaligen vilka köer det blir. Men det finns en genväg. De som redan har tagit får gå före. har man en tallrik som det är uppenbart att man ätit på är det ingen som ifrågasätter att man smiter in.
Elbilist sedan 2014
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Jag menade givetvis att han tog någon annans begagnade tallrik för att slippa köa även första gången…Klintan skrev:Ohyfsat och ohygieniskt att ta om med en smutsig tallrik. Självklart tar man ny tallrik för varje omgång. Eller?thebishop skrev:Så du tar godtycklig begagnad tallrik då på julbordet tolkar jag det som?Mickep skrev:Jag skulle säga att jag är expert på att undvika köer. En del skulle säga att det är att tränga sig före, men jag utnyttjar bara de självklara reglerna som finns.
Exempelvis vid julbord. Hugaligen vilka köer det blir. Men det finns en genväg. De som redan har tagit får gå före. har man en tallrik som det är uppenbart att man ätit på är det ingen som ifrågasätter att man smiter in.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Ja, det är ju ett ännu värre etikettsbrottthebishop skrev:Jag menade givetvis att han tog någon annans begagnade tallrik för att slippa köa även första gången…Klintan skrev:Ohyfsat och ohygieniskt att ta om med en smutsig tallrik. Självklart tar man ny tallrik för varje omgång. Eller?thebishop skrev:Så du tar godtycklig begagnad tallrik då på julbordet tolkar jag det som?Mickep skrev:Jag skulle säga att jag är expert på att undvika köer. En del skulle säga att det är att tränga sig före, men jag utnyttjar bara de självklara reglerna som finns.
Exempelvis vid julbord. Hugaligen vilka köer det blir. Men det finns en genväg. De som redan har tagit får gå före. har man en tallrik som det är uppenbart att man ätit på är det ingen som ifrågasätter att man smiter in.
Elbilist sedan 2014
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Man börjar med efterrättsbordet givetvis. (eller varmrätten när alla andra köar på kallrätten). Sedan sätter man sig och äter lite. Då har man redan väntat och sedan är det fritt fram att gå till det man vill ha. (det går att byta tallrik, men inte ohygieniskt att fortsätta äta där man redan ätit)
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Allt för god etikett och stämning...Mickep skrev:Man börjar med efterrättsbordet givetvis. (eller varmrätten när alla andra köar på kallrätten). Sedan sätter man sig och äter lite. Då har man redan väntat och sedan är det fritt fram att gå till det man vill ha. (det går att byta tallrik, men inte ohygieniskt att fortsätta äta där man redan ätit)
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Framtiden för SuC?p1457 skrev:Hittar man på egna regler så blir de ju lätta att följa
(Ledsen att jag lämnar den heta diskussionen om julbordsbufféerna och svingar till baka lite mer on-topic.)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Men blir det så intressant för icke Teslor att ladda på SuC.
En Taycan kan ju ladda i 270kW hos Ionity.
Men kan den ens ladda i 150kW med 400V?
Hur kul är det att tappa 120kW hos en Teslaladdare?
En Taycan kan ju ladda i 270kW hos Ionity.
Men kan den ens ladda i 150kW med 400V?
Hur kul är det att tappa 120kW hos en Teslaladdare?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Om priset t.ex är hälften av vad Ionity tar tror jag klart det blir intressant, går ju hyfsat snabbt att ladda med 150 kW ändå.Zalman3 skrev:Men blir det så intressant för icke Teslor att ladda på SuC.
En Taycan kan ju ladda i 270kW hos Ionity.
Men kan den ens ladda i 150kW med 400V?
Hur kul är det att tappa 120kW hos en Teslaladdare?
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
En Polestar 2 borde konsekvent kunna ladda med 145-155 kW på Tesla SuC V3 upp till ca 40% soc, det duger för mig tills vidareZalman3 skrev:Men blir det så intressant för icke Teslor att ladda på SuC.
En Taycan kan ju ladda i 270kW hos Ionity.
Men kan den ens ladda i 150kW med 400V?
Hur kul är det att tappa 120kW hos en Teslaladdare?
Borde inte en Taycan komma upp i 150 kW under förutsättning att man gjort 150 kW-tillvalet? Utan det tillvalet blir det väl 50 kW...
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Speciellt om alternativet Ionity är fullt belagd och kryddat med några trasiga stolpar osv, då kanCredde skrev:Om priset t.ex är hälften av vad Ionity tar tror jag klart det blir intressant, går ju hyfsat snabbt att ladda med 150 kW ändå.Zalman3 skrev:Men blir det så intressant för icke Teslor att ladda på SuC.
En Taycan kan ju ladda i 270kW hos Ionity.
Men kan den ens ladda i 150kW med 400V?
Hur kul är det att tappa 120kW hos en Teslaladdare?
nog en SuC vara trevligt att glida in på…
Men visst, OM tesla inte kan skicka på 800V framöver så är det ju lite surt för en Taycan och liknande såklart, vi
får väl se vart det landar…
Idag har dom allra flesta stor nytta av SuC iaf, och kan väl ladda på sin maximala effekt i princip.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Skulle vara intressant att se hur mycket av långa laddtider på resor för andra bilar beror på dåligt med laddplatser faktiskt. Försökte sälja in elbil till en kompis som gillar Volvo och letar ny bil men en titt på laddtiderna i ABRP för Polestar 2 dödade det argumentet direkt. Fick svaret att det enda som fungerade på elsidan var Tesla och det var inte intressant, men frågan är ju hur stor effekten blir med många fler stationer så man kan ladda oftare.Bjelke skrev:Speciellt om alternativet Ionity är fullt belagd och kryddat med några trasiga stolpar osv, då kan
nog en SuC vara trevligt att glida in på…
Men visst, OM tesla inte kan skicka på 800V framöver så är det ju lite surt för en Taycan och liknande såklart, vi
får väl se vart det landar…
Idag har dom allra flesta stor nytta av SuC iaf, och kan väl ladda på sin maximala effekt i princip.
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Spelar ju inte så stor roll vad ens bil klarar av när när man står i kö på en Ionity där det står ett gäng id3 och segladdar. Och dessutom ett par id-bilar i kö framför dig.Zalman3 skrev:Men blir det så intressant för icke Teslor att ladda på SuC.
En Taycan kan ju ladda i 270kW hos Ionity.
Men kan den ens ladda i 150kW med 400V?
Hur kul är det att tappa 120kW hos en Teslaladdare?
Nej man åker hellre till närmsta lediga 50kW-laddare. Hände mig i Norrköping i söndags. Hade tur att jag hade nog med ström till Nyköping.
Där fick vi dock dela på effekten på en 50kW-laddare. Men jag laddar hellre i 25kW i 30 min för att ta mig till Södertälje än att stå i kö i Norrköping med ovissheten om att det kan bli kö i 20 min eller 90 min.
Dock hade vi tur i Nyköping. Innan vi åkte därifrån var det fyra bilar i kö för att få ladda på 25kW.
Och än en gång. Laddkurvan är mer viktig än topphastighet. Att tajma topphastighet och ledig laddare kommer kräva en kvantdator i laddkaoset på storhelger de närmaste 10 åren.
-
- elbilist
- Inlägg: 930
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Skulle vara intressant att specificera hur många och var de laddare som är tillgängliga idag står…dvs laddare som ens kan maxa laddningen på MEB med dagens 125kW.Robertrimmevik skrev:Spelar ju inte så stor roll vad ens bil klarar av när när man står i kö på en Ionity där det står ett gäng id3 och segladdar. Och dessutom ett par id-bilar i kö framför dig.Zalman3 skrev:Men blir det så intressant för icke Teslor att ladda på SuC.
En Taycan kan ju ladda i 270kW hos Ionity.
Men kan den ens ladda i 150kW med 400V?
Hur kul är det att tappa 120kW hos en Teslaladdare?
Nej man åker hellre till närmsta lediga 50kW-laddare. Hände mig i Norrköping i söndags. Hade tur att jag hade nog med ström till Nyköping.
Där fick vi dock dela på effekten på en 50kW-laddare. Men jag laddar hellre i 25kW i 30 min för att ta mig till Södertälje än att stå i kö i Norrköping med ovissheten om att det kan bli kö i 20 min eller 90 min.
Dock hade vi tur i Nyköping. Innan vi åkte därifrån var det fyra bilar i kö för att få ladda på 25kW.
Vilka finns det förutom Ionity och CK?
Alltså om vi bortser från specad effekt som vi alla vet att den inte stämmer.
Så en öppning av Teslas nätverk är garanterat välkommet även för 800v bilarna även om de ”bara” får 150kW.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Fastned i Nederländerna höjer priser med 0,1 eur per kwh.
https://fastnedcharging.com/hq/charge-price-changes/
Det har ju spekulerats om prispress från Tesla... men nu går det åt andra hållet.
https://fastnedcharging.com/hq/charge-price-changes/
Det har ju spekulerats om prispress från Tesla... men nu går det åt andra hållet.
Nissan Leaf 40kWh 2018
Tesla Model 3 LR AWD 2020
Tesla Model 3 LR AWD 2023
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Inget konstigt. Elpriset har skjutit i höjden. I Frankrike är det dubblerat, så mycket att industrier stänger ned, då det blir för dyrt. (var på nyheterna förra veckan)
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Så är det. ID.4/Enyaq har ungefär samma laddhastighet som MIC Model Y även om topphastigheten är lägre.Robertrimmevik skrev:Och än en gång. Laddkurvan är mer viktig än topphastighet. Att tajma topphastighet och ledig laddare kommer kräva en kvantdator i laddkaoset på storhelger de närmaste 10 åren.
Det som kan skilja är att Model Y har batteriförvämning till sin fördel på vintern.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Jo, för icke-teslaägare så förstår jag absolut att 'ven en halvdan SuC-upplevelse är bättre än vad ni har idag.Robertrimmevik skrev:Spelar ju inte så stor roll vad ens bil klarar av när när man står i kö på en Ionity där det står ett gäng id3 och segladdar. Och dessutom ett par id-bilar i kö framför dig.Zalman3 skrev:Men blir det så intressant för icke Teslor att ladda på SuC.
En Taycan kan ju ladda i 270kW hos Ionity.
Men kan den ens ladda i 150kW med 400V?
Hur kul är det att tappa 120kW hos en Teslaladdare?
Nej man åker hellre till närmsta lediga 50kW-laddare. Hände mig i Norrköping i söndags. Hade tur att jag hade nog med ström till Nyköping.
Där fick vi dock dela på effekten på en 50kW-laddare. Men jag laddar hellre i 25kW i 30 min för att ta mig till Södertälje än att stå i kö i Norrköping med ovissheten om att det kan bli kö i 20 min eller 90 min.
Dock hade vi tur i Nyköping. Innan vi åkte därifrån var det fyra bilar i kö för att få ladda på 25kW.
Jo, laddkurvan är viktig, men en rak laddkurva är inte alltid effektivast eller mest eftersträvansvärt.Robertrimmevik skrev:
Och än en gång. Laddkurvan är mer viktig än topphastighet.
Det finns stora fördelar med att många batterikemier tillåter att man kan ladda upp 70% av SoC på endast 30% av den totala laddtiden.
Detta oavsett om vi talar om mobiltelefoner eller elbilar.
Tesla har redan löst detta. Fungerar oftast helt utmärkt med navigatorn, som kan integrera mot data från både bilen och laddstationerna.Robertrimmevik skrev:
Att tajma topphastighet och ledig laddare kommer kräva en kvantdator i laddkaoset på storhelger de närmaste 10 åren.
Det är just detta problem som Tesla löst genom att vara vertikalt integrerade, och ha total kontroll av hela kedjan som leder till en enkel användarupplevelse.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Fast undrar om själva elen är deras stora kostnadspost. Hade gissat att det är investeringarna.Mickep skrev:Inget konstigt. Elpriset har skjutit i höjden. I Frankrike är det dubblerat, så mycket att industrier stänger ned, då det blir för dyrt. (var på nyheterna förra veckan)
Nissan Leaf 40kWh 2018
Tesla Model 3 LR AWD 2020
Tesla Model 3 LR AWD 2023
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Hoppas denna elbilsföraren får en bättre upplevelse på SuC när det öppnas upp för andra.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Kan bli problem med korta kablar för Taycan:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Tesla kan väll inte beräkna hur många bilar som är på väg till en specifik laddare och hur mycket kö den kommer att ha när du kommer dit?martinot skrev:Jo, för icke-teslaägare så förstår jag absolut att 'ven en halvdan SuC-upplevelse är bättre än vad ni har idag.Robertrimmevik skrev:Spelar ju inte så stor roll vad ens bil klarar av när när man står i kö på en Ionity där det står ett gäng id3 och segladdar. Och dessutom ett par id-bilar i kö framför dig.Zalman3 skrev:Men blir det så intressant för icke Teslor att ladda på SuC.
En Taycan kan ju ladda i 270kW hos Ionity.
Men kan den ens ladda i 150kW med 400V?
Hur kul är det att tappa 120kW hos en Teslaladdare?
Nej man åker hellre till närmsta lediga 50kW-laddare. Hände mig i Norrköping i söndags. Hade tur att jag hade nog med ström till Nyköping.
Där fick vi dock dela på effekten på en 50kW-laddare. Men jag laddar hellre i 25kW i 30 min för att ta mig till Södertälje än att stå i kö i Norrköping med ovissheten om att det kan bli kö i 20 min eller 90 min.
Dock hade vi tur i Nyköping. Innan vi åkte därifrån var det fyra bilar i kö för att få ladda på 25kW.
Jo, laddkurvan är viktig, men en rak laddkurva är inte alltid effektivast eller mest eftersträvansvärt.Robertrimmevik skrev:
Och än en gång. Laddkurvan är mer viktig än topphastighet.
Det finns stora fördelar med att många batterikemier tillåter att man kan ladda upp 70% av SoC på endast 30% av den totala laddtiden.
Detta oavsett om vi talar om mobiltelefoner eller elbilar.
Tesla har redan löst detta. Fungerar oftast helt utmärkt med navigatorn, som kan integrera mot data från både bilen och laddstationerna.Robertrimmevik skrev:
Att tajma topphastighet och ledig laddare kommer kräva en kvantdator i laddkaoset på storhelger de närmaste 10 åren.
Det är just detta problem som Tesla löst genom att vara vertikalt integrerade, och ha total kontroll av hela kedjan som leder till en enkel användarupplevelse.
Än en gång lycka till att tajma hög laddhastighet med ledig laddare under högtryck. Du glömmer bort att Tesla kanske också öppnar upp. Ska de då också ha koll på varenda elbil ute på sträckan och vad de har för nivå i batteriet och när de förväntas stanna och ladda?
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Testa en Tesla på resa. Det har fungerat utmärkt för mig och oss i familjen. Aldrig upplevt någon kö. Laddat snabbt och effektivt. Jag förstår att det kan låta som magi för andra elbilsägare, men det är så det fungerar att ha Tesla på resa i dag. Det bara fungerar. Enkelt och snabbt.Robertrimmevik skrev:Tesla kan väll inte beräkna hur många bilar som är på väg till en specifik laddare och hur mycket kö den kommer att ha när du kommer dit?
Än en gång lycka till att tajma hög laddhastighet med ledig laddare under högtryck. Du glömmer bort att Tesla kanske också öppnar upp. Ska de då också ha koll på varenda elbil ute på sträckan och vad de har för nivå i batteriet och när de förväntas stanna och ladda?
Självklart så kommer Tesla få sämre kontroll och sämre tillgång till dataunderlag och statistik när andra bilar börjar ladda på SuC. Då kommer ju en del av denna fina integrationen och optimeringen att riskera fungera sämre. Det är absolut en högst verklig risk som jag delar med dig.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
De vet var bilarna är någonstans, vilket håll de åker, vilken SOC de har... Klart de inte kan VETA på bilnivå men nog har de ett ganska bra underlag för att avgöra vilka laddare som riskerar bli högt belastade inom den närmaste halvtimmen-timmen iaf.Robertrimmevik skrev:Tesla kan väll inte beräkna hur många bilar som är på väg till en specifik laddare och hur mycket kö den kommer att ha när du kommer dit?
Än en gång lycka till att tajma hög laddhastighet med ledig laddare under högtryck. Du glömmer bort att Tesla kanske också öppnar upp. Ska de då också ha koll på varenda elbil ute på sträckan och vad de har för nivå i batteriet och när de förväntas stanna och ladda?