Sida 1 av 1
Nissan Leaf Tekna 24 kWh, 2014, finns i Umeå
Postat: 27 mar 2021 21:38
av Zalman3
Nissan Leaf Tekna 24 kWh.
Mycket bra pendlarbil!
Ge ett bud!
Nissan Leaf Tekna maxutrustad lyxvariant!
Billiga och bekymmersfria mil erbjudes med denna EL bil.
2014 kom faceliften med värmepump, längre räckvidd och större bagage.
Värmepumpen gör den inte är lika räckviddskänslig på vintern som de tidigare årsmodellerna.
Friskt batteri som ytterst få gånger snabbladdats utan endast laddats hemma.
Behöver du en pendlarbil eller köra runt i stan som andrabil så köp denna, billigare mil är svårt att hitta, om man samtidigt vill ha en modern bil med antisladdsystem och ACC.
White Pearl Metallic
2 ägare
skatt 360 kr
ej batterihyra
8.300 mil
Friskt batteri med alla 12 staplar kvar.
Utrustning
Backstartshjälp
Multifunktionsratt
Bluetooth
ISOFIX-fästen bak
Fällbara baksäten
Startspärr
Sminkspegel
Yttertemperaturmätare
Läslampa
Parkeringssensorer (bak)
Dimljus fram
CD-Stereo
Digital hastighetsmätare
ABS-bromsar
Svensksåld
AUX-ingång
Antisladd
Sidoairbags
Delbart baksäte
Eluppvärmd vindruta
Keyless Nyckelfri Dörrar
Bromsassistans
Euro NCAP 5
Barnlås
Tonat glas från rad 2
Takspoiler bak med solceller
Backspegelkåpor - karossfärgade
Instrument
NissanConnect EV med 7" kapacitiv LCD-pekskärm i färg med följande tjänster:
EV navigations- och telematikenhet
Temperaturreglering via mobiltelefon
Färddator med aktuell/genomsnittlig energiförbrukning samt räckvidd
Backkamera
AVM - Around View 360 Monitor
Sikt
Dimljus fram
Eluppvärmda sidobackspeglar
Kartlampor
Vindrutetorkare med variabelt, hastighetsstyrt
Säten
Förarsäte inställbart i höjdled
Eluppvärmda säten fram
Eluppvärmt baksäte
Baksäte, delat - nedfällbart 60/40
Läderklädsel svart
Komfort
Nissans unika navigationssystem för EV med räckviddsberäkning
ACC - klimatanläggning
iKey - nyckelfritt låssystem och centrallås
Fotmanövrerad parkeringsbroms
Eluppvärmd ratt
Standard
Farthållare med hastighetsbegränsare (knapp på ratten)
Rattmonterade reglage för ljudanläggning, handsfree-mobil, färddator och farthållare
Energibesparande värmepumpssystem
Elektriska fönsterhissar fram och bak
Hjälp vid start i backe
Kontakt för vanlig laddning
Snabbladdningsuttag 50 kW DC
Lås/lås upp laddningslocket med ikey
Laddningsbelysning
Inbyggd elektromekanisk låsanordning för laddningskabeln
EVSE- och Mode-3 laddningskabel
Säkerhet och stöldskydd
ESP - elektroniskt stabiliseringsprogram
Nissan Advanced Airbag System med 2-stegskrockkuddar för förare och passagerare fram
Sidokrockkuddar
ABS - låsningsfria bromsar med EBD och Brake
3-punkstsbälten fram justerbara i höjdled, bältesförsträckare, bälteskraftsbegränsare och bältespåminnare på bägge platser
3-punkts säkerhetsbälten bak (3 st.)
Elektronisk startspärr
Zonindelad karosskonstruktion med deformationszoner fram och bak
Varningsljud för fotgängare
B-drive körläge med förbättrad regenerering av ström till batteriet.
Förvaring
Mittkonsol fram med armstöd, förvaringsfack
Mittkonsol fram med armstöd, förvaringsfack och 2 mugghållare
Takkonsol med glasögonfack
Högblank svart mittkonsol
Audio
BOSE® energisnålt audiosystem, 7 högtalare (inkl. Subwoofer)
Bluetooth-handsfree,
Ljudreglage på ratten
CD-spelare
Re: Nissan Leaf Tekna 24 kWh, 2014, finns i Umeå
Postat: 28 mar 2021 08:43
av Tellus
Jag bjuder samma som dom kostar i grannlandet

Re: Nissan Leaf Tekna 24 kWh, 2014, finns i Umeå
Postat: 28 mar 2021 13:01
av wheels
Du måste ha kopierat all text rakt av från specen, för jag kan inte tänka mig att du har orkat skriva hela den radängan
CD-spelare som slut kläm
Missförstå mig inte, säkert en jättebra bil
Re: Nissan Leaf Tekna 24 kWh, 2014, finns i Umeå
Postat: 28 mar 2021 13:09
av Zalman3
wheels skrev:Du måste ha kopierat all text rakt av från specen, för jag kan inte tänka mig att du har orkat skriva hela den radängan
CD-spelare som slut kläm
Missförstå mig inte, säkert en jättebra bil
Ctrl+C är ett bra kommando.
Fördelar med en Leaf mot en MS.
1. Tystare upp till ca 50km/h. Gissar att det är de smalare däcken som gör skillnad.
2. Den har rattvärme vilket inte min MS har.
3. Bättre vändradie och mera lättparkerad.
4. Den har 360 kamera.
5. Den har solceller.
6. Den har en energimätare för Värmepump och "övrigt".
7. Den har ett ljud för att varna andra i trafiken. Avslagbart så klart.
8. Drar mindre el per mil.
9. Billigare I inköp.
10. Man sitter högre.
Re: Nissan Leaf Tekna 24 kWh, 2014, finns i Umeå
Postat: 28 mar 2021 13:44
av TobbeTesla
Zalman3 skrev:wheels skrev:Du måste ha kopierat all text rakt av från specen, för jag kan inte tänka mig att du har orkat skriva hela den radängan
CD-spelare som slut kläm
Missförstå mig inte, säkert en jättebra bil
Ctrl+C är ett bra kommando.
Fördelar med en Leaf mot en MS.
1. Tystare upp till ca 50km/h. Gissar att det är de smalare däcken som gör skillnad.
2. Den har rattvärme vilket inte min MS har.
3. Bättre vändradie och mera lättparkerad.
4. Den har 360 kamera.
5. Den har solceller.
6. Den har en energimätare för Värmepump och "övrigt".
7. Den har ett ljud för att varna andra i trafiken. Avslagbart så klart.
8. Drar mindre el per mil.
9. Billigare I inköp.
10. Man sitter högre.
Vad innebär solceller? Blir nyfiken

Solceller som laddar huvudbatteriet?

Re: Nissan Leaf Tekna 24 kWh, 2014, finns i Umeå
Postat: 28 mar 2021 14:04
av martinot
wheels skrev:
CD-spelare som slut kläm
Det är den som får bilen att framstå som modern!
Skämt å sido Zalman; vad blir det för ersättare till denna rariteten (om man får vara så nyfiken)?
Re: Nissan Leaf Tekna 24 kWh, 2014, finns i Umeå
Postat: 28 mar 2021 15:21
av Tellus
TobbeTesla skrev:Zalman3 skrev:wheels skrev:Du måste ha kopierat all text rakt av från specen, för jag kan inte tänka mig att du har orkat skriva hela den radängan
CD-spelare som slut kläm
Missförstå mig inte, säkert en jättebra bil
Ctrl+C är ett bra kommando.
Fördelar med en Leaf mot en MS.
1. Tystare upp till ca 50km/h. Gissar att det är de smalare däcken som gör skillnad.
2. Den har rattvärme vilket inte min MS har.
3. Bättre vändradie och mera lättparkerad.
4. Den har 360 kamera.
5. Den har solceller.
6. Den har en energimätare för Värmepump och "övrigt".
7. Den har ett ljud för att varna andra i trafiken. Avslagbart så klart.
8. Drar mindre el per mil.
9. Billigare I inköp.
10. Man sitter högre.
Vad innebär solceller? Blir nyfiken

Solceller som laddar huvudbatteriet?

Solcellerna laddar 12v batteriet
11. LED halvljus
12. Värmepump
Re: Nissan Leaf Tekna 24 kWh, 2014, finns i Umeå
Postat: 28 mar 2021 15:35
av Daven
Tellus skrev:TobbeTesla skrev:Zalman3 skrev:wheels skrev:Du måste ha kopierat all text rakt av från specen, för jag kan inte tänka mig att du har orkat skriva hela den radängan
CD-spelare som slut kläm
Missförstå mig inte, säkert en jättebra bil
Ctrl+C är ett bra kommando.
Fördelar med en Leaf mot en MS.
1. Tystare upp till ca 50km/h. Gissar att det är de smalare däcken som gör skillnad.
2. Den har rattvärme vilket inte min MS har.
3. Bättre vändradie och mera lättparkerad.
4. Den har 360 kamera.
5. Den har solceller.
6. Den har en energimätare för Värmepump och "övrigt".
7. Den har ett ljud för att varna andra i trafiken. Avslagbart så klart.
8. Drar mindre el per mil.
9. Billigare I inköp.
10. Man sitter högre.
Vad innebär solceller? Blir nyfiken

Solceller som laddar huvudbatteriet?

Solcellerna laddar 12v batteriet
11. LED halvljus
12. Värmepump
13. Driftsäkerheten
Re: Nissan Leaf Tekna 24 kWh, 2014, finns i Umeå
Postat: 28 mar 2021 15:36
av Zalman3
martinot skrev:wheels skrev:
CD-spelare som slut kläm
Det är den som får bilen att framstå som modern!
Skämt å sido Zalman; vad blir det för ersättare till denna rariteten (om man får vara så nyfiken)?
Ersättaren är beställd och levereras i april!
Avslöjar vad det blev när Leafen är såld!
Re: Nissan Leaf Tekna 24 kWh, 2014, finns i Umeå
Postat: 28 mar 2021 15:37
av Zalman3
Daven skrev:Tellus skrev:TobbeTesla skrev:Zalman3 skrev:wheels skrev:Du måste ha kopierat all text rakt av från specen, för jag kan inte tänka mig att du har orkat skriva hela den radängan
CD-spelare som slut kläm
Missförstå mig inte, säkert en jättebra bil
Ctrl+C är ett bra kommando.
Fördelar med en Leaf mot en MS.
1. Tystare upp till ca 50km/h. Gissar att det är de smalare däcken som gör skillnad.
2. Den har rattvärme vilket inte min MS har.
3. Bättre vändradie och mera lättparkerad.
4. Den har 360 kamera.
5. Den har solceller.
6. Den har en energimätare för Värmepump och "övrigt".
7. Den har ett ljud för att varna andra i trafiken. Avslagbart så klart.
8. Drar mindre el per mil.
9. Billigare I inköp.
10. Man sitter högre.
Vad innebär solceller? Blir nyfiken

Solceller som laddar huvudbatteriet?

Solcellerna laddar 12v batteriet
11. LED halvljus
12. Värmepump
13. Driftsäkerheten
Leaf ägarna är mycket nöjda med problemfriheten!
135 km I räckvidd nu.
Re: Nissan Leaf Tekna 24 kWh, 2014, finns i Umeå
Postat: 28 mar 2021 16:25
av martinot
Zalman3 skrev:martinot skrev:wheels skrev:
CD-spelare som slut kläm
Det är den som får bilen att framstå som modern!
Skämt å sido Zalman; vad blir det för ersättare till denna rariteten (om man får vara så nyfiken)?
Ersättaren är beställd och levereras i april!
Avslöjar vad det blev när Leafen är såld!
Får man gissa på en eller annan form av M3 som andrabil?
Både MY och Ioniq 5 ligger ju längre bort än i april, så det blir min gissning!
Re: Nissan Leaf Tekna 24 kWh, 2014, finns i Umeå
Postat: 28 mar 2021 17:43
av Tellus
Räckviddsmätaren i Leaf kan man aldrig lita på. Hur du än kör är den alltid för optimistisk.
Dvs kör du alltid med förbrukning på exempelvis 150Wh så beräknar den ändå vid nästa fulladdning att du kommer förbruka ca 120Wh.
Om du du exempelvis kört snålt innan är det helt omöjligt att uppnå vad GOM visar.
Jag har haft en Leaf 24 som visade 262km på GOM vid fullladdning när den var relativt ny. Den hade då 20kWh tillgängligt så då måste man köra på ett snitt på 77Wh för att uppnå 262km, dvs omöjligt.
Som schablon kan man räkna med halva räckvidden mot vad GOM visar om man vill hänga med i trafikrytmen och vara på säkra sidan.
Detta "fel" på GOM har Leaf behållt i alla år.
Punkt 13, driftsäkerhet var superb på Japanleaf, men blev sämre på Euroleaf (fortfarande bra dock) men många har råkat ut för urladdat 12 volt batteri bland annat, pga relä som hänger sig.
Mindre vanliga fel är Dc/Dc, värmepump, jordkablar som sitter löst, det mesta beror på bakfulla brittiska montörer.
Re: Nissan Leaf Tekna 24 kWh, 2014, finns i Umeå
Postat: 28 mar 2021 17:55
av Zalman3
När jag körde Leafen från Göteborg till Umeå( ca 100 mil) hade jag en separat Garmin GPS.
Såg till att jag alltid hade ca 20 km i räckvidd kvar till målet.
Började det knipa fick man sänka hastigheten lite.
Men det gick utmärkt!
Lite spännande var det dock eftersom att i mars 2017 göra sin första elbilsresa, 100 mil med en Leaf 24 kWh!
En fördel med 24 kWh batteri är att det går hyfsat fort att ladda även på en 50 kW laddare.
Det var ca +5 så batteriet blev inte för varmt, så det gick alltid att ladda max.
Re: Nissan Leaf Tekna 24 kWh, 2014, finns i Umeå
Postat: 28 mar 2021 22:19
av martinot
Zalman3 skrev:
En fördel med 24 kWh batteri är att det går hyfsat fort att ladda även på en 50 kW laddare.
Är väl iofs. en av de lamaste ursäkterna för att ha ett litet batteri som jag sett!
Även om du har ett batteri på 100kWh, så kan du ju välja att enbart ladda 25% och dra vidare utan problem. Dessutom lär de första 25% gå bra mycket snabbare än 100% på ett 24 kWh-batteri.
Så ser faktiskt ingen fördel alls med det.
Re: Nissan Leaf Tekna 24 kWh, 2014, finns i Umeå
Postat: 29 mar 2021 06:38
av Richardk
martinot skrev:Zalman3 skrev:
En fördel med 24 kWh batteri är att det går hyfsat fort att ladda även på en 50 kW laddare.
Är väl iofs. en av de lamaste ursäkterna för att ha ett litet batteri som jag sett!
Även om du har ett batteri på 100kWh, så kan du ju välja att enbart ladda 25% och dra vidare utan problem. Dessutom lär de första 25% gå bra mycket snabbare än 100% på ett 24 kWh-batteri.
Så ser faktiskt ingen fördel alls med det.
Håller inte med dig. Jag hade innan en e-up, den tog ca 40 min att ladda helt fullt. Men tesla tar ju kanske 2 timmar att ladda helt fullt på supercharger. Kommer ju så klart längre med Teslan per laddad minut.
Re: Nissan Leaf Tekna 24 kWh, 2014, finns i Umeå
Postat: 29 mar 2021 06:58
av mati
Richardk skrev:
Jag hade innan en e-up, den tog ca 40 min att ladda helt fullt. Men tesla tar ju kanske 2 timmar att ladda helt fullt på supercharger. Kommer ju så klart längre med Teslan per laddad minut.
Det är samma med e-Golfen. Och jag håller med. Det är en psykologisk grej. Även om bilen inte laddar lika många mil per tidsenhet så är det ändå skönt att man kan ladda fullt utan att det tar evigheter. Batteriet är ju inte större än vad det är, men om man dessutom hade behövt vänta i 1,5-2 timmar varje gång för att få bilen fulladdad hade det inte varit så kul. En platt laddkurva är alltid att föredra tycker jag. Framförallt när bilen inte har så lång räckvidd.
Re: Nissan Leaf Tekna 24 kWh, 2014, finns i Umeå
Postat: 29 mar 2021 15:22
av martinot
Fast en hel dl är fortfarande mindre än en halv liter.
Oavsett hur ni "känner det" eller om ni "inte håller med".
i'm just sayin'
Re: Nissan Leaf Tekna 24 kWh, 2014, finns i Umeå
Postat: 01 apr 2021 23:32
av Zalman3
Såld!
Syrran har köpt en ny Seat Mii istället.
Re: Nissan Leaf Tekna 24 kWh, 2014, finns i Umeå
Postat: 02 apr 2021 00:16
av martinot
Zalman3 skrev:Såld!
Syrran har köpt en ny Seat Mii istället.
Grattis till både försäljningen, och till köpet!
Vad var den främsta orsaken till att byta från Nissan till Seat?
Vad tycker ni/hon är den stora fördelen med Mii över en ny senaste Leaf (eller efterträdaren Ariya)?
Vilka mer modeller var på er "short list" (om man får vara så nyfiken)?

Re: Nissan Leaf Tekna 24 kWh, 2014, finns i Umeå
Postat: 02 apr 2021 05:05
av Zalman3
martinot skrev:Zalman3 skrev:Såld!
Syrran har köpt en ny Seat Mii istället.
Grattis till både försäljningen, och till köpet!
Vad var den främsta orsaken till att byta från Nissan till Seat?
Vad tycker ni/hon är den stora fördelen med Mii över en ny senaste Leaf (eller efterträdaren Ariya)?
Vilka mer modeller var på er "short list" (om man får vara så nyfiken)?

Hon ville ha en ny bil med lite längre räckvidd än Leafen.
Dock var det priset som avgjorde.
264.900kr minus 10% I rabatt, minus elbilsstödet.
Svårt att hitta en billigare ny elbil faktiskt.
Hon är pensionär och ska åka och handla 12km bort en gång i veckan. Och hälsa på hos kompisar några mil längre bort.
Hon har klarat sig bra faktisk med Leafen, men det är kul med en ny bil. Blir Intressant att testa appstyrningen hos Seat också.
Det var det sämsta på Leafen.
Annars är Leafen en bra bruksbil. Enda reparationen på 4 år var byte av en givare.
Re: Nissan Leaf Tekna 24 kWh, 2014, finns i Umeå
Postat: 02 apr 2021 08:53
av Bjelke
Får man gissa på en bromstrycksgivare? För det var det enda jag bytte på min också

ja och så bytte
jag 12V-batteriet en gång också (såklart)...
Re: Nissan Leaf Tekna 24 kWh, 2014, finns i Umeå
Postat: 02 apr 2021 11:30
av martinot
Zalman3 skrev:
Hon ville ha en ny bil med lite längre räckvidd än Leafen.
Dock var det priset som avgjorde.
264.900kr minus 10% I rabatt, minus elbilsstödet.
Svårt att hitta en billigare ny elbil faktiskt.
Intressant!
Är kvalitetskänslan mer budget och sämre än i Leaf, ungefär samma, eller lite bättre?
Vad hamnade totalpriset på efter elbilsstödet?
Hur är räckvidden på denna jämfört med Leaf?
Hur snabbt laddar bilen på AC och på DC?
Re: Nissan Leaf Tekna 24 kWh, 2014, finns i Umeå
Postat: 02 apr 2021 11:51
av Zalman3
martinot skrev:Zalman3 skrev:
Hon ville ha en ny bil med lite längre räckvidd än Leafen.
Dock var det priset som avgjorde.
264.900kr minus 10% I rabatt, minus elbilsstödet.
Svårt att hitta en billigare ny elbil faktiskt.
Intressant!
Är kvalitetskänslan mer budget och sämre än i Leaf, ungefär samma, eller lite bättre?
Vad hamnade totalpriset på efter elbilsstödet?
Hur är räckvidden på denna jämfört med Leaf?
Hur snabbt laddar bilen på AC och på DC?
Kvalitetskänslan på Seat Mii är väl inte så mycket att skryta över. Men det duger år min syster, som ändå kör så lite.
Leaf Tekna är bättre.
Angående priset så slår hon tyvärr i elbilsstöds taket, så hon får inte riktigt 70.000kr I stöd, eftersom man max får 25% I stöd.
Leafen laddade i 3,7 kW.
Seaten laddar i 7,4 kW.
Syrran laddar max en gång per år på DC.
Gissar att man kommer upp i 40-50 kW på DC.
Angående räckvidd så är det ca 26 mil WLTP.
Säljaren surrande om att han lyckats med upp till 30 mil på sommaren och upp till 20 mil på vintern.
Det är bättre än för en Leaf med 24 kWh batteri.
EV Database säger 145km motorväg vinter och 320 km på sommaren i stan.
Att komma ner till ca 1kWh per mil är bra!
Givetvis laddar hon sin elbil med solceller.
Re: Nissan Leaf Tekna 24 kWh, 2014, finns i Umeå
Postat: 02 apr 2021 15:58
av chaffis75
Vad sålde du leaf för om man få fråga?
Re: Nissan Leaf Tekna 24 kWh, 2014, finns i Umeå
Postat: 02 apr 2021 16:03
av Zalman3
chaffis75 skrev:Vad sålde du leaf för om man få fråga?
Ibland vill man bara byta bil.
