Sida 1 av 2
Möjlighet att reservera plats vid en supersnabbladdare?
Postat: 29 mar 2021 15:39
av Off Grid Byggaren
E.on testar på sin nyöppnade HPC-laddning i Tönnebro ett helt nytt koncept. Det går att just nu att kostandsfritt reservera en laddplats upp till 30 minuter före ankomst.
Enligt uppgift från folk i branchen är detta något fler tittar på, det måste bli mer förutsägbart att kunna snabbladda sina elbilar. Tänker mig även varutransporter och turistbussar i framtiden.
Men hur borde detta fungera på bästa sett?
När vi passerade Gävle, som var enda alternativa laddplatsen, återstod 36 minuters restid till Tönnebro.
Det gick att reservera upp till 30 minuter så vi fick köra på en stund, sedan var vi mitt ute i skogen och Internet gick väldigt segt. Till slut lyckades vi reservera en laddplats, alla fyra platser var just då lediga.
Tror det måste till någon smartare lösning med typ slot-tider för snabbladdare. Såg att det var fullt vissa tider på söndagen, som är stor resdag. Måste bli kalabalik med laddköer och reserverade laddplatser.
När vi kom fram vara fortfarande alla fyra laddare lediga, vi hade valt den första laddaren i appen, med det visade sig vara tredje från vänster. Då e-tron har laddporten vänster fram fick vi ställa oss på plats 4 och korsa kabeln.
Rätt trånga platser för fyra bilar.
Laddningen startade snabbt via appen, laddeffekten blev knappt 149 kW
Gick även smidigt att avsluta laddning via appen, jag fick förbetala 200:- för att kunna aktivera appen därav drog de av detta belopp.
Dock släppte inte CCS-kontakten, utan jag fick trycka på e-trons knapp för att låsa upp laddhandsken.
Priset var 5,25:- sek per kWh.
Re: Möjlighet att reservera plats vid en supersnabbladdare?
Postat: 29 mar 2021 15:44
av fth
Det bör ju vara förödande för genomströmningen med reserverade platser.
Det måste väl då också kombineras med en maxtid för laddning, annars typ halverar man väl genomströmningen?
Fick du ange hur mycket/länge du tänkte ladda?
/fth
Re: Möjlighet att reservera plats vid en supersnabbladdare?
Postat: 29 mar 2021 15:45
av Zalman3
VW visade ju på sin Power day att man redan kör detta med reservering av laddplats i Kina.
Re: Möjlighet att reservera plats vid en supersnabbladdare?
Postat: 29 mar 2021 15:46
av fth
Min tanke om detta är att det absolut inte är lösningen, det som behövs är att kapaciteten byggs ut efter behovet.
Problemen vid storhelger etc är ju att antalet stolpar och tillgänglig effekt helt enkelt inte räcker till, det blir ju inte bättre för att några reserverar plats, snarare sämre som sagt.
/fth
Re: Möjlighet att reservera plats vid en supersnabbladdare?
Postat: 29 mar 2021 15:49
av Off Grid Byggaren
fth skrev:Det bör ju vara förödande för genomströmningen med reserverade platser.
Det måste väl då också kombineras med en maxtid för laddning, annars typ halverar man väl genomströmningen?
Fick du ange hur mycket/länge du tänkte ladda?
/fth
Det är antagligen bara en test just nu, när det är nyöppnat.
Två av de fyra laddplasterna går att reservera, behöver inte ange hur länge jag tänkt ladda.
En av laddarna har även Chademo kontakt, så där kan det ju ta sin tid......
Re: Möjlighet att reservera plats vid en supersnabbladdare?
Postat: 29 mar 2021 16:15
av fth
Off Grid Byggaren skrev:Två av de fyra laddplasterna går att reservera, behöver inte ange hur länge jag tänkt ladda.
Syftet bör alltså bara vara att göra folk tryggare, inte att förbättra genomströmningen.
Med det upplägget måste dom ju göra det omöjligt att reservera stolpen i minst 1.5-2h, eftersom dom inte vet hur länge du har tänkt ladda.
Gör dom det sen möjligt att reservera samtliga stolpar så blir konsekvensen att stationen i appen tidvis ser helt full ut, iaf för dom som helst vill reservera plats, trots att det kanske inte står en enda bil där?
Nja, jag är skeptisk
/fth
Re: Möjlighet att reservera plats vid en supersnabbladdare?
Postat: 29 mar 2021 16:17
av RagWal
Inte heller helt övertygad om hur detta skall bidra. Högsta genomströmning/minst stillestånd per laddare får man ju när det är kö. Allt annat minskar flödet.
Kanske kan man få en mer planerad resa vid hög belastning, men då måste man ju kunna boka en slot redan innan man börjar resan, helst dagen innan vid tex storhelger. Men då snarast i syfte att i förväg minska trycket på laddaren. I praktiken blir det svårare att hantera och kräver bra integration för att inte skapa osämja och diskussioner på plats.
I mitt fall har jag fått stå några minuter i kö för laddning på SuC i Hudik vid några tillfällen (nu har de dock dubblat kapaciteten).
Ser man att alla stalls är upptagna på väg till laddaren vet man ju inte hur lång kö det är. Något virtuellt kösystem hade varit snitsigt. Något förmodligen endast Tesla skulle kunna implementera rätt lätt i mina ögon. Man får en köplats när man navigerar mot SuCen eller när man kommer fram. En estimerad kögraf skulle man också kunna skapa med ankommande bilar eftersom man vet estimerad SOC och ankomsttid.
Re: Möjlighet att reservera plats vid en supersnabbladdare?
Postat: 29 mar 2021 16:28
av fth
RagWal skrev:Något virtuellt kösystem hade varit snitsigt. Något förmodligen endast Tesla skulle kunna implementera rätt lätt i mina ögon.
Exakt, men jag tror inte det bara är Tesla som kan bygga det, alla operatörer med en fungerande app och/eller integration med bilars navigatorer bör kunna bygga in köhantering.
Det bör tom vara rätt enkelt, ett virtuellt könummer som delas ut och uppdateras löpande baserat på planerad ankomsttid, aktuell belastning, etc.
Det finns då också massor av möjligheter till "finlir", som att släppa förbi andra bilister i utbyte mot lägre kWh-pris, möjlighet att ange att man kanske tänkt äta lunch och då hänvisas till stolpar med lägre effekt, etc. etc.
Det är iaf inte "rocket science", och bör kunna ge både bättre genomströmning
och trygghet för ängsliga elbilister, till skillnad från reservations-systemet.
/fth
Re: Möjlighet att reservera plats vid en supersnabbladdare?
Postat: 29 mar 2021 16:37
av MWall
Lika dumt som otyget att reservera ett bord genom att lägga ut jackor innan man ställer sig i kö på lunchrestaurangen.
Re: Möjlighet att reservera plats vid en supersnabbladdare?
Postat: 29 mar 2021 16:38
av B99
Hur ska man veta om man ställer sig vid en plats som är bokad t ex 10 min senare? Och startar med tag (om det nu går på Eon).
Vore snopet om det dök upp någon som har bokat då.
Re: Möjlighet att reservera plats vid en supersnabbladdare?
Postat: 29 mar 2021 16:39
av wheels
Men då är vi tillbaka på alla dessa appar, när målsättningen är att det skall vara lika lätt, som att tanka en fossil, var som helst när som helst med ett vanligt kort
Re: Möjlighet att reservera plats vid en supersnabbladdare?
Postat: 29 mar 2021 16:43
av MWall
RagWal skrev:Inte heller helt övertygad om hur detta skall bidra. Högsta genomströmning/minst stillestånd per laddare får man ju när det är kö. Allt annat minskar flödet.
Kanske kan man få en mer planerad resa vid hög belastning, men då måste man ju kunna boka en slot redan innan man börjar resan, helst dagen innan vid tex storhelger. Men då snarast i syfte att i förväg minska trycket på laddaren. I praktiken blir det svårare att hantera och kräver bra integration för att inte skapa osämja och diskussioner på plats.
I mitt fall har jag fått stå några minuter i kö för laddning på SuC i Hudik vid några tillfällen (nu har de dock dubblat kapaciteten).
Ser man att alla stalls är upptagna på väg till laddaren vet man ju inte hur lång kö det är. Något virtuellt kösystem hade varit snitsigt. Något förmodligen endast Tesla skulle kunna implementera rätt lätt i mina ögon. Man får en köplats när man navigerar mot SuCen eller när man kommer fram. En estimerad kögraf skulle man också kunna skapa med ankommande bilar eftersom man vet estimerad SOC och ankomsttid.
Ja, precis. Att boka en plats i kön är ju nåt helt annat. Då riskerar man inte att det står 5 bilar och vill ladda bredvid en tom laddplats... Men även kösystemet är lite moraliskt tvivelaktigt. Varför ska man kunna boka en bra plats i kön om det är 5-6 bilar i kö och man själv är i typ Tierp? Kan ju finnas andra som är betydligt närmare Tönnebro som då får vänta ännu längre. Alla fördelar man som enskild kan få går ju ut över någon annan.
Nej, det bästa är att man får ställa sig i en virtuell kö vid ankomst. Så att man kan parkera bilen och göra nåt annat medan man köar än att sitta kvar i bilen och vakta så att ingen tränger sig.
Re: Möjlighet att reservera plats vid en supersnabbladdare?
Postat: 29 mar 2021 16:46
av MWall
wheels skrev:Men då är vi tillbaka på alla dessa appar, när målsättningen är att det skall vara lika lätt, som att tanka en fossil, var som helst när som helst med ett vanligt kort
Jag tror inte det går att få till nåt bra system under storhelger. Vill man ha en smidig resa så får man nog se till att ha en bil som klarar hela sträckan eller som har sån där förbränningsmotor.

Re: Möjlighet att reservera plats vid en supersnabbladdare?
Postat: 29 mar 2021 16:52
av Joakimgabrielsson
MWall skrev:wheels skrev:Men då är vi tillbaka på alla dessa appar, när målsättningen är att det skall vara lika lätt, som att tanka en fossil, var som helst när som helst med ett vanligt kort
Jag tror inte det går att få till nåt bra system under storhelger. Vill man ha en smidig resa så får man nog se till att ha en bil som klarar hela sträckan eller som har sån där förbränningsmotor.

Lösningen heter tesla och Supercharger.
Re: Möjlighet att reservera plats vid en supersnabbladdare?
Postat: 29 mar 2021 16:55
av RagWal
MWall skrev:RagWal skrev:Inte heller helt övertygad om hur detta skall bidra. Högsta genomströmning/minst stillestånd per laddare får man ju när det är kö. Allt annat minskar flödet.
Kanske kan man få en mer planerad resa vid hög belastning, men då måste man ju kunna boka en slot redan innan man börjar resan, helst dagen innan vid tex storhelger. Men då snarast i syfte att i förväg minska trycket på laddaren. I praktiken blir det svårare att hantera och kräver bra integration för att inte skapa osämja och diskussioner på plats.
I mitt fall har jag fått stå några minuter i kö för laddning på SuC i Hudik vid några tillfällen (nu har de dock dubblat kapaciteten).
Ser man att alla stalls är upptagna på väg till laddaren vet man ju inte hur lång kö det är. Något virtuellt kösystem hade varit snitsigt. Något förmodligen endast Tesla skulle kunna implementera rätt lätt i mina ögon. Man får en köplats när man navigerar mot SuCen eller när man kommer fram. En estimerad kögraf skulle man också kunna skapa med ankommande bilar eftersom man vet estimerad SOC och ankomsttid.
Ja, precis. Att boka en plats i kön är ju nåt helt annat. Då riskerar man inte att det står 5 bilar och vill ladda bredvid en tom laddplats... Men även kösystemet är lite moraliskt tvivelaktigt. Varför ska man kunna boka en bra plats i kön om det är 5-6 bilar i kö och man själv är i typ Tierp? Kan ju finnas andra som är betydligt närmare Tönnebro som då får vänta ännu längre. Alla fördelar man som enskild kan få går ju ut över någon annan.
Nej, det bästa är att man får ställa sig i en virtuell kö vid ankomst. Så att man kan parkera bilen och göra nåt annat medan man köar än att sitta kvar i bilen och vakta så att ingen tränger sig.
Taget! Köplats får man på plats, men info om kommande beläggning när man är på väg? Blir kanonbra.
Re: Möjlighet att reservera plats vid en supersnabbladdare?
Postat: 29 mar 2021 17:04
av fth
wheels skrev:Men då är vi tillbaka på alla dessa appar, när målsättningen är att det skall vara lika lätt, som att tanka en fossil, var som helst när som helst med ett vanligt kort
Tanken med köhantering vore i mina ögon att det skulle leda till högre genomströning
och bli enklare/tryggare. Jag föredrar också Tesla modell där jag inte ens behöver dra fram ett "ett vanligt kort" för att ladda, jag bara pluggar i sladden så är jag färdig
Detta är som sagt inte "rocket science", det är en typ av problem där datorer idag mycket enkelt kan effektivisera ett flöde långt bättre än vad människor kan, under förutsättning att algoritmerna baseras på tillräcklig data.
Skulle t.ex. biltillverkarna bygga in stöd för detta i navigatorn så skulle man kunna använda spot-pris, budgivning från operatörerna, etc., för att optimera flödet. Vid hög belastning stiger priset på stationer med köbildning vilket får navigatorn att rutta om till en annan station/operatör med lägre pris, vid låg beläggning på en station skickar operatören ut ett specialerbjudande till bilar i närheten som får dom att välja den stationen, etc etc.
Det som skulle krävas från bilisten vore bara att planera rutten, dvs knappa in färdmål, det gör man väl ändå normalt, iaf vid långresa, som detta förstås endast handlar om.
/fth
Re: Möjlighet att reservera plats vid en supersnabbladdare?
Postat: 29 mar 2021 17:11
av MWall
Joakimgabrielsson skrev:MWall skrev:wheels skrev:Men då är vi tillbaka på alla dessa appar, när målsättningen är att det skall vara lika lätt, som att tanka en fossil, var som helst när som helst med ett vanligt kort
Jag tror inte det går att få till nåt bra system under storhelger. Vill man ha en smidig resa så får man nog se till att ha en bil som klarar hela sträckan eller som har sån där förbränningsmotor.

Lösningen heter tesla och Supercharger.
Ja kanske. Men det är extrema volymer ibland på ställen som Mora och Sveg. Kanske bara ett fåtal dagar per år. Orkar Tesla verkligen bygga bort köandet helt? Eller får man acceptera att köa en stund vid vissa dagar/tider?
Re: Möjlighet att reservera plats vid en supersnabbladdare?
Postat: 29 mar 2021 18:10
av OfarligTesla
Jag hade lätt kunnat betala en hundring för att reservera en plats om jag reser en storhelg där jag vet att det kan vara kö. Visst hade det varit bättre att slippa behöva det för det finns ett överflöd av laddstolpar men givet att det inte finns det så reserverar jag gärna.
Re: Möjlighet att reservera plats vid en supersnabbladdare?
Postat: 29 mar 2021 18:48
av PoloPrinsen
Bara genom att titta på bilden på första sidan så kom jag på en i mitt tycke ypperlig lösning.
Fixa dubbla antalet kablar och dubbla antalet P-rutor. Finns plats på de 2 apparaterna OM man vill konstruera om , och det finns även i detta fallet 4 obrukade P-platser bakom stolparna som man skulle kunna koppla in de 4 första bilarna som inte får laddning nu men som ÄR inkopplade och klara att ta emot laddning så fort nån annan bil är klar/dess batteri effekt begränsar eller dess inställda, önskade laddnivå uppnåtts.
Hårddrar man det hela så behöver inte ens den första/hitre radens bilar flyttas direkt när de är färdiga, det KAN gå att äta klart fikat/lunchen/etc innan man måste/bör flytta bilen så att nästa hinner koppla in sig innan det är ledig effekt i den stolpen.
Resulterar i kortare oorganiserade köer, minimalt effektoutnyttjande samt förhoppningsvis även mindre stress att hinna klart med mat/toabesök innan man borde/skall koppla ur och flytta sin bil.
Mvh PP.
Re: Möjlighet att reservera plats vid en supersnabbladdare?
Postat: 29 mar 2021 19:32
av ChristerSjo
Att reservera laddplatser är lika smart som person på Mc Donalds tar ett bord de första de gör och sedan beställer maten. Hela det naturliga flödet blir förstört.
Re: Möjlighet att reservera plats vid en supersnabbladdare?
Postat: 30 mar 2021 12:31
av martinot
Off Grid Byggaren skrev:
En av laddarna har även Chademo kontakt, så där kan det ju ta sin tid......
Vilket resursslöseri på fina 300kW-laddare!
Extra speciellt när det är så extremt få som bara fyra stycken totalt för hela stationen.
Re: Möjlighet att reservera plats vid en supersnabbladdare?
Postat: 30 mar 2021 12:35
av martinot
fth skrev:Off Grid Byggaren skrev:Två av de fyra laddplasterna går att reservera, behöver inte ange hur länge jag tänkt ladda.
Syftet bör alltså bara vara att göra folk tryggare, inte att förbättra genomströmningen.
Med det upplägget måste dom ju göra det omöjligt att reservera stolpen i minst 1.5-2h, eftersom dom inte vet hur länge du har tänkt ladda.
Gör dom det sen möjligt att reservera samtliga stolpar så blir konsekvensen att stationen i appen tidvis ser helt full ut, iaf för dom som helst vill reservera plats, trots att det kanske inte står en enda bil där?
Nja, jag är skeptisk
/fth
Håller med. Alla sådana här krångligheter som bidrar till att folk får myter om hur krångligt det är att ha elbil istället för ICE. Inte bra för omställningen.
Lösningen är att ha så hög laddeffekt att man får hög genomströmning med kort laddtid (gärna runt 5 minuter i framtiden), och tillräckligt många laddare att det inte är kö annat än vid extrema toppar och högtider (kan ju hända även på bensinmackar att det är kö då, och dyrt att bygga för att klara 100% av få toppar på året).
Nej, tror ett sådant här krångligt koncept bara gynnar BEV-kritikerna som får vatten på sina kvarnar att det för alltid kommer bli krångligt och omöjligt med elbilar.
Re: Möjlighet att reservera plats vid en supersnabbladdare?
Postat: 30 mar 2021 12:37
av martinot
MWall skrev:
Ja, precis. Att boka en plats i kön är ju nåt helt annat. Då riskerar man inte att det står 5 bilar och vill ladda bredvid en tom laddplats... Men även kösystemet är lite moraliskt tvivelaktigt. Varför ska man kunna boka en bra plats i kön om det är 5-6 bilar i kö och man själv är i typ Tierp? Kan ju finnas andra som är betydligt närmare Tönnebro som då får vänta ännu längre. Alla fördelar man som enskild kan få går ju ut över någon annan.
Nej, det bästa är att man får ställa sig i en virtuell kö vid ankomst. Så att man kan parkera bilen och göra nåt annat medan man köar än att sitta kvar i bilen och vakta så att ingen tränger sig.
Håller med dig 100% här.
Re: Möjlighet att reservera plats vid en supersnabbladdare?
Postat: 27 jun 2021 21:12
av Off Grid Byggaren
Nu verkar E.ON tagit bort möjligheten att reservera.
Har kollat några gånger i appen under helgen, Tönnebro har haft alla fyra laddplatserna upptagna vid flera tillfällen.
Blev väl lite kaos där kan jag tänka mig.
Re: Möjlighet att reservera plats vid en supersnabbladdare?
Postat: 28 jun 2021 08:01
av Gustafsson
Teslas (och många andra) laddstationer står ju tomma största delen av dygnen. Lösningen måste väl ändå vara att man som i Teslas fall ser i navigatorn hur många platser det finns tillgängligt och planera utifrån det medan man kör. Även under storhelger kan man ju hyggligt räkna ut när SuC har som högst belastning och försöka att inte behöva ladda just den timmen.
Och på frågan om Tesla kommer att kunna bygga ut SuC för att täcka behovet så tror jag absolut det. Det har de i stort sett klarat hittills.