De kör med högre spänning och löser antagligen en del problem med kontaktorn där samt klarar 200kw laddning på 92kwh batteriet.
Jag säger bara, bring it on! Inget är bättre än fler bra elbilar. Men det är en sak att skriva om det och en annan att realisera. Många flådiga projekt florerar i media från renommerade tillverkare, men än har vi inte sett någon på gatan.
Re: Rimac är en tesla men bättre?
Postat: 03 okt 2015 17:02
av kontakten2
Den rullar på gatan
Re: Rimac är en tesla men bättre?
Postat: 03 okt 2015 17:17
av Elputte
Det är Rimac som bidragit med batteritekniken till Koenigsegg Regera. De verkar ha något samarbete kring flera andra saker också. Rimac har som sagt redan sålt några bilar. De verkar satsa vidare med friskt kapital.
Re: Rimac är en tesla men bättre?
Postat: 03 okt 2015 17:22
av Feddan
Kostade inte den där Concept One typ 10 miljoner? Kul med fler spelare helt klart men inget jag jämfört med Model S.
Re: Rimac är en tesla men bättre?
Postat: 03 okt 2015 17:48
av vigge50
Feddan skrev:
Kostade inte den där Concept One typ 10 miljoner? Kul med fler spelare helt klart men inget jag jämfört med Model S.
Nä och det märker man också när de pratar om antalet, de planerar att bygga några hundra 2020 så inget som kommer konkurrera mot Tesla mer än att de kanske kan hjälpa andra bilföretag att konkurrera med Tesla.
Re: Rimac är en tesla men bättre?
Postat: 03 okt 2015 19:19
av HelectriC
kontakten2 skrev:
Den rullar på gatan
Ok, den rullar redan, men man har aldrig hört om den trots ganska stort elbilintresse. Då tror jag nog dom får jobba lite med sin marknadsföring.
Re: Rimac är en tesla men bättre?
Postat: 03 okt 2015 19:40
av vigge50
HelectriC skrev:
kontakten2 skrev:
Den rullar på gatan
Ok, den rullar redan, men man har aldrig hört om den trots ganska stort elbilintresse. Då tror jag nog dom får jobba lite med sin marknadsföring.
De säger i videon att de planerar att producera 5 bilar i år, krävs inte mycket marknadsföring för att få de fem bilarna sålda.
Re: Rimac är en tesla men bättre?
Postat: 03 okt 2015 20:07
av HelectriC
vigge50 skrev:
HelectriC skrev:
kontakten2 skrev:
Den rullar på gatan
Ok, den rullar redan, men man har aldrig hört om den trots ganska stort elbilintresse. Då tror jag nog dom får jobba lite med sin marknadsföring.
De säger i videon att de planerar att producera 5 bilar i år, krävs inte mycket marknadsföring för att få de fem bilarna sålda.
Shit vilka planer. Kanske inte blir nåt SUpercharger nätverk för dom fem då
Re: Rimac är en tesla men bättre?
Postat: 03 okt 2015 20:15
av bylund
Den icketyska europeiska biltillverkaren Elon nämnde som vill vara med på superchargernätverket?
Re: Rimac är en tesla men bättre?
Postat: 03 okt 2015 21:08
av Elputte
bylund skrev:
Den icketyska europeiska biltillverkaren Elon nämnde som vill vara med på superchargernätverket?
Hehe, knappast. Men vem vet kanske tillsammans med Koenigsegg?
Re: Rimac är en tesla men bättre?
Postat: 03 okt 2015 21:20
av Herr X
bylund skrev:
Den icketyska europeiska biltillverkaren Elon nämnde som vill vara med på superchargernätverket?
Jag gissar att den icketyska biltillverkaren är Koenigsegg av följande anledningar:
Christian von Koenigsegg älskar Tesla och var en av de första Model S-ägarna i Sverige
Christian von Koenigsegg älskar elmotorer och har redan byggt en bil med hybrid-drivlina
Koenigsegg är en uttalad nisch-sportbilstillverkare och kommer aldrig bygga sitt eget supercharger-nätverk - att ingå en deal med Tesla är därför helt okomplicerat
Priserna på Koenigseggs bilar är så höga att de lätt kan lägga på 20 000, eller mer för livstids laddning i Teslas supercharger-nätverk, utan att det märks på totalpriset
Det enda som talar emot är at Koenigsegg idag inte har någon ren elbil som skulle kunna dra nytta av SuC-nätverket, men det är inte otänkbart att en sådan lanseras inom kort.
Re: Rimac är en tesla men bättre?
Postat: 03 okt 2015 21:28
av LarsL
En sak som faktiskt talar emot är att Koeningsegg är att deras elbil förmodligen kommer vara snabbare än Tesla...
Re: Rimac är en tesla men bättre?
Postat: 03 okt 2015 21:36
av Nicke Nyfiken
LarsL skrev:
En sak som faktiskt talar emot är att Koeningsegg är att deras elbil förmodligen kommer vara snabbare än Tesla...
Fram till den nya Tesla Roadster kommer
Re: Rimac är en tesla men bättre?
Postat: 03 okt 2015 21:54
av HelectriC
LarsL skrev:
En sak som faktiskt talar emot är att Koeningsegg är att deras elbil förmodligen kommer vara snabbare än Tesla...
Tror inte någon har nåt emot om en bil som kostar 10+ miljoner är snabbare än en Tesla
Re: Rimac är en tesla men bättre?
Postat: 03 okt 2015 22:09
av vigge50
Efter att ha läst svaren på denna sidan så förstår jag helt och hållet varför Koeningsegg inte kommer göra en ren elbil de närmsta åren och är därför inte en trolig tillverkare att ha kontaktat Tesla redan nu för att prata om SuperCharger
Här e specen. Efter ni läst den tror jag ni ser rimac som en vettig laddvän bredvid teslan.
Performance
Power output: 1088 hp
Torque: 1600 Nm from 0 to 6500 rpm
Acceleration: 0-100 km/h (0-62 mph) 2,8 seconds
Braking distance: 31.5m (100-0 km/h)
Lateral g-force: 1.4 g
22 kW on-board charging
DC-Combo fast charging (up to 120 kW)
Weight-to-power ratio: 1.79 kg/hp
Weight distribution: 42% front, 58% rear
Battery-Pack
Voltage: 650V nominal
Capacity: 82 kWh
Liquid cooling
Milled aluminum and sheet aluminum housing
Rimac Automobili Battery and Thermal Management Systems
Several layers of redundant safety and protection systems
Chassis
Cro-Mo space-frame with aluminum and carbon-fibre semi-stressed members
Front and rear suspension: Double wishbones, fully adjustable, pushrod operated
Electronically adjustable ride height
Propulsion System
Rear: Rimac Automobili D-PM-OC-600 – high speed dual permanent magnet oil cooled motors, 600 kW peak, 10.000 RPM, up to 97% efficiency
Front: Rimac Automobili D-PM-OC-400 - high speed dual permanent magnet oil cooled motors, 400 kW peak, 10.000 RPM, up to 97% efficiency
Rotor and stator oil cooling
Milled aluminum housings
Steering
Rack and pinion electrically power assisted steering.
Brakes
Front brakes: Ventilated ceramic discs Ø 390 mm, 36 mm wide.
6-piston calipers, power-assisted.
Rear brakes: Ventilated ceramic discs Ø 380 mm, 34 mm wide.
4-piston calipers, power-assisted. Up to 400 kW of regen-braking (adjustable)
Safety Systems
ABS Torque Vectoring with stability function
Safety disconnect systems in case of crash
Multiple ECU architecture for monitoring of safety-relevant electronic systems
Body
Full carbon-fibre body
Re: Rimac är en tesla men bättre?
Postat: 04 okt 2015 15:51
av _TonyV
7st P90DL och plus massa $ emellan eller en rimac a' 980 000 $ ?