Sida 1 av 1

Priskrig på elbilar i Norge

Postat: 06 apr 2021 21:04
av Zalman3
Priset sjunker på många elbilar I Norge nu.
När sprids dessa prissänkningar till Sverige?

Norge:
ID3 -28.000Nok
Hyundai Kona -70.000Nok
Renault Zoe -45.000Nok

https://dinside.dagbladet.no/motor/pris ... r/73588097

Re: Priskrig på elbilar i Norge

Postat: 06 apr 2021 22:14
av Tellus
Zalman3 skrev:
Priset sjunker på många elbilar I Norge nu.
När sprids dessa prissänkningar till Sverige?

Norge:
ID3 -28.000Nok
Hyundai Kona -70.000Nok
Renault Zoe -45.000Nok

https://dinside.dagbladet.no/motor/pris ... r/73588097
Ja priserna på "golf" bilarna borde ner någon hundring i Sverige. Nu är dom alldeles för nära Tesla som är i en helt annan liga.

Re: Priskrig på elbilar i Norge

Postat: 07 apr 2021 09:55
av martinot
Tellus skrev:
Zalman3 skrev:
Priset sjunker på många elbilar I Norge nu.
När sprids dessa prissänkningar till Sverige?

Norge:
ID3 -28.000Nok
Hyundai Kona -70.000Nok
Renault Zoe -45.000Nok

https://dinside.dagbladet.no/motor/pris ... r/73588097
Ja priserna på "golf" bilarna borde ner någon hundring i Sverige. Nu är dom alldeles för nära Tesla som är i en helt annan liga.
Jo, det är lite så jag känner. Många enklare småbilar i Sverige är alldeles för dyra och alldeles för nära M3 SR+ i pris.

Re: Priskrig på elbilar i Norge

Postat: 07 apr 2021 12:34
av PoloPrinsen
Skulle vara mycket intressant att se hur alla andra tillverkares elbilsmodeller, Fossilbilsmodeller och dessa i sammanhanget billiga men ändå rejält överprisade små bilmodeller står sig prismässigt OM Elon skulle få ett tokryck och säga nått i stil med "nu tar vi ett land i taget och sopar banan av allt och alla!"

Praktiskt så startar man då i detta exempel med att man lanserar den där extremt billiga no-optionsbilen som bara kan beställas under ett kalenderår/land och bara har en enda konfiguration och kostar 369000kr innan statens bonusmalus på 70 000 SEK, dvs den annonseras ut (på Teslas egen sverigesida) som "Din för under 300000kr!"

Man får då förslagsvis en vit model 3 med 18 tum aerofälgar och bara det som en model 3 SR+ har i utrustningsväg, minus i mitt tankeexempel att man har minskat batteriet LITE för att inte i onödan gå kort på battericeller samt minska vikt. WLTP på typ 350km, 200km/h toppfart och 0-100 på det batteriet/elmotorn kan ge, runt 6 sekunder kanske. Bara RWD för minskad tillverkningskostnad och viktminskning och ändå 350km räckvidd.

DET hade varit ett intressant 2022!

Re: Priskrig på elbilar i Norge

Postat: 07 apr 2021 13:37
av Tellus
Poloprinsen

Det blir nog model 2 som fixar det

Re: Priskrig på elbilar i Norge

Postat: 07 apr 2021 13:38
av Zalman3
PoloPrinsen skrev:
Skulle vara mycket intressant att se hur alla andra tillverkares elbilsmodeller, Fossilbilsmodeller och dessa i sammanhanget billiga men ändå rejält överprisade små bilmodeller står sig prismässigt OM Elon skulle få ett tokryck och säga nått i stil med "nu tar vi ett land i taget och sopar banan av allt och alla!"

Praktiskt så startar man då i detta exempel med att man lanserar den där extremt billiga no-optionsbilen som bara kan beställas under ett kalenderår/land och bara har en enda konfiguration och kostar 369000kr innan statens bonusmalus på 70 000 SEK, dvs den annonseras ut (på Teslas egen sverigesida) som "Din för under 300000kr!"

Man får då förslagsvis en vit model 3 med 18 tum aerofälgar och bara det som en model 3 SR+ har i utrustningsväg, minus i mitt tankeexempel att man har minskat batteriet LITE för att inte i onödan gå kort på battericeller samt minska vikt. WLTP på typ 350km, 200km/h toppfart och 0-100 på det batteriet/elmotorn kan ge, runt 6 sekunder kanske. Bara RWD för minskad tillverkningskostnad och viktminskning och ändå 350km räckvidd.

DET hade varit ett intressant 2022!
Blir ju intressant vad Tesla 2, 25.000 dollars bilen kommer att kosta i Sverige.

Re: Priskrig på elbilar i Norge

Postat: 07 apr 2021 13:51
av PoloPrinsen
Ja jag tror inte själv att det kommer att ske, men OM Elon skulle få för sig... haha.

Ja en i grunden billigare modell får nog stå för den prisbombningen, men det skulle vara synnerligen intressant om de dumpade priset på en stor, rejäl, bilmodell som få kan avfärda med att den är för liten eller för simpel osv.
Mvh PP.

Re: Priskrig på elbilar i Norge

Postat: 07 apr 2021 14:42
av gellerstam
PoloPrinsen skrev:
... OM Elon skulle få ett tokryck och säga nått i stil med "nu tar vi ett land i taget och sopar banan av allt och alla!"
Wikipedias listar 196 länder. Sverige på plats 161 i bokstavsordning, vilket gör att vi får den elbilssatsningen år 2182, USA som kommer längre ner på listan, plats 185 får sina elbilar år 2206. ;-) Visst, länder med SuC kommer få förtur, men ändå. Hur många länder har SuC 45st? Samt att många länder behöver mer än en årsproduktion. Usch vilken väntetid. :o

Re: Priskrig på elbilar i Norge

Postat: 07 apr 2021 16:11
av MWall
Zalman3 skrev:
PoloPrinsen skrev:
Skulle vara mycket intressant att se hur alla andra tillverkares elbilsmodeller, Fossilbilsmodeller och dessa i sammanhanget billiga men ändå rejält överprisade små bilmodeller står sig prismässigt OM Elon skulle få ett tokryck och säga nått i stil med "nu tar vi ett land i taget och sopar banan av allt och alla!"

Praktiskt så startar man då i detta exempel med att man lanserar den där extremt billiga no-optionsbilen som bara kan beställas under ett kalenderår/land och bara har en enda konfiguration och kostar 369000kr innan statens bonusmalus på 70 000 SEK, dvs den annonseras ut (på Teslas egen sverigesida) som "Din för under 300000kr!"

Man får då förslagsvis en vit model 3 med 18 tum aerofälgar och bara det som en model 3 SR+ har i utrustningsväg, minus i mitt tankeexempel att man har minskat batteriet LITE för att inte i onödan gå kort på battericeller samt minska vikt. WLTP på typ 350km, 200km/h toppfart och 0-100 på det batteriet/elmotorn kan ge, runt 6 sekunder kanske. Bara RWD för minskad tillverkningskostnad och viktminskning och ändå 350km räckvidd.

DET hade varit ett intressant 2022!
Blir ju intressant vad Tesla 2, 25.000 dollars bilen kommer att kosta i Sverige.

3 SR+ kostar tydligen $37,990 i USA nu och 580 tusen i Sverige.

Svaret på din fråga är 25/38*580=381 tusen.

Det är en ganska dyr liten småbil det.

Vem var det nu som hävdade att elbilar är nere på samma priser som motsvarande fossilbilar redan nu och att vi inte kan förvänta oss ytterligare prissänkningar i takt med att batteritillgången och produktionsvolymerna ökar?

Re: Priskrig på elbilar i Norge

Postat: 07 apr 2021 16:15
av PoloPrinsen
gellerstam skrev:
PoloPrinsen skrev:
... OM Elon skulle få ett tokryck och säga nått i stil med "nu tar vi ett land i taget och sopar banan av allt och alla!"
Wikipedias listar 196 länder. Sverige på plats 161 i bokstavsordning, vilket gör att vi får den elbilssatsningen år 2182, USA som kommer längre ner på listan, plats 185 får sina elbilar år 2206. ;-) Visst, länder med SuC kommer få förtur, men ändå. Hur många länder har SuC 45st? Samt att många länder behöver mer än en årsproduktion. Usch vilken väntetid. :o
Haha, grym sågning du gör!!

Nåja om vi fortsätter leka med tanken att Elon fått ett tokspel så kan det väl få vara så att han vill knäppa de andra tillverkarna på fingrarna där det känns som mest. Och då får som respons att de andra tillverkarna skyndar på utvecklingen av sina elbilar och batteritillförseln mm mm nödvändigt för omställningen bort från fossildrift.

Isåfall kanske vi kan hoppa över en massa länder som inte är riktigt med i matchen ännu. Jag fetstilar i en engelskspråkig A-Z lista över alla länder och så får vi se vilket nummer sverige skulle få om man bara räknar de fetstilade länderna.


Abkhazia
Afghanistan
Aland Islands
Albania
Algeria
American Samoa
Andorra
Angola
Anguilla
Antarctica
Antigua and Barbuda
Argentina
Armenia
Aruba
Ascension
Australia
Austria
Azerbaijan

Bahamas
Bhutan

Cambodia
Cameroon
Canada
Cape Verde
Central African Republic
Cayman Islands
Chad
Chile
China
Christmas Island
Cocos (Keeling) Islands
Colombia
Comoros
Cook Islands
Costa Rica
Croatia
Cuba
Curacao
Cyprus
Czech Republic

Denmark
Djibouti
Dominica
Dominican Republic
Donetsk`s Republic
DR Congo

Ecuador
Egypt
El Salvador
Equatorial Guinea
Eritrea
Estonia
Ethiopia

Falkland Islands
Faroe Islands
Fiji
Finland
France
FS Micronesia
French Guiana
French Polynesia

Gabon
Gambia
Georgia
Germany
Ghana
Gibraltar
Greece
Greenland
Grenada
Guam
Guadalupe
Guatemala
Guernsey
Guinea
Guinea-Bissau
Guyana

Haiti
Honduras
Hong Kong
Hungary

Iceland
India (Hindustan)
Indonesia
Iran
Iraq
Ireland
Isle of Man
Israel
Italy
Ivory Coast

Jamaica
Jan Mayen
Japan
Jersey
Jordan

Kazakhstan
Kenya
Kiribati
Kosovo
Kuwait
Kyrgyzstan

Laos
Latvia
Lebanon
Lesotho
Liberia
Libya
Liechtenstein
Lithuania
Luhansk Republic
Luxembourg

Macau
Macedonia
Madagascar
Malawi
Malaysia
Maldives
Mali
Malta
Marshall Islands
Martinique
Mauritania
Mauritius
Mayotte
Mexico
Moldova
Monaco
Mongolia
Montserrat
Montenegro
Morocco
Mozambique
Myanmar

Nagorno-Karabakh
Namibia
Nauru
Nepal
Netherlands
New Caledonia
New Zealand
Nicaragua
Niger
Nigeria
Niue
Norfolk Island
North Korea
Northern Cyprus
Northern Mariana Islands
Norway

Oman

Pakistan
Palau
Palestinian Territories
Panama
Papua New Guinea
Paraguay
Peru
Philippines
Pitcairn Islands
Poland
Portugal
Pridnestrovie
Puerto Rico

Qatar

Reunion
Romania
Russia
Rwanda
Republic of the Congo

Saba
Sahrawi Republic
Saint Barthelemy
Saint Helena
Saint Kitts and Nevis
Saint Lucia
Saint Martin
Saint Pierre and Miquelon
Saint Vincent and the Grenadines
Samoa
San Marino
Sao Tome and Principe
Saudi Arabia
Sealand
Senegal
Serbia
Seychelles
Sierra Leone
Singapore
Sint Eustatius
Sint Maarten
Slovakia
Slovenia
Solomon Islands
Somalia
Somaliland
South Africa
South Georgia and the South Sandwich Islands
South Korea
South Ossetia
South Sudan
Spain
Sri Lanka
Sudan
Suriname
Svalbard
Swaziland
Sweden
Switzerland
Syria

Taiwan
Tajikistan
Tanzania
Thailand
Timor-Leste
Togo
Tokelau
Tonga
Tibet
Trinidad and Tobago
Tristan da Cunha
Tunisia
Turkey
Turkmenistan
Turks and Caicos
Tuvalu

Uganda
Ukraine
United Arab Emirates
United Kingdom
United States of America
Uruguay
US Virgin Islands
Uzbekistan

Vanuatu
Vatican City
Venezuela
Vietnam

Wallis and Futuna

Yemen

Zambia
Zimbabwe


Blev 10 st innan sverige. Elon får satsa ännu hårdare på att bygga ut fabriker så det kan levereras mera! ;-)
Mvh PP.

Re: Priskrig på elbilar i Norge

Postat: 07 apr 2021 16:34
av PoloPrinsen
MWall skrev:
Zalman3 skrev:
PoloPrinsen skrev:
Skulle vara mycket intressant att se hur alla andra tillverkares elbilsmodeller, Fossilbilsmodeller och dessa i sammanhanget billiga men ändå rejält överprisade små bilmodeller står sig prismässigt OM Elon skulle få ett tokryck och säga nått i stil med "nu tar vi ett land i taget och sopar banan av allt och alla!"

Praktiskt så startar man då i detta exempel med att man lanserar den där extremt billiga no-optionsbilen som bara kan beställas under ett kalenderår/land och bara har en enda konfiguration och kostar 369000kr innan statens bonusmalus på 70 000 SEK, dvs den annonseras ut (på Teslas egen sverigesida) som "Din för under 300000kr!"

Man får då förslagsvis en vit model 3 med 18 tum aerofälgar och bara det som en model 3 SR+ har i utrustningsväg, minus i mitt tankeexempel att man har minskat batteriet LITE för att inte i onödan gå kort på battericeller samt minska vikt. WLTP på typ 350km, 200km/h toppfart och 0-100 på det batteriet/elmotorn kan ge, runt 6 sekunder kanske. Bara RWD för minskad tillverkningskostnad och viktminskning och ändå 350km räckvidd.

DET hade varit ett intressant 2022!
Blir ju intressant vad Tesla 2, 25.000 dollars bilen kommer att kosta i Sverige.

3 SR+ kostar tydligen $37,990 i USA nu och 580 tusen i Sverige.

Svaret på din fråga är 25/38*580=381 tusen.

Det är en ganska dyr liten småbil det.

Vem var det nu som hävdade att elbilar är nere på samma priser som motsvarande fossilbilar redan nu och att vi inte kan förvänta oss ytterligare prissänkningar i takt med att batteritillgången och produktionsvolymerna ökar?
Förhoppningsvis blir det bättre "växlingskurs" OCH lägre summa att växla om till SEK framöver när man inte längre behöver ha så stor marginal per bil och att även Teslas tillverkningskostnad sjunkit markant mot dagens nivåer.

Vi kan ju leka med tanken att Tesla väljer att lägga en GigaFactory i Rumänien eller Ryssland och den enbart har linor för små, ekonomiska elbilar. Då kanske det kommer en Teslavariant av Dacias nya lilla elbil och en i en klass större (golfklassen).

Tänk bara så tokrolig en ny MODERN variant av Lada Niva skulle kunna bli! Alltifrån tokbillig 50 + 50 hk fattigmans bruksjeep till en värstingvärsting med 3 st 350 Hk motorer som gör 0-100 på ca 3 sekunder!

Mvh PP.

Re: Priskrig på elbilar i Norge

Postat: 07 apr 2021 18:45
av Maw
PoloPrinsen skrev:
Nåja om vi fortsätter leka med tanken att Elon fått ett tokspel så kan det väl få vara så att han vill knäppa de andra tillverkarna på fingrarna där det känns som mest....
Elon har väl haft tokspel i flera år nu med en massa utfästelser om allt möjligt som han inte kan hålla. Det skulle inte förvåna mig om han lovar det du nämner också men jag skulle bli mäkta förvånad om han skulle hålla ens hälften av vad han lovar... :D

Re: Priskrig på elbilar i Norge

Postat: 07 apr 2021 19:16
av MarkusL
Blir ju intressant vad Tesla 2, 25.000 dollars bilen kommer att kosta i Sverige.[/quote]


3 SR+ kostar tydligen $37,990 i USA nu och 580 tusen i Sverige.

Svaret på din fråga är 25/38*580=381 tusen.

Det är en ganska dyr liten småbil det.

Vem var det nu som hävdade att elbilar är nere på samma priser som motsvarande fossilbilar redan nu och att vi inte kan förvänta oss ytterligare prissänkningar i takt med att batteritillgången och produktionsvolymerna ökar?[/quote]
Nu är det så att priser inte är något en forummedlem kan räkna fram utifrån ett annat pris. Priset sätts ju efter tillgång och efterfrågan. En liten bil har ofta inte en långresefunktion och skulle Tesla bygga en sådan så har de en helt annan konkurrens jämfört med 3sr+ har idag och troligen har många andra tillverkare då också hunnit öka som kapacitet så att priserna droppat.

Re: Priskrig på elbilar i Norge

Postat: 07 apr 2021 20:28
av martinot
Maw skrev:
PoloPrinsen skrev:
Nåja om vi fortsätter leka med tanken att Elon fått ett tokspel så kan det väl få vara så att han vill knäppa de andra tillverkarna på fingrarna där det känns som mest....
Elon har väl haft tokspel i flera år nu med en massa utfästelser om allt möjligt som han inte kan hålla. Det skulle inte förvåna mig om han lovar det du nämner också men jag skulle bli mäkta förvånad om han skulle hålla ens hälften av vad han lovar... :D
Tror han är en kombination av både optimist och PR-mässig (förutom att vara genuint kunnig på både teknik och ekonomi). :D

Men för att komma tillbaka lite till ämnet så är det ju helt klart så att Norge fått upp volymen på elbilar, och då med stor volym så kommer både konkurrensen och prispressen.

Re: Priskrig på elbilar i Norge

Postat: 17 maj 2021 13:57
av Zalman3
Priskriget fortsätter i Norge.
När sänks priserna i Sverige?
(Elbil24):
Volkswagen ID.3 har blivit billigare .
Hyundai Kona har blivit billigare .
Tesla Model 3 har blivit billigare .
Orsakerna är flera, men en starkare kronakurs och en tuff konkurrensbild är ofta de viktigaste faktorerna, och vi kommer inte bli förvånade om det kommer många fler prissänkningar framöver.

Den här gången har resan kommit till Toyota-koncernens första helelektriska bil, Lexus UX 300e, där komfortmodellen på ny nivå nu sänks med 26 000 kronor.
Detta är den tredje prissänkningen på modellen sedan november och med komfortutrustningsnivån kostar bilen nu 60 000 NOK mindre än i oktober.
https://www.elbil24.no/nyheter/na-kutte ... e/73765224

Re: Priskrig på elbilar i Norge

Postat: 17 maj 2021 14:26
av fth
Zalman3 skrev:
Priskriget fortsätter i Norge.
När sänks priserna i Sverige?
(Elbil24):
Volkswagen ID.3 har blivit billigare .
Hyundai Kona har blivit billigare .
Tesla Model 3 har blivit billigare .
Orsakerna är flera, men en starkare kronakurs och en tuff konkurrensbild är ofta de viktigaste faktorerna, och vi kommer inte bli förvånade om det kommer många fler prissänkningar framöver.

Den här gången har resan kommit till Toyota-koncernens första helelektriska bil, Lexus UX 300e, där komfortmodellen på ny nivå nu sänks med 26 000 kronor.
Detta är den tredje prissänkningen på modellen sedan november och med komfortutrustningsnivån kostar bilen nu 60 000 NOK mindre än i oktober.
https://www.elbil24.no/nyheter/na-kutte ... e/73765224
I fallet Lexus UX 300e tror jag iofs det är andra faktorer som gör att priset sänks ;)

Det är nog extra svårt att just i Norge försöka sälja en modell som inte kryssar i många rutor på checklistan för grundfunktioner i en modern elbil.

/fth

Re: Priskrig på elbilar i Norge

Postat: 17 maj 2021 14:45
av chaffis75
fth skrev:
Zalman3 skrev:
Priskriget fortsätter i Norge.
När sänks priserna i Sverige?
(Elbil24):
Volkswagen ID.3 har blivit billigare .
Hyundai Kona har blivit billigare .
Tesla Model 3 har blivit billigare .
Orsakerna är flera, men en starkare kronakurs och en tuff konkurrensbild är ofta de viktigaste faktorerna, och vi kommer inte bli förvånade om det kommer många fler prissänkningar framöver.

Den här gången har resan kommit till Toyota-koncernens första helelektriska bil, Lexus UX 300e, där komfortmodellen på ny nivå nu sänks med 26 000 kronor.
Detta är den tredje prissänkningen på modellen sedan november och med komfortutrustningsnivån kostar bilen nu 60 000 NOK mindre än i oktober.
https://www.elbil24.no/nyheter/na-kutte ... e/73765224
I fallet Lexus UX 300e tror jag iofs det är andra faktorer som gör att priset sänks ;)

Det är nog extra svårt att just i Norge försöka sälja en modell som inte kryssar i många rutor på checklistan för grundfunktioner i en modern elbil.

/fth
Och sen kommer Lexus och säger att folk inte är intresserade av elbilar när den inte går att sälja :roll:

Re: Priskrig på elbilar i Norge

Postat: 17 maj 2021 15:44
av fth
chaffis75 skrev:
Och sen kommer Lexus och säger att folk inte är intresserade av elbilar när den inte går att sälja :roll:
Exakt, "titta vilken fin elbil vi byggde, och ingen köpte den, ska det vara på det här dj-a viset så blir det hybrider och vätgas för hela slanten igen" :D

/fth

Re: Priskrig på elbilar i Norge

Postat: 17 maj 2021 15:56
av Fredrik j
fth skrev:
chaffis75 skrev:
Och sen kommer Lexus och säger att folk inte är intresserade av elbilar när den inte går att sälja :roll:
Exakt, "titta vilken fin elbil vi byggde, och ingen köpte den, ska det vara på det här dj-a viset så blir det hybrider och vätgas för hela slanten igen" :D

/fth
Vem är det vi ska anta att Lexus pratar med i din monolog? Marknaden? Ägarna?

Re: Priskrig på elbilar i Norge

Postat: 17 maj 2021 16:12
av fth
Fredrik j skrev:
Vem är det vi ska anta att Lexus pratar med i din monolog? Marknaden? Ägarna?
Kanske en inre monolog hos Akio Toyoda? ;)

/fth

Re: Priskrig på elbilar i Norge

Postat: 17 maj 2021 17:10
av martinot
Zalman3 skrev:
Priskriget fortsätter i Norge.
När sänks priserna i Sverige?
(Elbil24):
Volkswagen ID.3 har blivit billigare .
Hyundai Kona har blivit billigare .
Tesla Model 3 har blivit billigare .
Orsakerna är flera, men en starkare kronakurs och en tuff konkurrensbild är ofta de viktigaste faktorerna, och vi kommer inte bli förvånade om det kommer många fler prissänkningar framöver.

Den här gången har resan kommit till Toyota-koncernens första helelektriska bil, Lexus UX 300e, där komfortmodellen på ny nivå nu sänks med 26 000 kronor.
Detta är den tredje prissänkningen på modellen sedan november och med komfortutrustningsnivån kostar bilen nu 60 000 NOK mindre än i oktober.
https://www.elbil24.no/nyheter/na-kutte ... e/73765224
Tesla Model 3 har blivit billigare i SE. Både SR+ och AWD LR.

Lexus UX 300e tror jag inte ett dugg på. Verkar vara en helt misslyckad elbil från start.

Re: Priskrig på elbilar i Norge

Postat: 17 maj 2021 17:51
av Swede1
Priserna dyker nog senast i höst, kanske redan i sommar. :P

Re: Priskrig på elbilar i Norge

Postat: 17 maj 2021 18:58
av martinot
Swede1 skrev:
Priserna dyker nog senast i höst, kanske redan i sommar. :P
Tror mest på störst rabatter i december månad för VAG och de andra traditionella biltillverkarna. Har tidigare år visat sig smart att köpa då.