Sida 1 av 1
Fem rätt?
Postat: 03 okt 2015 17:55
av +46
Jag har funderat så här, lite i efterhand, vilka val jag gjorde för drygt nio månader sedan när jag beställde min bil som jag nu är mest nöjd med. I tur och ordning blir det så här för mig:
1) 85D med luftfjädring. 4WD och luftfjädring var ett måste, annars hade jag varit tvungen att invänta Model X. Prestandan var ett gränsfall när jag beställde (tvekade länge att slå till på P) men det visade sig bli riktigt bra medan jag väntade på leverans.
2) Färgen. Original MC Red på en Model S slår allt inklusive folieringar enligt mitt tycke och smak.
3) Att jag valde bort panoramataket. Klart snyggare med rött tak, men framför allt, tyst, ombonat och garanterat tätt i ur och skur (hatar verkstadsbesök, oavsett vem som betalar). Takräcke och takbox har jag aldrig ägt eller använt och kommer så inte heller att göra. Likaså att färdas i baksätet (blir bara så trött på alla fullvuxna motorjournalister som ska klämma in sig i ett baksäte och sedan utgå ifrån att bilen alltid kommer att rulla med någon likt honom, klagande över takhöjd eller benutrymme...
4) Teknikpaketet med autopilot där elbakluckan är den där lilla extra knorren som man lätt kan klara sig utan men är ack så bekvämt och läckert.
5) Vinterpaketet. Rattvärme är bara helt otroligt skönt (hur har jag klarat mig tidigare???)
Utöver dessa val så kryssade jag för:
- Skinnstolar, dock ej Next Gen. Skålade sportstolar i all ära, men för mig känns dom som en DUX Jetsonfåtölj. Dvs, helt otroligt skönt att sitta i upp till max en halvtimme, sedan säger min kropp ifrån och försöker hitta en ny viloställning, men det går inte, eftersom jag sitter fastskruvad.... Resten av färden blir sedan en pina. Bättre att dra åt midjeremmen på bilbältet om man nu vill/måste köra aggressivt..
-Stöldpaketet. Numera en självklarhet och inte en option
- Dubbelladdare. Räddaren i nöden! Också otroligt prisvärd när jag beställde den jämfört med att idag få den eftermonterad.
- Dubbade vinterdäck på originalfälg. Hade säkert kunnat köpa det billigare senare, men helt plötsligt är det vinter igen, och visst fasen, jag måste skaffa vinterdäck - nu!!!
Något som jag ångrar?
Nix, skulle isåfall vara att jag beställde lite extra uppsättningar laddkablar, och adaptrar som säkert bara kommer att ligga och samla damm.
Re: Fem rätt?
Postat: 03 okt 2015 18:08
av Martinen
Set ut som bra val. Jag valde inte stöldpaketet.
Vad har man för nytta av detta? Vad får man för. Pengarna?
Säljaren på Kastrup. Sa att han inte såg poängen med detta han sa att larmet som följer med är fullt tillräckligt.
Re: Fem rätt?
Postat: 03 okt 2015 18:17
av Niclas
Stöldpaketet är standard
Re: Fem rätt?
Postat: 03 okt 2015 18:20
av Martinen
När jag köpte så kunde man välja till ett extra stöld-paket.
Re: Fem rätt?
Postat: 03 okt 2015 18:21
av Nicke Nyfiken
+46 skrev:Jag har funderat så här, lite i efterhand, vilka val jag gjorde för drygt nio månader sedan när jag beställde min bil som jag nu är mest nöjd med. I tur och ordning blir det så här för mig:
1) 85D med luftfjädring. 4WD och luftfjädring var ett måste, annars hade jag varit tvungen att invänta Model X.
Varför är luftfjädring ett måste för dig?
Är själv inne på en 85D men är tveksam till luftfjädring.
Re: Fem rätt?
Postat: 03 okt 2015 18:23
av ovelundkvist
Jag gjorde exakt samma val utom att jag även tog panoramatak, vet inte om det var rätt val. Ville kunna ha takräcke, men har inte ens monterat takräcket på de drygt 3 månader jag haft bilen...
Jag tog också stöldpaketet, men innan jag fick bilen var det redan ändrat till att ingå som standard. Jag har för mig att det består av ett extra batteri som gör att larmet funkar även om kablarna till larmet klipps av.
Tog även ljudpaketet och det är jag galet nöjd med! Men standardpaketet låter antagligen bra det med.
Re: Fem rätt?
Postat: 03 okt 2015 18:26
av +46
Nicke Nyfiken skrev:+46 skrev:Jag har funderat så här, lite i efterhand, vilka val jag gjorde för drygt nio månader sedan när jag beställde min bil som jag nu är mest nöjd med. I tur och ordning blir det så här för mig:
1) 85D med luftfjädring. 4WD och luftfjädring var ett måste, annars hade jag varit tvungen att invänta Model X.
Varför är luftfjädring ett måste för dig?
Är själv inne på en 85D men är tveksam till luftfjädring.
Jag bor så till att jag behöver lite extra markfrigång för att inte skrapa i underredet...
Re: Fem rätt?
Postat: 03 okt 2015 18:38
av Nicke Nyfiken
+46 skrev:Nicke Nyfiken skrev:+46 skrev:Jag har funderat så här, lite i efterhand, vilka val jag gjorde för drygt nio månader sedan när jag beställde min bil som jag nu är mest nöjd med. I tur och ordning blir det så här för mig:
1) 85D med luftfjädring. 4WD och luftfjädring var ett måste, annars hade jag varit tvungen att invänta Model X.
Varför är luftfjädring ett måste för dig?
Är själv inne på en 85D men är tveksam till luftfjädring.
Jag bor så till att jag behöver lite extra markfrigång för att inte skrapa i underredet...
Okej, då förstår jag.
Det argumentet är tyvärr inget jag kan använda i förhandlingarna med mitt samvete och plånbok.

Re: Fem rätt?
Postat: 03 okt 2015 20:02
av pegs
Nicke Nyfiken skrev:Det argumentet är tyvärr inget jag kan använda i förhandlingarna med mitt samvete och plånbok.

Kör normalt en S85 med luftfjädring men fick låna en 70D utan luftfjädring i veckan då den egna var på service/reparation.
Det var riktgit intressant att jämföra.
I och med att bilen är så lång så är markfrigången en fråga man verkligen behöver ta på allvar.
Vi har aldrig haft problem att få in någon bil i garaget utom just en Model S utan luftfjädring. (Nu är du varnad

)
Annars upplever jag att bilen har mer vägkänsla och att den känns betydligt sportigare på kurvig väg utan luftfjädringen.
Dock högre komfort med luftfjädringen, så förutom markfrigången, så är det en fråga om vad man föredrar (och inte minst pris).
Re: Fem rätt?
Postat: 03 okt 2015 22:31
av danni
Jag velade rejält över om jag skulle ha luftfjädring eller inte. Komfort är viktigt för mig. Det fanns inga demobilar tillgängliga med stålfjädring så jag fick gå på vad jag kunde hitta online, och beställde till slut utan luftfjädring. Jag ångrar det inte en sekund i dagsläget - bilen går så mjukt och fint även på stålfjädrarna. Den glider fram helt kungligt. Den har långt bättre fjädring än exempelvis en A6:a eller E-klass, snarare mer som en S-klass i min mening.
Re: Fem rätt?
Postat: 04 okt 2015 01:46
av LarsL
Konstigt vad olika det kan vara, farsan som kör MB med luftfjädring tycke Teslan var stötig. Han blev alltså inte särskilt imponerad av komforten.
Lite konstigt faktiskt att inte Tesla satsar på en komfortvariant. De verkar helt snöat in på 0-100 och sportighet, men det kommer aldrig sälja till köpare som man farsa. Det enklaste hade varit att sätta in ett komfortläge i luftfjädringen, ungefär som MB har.
Fem rätt?
Postat: 04 okt 2015 07:25
av Surfaren
Om du tror att du vill ha luftfjädring men behöver motiv - tänk igenom alla ställen du kört till, finns där något ställe med "traktorvägar", eller tvära små nivåskillnader (t.ex garageinfarter, inte bara din egen)? Jag skrapade med min nuvarande bil på väg ut ur ett garage i Götet, ungefär där bestämde jag mig för att Teslan min ska ha luftfjädring. Sen är det ju sjysstare visuellt att ställa den i "low" när man ska ta bilder på den.

Re: Fem rätt?
Postat: 04 okt 2015 07:28
av danni
LarsL skrev:Konstigt vad olika det kan vara, farsan som kör MB med luftfjädring tycke Teslan var stötig. Han blev alltså inte särskilt imponerad av komforten.
Lite konstigt faktiskt att inte Tesla satsar på en komfortvariant. De verkar helt snöat in på 0-100 och sportighet, men det kommer aldrig sälja till köpare som man farsa. Det enklaste hade varit att sätta in ett komfortläge i luftfjädringen, ungefär som MB har.
Kanske skulle lagt till att jag har 19-tummare på min bil. Jag tror det gör väldigt stor skillnad.
Re: Fem rätt?
Postat: 04 okt 2015 08:09
av Martinen
Jag har 19" och luftfjädring. Upplever ändå bilen som hård. Jag köpte luftfjädring för att jag ville ha en mjukare bil, men upplever mycket liten skillnad mellan med luftfjädring och utan. Känns som om endast höjden man kan justera. Jag har ändå haft mycket nytta av luftfjädring, och höjer ofta upp bilen när jag är ute och kör på dåliga vägar / byggen mm.
Re: Fem rätt?
Postat: 04 okt 2015 08:16
av +46
Mitt bilåkande består till 90 procent av resor till och från jobbet (cirka 12 mil t o r). På ett antal ställen måste jag passera farthinder, mm. Jag tycker att det är suveränt att bilen sparar inställningarna och automatiskt justerar nivåhöjden när jag passerar ett farthinder eller andra ojämnheter, mm. Händer då och då (oftast på väg hem efter en lång arbetsdag) att jag för en kort stund har tankarna eller uppmärksamheten riktat åt annat håll och då är det guld värt att bilen är förlåtande och har överseende med mitt slarv...
Re: Fem rätt?
Postat: 04 okt 2015 08:30
av +46
Ytterligare ett argument för luftfjädring (för den som behöver rättfärdiga sina tillval) är att den underlättar i och urstigning, något som ofta uppskattas av ens föräldrar eller andra gamla och kära. Blir också lättare med att lasta och lossa, speciellt för dem som nyttjar takräcke eller takbox.
Re: Fem rätt?
Postat: 04 okt 2015 09:12
av danni
Martinen skrev:Jag har 19" och luftfjädring. Upplever ändå bilen som hård. Jag köpte luftfjädring för att jag ville ha en mjukare bil, men upplever mycket liten skillnad mellan med luftfjädring och utan. Känns som om endast höjden man kan justera. Jag har ändå haft mycket nytta av luftfjädring, och höjer ofta upp bilen när jag är ute och kör på dåliga vägar / byggen mm.
Intressant. Tror det säkert handlar om vad man har för tidigare erfarenheter. Jag har kört rätt mycket Audi A6 och Mercedes E-klass av senaste generation med stålfjädring (dock aldrig med luftfjädring) och jämfört med dem tycker jag Teslan är överlägsen. Den glider mjukt och fint men ändå med otroligt fin vägkontakt och utan gung eller svaj. A6:an hade dock sportfjädring (den vanliga, inte S-line) vilket är totalt värdelöst, komfortmässigt. Men även E-klass på vanlig stålfjädring och 17-tummare tycker jag inte har en chans mot Teslan i vare sig komfort eller sportighet hos fjädringen.
Re: Fem rätt?
Postat: 04 okt 2015 09:36
av LarsL
danni skrev:LarsL skrev:Konstigt vad olika det kan vara, farsan som kör MB med luftfjädring tycke Teslan var stötig. Han blev alltså inte särskilt imponerad av komforten.
Lite konstigt faktiskt att inte Tesla satsar på en komfortvariant. De verkar helt snöat in på 0-100 och sportighet, men det kommer aldrig sälja till köpare som man farsa. Det enklaste hade varit att sätta in ett komfortläge i luftfjädringen, ungefär som MB har.
Kanske skulle lagt till att jag har 19-tummare på min bil. Jag tror det gör väldigt stor skillnad.
Vi såg särskilt till att det var en med 19". Ett komfortläge på luften hade varit bra för gubbar, tror jag.
Re: Fem rätt?
Postat: 04 okt 2015 09:44
av mjwahl
Luftfjädringen ger också en något tystare kupé. Stålfjädring leder tydligen vibrationer på ett annat sätt än luftfjädringen.
Skickat från min iPhone med Tapatalk