Här kommer lite åsikter från min sida som har testat 30942 elbilar i olika scenarior och olika länge:
Huyndai Kona: Lite trevligare och smidigare än e-Niro (samma drivlina), men för liten för oss. Något billigare än e-Niro. ca 450k.
ID.3: Fullständigt värdelösa säten fram och någon form av halvskålning i baksätet konstruerad för väldigt smala personer som dock kan vara långa. Gott om benutrymme. Dåligt infotainment (kan säkert bli bättre, eventuellt en vanesak). Kassa garantier - vill man ha bättre får man betala... ca 450k
ID.4: För stor. Kassa garantier enligt ovan. Den känns verkligen jättestor. Känns som att köra runt med en ladugård. Vetefan varför, för den är varken särskilt lång eller bred. Säkert en vanesak, men vi valde bort den för detta. Sjuk vändcirkel. ca 510k för basmodellen.
Hyundai Ioniq: gammal modell som väl kanske inte tillverkas längre? Smidig, rymlig, tyst och snål. För litet batteri för oss. 130 vilda kusar räcker gott. Med mycket bred marginal de sämsta helljus jag provat på en ny bil. ca 360k.
Renault Zoe: Inte provkört. För ful och knepig. Provsuttit den gamla modellen och det var tillräcklig för att avskräcka oss, trots den nya inredningen som ser klart bättre ut på bild. Går få med batterihyra. Inte tittat närmare på.
e-Niro: tillräckligt bra på allt, så det fick bli denna. Snordyrt batterivätskebyte efter 4500 mil. Försäkring 150kr/månad för mig, klart billigast av uppräknade bilar, kompenserar till viss del för batterivätskebytet. Bra garantier i övrigt, som sannolikt förutsätter dyr service.
För mig hamnade e-Niro på 500 inkl dubbade vinterhjul, dyrare färg (wtf) och mattsats och något mer skrot, med Advance plus som utrustning.
Fick ca 35k i rabatt för detta mot listpris; typ 6-7%. Hade fått mer rabatt om jag beställt lagerbil med "fel" färg innan 1/4; nu blev det en beställningsbil istället och plötsligt gick priset upp med ca 10k (har absolut inget att göra med att klimatbonusen ökade
).
Vit (sannolikt grå bak efter 12 körda meter) gick den tydligen få för ytterligare 10k i rabatt (innan månadsskiftet
) då den fanns i lager.
Alla ovanstående bilar är 100k för dyra enligt mig, även den jag beställde. Vinterhjul tillkommer på priserna om de inte prutas med naturligtvis. Låter som att det är lättast (söderut
) att pruta på VW?
edit: För mig är vettig räckvidd 36 mil eller mer sommartid, då vi har stuga i obygden utan vare sig suc eller snabbladdare (duh, norrlands inland) längs vägen. Omvägar går köra, men slipper gärna. Alla dessa bilar utom eventuellt ID.4 är detta på gränsen för vad de klarar av, så om 5 år med degradering blir det intressant