Sida 1 av 2

VW ID3 vs ID4

Postat: 12 apr 2021 15:52
av Zalman3
Vem köper egentligen en ID3?
Prisskillnaden upp till en ID4 är så liten att jag skulle välja en ID4 alla dagar i veckan.
Volkswagen ID.4 204 HK 77kWh
446 900 kr
https://www.blocket.se/annons/kronoberg ... h/95114519
Volkswagen ID3 City 45kWh batteri 150hk *Ej lagerbil
399 900 kr
https://www.blocket.se/annons/ostergotl ... l/93938114

Re: VW ID3 vs ID4

Postat: 12 apr 2021 15:54
av pingflood
Det där är ju bara en väldigt missvisande annons. De säljer inte 77kWh versionen för det priset.
"Från 446.900:-"
"52mil räckvidd WLTP(Ej City), "

Re: VW ID3 vs ID4

Postat: 12 apr 2021 16:12
av Maw
Jag håller med båda föregående talare.
Det är ganska liten prisskillnad på ID3 och ID4 och annonsen är missvisande :)

Re: VW ID3 vs ID4

Postat: 12 apr 2021 16:22
av martinot
Tycker personligen, om man skall ha rätt paket (tex. Max), så skiljer det löjligt lite mellan ID4 och M3/MY.

Sedan kan jag förstå att alla inte gillar Tesla (sämre byggkvalitet, mer modern interiör, gammal exteriör design, gillar inte Elon, etc.), och ändå vill ha en bil som ID4 (sämre räckvidd, högre konsumtion, längre laddtider, och sämre laddinfrastruktur).

Men prismässigt så är skillnaden inte speciellt stor om man skall jämföra de med likvärdiga paket/tillval/standard.

Re: VW ID3 vs ID4

Postat: 12 apr 2021 16:37
av Zalman3
Eller varför inte en Skoda Enyaq?
Större och starkare bil, längre räckvidd och möjlighet till drag.
Skoda Enyaq iV 60 Beställningsbar
448 500 kr

SKODA ENYAQ är Skodas första modell byggd på Volkswagen Groups plattform MEB.
Enyaq kommer till en början att vara beställningsbar i två olika utföranden 60 & 80. 60 har en batterikapacitet på 62 kWh med en räckvidd på 380 km enligt WLTP och en motoreffekt på 180hk.

https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... r/92382093

Re: VW ID3 vs ID4

Postat: 12 apr 2021 16:57
av Maw
martinot skrev:
Tycker personligen, om man skall ha rätt paket (tex. Max), så skiljer det löjligt lite mellan ID4 och M3/MY.

Sedan kan jag förstå att alla inte gillar Tesla (sämre byggkvalitet, mer modern interiör, gammal exteriör design, gillar inte Elon, etc.), och ändå vill ha en bil som ID4 (sämre räckvidd, högre konsumtion, längre laddtider, och sämre laddinfrastruktur).

Men prismässigt så är skillnaden inte speciellt stor om man skall jämföra de med likvärdiga paket/tillval/standard.
Tycker personligen att Tesla M3 och speciellt SR är löjligt dyr i förhållande till konkurrenterna i Sverige.
Att en M3 sr kostar mer än t ex en ID4 life är märkligt. Tror att Tesla lever mycket på sitt varumärke just nu men det kommer nog gå över så småningom.

Re: VW ID3 vs ID4

Postat: 12 apr 2021 17:34
av Jonatand
Zalman3 skrev:
Eller varför inte en Skoda Enyaq?
Större och starkare bil, längre räckvidd och möjlighet till drag.
Skoda Enyaq iV 60 Beställningsbar
448 500 kr

SKODA ENYAQ är Skodas första modell byggd på Volkswagen Groups plattform MEB.
Enyaq kommer till en början att vara beställningsbar i två olika utföranden 60 & 80. 60 har en batterikapacitet på 62 kWh med en räckvidd på 380 km enligt WLTP och en motoreffekt på 180hk.

https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... r/92382093
Han sa ju ID4 vilket är exakt samma som Enyaq.

Re: VW ID3 vs ID4

Postat: 12 apr 2021 18:28
av Tellus
Maw skrev:
martinot skrev:
Tycker personligen, om man skall ha rätt paket (tex. Max), så skiljer det löjligt lite mellan ID4 och M3/MY.

Sedan kan jag förstå att alla inte gillar Tesla (sämre byggkvalitet, mer modern interiör, gammal exteriör design, gillar inte Elon, etc.), och ändå vill ha en bil som ID4 (sämre räckvidd, högre konsumtion, längre laddtider, och sämre laddinfrastruktur).

Men prismässigt så är skillnaden inte speciellt stor om man skall jämföra de med likvärdiga paket/tillval/standard.
Tycker personligen att Tesla M3 och speciellt SR är löjligt dyr i förhållande till konkurrenterna i Sverige.
Att en M3 sr kostar mer än t ex en ID4 life är märkligt. Tror att Tesla lever mycket på sitt varumärke just nu men det kommer nog gå över så småningom.
Tycker Tesla är prisvärda och konkurrenterna dyra.
Motsvarigheten på fossilsidan är Bmw m3 vs Vw passat, så inte så konstigt att Teslan(bmwn) är dyrare.

Re: VW ID3 vs ID4

Postat: 12 apr 2021 18:43
av Mickep
Tycker tesla och de andra är överprissatta med ca 100-200 kkr. (Även avdraget med stöd).
Id3 tror jag egentligen var tänkt att vara betydligt billigare men de fick tänka om (för ingen hittills har vågat öppna dammluckorna med att göra en rimligt prisatt elbil) man kan se det i materialvalen. Id4 har de tänkt vara en 400000 + bil. Och det tror jag känns.
Enyaqen har jag inte sett tester på.

Re: VW ID3 vs ID4

Postat: 12 apr 2021 19:38
av MWall
Maw skrev:
martinot skrev:
Tycker personligen, om man skall ha rätt paket (tex. Max), så skiljer det löjligt lite mellan ID4 och M3/MY.

Sedan kan jag förstå att alla inte gillar Tesla (sämre byggkvalitet, mer modern interiör, gammal exteriör design, gillar inte Elon, etc.), och ändå vill ha en bil som ID4 (sämre räckvidd, högre konsumtion, längre laddtider, och sämre laddinfrastruktur).

Men prismässigt så är skillnaden inte speciellt stor om man skall jämföra de med likvärdiga paket/tillval/standard.
Tycker personligen att Tesla M3 och speciellt SR är löjligt dyr i förhållande till konkurrenterna i Sverige.
Att en M3 sr kostar mer än t ex en ID4 life är märkligt. Tror att Tesla lever mycket på sitt varumärke just nu men det kommer nog gå över så småningom.

Tesla lever på prestanda och laddnätverk.

Re: VW ID3 vs ID4

Postat: 12 apr 2021 20:10
av Tellus
Så här mycket borde elbilarnas instegspris vara innan premie 8-)
Kanske fel tråd att posta i dock.

Vw e-up 220
Vw id3 300
Vw id4 390
Leaf40 250
Leaf62 290
model3 sr+ 550
model3 lr awd 650
model 3 p 750

Betänk att teslas instegsmodell är väldigt välutrustad jämfört med konkurrenterna

Re: VW ID3 vs ID4

Postat: 12 apr 2021 22:49
av taliz
Tellus skrev:
Så här mycket borde elbilarnas instegspris vara innan premie 8-)
Kanske fel tråd att posta i dock.

Vw e-up 220
Vw id3 300
Vw id4 390
Leaf40 250
Leaf62 290
model3 sr+ 550
model3 lr awd 650
model 3 p 750

Betänk att teslas instegsmodell är väldigt välutrustad jämfört med konkurrenterna
Vw e-up 150
Vw id3 270
Vw id4 380
Leaf40 200
Leaf62 250
model3 sr+ 400
model3 lr awd 450
model 3 p 500

Re: VW ID3 vs ID4

Postat: 12 apr 2021 23:05
av martinot
Maw skrev:
martinot skrev:
Tycker personligen, om man skall ha rätt paket (tex. Max), så skiljer det löjligt lite mellan ID4 och M3/MY.

Sedan kan jag förstå att alla inte gillar Tesla (sämre byggkvalitet, mer modern interiör, gammal exteriör design, gillar inte Elon, etc.), och ändå vill ha en bil som ID4 (sämre räckvidd, högre konsumtion, längre laddtider, och sämre laddinfrastruktur).

Men prismässigt så är skillnaden inte speciellt stor om man skall jämföra de med likvärdiga paket/tillval/standard.
Tycker personligen att Tesla M3 och speciellt SR är löjligt dyr i förhållande till konkurrenterna i Sverige.
Att en M3 sr kostar mer än t ex en ID4 life är märkligt. Tror att Tesla lever mycket på sitt varumärke just nu men det kommer nog gå över så småningom.
Kikade på Max utan några tillägg (saknar ändå en hel del som M3 har), och hamnade på detta baspris nedan. Skiljer ca 90 papp (utan något extra) till M3/MY AWD LR, som inte bara har bättre prestanda, snabbare laddning, men även 4WD/AWD, längre räckvidd och tillgång till SuC-nätet.

För mig så är iaf. valet, med en så liten skillnad i pengar (i sammanhanget), självklart!

Men självklart så är valet fritt för alla att göra precis som de vill (bra att vi alla inte tänker lika). :)

Re: VW ID3 vs ID4

Postat: 12 apr 2021 23:13
av Tellus
taliz skrev:
Tellus skrev:
Så här mycket borde elbilarnas instegspris vara innan premie 8-)
Kanske fel tråd att posta i dock.

Vw e-up 220
Vw id3 300
Vw id4 390
Leaf40 250
Leaf62 290
model3 sr+ 550
model3 lr awd 650
model 3 p 750

Betänk att teslas instegsmodell är väldigt välutrustad jämfört med konkurrenterna
Vw e-up 150
Vw id3 270
Vw id4 380
Leaf40 200
Leaf62 250
model3 sr+ 400
model3 lr awd 450
model 3 p 500
En kompromiss kanske är bäst

E-up 185
Id3 285
Id4 385
Leaf40 225
Leaf62 270
Sr+ 475
Lr awd 550
P 625

Re: VW ID3 vs ID4

Postat: 12 apr 2021 23:27
av backe
martinot skrev:
Maw skrev:
martinot skrev:
Tycker personligen, om man skall ha rätt paket (tex. Max), så skiljer det löjligt lite mellan ID4 och M3/MY.

Sedan kan jag förstå att alla inte gillar Tesla (sämre byggkvalitet, mer modern interiör, gammal exteriör design, gillar inte Elon, etc.), och ändå vill ha en bil som ID4 (sämre räckvidd, högre konsumtion, längre laddtider, och sämre laddinfrastruktur).

Men prismässigt så är skillnaden inte speciellt stor om man skall jämföra de med likvärdiga paket/tillval/standard.
Tycker personligen att Tesla M3 och speciellt SR är löjligt dyr i förhållande till konkurrenterna i Sverige.
Att en M3 sr kostar mer än t ex en ID4 life är märkligt. Tror att Tesla lever mycket på sitt varumärke just nu men det kommer nog gå över så småningom.
Kikade på Max utan några tillägg (saknar en hel del som M3 har), och hamnade på detta baspris nedan. Skiljer ca 90 papp (utan något extra) till M3/MY AWD LR, som inte bara har bättre prestanda, snabbare laddning, men även 4WD/AWD, och tillgång till SuC-nätet.

För mig så är iaf. valet, med en så liten skillnad i pengar, självklart. Men självklart så är valet fritt.

För mig var valet självklart också men åt andra hållet, och det var ett enkelt val efter att ha kört Model 3. Är ingen som hänger upp mitt liv på 0-100 så den egenskapen bryr jag mig inte om.

Jag har en id4 max 1st som jag köpte för 570 000, skulle jag köpa en SR+ med dragkrok och grå metallic så kostar den 616 080 kr med kortare WLTP, mindre utrustning, en lägre bil som inte tilltalar mig eller min familj, framförallt barnen tycker om att sitta högt i baksätet.

Så att jämföra listpriset blir bara missvisande, sen om man gillar modellen med rabatter är något helt annat.

Re: VW ID3 vs ID4

Postat: 13 apr 2021 00:30
av martinot
backe skrev:
martinot skrev:
Kikade på Max utan några tillägg (saknar en hel del som M3 har), och hamnade på detta baspris nedan. Skiljer ca 90 papp (utan något extra) till M3/MY AWD LR, som inte bara har bättre prestanda, snabbare laddning, men även 4WD/AWD, och tillgång till SuC-nätet.

För mig så är iaf. valet, med en så liten skillnad i pengar, självklart. Men självklart så är valet fritt.

För mig var valet självklart också men åt andra hållet, och det var ett enkelt val efter att ha kört Model 3. Är ingen som hänger upp mitt liv på 0-100 så den egenskapen bryr jag mig inte om.

Jag har en id4 max 1st som jag köpte för 570 000, skulle jag köpa en SR+ med dragkrok och grå metallic så kostar den 616 080 kr med kortare WLTP, mindre utrustning, en lägre bil som inte tilltalar mig eller min familj, framförallt barnen tycker om att sitta högt i baksätet.

Så att jämföra listpriset blir bara missvisande, sen om man gillar modellen med rabatter är något helt annat.
Skulle aldrig gått för SR+ heller. Men skillnaden mellan Max och AWD LR är ju väl värd den i sammanhanget lilla skillnaden. Tycker jag. Då får du längre räckvidd, snabbare laddning, fyrhjulsdrift, och dessutom tillgång till det helt överlägsna SuC-nätet. Allt detta för ca. 100 papp skillnad i pris (till MY, ca 90 till M3).

Även om man helt struntar i prestanda hos en bil så blir det rätt mycket bra praktiskt som skiljer i vardagen.

Men det sagt så kan jag köpa att alla inte gillar Tesla, eller interiören i bilarna. Jag älskar den personligen, men det är absolut mycket en smaksak.

Vore som sagt supertrist om alla tyckte lika, och handlade lika.

Även om valet är självklart för mig, så är jag bara glad ju fler som skippar att köpa M3/MY och istället väljer tex. ID4. Vill dels inte ha en allt för vanlig bil, som den till viss del tyvärr är idag, och dels så behöver Tesla konkurrens på området (se bara vad som händer med priserna på SuC då de totalt saknar verklig konkurrens idag).

Så utmärkt ju fler som gör som du och istället väljer ID4 tycker jag. :)


Ref ID4 Max (utan tillägg):
Skärmavbild 2021-04-10 kl. 13.14.37.png
Ref MY AWD LR (utan tillägg):
Skärmavbild 2021-04-13 kl. 00.28.40.png

Re: VW ID3 vs ID4

Postat: 13 apr 2021 00:31
av iAkita
martinot skrev:
Maw skrev:
martinot skrev:
Tycker personligen, om man skall ha rätt paket (tex. Max), så skiljer det löjligt lite mellan ID4 och M3/MY.

Sedan kan jag förstå att alla inte gillar Tesla (sämre byggkvalitet, mer modern interiör, gammal exteriör design, gillar inte Elon, etc.), och ändå vill ha en bil som ID4 (sämre räckvidd, högre konsumtion, längre laddtider, och sämre laddinfrastruktur).

Men prismässigt så är skillnaden inte speciellt stor om man skall jämföra de med likvärdiga paket/tillval/standard.
Tycker personligen att Tesla M3 och speciellt SR är löjligt dyr i förhållande till konkurrenterna i Sverige.
Att en M3 sr kostar mer än t ex en ID4 life är märkligt. Tror att Tesla lever mycket på sitt varumärke just nu men det kommer nog gå över så småningom.
Kikade på Max utan några tillägg (saknar ändå en hel del som M3 har), och hamnade på detta baspris nedan. Skiljer ca 90 papp (utan något extra) till M3/MY AWD LR, som inte bara har bättre prestanda, snabbare laddning, men även 4WD/AWD, längre räckvidd och tillgång till SuC-nätet.

För mig så är iaf. valet, med en så liten skillnad i pengar (i sammanhanget), självklart!

Men självklart så är valet fritt för alla att göra precis som de vill (bra att vi alla inte tänker lika). :)
Jämförelsen mellan Model 3 och ID4 är ju bara dum. Två helt olika bilar. Model Y LR och ID4 låter sig dock jämföras. I den jämförelsen är väl ID4 Max bättre på i princip allt förutom 0-100, och dessutom billigare (även som fyrhjulsdriven vad det verkar som). Räckvidden verkar i och för sig jämförbar och laddhastigheten för Model Y vet vi inte så mycket om (men Model 3 med LG batterierna imponerar inte jämfört med ID4).

Re: VW ID3 vs ID4

Postat: 13 apr 2021 00:41
av martinot
iAkita skrev:
Jämförelsen mellan Model 3 och ID4 är ju bara dum. Två helt olika bilar. Model Y LR och ID4 låter sig dock jämföras. I den jämförelsen är väl ID4 Max bättre på i princip allt förutom 0-100, och dessutom billigare (även som fyrhjulsdriven vad det verkar som). Räckvidden verkar i och för sig jämförbar och laddhastigheten för Model Y vet vi inte så mycket om (men Model 3 med LG batterierna imponerar inte jämfört med ID4).
Håller med om att det är MY som är mest jämförbar med ID4.

Men det är inte bara prestanda som skiljer. Långt ifrån.

* Räckvidd.

* Energisnålhet/effektivitet.

* Laddhastighet.

* Fyrhjulsdrift.

* Ljudanläggning.

* Kartor och övrig MMI.

* Bättre track record gällande förbättringar genom OTA-uppdateringar.

* Stabil app, med alla grundläggande funktioner (även om man alltid kan önska mer).

* Autopilot.

* Laddnät; Tesla SuC.

Så även om man inte har det minsta intresse av bilars prestanda, så är det potentiellt rätt mycket annat praktiskt som skiljer. Inte minst fyrhjulsdrift och SuC.

Men som jag sa innan, det är bara bra om VAG och VW pressar Tesla. De behöver verkligen konkurrens, och ju fler här som beställer ID4, ju bättre för oss alla andra.

Re: VW ID3 vs ID4

Postat: 13 apr 2021 06:14
av Zalman3
MY är ett nummer större än ID4.
MY finns som 7 sitsig.
Screenshot_20210405-105056_Gallery.jpg

Re: VW ID3 vs ID4

Postat: 13 apr 2021 06:35
av tobiaslej
Har också jämfört ID4:an mot MY och kommit fram till att jag tycker Teslan är mer prisvärd på i princip samma grunder som nämnts ovan.
Sen kanske VW släpper sjukt billiga privatleasingerbjudanden, likt dom gjorde på ID3, då kan jämförelsen ändras :)

Re: VW ID3 vs ID4

Postat: 13 apr 2021 06:43
av backe
Zalman3 skrev:
MY är ett nummer större än ID4.
MY finns som 7 sitsig.
Screenshot_20210405-105056_Gallery.jpg
För det första så finns inte MY än så länge för oss i Europa, när den kommer är fortfarande mer eller mindre okänt.

7-sits är inte ens valbart i konfiguration.

Sen har jag svårt att se att MY har över 700 liter om man mäter på samma sätt, men det kommer väl visa sig den dagen den väl kommer.

Oavsett så är jag inget fan av M3 rent estetiskt, men MY passar mig bättre så en sån kan det mycket väl bli för mig den dagen den levereras, men då det verkar bli mer eller mindre en ny bil från Berlin så kommer jag oavsett vänta in och se hur den är, kanske blir en period av barnsjukdomar?

Vad gäller laddnätverk så är den fördelen ingen dealbreaker alls för mig, har laddmöjligheter där vi oftast befinner oss. Tror dessutom att skillnaden blir mindre och mindre månad för månad med OK/Q8 och CircleK t.ex, och Teslas priser kryper upp hela tiden...


Slutsats, M3 gillar jag inte, MY får vi se den dagen den börjar levereras, kan mycket väl bli en sån då beroende på konkurrensen.

Re: VW ID3 vs ID4

Postat: 13 apr 2021 07:03
av mati
martinot skrev:
Men det är inte bara prestanda som skiljer. Långt ifrån.

* Räckvidd.
* Energisnålhet/effektivitet.
* Laddhastighet.
* Fyrhjulsdrift.
* Ljudanläggning.
* Kartor och övrig MMI.
* Bättre track record gällande förbättringar genom OTA-uppdateringar.
* Stabil app, med alla grundläggande funktioner (även om man alltid kan önska mer).
* Autopilot.
* Laddnät; Tesla SuC.

Så även om man inte har det minsta intresse av bilars prestanda, så är det potentiellt rätt mycket annat praktiskt som skiljer. Inte minst fyrhjulsdrift och SuC.
Det mesta av detta får man ta med ganska stor försiktighet.
* Räckvidd kan vi inte säga så mycket om innan man har gjort riktiga jämförande tester. Jag tror att skillnaden är rätt liten i praktiken.
* Troligen är MY snålare, ja. Men hur stor skillnad är det egentligen?
* MY laddar snabbare ja. Men det handlar i praktiken inte om så många minuters skillnad. Intenting som skulle få mig att välja MY för 100k extra.
* AWD kommer ID4 att få snart. Den punkten faller alltså.
* Ljudanläggning vet jag inget om.
* Vad är det för fel på VWs kartor? MMI kan jag hålla med om. Men det är en smaksak. Jag gillar varken det ena eller det andra.
* OTA, nja. Jag föredrar en bil som fungerar från dag ett. Och då har jag inte varit imponerad av varken Tesla eller ID-bilarna hittills.
* VWs app är absolut inget fel på tycker jag. Även om man alltid kan önska mer.
* Autopilot? Really? En VW gör garanterat inga spökinbromsningar. Det går dessutom att aktivera VWs "autopilot" fast man drar släp. Just den fina farthållaren och filassistenten vs Teslas autopilot skulle faktiskt få mig att välja VW och inte Tesla.
* SuC givet. Klar fördel Tesla som nästan utklassar allt annat.

Sen har ID4 en del fördelar:
- HUD med AR
- bättre strålkastare
- tystare kupé (med förbehåll, jag har inte testat MY, men jämfört med M3)
- bättre stolar (även med massage och grejer)
- 3D kameravy
- troligen bättre byggkvalitet (också med förbehåll eftersom vi inte vet hur tyska MY kommer se ut)
- mycket bättre servicenät
- trots allt lägre pris, även om skillnaden är ganska liten
- snyggare bil :)

Re: VW ID3 vs ID4

Postat: 13 apr 2021 07:16
av LarsL
mati skrev:
* Autopilot? Really? En VW gör garanterat inga spökinbromsningar. Det går dessutom att aktivera VWs "autopilot" fast man drar släp. Just den fina farthållaren och filassistenten vs Teslas autopilot skulle faktiskt få mig att välja VW och inte Tesla.

...

- snyggare bil :)
Går att köra AP med släp också. Men kanske inte att rekommendera då bilen inte tar hänsyn till det.


ID4 och snygg tycker jag inte ska tas i samma mun. Det är ju tur att det finns en Skoda version av bilen så att det går att överväga modellen.

Re: VW ID3 vs ID4

Postat: 13 apr 2021 07:56
av Bjelke
backe skrev:
Zalman3 skrev:
MY är ett nummer större än ID4.
MY finns som 7 sitsig.
För det första så finns inte MY än så länge för oss i Europa, när den kommer är fortfarande mer eller mindre okänt.

7-sits är inte ens valbart i konfiguration.

Sen har jag svårt att se att MY har över 700 liter om man mäter på samma sätt, men det kommer väl visa sig den dagen den väl kommer.

Oavsett så är jag inget fan av M3 rent estetiskt, men MY passar mig bättre så en sån kan det mycket väl bli för mig den dagen den levereras, men då det verkar bli mer eller mindre en ny bil från Berlin så kommer jag oavsett vänta in och se hur den är, kanske blir en period av barnsjukdomar?

Vad gäller laddnätverk så är den fördelen ingen dealbreaker alls för mig, har laddmöjligheter där vi oftast befinner oss. Tror dessutom att skillnaden blir mindre och mindre månad för månad med OK/Q8 och CircleK t.ex, och Teslas priser kryper upp hela tiden...


Slutsats, M3 gillar jag inte, MY får vi se den dagen den börjar levereras, kan mycket väl bli en sån då beroende på konkurrensen.
Tycke och känsla underskattas ofta (inte bara här på tcs), gillar jag en bil så väger det ganska tungt liksom, vilket
en del ibland har svårt att köpa... visst väger fakta tungt också såklart, beroende på vad, men ibland bara vill man
verkligen ha en sak och ibland absolut inte (även om fakta talar emot).
Tesla är ofta helt hopplösa att ha att göra med och jag är verkligen less på skiten sedan länge, det är så mycket som
inte sköts rätt där att man blir deprimerad bara man tänker på det. Jag skulle helst velat ha något annat men än så
länge har fördelarna vägt över...
(Idag ska jag förresten betala 7500kr för en ny backkamera eftersom sprickan i glaset beror på ”yttre åverkan” men
hur i helt....e är det ens möjligt liksom, och priset är bara löjligt)

Re: VW ID3 vs ID4

Postat: 13 apr 2021 08:20
av MWall
Bjelke skrev:
Tycke och känsla underskattas ofta (inte bara här på tcs), gillar jag en bil så väger det ganska tungt liksom, vilket
en del ibland har svårt att köpa... visst väger fakta tungt också såklart, beroende på vad, men ibland bara vill man
verkligen ha en sak och ibland absolut inte (även om fakta talar emot).
Tesla är ofta helt hopplösa att ha att göra med och jag är verkligen less på skiten sedan länge, det är så mycket som
inte sköts rätt där att man blir deprimerad bara man tänker på det. Jag skulle helst velat ha något annat men än så
länge har fördelarna vägt över...
(Idag ska jag förresten betala 7500kr för en ny backkamera eftersom sprickan i glaset beror på ”yttre åverkan” men
hur i helt....e är det ens möjligt liksom, och priset är bara löjligt)
Ja, det är mycket känslor i bilar. Inte alltid helt förnuftsfyllt. :lol:

Just nu tycker jag att jag är lite låst till Tesla. Jag ser fortfarande inga alternativ. Ska vara E-Tron då, resten är för små, men då är det där med att jag inte gillar Audi, av hävd. Och så är räckvidden aningen för kort och laddnätverket aningen för klent och spretigt.