Vilka elbils nykomlingar kommer att lyckas?
Postat: 12 apr 2021 16:12
Teknikens Världs åsikter om nya elbils aktörer.
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... branschen/
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... branschen/
Beror antagligen på hur mycket pengar man vill lägga, och vilka behov man har.Jonatand skrev:Vilken elbil är bäst från Kina? Något globalt elbilsmärke lär de nämligen spotta ut.
Nä, tänker mer på mellanklasssegmentet. Typ det som blir kinesiska VW, KIA, Hyundai.martinot skrev:Beror antagligen på hur mycket pengar man vill lägga, och vilka behov man har.Jonatand skrev:Vilken elbil är bäst från Kina? Något globalt elbilsmärke lär de nämligen spotta ut.
Rent generellt så skulle jag nog välja Polestar 2, men den kanske inte räknas som 100% kinesiskt bilmärke.
De var BMW i3 med ny kaross, så inte konstigt att det gick att köra. Att kalla dem prototyper är nog en överdrift då ingen teknik gick att ta till produktion. Sågades hårt av Tibor vid provkörning.ELA skrev:Om man ska vara petig så har Sono byggt ett par prototyper. Jag har provat den ena. De var i oljehamnen i Malmö för 2? år sen. Man fick köra en vända på dragstrippen där. Visst var de prototyper, men den gick. Senare har de väl byggt en version 2 som är lite större?
Så det var ingen egen teknik eller drivlina som helst då?Klintan skrev:De var BMW i3 med ny kaross, så inte konstigt att det gick att köra. Att kalla dem prototyper är nog en överdrift då ingen teknik gick att ta till produktion. Sågades hårt av Tibor vid provkörning.ELA skrev:Om man ska vara petig så har Sono byggt ett par prototyper. Jag har provat den ena. De var i oljehamnen i Malmö för 2? år sen. Man fick köra en vända på dragstrippen där. Visst var de prototyper, men den gick. Senare har de väl byggt en version 2 som är lite större?
Ett par handbyggda nya har de byggt nu, också långt ifrån seriemässigt utförande.
Ja det öppnar ju några frågeställningar. Man baserar sina prototyper på BMW i3, en bil med en ganska avancerad chassiuppbyggnad i kolfiber. Det är lite oklart vilken teknologi Sono kommer använda men troligtvis inte kolfiber monocoque.martinot skrev:Så det var ingen egen teknik eller drivlina som helst då?Klintan skrev:De var BMW i3 med ny kaross, så inte konstigt att det gick att köra. Att kalla dem prototyper är nog en överdrift då ingen teknik gick att ta till produktion. Sågades hårt av Tibor vid provkörning.ELA skrev:Om man ska vara petig så har Sono byggt ett par prototyper. Jag har provat den ena. De var i oljehamnen i Malmö för 2? år sen. Man fick köra en vända på dragstrippen där. Visst var de prototyper, men den gick. Senare har de väl byggt en version 2 som är lite större?
Ett par handbyggda nya har de byggt nu, också långt ifrån seriemässigt utförande.
Känns som lite scamvarning om de tar en helt annan orelaterad färdig bil på gatan och efter lite ombyggnad kallar den för "prototyp". Fishy.
Det blir polykarbonat som folieras och solcellerna integreras. Den tredje versionen av prototyp som man nu har tagit fram är byggda från grunden till skillnad från version två som var den som man fick provköra. Dessa kommer att ligga till grund för förseriebilarna.Fredrik j skrev:Ja det öppnar ju några frågeställningar. Man baserar sina prototyper på BMW i3, en bil med en ganska avancerad chassiuppbyggnad i kolfiber. Det är lite oklart vilken teknologi Sono kommer använda men troligtvis inte kolfiber monocoque.martinot skrev:Så det var ingen egen teknik eller drivlina som helst då?Klintan skrev:De var BMW i3 med ny kaross, så inte konstigt att det gick att köra. Att kalla dem prototyper är nog en överdrift då ingen teknik gick att ta till produktion. Sågades hårt av Tibor vid provkörning.ELA skrev:Om man ska vara petig så har Sono byggt ett par prototyper. Jag har provat den ena. De var i oljehamnen i Malmö för 2? år sen. Man fick köra en vända på dragstrippen där. Visst var de prototyper, men den gick. Senare har de väl byggt en version 2 som är lite större?
Ett par handbyggda nya har de byggt nu, också långt ifrån seriemässigt utförande.
Känns som lite scamvarning om de tar en helt annan orelaterad färdig bil på gatan och efter lite ombyggnad kallar den för "prototyp". Fishy.
Samtidigt säger man att man inte behöver dyra pressverktyg för karossen. Man ska integrera solceller i karossen så man kan anta någon form av komposit material åtminstone i ytterskalet.
Som jag ser det var syftet med prototyperna mer att utvärdera hela bilkonceptet, inte att validera valda konstruktionslösningar.
Så man ska ha en kaross av stål under ytterskalet då?Jerker skrev:Det blir polykarbonat som folieras och solcellerna integreras. Den tredje versionen av prototyp som man nu har tagit fram är byggda från grunden till skillnad från version två som var den som man fick provköra. Dessa kommer att ligga till grund för förseriebilarna.Fredrik j skrev:Ja det öppnar ju några frågeställningar. Man baserar sina prototyper på BMW i3, en bil med en ganska avancerad chassiuppbyggnad i kolfiber. Det är lite oklart vilken teknologi Sono kommer använda men troligtvis inte kolfiber monocoque.martinot skrev:Så det var ingen egen teknik eller drivlina som helst då?Klintan skrev:De var BMW i3 med ny kaross, så inte konstigt att det gick att köra. Att kalla dem prototyper är nog en överdrift då ingen teknik gick att ta till produktion. Sågades hårt av Tibor vid provkörning.ELA skrev:Om man ska vara petig så har Sono byggt ett par prototyper. Jag har provat den ena. De var i oljehamnen i Malmö för 2? år sen. Man fick köra en vända på dragstrippen där. Visst var de prototyper, men den gick. Senare har de väl byggt en version 2 som är lite större?
Ett par handbyggda nya har de byggt nu, också långt ifrån seriemässigt utförande.
Känns som lite scamvarning om de tar en helt annan orelaterad färdig bil på gatan och efter lite ombyggnad kallar den för "prototyp". Fishy.
Samtidigt säger man att man inte behöver dyra pressverktyg för karossen. Man ska integrera solceller i karossen så man kan anta någon form av komposit material åtminstone i ytterskalet.
Som jag ser det var syftet med prototyperna mer att utvärdera hela bilkonceptet, inte att validera valda konstruktionslösningar.
Man kan ha sina tvivel om huruvida de kommer att klara av att ta bilen till produktion eller inte, men nån scam är det definitivt inte. De är mycket seriösa och utvecklingen fortgår utan avbrott även om pandemin har saktat ned tempot. Det verkar som att det här projetet har stort stöd i Tyskland och de har knutit till sig en hel del nyckelpersoner med lång och bred erfarenhet från den tyska bilindustrin.
Nej, varför det? De är inte först med att ha plastkaross; det har många bilar haft tidigare och delar av karossen på många bilar som säljs nu är i plast.Fredrik j skrev:Så man ska ha en kaross av stål under ytterskalet då?
Vad jag menar är att man under plasten behöver en stomme av ett mer hållfast material.Jerker skrev:Nej, varför det? De är inte först med att ha plastkaross; det har många bilar haft tidigare och delar av karossen på många bilar som säljs nu är i plast.Fredrik j skrev:Så man ska ha en kaross av stål under ytterskalet då?
Jag förstår nog inte riktigt hur du menar. Vad jag vet så har väl inte andra bilar som byggt med plastkaross något annat under? Det är naturligtvis en stomme som man fäster karossen i, men hur skulle det annars se ut? Här är de två senaste protoyperna, den ena med karossen påmonterad, den andra utan:Fredrik j skrev:Vad jag menar är att man under plasten behöver en stomme av ett mer hållfast material.Jerker skrev:Nej, varför det? De är inte först med att ha plastkaross; det har många bilar haft tidigare och delar av karossen på många bilar som säljs nu är i plast.Fredrik j skrev:Så man ska ha en kaross av stål under ytterskalet då?
Stål är nog det billigaste och mest troliga om man ser på vad bilen ska kosta. Inte har man råd med kolfiber väl?
Men det är ju det som är det märkliga. Att man byggde sina prototyper på en bil som är så annorlunda konstruktionsmässigt jämfört med den man tänkt bygga.
Om man tänker använda kolfiber monocoque faller ju bitarna på plats. Men det är ju inte troligt.
Kändes de bra vid provkörningen då? Vad var + och -?Jerker skrev:Det blir polykarbonat som folieras och solcellerna integreras. Den tredje versionen av prototyp som man nu har tagit fram är byggda från grunden till skillnad från version två som var den som man fick provköra. Dessa kommer att ligga till grund för förseriebilarna.Fredrik j skrev:Ja det öppnar ju några frågeställningar. Man baserar sina prototyper på BMW i3, en bil med en ganska avancerad chassiuppbyggnad i kolfiber. Det är lite oklart vilken teknologi Sono kommer använda men troligtvis inte kolfiber monocoque.martinot skrev:Så det var ingen egen teknik eller drivlina som helst då?Klintan skrev:De var BMW i3 med ny kaross, så inte konstigt att det gick att köra. Att kalla dem prototyper är nog en överdrift då ingen teknik gick att ta till produktion. Sågades hårt av Tibor vid provkörning.ELA skrev:Om man ska vara petig så har Sono byggt ett par prototyper. Jag har provat den ena. De var i oljehamnen i Malmö för 2? år sen. Man fick köra en vända på dragstrippen där. Visst var de prototyper, men den gick. Senare har de väl byggt en version 2 som är lite större?
Ett par handbyggda nya har de byggt nu, också långt ifrån seriemässigt utförande.
Känns som lite scamvarning om de tar en helt annan orelaterad färdig bil på gatan och efter lite ombyggnad kallar den för "prototyp". Fishy.
Samtidigt säger man att man inte behöver dyra pressverktyg för karossen. Man ska integrera solceller i karossen så man kan anta någon form av komposit material åtminstone i ytterskalet.
Som jag ser det var syftet med prototyperna mer att utvärdera hela bilkonceptet, inte att validera valda konstruktionslösningar.
Man kan ha sina tvivel om huruvida de kommer att klara av att ta bilen till produktion eller inte, men nån scam är det definitivt inte. De är mycket seriösa och utvecklingen fortgår utan avbrott även om pandemin har saktat ned tempot. Det verkar som att det här projetet har stort stöd i Tyskland och de har knutit till sig en hel del nyckelpersoner med lång och bred erfarenhet från den tyska bilindustrin.
Och där ser du stommen jag pratar om. Den som bär upp karossen och som ger möjlighet till någon form av krocksäkerhet. BMW i3 använder en kolfiber monocoque men jag antar att Sono använder en stomme av stål.Jerker skrev:Jag förstår nog inte riktigt hur du menar. Vad jag vet så har väl inte andra bilar som byggt med plastkaross något annat under? Det är naturligtvis en stomme som man fäster karossen i, men hur skulle det annars se ut? Här är de två senaste protoyperna, den ena med karossen påmonterad, den andra utan:Fredrik j skrev:Vad jag menar är att man under plasten behöver en stomme av ett mer hållfast material.Jerker skrev:Nej, varför det? De är inte först med att ha plastkaross; det har många bilar haft tidigare och delar av karossen på många bilar som säljs nu är i plast.Fredrik j skrev:Så man ska ha en kaross av stål under ytterskalet då?
Stål är nog det billigaste och mest troliga om man ser på vad bilen ska kosta. Inte har man råd med kolfiber väl?
Men det är ju det som är det märkliga. Att man byggde sina prototyper på en bil som är så annorlunda konstruktionsmässigt jämfört med den man tänkt bygga.
Om man tänker använda kolfiber monocoque faller ju bitarna på plats. Men det är ju inte troligt.
Tja... det var väl inte så mycket att orda om den. Den uppförde sig som en vanlig elbil, varken mer eller mindre. Det intressanta med den här bilen är ju deras kombination av liten och kompakt bil till ett lågt pris med en massa bra egenskaper som:martinot skrev:Kändes de bra vid provkörningen då? Vad var + och -?
Som en Tesla M3?Jerker skrev:Tja... det var väl inte så mycket att orda om den. Den uppförde sig som en vanlig elbil, varken mer eller mindre.martinot skrev:Kändes de bra vid provkörningen då? Vad var + och -?
Ja, det var ju i grunden en BMW i3. Jag har aldrig kört en sån utan då hade jag själv en Zoe och de var ju jämförbara, det lilla man fick köra.martinot skrev:Som en Tesla M3?Jerker skrev:Tja... det var väl inte så mycket att orda om den. Den uppförde sig som en vanlig elbil, varken mer eller mindre.martinot skrev:Kändes de bra vid provkörningen då? Vad var + och -?
Eller mer som en BMW i3?
Totalt olika elbilar!
Elbilar är nästan lika olika som på ICE-sidan. Finns mängder av olika elbilar som skiljer sig enormt åt.
Som att säg att det spelar ingen roll vilken bil man köper, så länge som den tankar bensin.