Jag har blivit icead!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Bjelke »

Svenssons skrev:
Ser nu att fth hade svarat före mig med i princip samma svar...
Fast du antyder i ditt inlägg att destinationen kan ta betalt för laddningen ändå, stämmer det?
fth skriver däremot att dom inte får ta betalt för laddningen i sig, vilket också är vad jag har för mig...
Eller tänker du också på att dom får begränsa användningen till gäster enbart (dvs betalande tex)?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Svenssons »

Bjelke skrev:
Svenssons skrev:
Ser nu att fth hade svarat före mig med i princip samma svar...
Fast du antyder i ditt inlägg att destinationen kan ta betalt för laddningen ändå, stämmer det?
fth skriver däremot att dom inte får ta betalt för laddningen i sig, vilket också är vad jag har för mig...
Eller tänker du också på att dom får begränsa användningen till gäster enbart (dvs betalande tex)?
Är väl i och för sig kanske mer för platsen än kWh. Det sitter ju ingen mätare. Gothia Towers tar tex betalt för sina platser till destinationsladdare. De i Mariefred kostar också. Utomlands är det vanligare att de tar betalt än i Sverige känns det som.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Pontus »

Svenssons skrev:
Bjelke skrev:
Svenssons skrev:
Ser nu att fth hade svarat före mig med i princip samma svar...
Fast du antyder i ditt inlägg att destinationen kan ta betalt för laddningen ändå, stämmer det?
fth skriver däremot att dom inte får ta betalt för laddningen i sig, vilket också är vad jag har för mig...
Eller tänker du också på att dom får begränsa användningen till gäster enbart (dvs betalande tex)?
Är väl i och för sig kanske mer för platsen än kWh. Det sitter ju ingen mätare. Gothia Towers tar tex betalt för sina platser till destinationsladdare. De i Mariefred kostar också. Utomlands är det vanligare att de tar betalt än i Sverige känns det som.
I New Jersey tog markägaren betalt för att komma åt SuC och det var betydligt dyrare än laddningen. Så det beror väl lite på hur attraktiv/dyr marken är.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Bjelke »

Pontus skrev:
Svenssons skrev:
Bjelke skrev:
Svenssons skrev:
Ser nu att fth hade svarat före mig med i princip samma svar...
Fast du antyder i ditt inlägg att destinationen kan ta betalt för laddningen ändå, stämmer det?
fth skriver däremot att dom inte får ta betalt för laddningen i sig, vilket också är vad jag har för mig...
Eller tänker du också på att dom får begränsa användningen till gäster enbart (dvs betalande tex)?
Är väl i och för sig kanske mer för platsen än kWh. Det sitter ju ingen mätare. Gothia Towers tar tex betalt för sina platser till destinationsladdare. De i Mariefred kostar också. Utomlands är det vanligare att de tar betalt än i Sverige känns det som.
I New Jersey tog markägaren betalt för att komma åt SuC och det var betydligt dyrare än laddningen. Så det beror väl lite på hur attraktiv/dyr marken är.
Aha :) ja men å är vi på banan igen, ingen tar betalt för elen i sig men däremot parkeringen tex...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/ola13743

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av sven-labil »

Lessmog skrev:
PhR34k skrev:
Trött på att man kommer till en Tesla Destination laddare och så står det något annat skit märke och laddar, trodde dessa var endast för Tesla?
Har stött på Volvo hybridbilar som laddar och nu idag en Peugeot.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Tror du har missuppfattat. Teslas laddare finns i två versioner, färgkodade. Den ena typen är enbart för Tesla, den andra är mera promiskuös :lol: -- om de kan ladda så får de. Men jag kan också ha fel!

(I så fall är vi väl två om det!)
Jaha, isf. var det här inte riktigt lika konstigt som jag trodde:
Destination.jpg
Däremot var experimenterandet med SuC strax innan ändå lite väl optimistiskt inte bara med tanke på sladdlängden:
SuC.jpg
De använde iaf. inte tillräckligt med våld för att ha sönder kontakten i bilen, (kraften och frustrationen syns inte så bra på en stillbild,) bilen laddade glatt hos Bee strax efter. (Och man måste ju gilla att folk anstränger sig för att ladda sin hybrid :) )

Nästa morgon stod det en diesel-Yeti vid den andra destinationsladdaren, men ägaren flyttade den genast efter ett vänligt äppelmeddelande.
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Svenssons »

sven-labil skrev:
Nästa morgon stod det en diesel-Yeti vid den andra destinationsladdaren, men ägaren flyttade den genast efter ett vänligt äppelmeddelande.
Äppelmeddelande, är det ett kast med litet äpple på vederbörande? ;)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
kontakten2

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av kontakten2 »

Biced
IMG_20200719_174606.jpg
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Bernando »

Räknas det som icead när en Kia Optima laddhybrid plockat den enda fungerande stolpen, för att kunna köra sina skruttiga fem mil på el? :evil:
MS P85 2014
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av lator »

Bernando skrev:
Räknas det som icead när en Kia Optima laddhybrid plockat den enda fungerande stolpen, för att kunna köra sina skruttiga fem mil på el? :evil:
Nope. Det är den enda chansen denna person har att göra någon nytta. Kör denne på bensin så är det fullständigt lönlöst att införskaffa en hybrid. :twisted:
Däremot hoppas jag att personen flyttar sitt fordon direkt!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av OfarligTesla »

Bernando skrev:
Räknas det som icead när en Kia Optima laddhybrid plockat den enda fungerande stolpen, för att kunna köra sina skruttiga fem mil på el? :evil:
Därför stolpar med minutpris är så trevligt, långsamladdande hybrider tar inte stolparna bara för att få en parkeringsplats.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Teslaspolen »

OfarligTesla skrev:
Bernando skrev:
Räknas det som icead när en Kia Optima laddhybrid plockat den enda fungerande stolpen, för att kunna köra sina skruttiga fem mil på el? :evil:
Därför stolpar med minutpris är så trevligt, långsamladdande hybrider tar inte stolparna bara för att få en parkeringsplats.
Problemet är inte så mycket om de laddar långsamt eller ej, utan om de står kvar där i timme ut och timme in efter att ha laddat klart.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av OfarligTesla »

Teslaspolen skrev:
Problemet är inte så mycket om de laddar långsamt eller ej, utan om de står kvar där i timme ut och timme in efter att ha laddat klart.
Tycker båda är ett problem faktiskt, båda gör att laddaren får låg utnyttjandegrad. Minutpris har ju fördelen att det blir en bra utnyttjandegrad för den investering som görs.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av LasseTM »

Det borde bli någon slags standard att man skriver sitt nummer och lägger i rutan så man kan ringa och kolla hur länge dem ska stå.
Ibland behöver man ju själv bara några % för att ta sig till nästa SC men då kan man få vänta på någon trött 1-fas leaf som tar en 22kw laddare.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Bjelke »

LasseTM skrev:
Det borde bli någon slags standard att man skriver sitt nummer och lägger i rutan så man kan ringa och kolla hur länge dem ska stå.
Ibland behöver man ju själv bara några % för att ta sig till nästa SC men då kan man få vänta på någon trött 1-fas leaf som tar en 22kw laddare.
Det skrevs ganska mycket om ”laddetikett” för några år sedan (Tibor hade det som ”dagens” också), en var
bokstavligen en etikett i laddluckan med mobilnumret till ägaren, hade det på min första Tesla :)
Nu har jag en sån mojäng som ser ut som P-skiva där man ställer in ungefär när man beräknar laddat klart och
mobilnumret, som man lägger innanför rutan :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av lator »

LasseTM skrev:
Det borde bli någon slags standard att man skriver sitt nummer och lägger i rutan så man kan ringa och kolla hur länge dem ska stå.
Ibland behöver man ju själv bara några % för att ta sig till nästa SC men då kan man få vänta på någon trött 1-fas leaf som tar en 22kw laddare.
Det trodde jag att alla hade ordnat nu... Nummer innanför laddluckan ska det vara!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1445
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av kenjon »

Bjelke skrev:
LasseTM skrev:
Det borde bli någon slags standard att man skriver sitt nummer och lägger i rutan så man kan ringa och kolla hur länge dem ska stå.
Ibland behöver man ju själv bara några % för att ta sig till nästa SC men då kan man få vänta på någon trött 1-fas leaf som tar en 22kw laddare.
Det skrevs ganska mycket om ”laddetikett” för några år sedan (Tibor hade det som ”dagens” också), en var
bokstavligen en etikett i laddluckan med mobilnumret till ägaren, hade det på min första Tesla :)
Nu har jag en sån mojäng som ser ut som P-skiva där man ställer in ungefär när man beräknar laddat klart och
mobilnumret, som man lägger innanför rutan :)
Vad är det för "mojäng"?
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av leiflodde »

Kanske en sådan?
aaa.jpg
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1445
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av kenjon »

Hur hittade du den? Jag har sökt men ej funnit....
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Svenssons »

kenjon skrev:
Hur hittade du den? Jag har sökt men ej funnit....
Har själv fått några stycken efter att ha beställt saker från TopFit...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1445
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av kenjon »

Söker jag på topfit kommer det upp gym, hälsokost etc.....
Har du bättre info, länk etc?
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Svenssons »

kenjon skrev:
Söker jag på topfit kommer det upp gym, hälsokost etc.....
Har du bättre info, länk etc?
Första träff för mig länkar till denna Amazon-butik på Amazon.co.uk:
https://www.amazon.co.uk/stores/topfit/ ... f_=ast_bln
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1445
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av kenjon »

Ja, har letat där men hittar inte parkeringskortet. Men de kanske inte säljer dem....
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Svenssons »

kenjon skrev:
Ja, har letat där men hittar inte parkeringskortet. Men de kanske inte säljer dem....
Nej, dessa brukar följa med gratis när man beställer från dem.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av nek0 »

kenjon skrev:
Bjelke skrev:
LasseTM skrev:
Det borde bli någon slags standard att man skriver sitt nummer och lägger i rutan så man kan ringa och kolla hur länge dem ska stå.
Ibland behöver man ju själv bara några % för att ta sig till nästa SC men då kan man få vänta på någon trött 1-fas leaf som tar en 22kw laddare.
Det skrevs ganska mycket om ”laddetikett” för några år sedan (Tibor hade det som ”dagens” också), en var
bokstavligen en etikett i laddluckan med mobilnumret till ägaren, hade det på min första Tesla :)
Nu har jag en sån mojäng som ser ut som P-skiva där man ställer in ungefär när man beräknar laddat klart och
mobilnumret, som man lägger innanför rutan :)
Vad är det för "mojäng"?
Detta kanske?
https://www.gearbest.com/car-gadgets/pp ... id=1433363
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av bonath »

Jag gjorde en egen... Bild
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Skriv svar