Sida 1 av 1

Laddningen klar vid 95%

Postat: 15 apr 2021 08:45
av holden
Ställde in laddning på 100% över natten för en längre resa, nu står det ”laddningen klar” på 95% - dålig kalibrering av batteriet eller har jag tappat 5% sedan bilen hämtades ut ny i oktober?

Re: Laddningen klar vid 95%

Postat: 15 apr 2021 08:51
av Remuz
Om du hade tappat 5% hade det yttrat sig som att 100% gav kortare räckvidd. Ofta vid kyla och låg laddhastighet blir det sådär. Smacka på 3x16A och förvärmning en stund så kanske det släpper

Re: Laddningen klar vid 95%

Postat: 15 apr 2021 08:53
av holden
Jag kör låg laddhastighet så där har vi nog boven i dramat.

Re: Laddningen klar vid 95%

Postat: 15 apr 2021 08:58
av MarkusL
holden skrev:
Jag kör låg laddhastighet så där har vi nog boven i dramat.
Ja, då värms inte batteriet ordentligt ok kan inte nå 100. Sätt på värmen i bilen genom appen och stäng av när den röda batterisymbolen i klimatmenyn slocknat och ladda därefter.

Re: Laddningen klar vid 95%

Postat: 17 apr 2021 14:42
av Erik Viking
holden skrev:
Jag kör låg laddhastighet så där har vi nog boven i dramat.
Tvärt om!

Får se om det här triggar en maraton tråd. :shock:

Tesla rekommenderar att alltid ha hemma laddaren inkopplad,
även om den är "full".

Daglig laddning rekommenderas till max 90%,
kolla i appen så ser man den dagliga rekommenderade rangen i %,
i bilen finns bara streck inga %.

Det som "sliter" på batterierna är laddning till 100%,
Speciellt om man gör det ofta på en SuC

Jag fick en varning på skärmen på min MS när jag laddat
till 90% på en 150 kW laddare ett tiotal ggr (har en som är gratis i närheten).

Varningen var samma man får om man SUC laddar 100%,
inte ordagrant,
"Laddning till 90% på fastcharger ofta degraderar batteriet."

Så nu snabbladdar jag till 80% och snäll laddar hemma till 90%
Hemma har jag 3 fas 16.5 kW (max för en nyare MS, Raven?).

Det finns en räknare i all statistik man kan hämta från bilen.
max_range_charge_counter när den når en okänd nivå börjar
max laddningsfart sjunka när man besöker en SuC.

Batteri Management System (BMS) behöver matningsspänning för att kunna balansera
alla batteripackarna.

En del sätter bara i hemma sladden när den "behöver" laddas,
men sladden bör sitta i så fort bilen är hemma.

Det tar ganska lång tid, flera veckor, för BMS att balanser/kalibrera en bil som
hamnat lite på snedden.

Om man är tillräckligt ängslig skaffa en OBD sladd + OBD adapter och skaffa en app till fånen,
sedan kan man djupdyka i bilens alla inre skrymslen och vrår, Tesla Björn beskriver det hela här:
https://youtu.be/PIZZvKBoY_I?t=408

Den mest djupgående appen om man vill veta allt om sitt batteri är TM-spy finns bara för Android.

För dom som är riktigt håriga:
Ett trick för att snabba på det hela är att köra slut batteriet till 0% och sedan rulla på till den verkligen
ger upp och sedan ladda till 100% direkt.

Man bör inte låta bilen stå med 100% laddning någon längre tid ...

Tesla Björn har gjort det med sin 7 år gamla MS här

Re: Laddningen klar vid 95%

Postat: 17 apr 2021 15:04
av Remuz
Med respekt för en bra beskrivning av Viking så missade du nog problematiken, nämligen att batteriet var för kallt för att ladda fullt

Re: Laddningen klar vid 95%

Postat: 18 apr 2021 10:58
av Gustafsson
Jag använder ju km- visning i min. Då behöver jag inte grunna på procenten. Med det sagt så varierar den beräknade räckvidden något, mellan 444 km och 396 vid 90% laddning. Min gissning är att siffrorna efter hand rättar till sig automatiskt. När bilen var ny var räckvidden beräknad i bilen 51 mil. Efter första året ca var den 49 mil. Det har sedan inte ändrats alls.
Är batteriet defekt bör det visa sig ganska snart, det räcker med att en cell av > 5000 (beroende på modell) är defekt så kan hela paketet sluta fungera. Det blir ändå uppenbart rätt snart...

Re: Laddningen klar vid 95%

Postat: 18 apr 2021 11:35
av martinot
I äldre Tesla är det så, men i modernare Tesla så mäter man de olika cellerna, och kopplar bort de som är dåliga som sabbar paketet.

Re: Laddningen klar vid 95%

Postat: 18 apr 2021 13:19
av Gustafsson
martinot skrev:
I äldre Tesla är det så, men i modernare Tesla så mäter man de olika cellerna, och kopplar bort de som är dåliga som sabbar paketet.
Menar du M3 då? Har varje cell en sensor? Har inte läst om det, men det vore ju elegant (och behövligt)
Trodde bara det fanns en säkring på varje cell som brinner av vid kortslutning.

Re: Laddningen klar vid 95%

Postat: 18 apr 2021 13:40
av martinot
Gustafsson skrev:
martinot skrev:
I äldre Tesla är det så, men i modernare Tesla så mäter man de olika cellerna, och kopplar bort de som är dåliga som sabbar paketet.
Menar du M3 då? Har varje cell en sensor? Har inte läst om det, men det vore ju elegant (och behövligt)
Trodde bara det fanns en säkring på varje cell som brinner av vid kortslutning.
Ja, tänkte på M3 och MY.

Har för mig att jag läst det som en möjlighet av Tesla att göra så, men jag kan ju (som du är inne på) också blandat ihop det som ett rent kortslutningsskydd.