Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort bytet?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10832
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Fredrik j »

Låter som dom flesta av er skulle kunna gå tillbaka till tyskt när dom säljer elbilar.
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Credde »

Fredrik j skrev:
Låter som dom flesta av er skulle kunna gå tillbaka till tyskt när dom säljer elbilar.
Jag är klart en av dom! Gick från BMW 5 serie till Model S P90D och klart Teslan är fantastisk men det finns en del brister såklart. Följer med i utvecklingen och det är inte als säkert att nästa bil blir en Tesla, fast är småsugen på en refresh Model S (utan Yoke). Som andrabil har vi en BMW X1 och det stör mig, att den är klart bättre ihopsatt och har head up display som funkar super bra.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av ReNewAble »

Har kört två BMW 520d Touring och BMW i3 innan Teslan. Kan inte komma på någonting jag saknar utöver kombiutrymmet emellanåt. Men det löser sig när den beställda Model Y kommer och kompletterar 3an. Tesla är dessutom suveränt på långresor. Enkelt med laddnätverket och skönt med en kortare paus varannan timme. Men gillar man att gå runt och millimetermäta karosser så kanska man ska leta någon annanstans.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av MWall »

Fredrik j skrev:
Låter som dom flesta av er skulle kunna gå tillbaka till tyskt när dom säljer elbilar.
Tyskarna säljer elbilar redan.

Det kommer tyvärr dröja. Men så fort det öht går kommer jag göra det.

1. Det finns ingen modell som jag är intresserad av ens på planeringsstadiet.

2. När de kommer så blir de antagligen alldeles för dyra. Långa utrustningslistor ger höga förmånsvärden. Och säkert höga grundpriser.

3. Laddnätverken måste byggas ut nåt vansinnigt för att konkurrera med Tesla.

Men punkt 3 är inget problem för jag måste först vänta 2-3 år på rätt modell. Minst. Sen ytterligare lika länge för att jag ska ha råd att köpa.

Men har jag kört Model S i fyra år så kan jag väl göra det fyra rå till...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
Låter som dom flesta av er skulle kunna gå tillbaka till tyskt när dom säljer elbilar.
Så läser jag också lite mellan raderna. Det är eldriften man vill åt, inte nödvändigtvis Tesla-loggan på huven.
För min del var införskaffadet av vår e-Golf en ögonöppnare. Jag hade fram tills dess bara kört elbilar från Tesla, förutom en Zoe och en kort tur med en Ioniq. Och jag var fram tills dess övertygad om att Tesla är på en helt annan nivå på precis allt. Men när vi skaffade e-Golfen insåg jag att det egentligen är själva eldriften som är så fantastiskt trevlig, det har väldigt lite med Tesla att göra, även om prestandan naturligtvis är extrem hos Tesla.
Men med Golfen fick man plötsligt en elbil som förmedlade hög kvalitetskänsla och som faktiskt gick tyst även i högre hastigheter. Och utan klonkande dörrar och rasslade saker nånstans i instrumentbrädan. Till och med dörrarna satt rakt runtom, huven stängde ordentligt och lacken var perfekt. Golfen hade allt som Teslan saknade och som jag irriterade mig så mycket på. För exakt en tredjedel av priset dessutom.
Naturligtvis gör Tesla bättre drivlinor, och naturligtvis har de ett helt överlägset laddnätverk. Men om man värdesätter passform, hög kvalitetskänsla, ombonad förarmiljö osv, ska man kanske överväga en elbil från ett annat märke.
Jag skulle aldrig mer köpa en Tesla utan att provköra den innan. Då menar jag inte samma modell utan faktiskt just den bilen jag ska köpa.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 10832
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Fredrik j »

MWall skrev:
Fredrik j skrev:
Låter som dom flesta av er skulle kunna gå tillbaka till tyskt när dom säljer elbilar.
Tyskarna säljer elbilar redan.

Det kommer tyvärr dröja. Men så fort det öht går kommer jag göra det.

1. Det finns ingen modell som jag är intresserad av ens på planeringsstadiet.

2. När de kommer så blir de antagligen alldeles för dyra. Långa utrustningslistor ger höga förmånsvärden. Och säkert höga grundpriser.

3. Laddnätverken måste byggas ut nåt vansinnigt för att konkurrera med Tesla.

Men punkt 3 är inget problem för jag måste först vänta 2-3 år på rätt modell. Minst. Sen ytterligare lika länge för att jag ska ha råd att köpa.

Men har jag kört Model S i fyra år så kan jag väl göra det fyra rå till...
Än så länge är det lite tunt om man inte vill ha SUV. Vi läser ju att många kommer från 3 och 5-serie.
När kommer dessa som eldrivna tro?

Audi A6?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3786
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av AAKEE »

Har sålt A6, kvalitetsbilen.
Har kvar den skramlande A5 Sportbacken.

Har bara haft min Model 3 P i några månader men är väldigt nöjd med bilen.

A6:an gick aldrig sönder på > 30K mil.
A5:an har vi fått bärga ett par gånger och det har vart reparationer varje år efter att bilen fyllde tre år. A5:an skramlar sedan ny i inredningen.

Audi har fin kvalitetskänsla. Grejerna är genomarbetade men kombinationen av skrammel och ständigt återkommande fel gör att jag mer eller mindre hade lessnat ändå. A5:an kostade 600K 2012. Den är visserligen snygg och skön att köra, men jag är rätt missnöjd över att inte det var den Premiumbil jag betalade för.
Det var inget svårt val att ’lämna’ Audi.

Det finns ju lite issues med Teslas kvalitetsarbete men jag hade läst på innan och jag var beredd på det mesta av de problem som fanns. Jag har egentligen inte fått några fel, utom värmepumpen som la av en dag men som fungerat från dagen efter.
De problem jag har är lätt för SC att fixa, men lite dåligt att Tesla inte gjort det före leverans(ratten står snett, obalans i originalhjulen, skitig inredning osv). Premiumbil ?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av MWall »

Fredrik j skrev:
MWall skrev:
Fredrik j skrev:
Låter som dom flesta av er skulle kunna gå tillbaka till tyskt när dom säljer elbilar.
Tyskarna säljer elbilar redan.

Det kommer tyvärr dröja. Men så fort det öht går kommer jag göra det.

1. Det finns ingen modell som jag är intresserad av ens på planeringsstadiet.

2. När de kommer så blir de antagligen alldeles för dyra. Långa utrustningslistor ger höga förmånsvärden. Och säkert höga grundpriser.

3. Laddnätverken måste byggas ut nåt vansinnigt för att konkurrera med Tesla.

Men punkt 3 är inget problem för jag måste först vänta 2-3 år på rätt modell. Minst. Sen ytterligare lika länge för att jag ska ha råd att köpa.

Men har jag kört Model S i fyra år så kan jag väl göra det fyra rå till...
Än så länge är det lite tunt om man inte vill ha SUV. Vi läser ju att många kommer från 3 och 5-serie.
När kommer dessa som eldrivna tro?

Audi A6?
Kanske. VAG ligger väl lite före. Men jag vill nog inte ha en VAG-bil. Tycker Audi är överskattade.

Just ja. BMW i4 skulle jag egentligen kunna tänka mig. Fast som så många andra faller den mellan stolarna för oss. För dyr som andrabil, för liten som förstabil.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3786
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av AAKEE »

MWall skrev:
[

Kanske. VAG ligger väl lite före. Men jag vill nog inte ha en VAG-bil. Tycker Audi är överskattade.
Ett problem med Audi ( och med dem flera andra tillverkare) är Audi har en serviceorganisation dimensionerad för att underhålla en miljon sålda bilar om året.
Gissningsvis skriker återförsäljarna med sina verkstäder rätt högt om Audi levererade bilar som inte hade mycket service. Mer än Teslas nivå skulle vara okey, men vi ser exempel på hur Audi saltar räkningen på etron quattro. De är vana att salta räkningarna, sannolikt görs inte allt alltid (har flertalet exempel på det), och om de nya bilarna bara hade att smörja bromsok och dörrgångjärnen hade nog det blivit livat.
Jag tror att man helt enkelt ser att kunden är van att det ska kosta och att kunden skriker mindre högt än den egna sälj- och serviceorganisationen så man kör på som förr.

Jag är väldigt glad att Tesla var först ut och satte standarden för garantier på batteri/drivlina. Hade Audi fått styra själv hade det väl vart två år...
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av MWall »

AAKEE skrev:
MWall skrev:
[

Kanske. VAG ligger väl lite före. Men jag vill nog inte ha en VAG-bil. Tycker Audi är överskattade.
Ett problem med Audi ( och med dem flera andra tillverkare) är Audi har en serviceorganisation dimensionerad för att underhålla en miljon sålda bilar om året.
Gissningsvis skriker återförsäljarna med sina verkstäder rätt högt om Audi levererade bilar som inte hade mycket service. Mer än Teslas nivå skulle vara okey, men vi ser exempel på hur Audi saltar räkningen på etron quattro. De är vana att salta räkningarna, sannolikt görs inte allt alltid (har flertalet exempel på det), och om de nya bilarna bara hade att smörja bromsok och dörrgångjärnen hade nog det blivit livat.
Jag tror att man helt enkelt ser att kunden är van att det ska kosta och att kunden skriker mindre högt än den egna sälj- och serviceorganisationen så man kör på som förr.

Jag är väldigt glad att Tesla var först ut och satte standarden för garantier på batteri/drivlina. Hade Audi fått styra själv hade det väl vart två år...
De får väl skippa återförsäljare. Volvo är ju inne på det. Återförsäljarna är separata och fristående företag. Bara säga upp kontrakten.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Curik »

Jag råkar gilla Audi och var väldigt imponerad av min senaste bil med hela den digitala cockpit-miljön. Men ärligt talat tilltalar inte deras elbilar mig som min MS gör. Jag gillar hela grejen med datorn på hjul, och tyskarna är fortfarande fast i ett mer traditionellt fordonstänk. Kanske ändrar jag mig om några generationer men just nu är det verkligen inte bara eldriften som lockar i en Tesla. Det är hela tänket kring vad en bil är. Tycker Polestar börjar närma sig.

Jo en sak jag saknar förresten! 3D-vy!
Användarvisningsbild
4Head
Teslaägare
Inlägg: 50
Blev medlem: 18 jan 2020 20:42

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av 4Head »

Har kört en SR+ i ungefär ett år nu, kommer från Audi men även kört en del BMW även om jag aldrig ägt en. Är otroligt nöjd och mina förväntningar på bilen var lite reserverad då det ändå är ett "okänt" märke om man jämför med just de stora drakarna som Audi och BMW. Positivt överraskad från att jag hämtade bilen tills nu. Den känns så sjukt tight och responsiv överlag, det jag gillar mest med bilen utöver mjukvaran. Även på motorväg tycker jag den ligger otroligt stabilt och kombinera det med "autopilot" (farthållaren och autostyrning) så finns det ärligt talat ingen annan bil som erbjuder samma komfort på motorväg. Det underlättar galet mycket under långa resor och man kan koppla av enklare.

Jag har sugit upp en hel del information och åsikter under senaste året både på internet och ute på vägarna och slutsatsen jag alltid kommer till när det kommer till kvalitet och Tesla är att fokus verkligen har lagts på det som faktiskt spelar roll. De problem jag haft med bilen och sett andra ha har varit antingen ytliga eller missljud. Min hade t.ex. fukt i ena baklyktan vilket blev fixat på 10 minuter av Tesla samt missljud från fronten som tog några dagar att lösa. Model S som lånebil och problemen uppkom även inte efter en viss tid utan märktes av mig efter bara några veckor av körning, så misstag från när man monterade ihop bilen helt enkelt. Vore annat om detta började komma fram nu ett år efter man ägt bilen, det skulle peka på faktisk dålig kvalitet av delarna man använder. Men själva motorn, drivlinan, styrning, bromsar och batterier har jag ingen som helst oro över.

Efter detta har inga andra småfel uppstått och känner mig mer trygg i att bilens faktiska syfte, att ta mig från punkt A till B oavsett väder, hur långt bilen gått eller hur gammal den är kan uppnås mycket bättre än en fossildriven Audi eller BMW. Sen är det faktiskt helt omöjligt för mig att gå tillbaks till en bil med så värdelös mjukvara som en Audi eller BMW, där inte ens bluetooth fungerar felfritt. I min Tesla har jag t.ex. inte behövt pilla något alls med bluetooth under ett helt år vilket vore ett jävla mirakel med andra bilar jag kört. Parade ihop den när jag hämtade bilen och alla funktioner har fungerat helt felfritt sen dess.

Sen måste jag säga att det är den roligaste bilen jag någonsin kört. Bakhjulsdriven, mindre vikt än LR och Performance, den går som ett skott om man verkligen trycker på och tar kurvor. Tesla borde seriöst överväga att släppa en RWD med lite större batteri, ser faktiskt inte riktigt anledningen till att LR har två motorer och AWD. Vinterväglag hade vi gott om i vintras och kände inte en enda gång att bakhjulsdrift var en nackdel. I vissa fall var jag parkerad i djupt packad snö med is under, ändå klarade den av att komma loss utan några konstigheter.
Bild
Model 3 SR+ 2020
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3632
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Tellus »

mati skrev:
Fredrik j skrev:
Men med Golfen fick man plötsligt en elbil som förmedlade hög kvalitetskänsla och som faktiskt gick tyst även i högre hastigheter. Och utan klonkande dörrar och rasslade saker nånstans i instrumentbrädan. Till och med dörrarna satt rakt runtom, huven stängde ordentligt och lacken var perfekt. Golfen hade allt som Teslan saknade och som jag irriterade mig så mycket på. För exakt en tredjedel av priset dessutom.
Håller med om att golfen går tystare och med skinnstolarna så känns den premium i framsätet om än dyster och instängd känsla.

Men idag åkte jag i baksätet, blev nästan chokad av all hårdplast. 10x40cm hårdplast där bältet rullas upp bredvid sitsen, omöjligt att inte nudda när man tar på bältet. Handtaget på dörrsidan i plast, alltså där man vilar handen. Större delen av hela insidan av dörren i stenhård plast. Fällde ner mittarmstödet, innuti plastmugghållarna finns löstagbara plastbitar för att anpassa till flaskstorleken. Jag blev faktiskt förvånad. Ska kolla i baksätet på teslan i morgon 8-)
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av themax »

Gick från Audi A4 och det var den elektriska drivlinan som lockade mig. Annars var A4 en fantastiskt driftsäker bil för oss. Förutom den service som följer med ägandet av en ICE-bil så lade vi 4800 kronor på reparationer (när AC pajade) på 20000 mil.

Teslan har jag haft på (garanti)-reparationer ett antal gånger. Lacken framför bakhjulen är slut på grund av hur stensprut misshandlar den, och då har jag haft stänkskydd sen dag 1. Nu när den är utanför garantin har ett hjullager börja klaga - ska kolla vad det kostar att reparera på Tesla.

Fortfarande är det dock drivlinan som är avgörande. Även om Teslan varit på reparation fler gånger än Audin skulle jag inte byta tillbaka.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Frippanecci
Teslaägare
Inlägg: 481
Blev medlem: 01 sep 2019 22:57
Referralkod: ts.la/http://---">http://---

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Frippanecci »

Kommer från bl.a BMW M5, Audi RS (5/6), Porsche 997 Turbo - kommer aldrig att byta från Tesla.
Porsche Panamera Turbo
Porsche Cayenne S
Dodge Ram

MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld

Beställda:
CyberTruck
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Niklas Z »

Fredrik j skrev:
Låter som dom flesta av er skulle kunna gå tillbaka till tyskt när dom säljer elbilar.
I princip ja. Teslans starkaste punkter är den elektriska drivlinan, batteriet och laddningen. Om någon annan tillverkare matchar detta, samt gör övriga saker bättre till lämpligt pris, så kan jag lämna Tesla.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av frippe »

Fredrik j skrev:
Låter som dom flesta av er skulle kunna gå tillbaka till tyskt när dom säljer elbilar.
Nja, vet inte. Beror mer på vilka modeller som erbjuds och vad de modellerna erbjuder än just märket på huven.

Det trista med elbilsrallyt i nya modeller är att alla bygger SUVar. Vilket känns totalt fel för en elbil.

Inte minst också för oss som inte gillar SUVar.

Så vi får hålla tillgodo med en S, en trea hade varit lagom men inte med sedanluckan bak.
Model Y LR.
Model S70D
Fredrik j
Inlägg: 10832
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Fredrik j »

frippe skrev:
Fredrik j skrev:
Låter som dom flesta av er skulle kunna gå tillbaka till tyskt när dom säljer elbilar.
Nja, vet inte. Beror mer på vilka modeller som erbjuds och vad de modellerna erbjuder än just märket på huven.

Det trista med elbilsrallyt i nya modeller är att alla bygger SUVar. Vilket känns totalt fel för en elbil.

Inte minst också för oss som inte gillar SUVar.

Så vi får hålla tillgodo med en S, en trea hade varit lagom men inte med sedanluckan bak.
Håller helt med dig. Problemet är ju bara att SUVen är det med marginal mest populära biltypen så man förstår ju att det är där dom börjar.
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Credde »

AAKEE skrev:
Jag är väldigt glad att Tesla var först ut och satte standarden för garantier på batteri/drivlina. Hade Audi fått styra själv hade det väl vart två år...
Tesla var väl nästan tvungen till att ge mycket generösa garantier för att få intresse för Model S i början. Kanske inte så många som hade valt en Tesla när Model S kom fram, om det enbart hade varit 2 års garanti på bil och batteri t.ex. Nu går det såklart inte att återgå från det (vilket är bra för oss konsumenter).
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av MWall »

Credde skrev:
AAKEE skrev:
Jag är väldigt glad att Tesla var först ut och satte standarden för garantier på batteri/drivlina. Hade Audi fått styra själv hade det väl vart två år...
Tesla var väl nästan tvungen till att ge mycket generösa garantier för att få intresse för Model S i början. Kanske inte så många som hade valt en Tesla när Model S kom fram, om det enbart hade varit 2 års garanti på bil och batteri t.ex. Nu går det såklart inte att återgå från det (vilket är bra för oss konsumenter).

De har backat på garantin. Förr var det 8 år och fria mil på batteri och drivlina. Nu är det 8 år och ~19 tusen mil (eller nåt).
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Zalman3 »

MWall skrev:
Credde skrev:
AAKEE skrev:
Jag är väldigt glad att Tesla var först ut och satte standarden för garantier på batteri/drivlina. Hade Audi fått styra själv hade det väl vart två år...
Tesla var väl nästan tvungen till att ge mycket generösa garantier för att få intresse för Model S i början. Kanske inte så många som hade valt en Tesla när Model S kom fram, om det enbart hade varit 2 års garanti på bil och batteri t.ex. Nu går det såklart inte att återgå från det (vilket är bra för oss konsumenter).

De har backat på garantin. Förr var det 8 år och fria mil på batteri och drivlina. Nu är det 8 år och ~19 tusen mil (eller nåt).
Nu är det 8 år och 24.000 mils garanti på drivlina och batteri.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11589
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av martinot »

frippe skrev:
Fredrik j skrev:
Låter som dom flesta av er skulle kunna gå tillbaka till tyskt när dom säljer elbilar.
Nja, vet inte. Beror mer på vilka modeller som erbjuds och vad de modellerna erbjuder än just märket på huven.

Det trista med elbilsrallyt i nya modeller är att alla bygger SUVar. Vilket känns totalt fel för en elbil.

Inte minst också för oss som inte gillar SUVar.

Så vi får hålla tillgodo med en S, en trea hade varit lagom men inte med sedanluckan bak.
Håller med om allt!

Håller även med om att jag önskar att bakluckan på M3 hade varit mer lik den på MS (eller MY/PS2), men i övrigt exakt samma storlek på bilen och låga väghållning (gillar egentligen inte att MY är större, även om jag kanske byter till den någon gång pga. just den bättre bakluckan).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av NEO »

Zalman3 skrev:
MWall skrev:
Credde skrev:
AAKEE skrev:
Jag är väldigt glad att Tesla var först ut och satte standarden för garantier på batteri/drivlina. Hade Audi fått styra själv hade det väl vart två år...
Tesla var väl nästan tvungen till att ge mycket generösa garantier för att få intresse för Model S i början. Kanske inte så många som hade valt en Tesla när Model S kom fram, om det enbart hade varit 2 års garanti på bil och batteri t.ex. Nu går det såklart inte att återgå från det (vilket är bra för oss konsumenter).

De har backat på garantin. Förr var det 8 år och fria mil på batteri och drivlina. Nu är det 8 år och ~19 tusen mil (eller nåt).
Nu är det 8 år och 24.000 mils garanti på drivlina och batteri.
Inte på Model 3 va? Kollade på hemsidan nyss.

8år och 19200mil på LR och LR P
8år och 16000mil på SR+
Garanti.png
garanti2.png
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11589
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av martinot »

Credde skrev:
AAKEE skrev:
Jag är väldigt glad att Tesla var först ut och satte standarden för garantier på batteri/drivlina. Hade Audi fått styra själv hade det väl vart två år...
Tesla var väl nästan tvungen till att ge mycket generösa garantier för att få intresse för Model S i början. Kanske inte så många som hade valt en Tesla när Model S kom fram, om det enbart hade varit 2 års garanti på bil och batteri t.ex. Nu går det såklart inte att återgå från det (vilket är bra för oss konsumenter).
En annan sak dom de var tvungna att göra som först på marknaden, var att investera starkt i att bygga upp ett globalt laddnät för sina kunders bilar.

Där är det lite trist att se att de inte satt standarden på marknaden (konkurrenterna gör ett otroligt dåligt jobb på området).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Tomas L »

Jag har förmånen (även skattemässigt) att få hämta ut en ny bil var 3-4:e år de senaste 20 åren och våra senaste bilar har varit Volvo V90 CC, Audi A4 Allroad och Subaru Outback. Premiumbilar? Det är nog mer mentalt än i praktiken och ingen bil har varit mycket bättre/sämre än någon annan. Sprut från Subaruns framhjul blästrade lacken framför bakhjulet. Audins baklucka ville inte gå i lås när det var kallt. Volvon hade samma problem och plastinklädnaden på bakluckans lyftmotorer skallrade på ojämna vägar. Jag gillade verkligen Audin:s DSG-låda som ger en direktkontakt mellan motor och vägbana, Volvon blev ett steg tillbaka till en traditionell automatlåda. För varje bil har nivån på tekniken blivit högre. På Subarun installerade vi en kombinerad GPS-enhet där den motoriserade 9"-skärmen vek ned för att ge åtkomst till läsare för minneskort och CD-växlare. High-tech. På Audin så följde GPS och ljudanläggning med bilen från fabrik. Volvon var, till vår förvåning, tekniskt överlägsen Audin. Det hände mycket med tekniken från en generation till en annan; Volvon hade bl a Pilot Assist, "appar" och Wifi-hotspot i bilen.

Tesla Model 3 tar detta till en helt ny nivå, även om den till min förvåning saknar vissa funktioner som jag trodde vara självklara 2021, t ex Wifi-hotspot. Men det kommer kanske med en uppdatering. Bilen i sig är underbar att köra, byggkvaliteten är också mycket bättre än jag hoppats: inga panel-gaps att tala om (bakluckan sitter lite till höger, vilket kan bero på den nya lyft-motorn) och bilen är fri från skaller från inredningen. Det Tesla har problem med är, precis som Sandy Munro slog fast, detaljer som egentligen är "enkla" att fixa: lacken och viss mån "byggkvaliteten". Jag har en Midnight Grey, vilken verkar tåla sprut från framdäck bättre än kollegans svarta bil: lacken på den sitter lika bra som på en trisslott och sparksocklarna ser sämre ut efter två veckor än samtliga tidigare bilar som vi har haft efter 3-4 år. Montera de större stänkskydden innan ni kört en enda meter...oavsett färg. Montera sedan film så snart som möjligt.

Teslan känns lite som att gå från en "gammal" viktelefon till en Iphone, om någon kommer ihåg hur det kändes. Men de "övriga" kommer att komma ikapp, jag såg bilder och data på Zeekr 001. Why not? Teslas stora fördel för tillfället är supercharger-nätverket och egen batteritillverkning. Det kan ta ett tag för konkurrenterna att hinna ikapp.
M3 LR AWD EAP 2021
Skriv svar