Sida 1 av 13

Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort bytet?

Postat: 15 apr 2021 11:17
av Tobbelibobbe
Hejsan,

Mitt första, och förhoppningsvis inte sista, inlägg.

Jag och min hustru är väldigt sugna på en Model 3 SR+ (just den modellen, då den ligger inom vår budget och det är ett kontantköp av en ny ´21:a som gäller). Det som lockar är att det är en elbil, med allt vad det innebär och vi känner oss också trygga i att vårt körmönster passar modellen och elbil generellt. Vi är villiga att ändra tänk kring ex. långkörning, och ser framtida Superchargande på den årliga resan till Härjedalsfjällen från västkusten som äventyr och inte krångel.

Vi har idag en BMW 320d GT, som vi har varit väldigt nöjda med. Vi har gillat utrymmen, körkänsla, design, kvalitetskänslan, att den inte krånglat en enda gång på 5 års ägande (bara tanka, däck och ordinarie service). Men vi lockas inte alls av att köpa något liknande igen, en fossilbil känns “igår”. En laddhybrid lockar heller inte. Vi har haft BMW i tio år nu, med avbrott för en Passat ett år i mitten. Det som gjorde VW-sejouren kort var att bilen kändes allmänt racklig och “Diesel-gate”.

Men:
Det som gnager lite, och och därmed gör oss tveksamma inför Tesla-köp är de omdömen (främst från motorjournalister) om dålig kvalitet (faktiskt och upplevd) samt Teslas svagheter kring traditionellt bilbyggande.

Samtidigt verkar de flesta ägare vara väldigt nöjda, och jag tänker att några av er kommer från Audi, BMW etc. Det vore intressant att höra era upplevelser kring bytet. Om ni saknar något eller om Teslas unika värden överskuggar ev. problem.

Tack på förhand!

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 15 apr 2021 11:38
av fimpen
Tja

Jaa, jag tror det är lite dumt att försöka lura sig själv på den punkten. Det ÄR ett gissel, även om vissa klarar sig. Vi bytte driftsäker Toyota mot först en MS som krånglat en del, men inte ohanterligt. Jag tror det är bra att vara mentalt beredd på lite strul, MEN samtidigt kompenseras detta med råge av andra delar. Att byta från vilken fossilbil som helst till en Tesla är ett rejält kliv in framtiden och det du bytt ifrån upplevs snabbt som oerhört omodernt. När vi behövde en bil till var det omöjligt att inte skaffa en Tesla till, trots att den var ALLDELES för dyr eftersom vi behövde 7-sits och drag och därför fick skaffa en MX. X:en har också strulat, i det fallet är det är idiot-grejer som baksäte som hakar upp sig och dålig hjulinställning från fabrik som slet ut sommardäcken helt efter en säsong. Trots att det finns ganska gott om klagomål är vi alltså helt övertygade om att vi gjorde rätt val alltså. Det är nog en bra förhandsinformation att ha.

Sedan, om Teslas produkter skulle vara ihopskruvade i en Toyotafabrik eller nåt, då hade tanke-fasen resten av bilindustrin varit illa ute.

/Fimpen

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 15 apr 2021 11:47
av MrSimon
Tjena,
(mitt första inlägg :) )

Kör en M3 LR 2021 idag och har tidigare kört BMW 2, 3 och senast 530e samt någon audi på vägen.

Tycker att min M3 är helt ok, fungerar bra och endast 1 problem har uppstått ( endast haft 2 månader ) , det som stör mig och antagligen kommer störa dig med är att det är stor skillnad på hur bilen upplevs kvalitetsmässigt, det är inte alls samma känsla som i ex. BMW 530e ( msport) , sen är det ju högst subjektivt men det är min bedömning. Det handlar om ljudet när man stänger dörren, detaljer i handtag, finish på lister, ljduet i cupén osv osv. sen har Teslan en massa andra fördelar.

Det värsta för mig är att jag har något som "skorrar" i instrumentbrädan... det gör mig helt galen. Tänk ljudet av att du har 2 CD-fodral i dörrfacket som ligger och slår... Ska boka in så tesla kommer ut och fixar, men ville ge det lite tid för att se om det löste sig.

Tips är ju att verkligen testa bilen, kanske låna över en helg eller liknande om du kan, så märker du rätt snabbt om du kan "stå ut" med bristerna i förhållande till vinsterna!

/S

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 15 apr 2021 11:53
av taliz
BMW kommer ju med sin i4 i höst.
Kanske värt att vänta på den om man nu gillar just BMW?
Eller iX3 om man kan tänka sig SUV, den säljs ju nu.
Provkör Model 3 och iX3 så får du nog en god uppfattning om vad du kan förvänta dig.

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 15 apr 2021 11:56
av Reconnnn
Tobbelibobbe skrev:
Hejsan,

Mitt första, och förhoppningsvis inte sista, inlägg.

Jag och min hustru är väldigt sugna på en Model 3 SR+ (just den modellen, då den ligger inom vår budget och det är ett kontantköp av en ny ´21:a som gäller). Det som lockar är att det är en elbil, med allt vad det innebär och vi känner oss också trygga i att vårt körmönster passar modellen och elbil generellt. Vi är villiga att ändra tänk kring ex. långkörning, och ser framtida Superchargande på den årliga resan till Härjedalsfjällen från västkusten som äventyr och inte krångel.

Vi har idag en BMW 320d GT, som vi har varit väldigt nöjda med. Vi har gillat utrymmen, körkänsla, design, kvalitetskänslan, att den inte krånglat en enda gång på 5 års ägande (bara tanka, däck och ordinarie service). Men vi lockas inte alls av att köpa något liknande igen, en fossilbil känns “igår”. En laddhybrid lockar heller inte. Vi har haft BMW i tio år nu, med avbrott för en Passat ett år i mitten. Det som gjorde VW-sejouren kort var att bilen kändes allmänt racklig och “Diesel-gate”.

Men:
Det som gnager lite, och och därmed gör oss tveksamma inför Tesla-köp är de omdömen (främst från motorjournalister) om dålig kvalitet (faktiskt och upplevd) samt Teslas svagheter kring traditionellt bilbyggande.

Samtidigt verkar de flesta ägare vara väldigt nöjda, och jag tänker att några av er kommer från Audi, BMW etc. Det vore intressant att höra era upplevelser kring bytet. Om ni saknar något eller om Teslas unika värden överskuggar ev. problem.

Tack på förhand!
Var beffiner du dig i landet? Gissar på att det finns någon i närheten som gärna skulle ställa upp med både en provkörning och lite mer genomgång av sin bil. Som kanske Tesla inte riktigt vill visa upp i showrummet.

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 15 apr 2021 12:09
av PoloPrinsen
Här är kanske en ide till färdplan, OM ni ska mellan dessa ställen. om inte så är det bara att programmera in era start o stoppunkter.
https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 07469ba343
så blir nog inte såååå äventyrligt alls tror jag. men avgasfritt!
Mvh PP.

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 15 apr 2021 12:11
av frippe
Vad är viktigt i ditt bilägande? Att bilen har ett visst klonk i dörrstängningen eller att den är smidig att köra och använda för dina körningar, korta som långa?

Till sist är det enbart din egna subjektiva uppfattning som fäller avgörandet. Att lyssna på motorjournalister som troligen blev motorjournalister för att de gillade den tidens bilar när de var unga är nog lite tokigt när det gäller elbilar.

Som andra skrivit, testa, enda sättet att avgöra det på?

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 15 apr 2021 12:20
av Curik
Tänk på att mycket kan ha hänt sedan 2019 vad gäller byggkvalitet, ifall du ska provköra en bil.

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 15 apr 2021 12:23
av JoeMad
MrSimon skrev:
Tjena,
(mitt första inlägg :) )

Kör en M3 LR 2021 idag och har tidigare kört BMW 2, 3 och senast 530e samt någon audi på vägen.

Tycker att min M3 är helt ok, fungerar bra och endast 1 problem har uppstått ( endast haft 2 månader ) , det som stör mig och antagligen kommer störa dig med är att det är stor skillnad på hur bilen upplevs kvalitetsmässigt, det är inte alls samma känsla som i ex. BMW 530e ( msport) , sen är det ju högst subjektivt men det är min bedömning. Det handlar om ljudet när man stänger dörren, detaljer i handtag, finish på lister, ljduet i cupén osv osv. sen har Teslan en massa andra fördelar.

Det värsta för mig är att jag har något som "skorrar" i instrumentbrädan... det gör mig helt galen. Tänk ljudet av att du har 2 CD-fodral i dörrfacket som ligger och slår... Ska boka in så tesla kommer ut och fixar, men ville ge det lite tid för att se om det löste sig.

Tips är ju att verkligen testa bilen, kanske låna över en helg eller liknande om du kan, så märker du rätt snabbt om du kan "stå ut" med bristerna i förhållande till vinsterna!

/S

Håller med.
Har samma irriterande skorrande och upplever att kvalitetskänslan från Audi A6 är stor.
Dock så plockade kollegan ut en ny Audi A6 TFSI-E samtidigt som jag hämtade min 3a och Audin har stått på verkstaden oftare än min Tesla, men känslan i hans bil är överlägsen min.

Med det sagt kan jag bara tillägga...

...JAG ÄLSKAR MIN TESLA

Det finns så mycket annat som är fantastisk med Teslan.
Känslan är helt annan och det är bara på långfärder som jag skulle kunna tänka mig att byta mot ett Autobahn-lok.

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 15 apr 2021 12:35
av LarsL
(Inte mitt första inlägg och heller första gången jag skriver om mitt byte).

Jag bytte in en Mercedes E-klass sedan modell som var 7 år gammal mot en Model 3 SR+.
Storleken var väldigt likvärdig med samma problem vid lastning av långa prylar genom en liten bagagelucka.
Komforten var likvärdig med ett lite stötigare beteende från Teslan. Direkt vid bytet upplevde jag däremot kvalitén och ljudnivån som ganska likvärdig med mer motorljud i MB och mer vindljud i Teslan. Teslan är ju lite mer renskrapad medan MB är mer lullull. Känslan i handtag, mittkonsol och säten var ganska likvärdigt. Spakarna vid ratten är ju något av det sämsta med Model 3, de är väldigt flimsiga och oprecisa.

Jag har varit inne på verkstad två gånger, ingen av gångerna gick inte bilen att köra i väntan på tid. Första gången var det ett problem med en kontaktor till motorn. Det tog ett tag för de beställde fel första gången :). Andra gången fick jagen spricka i bakrutan som berodde på dålig fogning.

Jag är nöjd med den kvalitén och skulle kunna tänka mig fortsatt ägande efter garantin har gått ut. Mercedesen hade klipp kort på verkstaden. Dels skulle den ju in på service en gång per år, a 6-8000kr. Men utöver det så gick det alltid sönder något varje år så i genomsnitt betalade jag kanske 6000kr/år i reparationer. En gång blev bilen stående pga okänt fel i motorn. Ja, bilen var begagnad när jag köpte den.

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 15 apr 2021 12:54
av holden
Har både en A6 och en M3, A6an vill ingen i familjen använda längre men den är lämpligare att trycka in en massa skit i när man ska till tippen :)

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 15 apr 2021 14:15
av Tellus
Tobbelibobbe skrev:
Hejsan,

Mitt första, och förhoppningsvis inte sista, inlägg.

Jag och min hustru är väldigt sugna på en Model 3 SR+ (just den modellen, då den ligger inom vår budget och det är ett kontantköp av en ny ´21:a som gäller). Det som lockar är att det är en elbil, med allt vad det innebär och vi känner oss också trygga i att vårt körmönster passar modellen och elbil generellt. Vi är villiga att ändra tänk kring ex. långkörning, och ser framtida Superchargande på den årliga resan till Härjedalsfjällen från västkusten som äventyr och inte krångel.

Vi har idag en BMW 320d GT, som vi har varit väldigt nöjda med. Vi har gillat utrymmen, körkänsla, design, kvalitetskänslan, att den inte krånglat en enda gång på 5 års ägande (bara tanka, däck och ordinarie service). Men vi lockas inte alls av att köpa något liknande igen, en fossilbil känns “igår”. En laddhybrid lockar heller inte. Vi har haft BMW i tio år nu, med avbrott för en Passat ett år i mitten. Det som gjorde VW-sejouren kort var att bilen kändes allmänt racklig och “Diesel-gate”.

Men:
Det som gnager lite, och och därmed gör oss tveksamma inför Tesla-köp är de omdömen (främst från motorjournalister) om dålig kvalitet (faktiskt och upplevd) samt Teslas svagheter kring traditionellt bilbyggande.

Samtidigt verkar de flesta ägare vara väldigt nöjda, och jag tänker att några av er kommer från Audi, BMW etc. Det vore intressant att höra era upplevelser kring bytet. Om ni saknar något eller om Teslas unika värden överskuggar ev. problem.

Tack på förhand!

Jag tycker det låter som en model 3 SR+ skulle passa er fint.

Tro inte på vad motorjournalisterna skriver, bäst är att provköra. Alla har olika sätt att värdera saker på.
Jag tycker (i motsats till många andra) att kvalitetskänslan är lika hög som i mina tidigare bilar, blanda annat lexus gs450h 2013, mb c klass 2012. På jobbet har vi xc90 och jag upplever inredningskvaliten som ungefär lika. Tycker det är mer hårdplast i Volvon. Som sagt bäst att provköra.
Tyskarna med hög upplevd kvalité är som en gammal fin skinnfåtölj medans teslan är som en modern skinnfåtölj.

Kvalitén i övrigt behöver ni inte oroa er för, kolla den noga vid uthämtning dock.
Länkar till denna igen
https://cleantechnica.com/2020/09/09/an ... lity-king/

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 15 apr 2021 14:26
av MarkusL
Har haft Audi ovh bytt till TM3. Har inga direkta fel på en fantastisk bil och gillar interiören mer än Audin även om Audi är mer arbetad och snyggare. Men att inte ha en instrumenpanel är faktiskt bättre än att ha en snygg. Dörrsidorna är fulare i Teslan och ljudet när man stänger dörren är inte samma men kunde inte bry mig mindre. Däremot när man stänger dörren med nedvevad ruta låter det riktigt sunkigt men det kanske är karmlösheten man ska skylla detta. Ljudnivån invändigt på motorväg är högre än Audi men upplever den ungefär som Volvo v70. Summa summarum bästa bilen jag haft. Hade jag köpt bilen själv hade jag sett till att wrappa den i ppf för att undvika stenskott. I alla fall på trösklar osv. Gillar du acc så spara lite mer pengar och köp en LR om du behöver dragkrok och annars en P.

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 15 apr 2021 17:10
av Tobbelibobbe
Tack för alla fina svar! Var osäker om jag formulerat våra funderingar tillräckligt tydligt, men era svar träffar precis rätt.

Visst står provkörning på agendan. Bor i Varberg, men jobbar centralt i Gbg så inga problem att svänga förbi showroomet.

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 15 apr 2021 17:42
av Niklas Z
Jag körde BMW 3-serie i många år innan jag bytte till Teslan, dock aldrig diesel, utan sexcylindriga bensinare. Senaste BMW:n var en 335i. Den var i stort sett problemfri, men bytet till Tesla var självklart, eftersom jag inte ville ha en bil med avgasrör och BMW (och andra) saknade vettiga alternativ.
När det gäller driftsäkerhet är det för tidigt att säga något om den Tesla jag har. Den har gått knappt 1000 mil och ännu inte haft något fel, men det kanske kommer framöver.
För mig är kvalitetskänsla mycket viktigare än driftsäkerhet, eftersom problem med driftsäkerhet är sällsynta, medan bristande kvalitetskänsla gör sig påmind varje gång jag använder bilen. Teslans brister i det avseendet finns mest i karossen. Passningen är inte bra. Hos min bil är det främst området kring laddluckan som är dåligt, med flera linjer som inte sitter rätt. Interiören är däremot bra hopsatt. I början hade jag mycket gnek, knarr och liknande missljud, men de har märkligt nog försvunnit av sig självt. Nu är den lika missljudsfri som BMW:n var.
En viktig invändning jag har mot Teslan är att fjädringen inte är lika bra på Teslan. BMW:n hade adaptivt chassi och det går ju inte ens att välja till för Model 3. Det var suveränt att bilen rullade mjukt och behagligt för det mesta, men kunde styvas upp när så önskades.
En annan invändning är att ljudnivån är lite högre i Teslan, men jag tycker att med de dubbfria vinterdäck jag har på just nu (Goodyear med Sound Comfort Technology) är bullret inte särskilt besvärande. Jag önskar också att den ljusa interiören i Teslan hade haft fler vita partier. Nu är det för mycket svart.
Navigationssystem, app, m m är klart bättre i Teslan. Ljudsystemet i BMW:n var sämre. Jag bytte i stort sett allt och fick alldeles utmärkt ljud. Riktigt så bra är inte Teslans originalljud, men det är så pass bra att jag inte tänker lägga tid och pengar på att bygga om det. Jag är nöjd som det är.
Livet med Tesla är enkelt. Skulle inte vilja byta tillbaka.

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 15 apr 2021 17:51
av martinot
Vi har länge haft Volvo, nu Mercedes fossilbil, men även hyrt och kört en del BMW på semester.

Jag tycker absolut att både Volvo och "tyskarna" har högre byggkvalitet och är tystare än vår M3 (mer vägbuller och mer vindbrus). En positiv sak med att ta vår Mercedes (diesel) på långresor är just mindre vägbuller och vindbrus.

Har haft en del problem med lacken (damm, repa vid leverans, som de fick fixa), lite snett laddintag/laddlock (bytt), och fukt i en lampa (också bytt). Interiörmässigt så tycker jag M3 håller ungefär samma kvalitet som tyskarna och Volvo, men inte alls samma känsla i att stänga dörrar. Framför allt bagageluckan (har den tidiga M3 som saknar elektrisk stängning/öppning) låter väldigt ihåligt när man stänger. Inte skramligt, men lätt och ihåligt (förmodligen för att man vill spara på vikt).

Innan jag valde bil nu senast så valde jag till slut i "finalen" mellan en ICE i form av BMW M3 och en BEV i form av Tesla M3.

Blev elbilsalternativet som vann till slut i mitten av 2019, och trots bristerna hos Tesla (som absolut finns där), så skulle jag köpa en ny M3 om jag gjorde samma val idag igen.

Inget snack om saken (trots dess brister, som jag starkt ogillar).

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 15 apr 2021 17:52
av Kriper
Om du gillat er 3-serie GT så kanske det kan vara värt att vänta in Model Y som mer liknar er nuvarande bil i utförande, med kombikupé baklucka, lite högre och rymligare än Model 3.

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 15 apr 2021 18:48
av PontusT
Jag har tidigare haft en BMW 5-serie och en Audi RS4 och har nu en Model 3 performance. Model 3 har inte samma premiumkänsla på inredning osv. men jag tycker ändå att Teslan är helt ok på den punkten.
Det som stör mig mest kvalitetsmässigt är att lacken är omtålig, jag har mer repor på min två år gamla Tesla än jag hade på BMW:n efter 10 år och 12k mil.

Både BMWn och Audin hade mer eller mindre klippkort på verkstaden. Audin åkte bland annat på renovera växellåda, byta turbo, byta bränslepump, byta styrbox, byta broms-skivor m.m.
BMWn bytte jag båda bränslepumparna, styrled tre ggr, dämparfjäder gick av, dämparna till bagageluckan höll max två år innan de behövde bytas, kablarna till bagageluckan gick av, tändspolar behövde bytas i flera omgångar m.m.
Teslan har lite kondens i ena baklyktan efter man tvättat bilen, det är allt som krånglat.

Model 3 den överlägset bästa bil jag kört. Sjukt snabb och kul att köra. Otroligt lättkörd. Bra sikt, bra lysen, bra stereo. Liten och smidig men rymmer ändå packning för en veckas semester för en familj på fyra.
Praktiskt att kunna slå på värme eller AC innan man ska iväg. Riktigt bra navigator. Autopiloten gör att man kommer fram mycket piggare på långresor. Dålig att lasta skrymmande prylar, takbox är ett måste för t.ex. snowboard eller skidor.
Känns lite kul att ofta kunna ladda gratis när man är iväg på längre turer vid hotell, gallerior eller hyrd stuga.

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 15 apr 2021 19:17
av FinaFisken
Jag gick från 4 år i en BMW 520 diesel till en M3.
BMWn har en mer ombonad förarmiljö, men M3 är som att köra en helt ny typ av fordon. När jag efter 4 veckor startade BMWn för att köra den till försäljning så kändes det som att köra en traktor.

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 15 apr 2021 19:32
av [JM]

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 15 apr 2021 19:52
av Andreas_b
Jag äger både en relativt ny BMW och en Tesla Model 3. Innan Teslan hade vi en ny Audi A6. Jag kan hålla med om att kvalitetskänslan är helt annan i tyskarna men samtidigt känns dem väldigt omoderna när man väl kört en Tesla. Gillar man Volvo kommer man gilla Polestar på samma sätt. Jag känner till och med nu att det skulle vara svårt att byta BMW:n mot en ny BMW. När man väl vant sig vid fördelarna är det svårt att byta tillbaka och man har överseende för nackdelarna. Den största nackdelen med elbil tycker jag är långresor. Då tar vi alltid BMW:n. Tyvärr kan det ibland vara lite dåligt utbud på mat vid laddare och ibland får man dela på laddaren som då ger lägre effekt. Jag skulle aldrig välja en Polestar om jag var du (gillar man tysk design gillar man ofta inte Volvo/Polestar) men kanske en av de tyska elbilarna om budgeten tillåter. Annars blir du säkert nöjd med Teslan.

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 15 apr 2021 19:55
av Henriksson
Det bästa är nog att du provkör en M3 innan, gärna över en helg. För mig är byggkvaliten helt avgörande, inget skrammel, inget vindbrus från dörrar eller taklucka, bra ljudämpning från däck, att allt på karossen sitter exakt där det ska vara o.s.v. Jag har nu en E-tron och är mycket nöjd, inte ett endaste fel, inga missljud, all laddning fungerar överallt, den är knäpptyst och har en grym B&O stereo. Har sedan tidigare en Porsche Cayenne Hybrid som jag ännu inte sålt, den upplever jag numera som en traktor och innan så var jag jättenöjd med den. Däremot skulle jag aldrig köpa en elbil, jag privatleasar min i två år billigt p.g.a. Audi subventioneringen. Om jag tittar på handlarpriser så är värdeminskningen just nu 40% på två år och 2.500 mil vilket ger en värdeminskning på 200kr/mil. Men som sagt jag har ett fast restvärde så jag betalar ca 60kr/mil om man slår ut kostnaden över två år och milen jag kör. Tesla M3 lär ju ha en mindre värdeminskning över tre år även om det börjar bli väldigt många begagnade nu. En annan sak är byggkvalite och design där många tror att det är två olika saker men det är det inte, jag arbetar själv med teknisk utveckling och när man designar någonting så tar man givetvis i beaktning att man ska kunna tillverka det man designar med den kvalite som man från början bestämt sig för. D.v.s. om man har en dålig byggvalite så beror det sannolikt inte på dålig ihopsättning i fabrikat utan det beror på dålig design som helt enkelt inte går att sätta ihop på nåt annat sätt än vad det görs i fabrik. En bil har ju extremt många delsystem där förvisso vissa kan vara bra designade och andra dåligt designade, min erfarenhet är dock att man givetvis försöker hålla samma nivå genom hela designen då kunden i slutändan blir missnöjd om felet leder till ett verkstadsbesök eller ännu värre ett verkstadsbesök utan åtgärd. Problemet med olika typer av skrammel eller byggkvalite relaterat är att det blir ett besök utan åtgärd då man inte kan åtgärda skrammel för att det är by-design, ett tråkigt svar men ärligt.

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 15 apr 2021 20:37
av Jjonas
Gick från BMW 320d xdrive F31 till Model 3 LR RWD 2019. Ångrar inget. Saknar inget från BMW:n. Var supernöjd med den men Model 3 är en annan dimension. Dessutom hade jag mycket problem med knak och gnissel i inredningen på BMWn som dom aldrig fick till. Fördelningslådan bytes på goodwill efter cirka 3500 mil. Hade kostat 50.000:- om jag hade fått ta det själv.

Tror Teslas kvalitetsproblem är mest kosmetiska. På tyskarna har vi stora maskinella problem som det inte pratas högt om. I Etrongruppen har det varit några som har haft sin bil på verkstad i månader... BMW dieslar brinner med jämna mellanrum.

Så köp. Gå från traktor till Bil 2.0. Glöm inte att använda en referral för lite gratis SuC.

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 15 apr 2021 20:55
av Front242
min MS känns pappigare än tidigare Audi A6 och BMW 5-serie, men å andra sidan är det den minst knarriga bil jag haft. Att köra på el övertrumfar alla övriga egenskaper för mig. Sedan är normala (Räknar inte med M S och RS) Audi och BMW så jädra slöa

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 15 apr 2021 21:26
av M3apan
Gick från en BMW M5 -16 och en BMW 535D -16 till en model 3 LR -19 och en model 3P -19. Vill inte tillbaka. Jämfört med m5´n så är faktiskt teslorna tystare. Har inte saknat oron för att få ratten snodd (hänt mig 3 gånger!), superdyra oljebyten/servicar eller strulande adblue system på dieseln.