Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av martinot »

roffe_s skrev: 11 feb 2024 09:48
Komfortmässigt har PS2 dock sina begränsningar. När jag hämtat ut den bilen (2021) träffade jag min dåvarande styrelseordförande, han körde Tesla MS P100 av värsta modellen. Vi provkörde varandras bilar med ägaren bredvid längs samma kurviga vägar och kunde gemensamt konstatera att PS2:an var (trots lägre effekt) sportbilen av de två med sin precisa styrning och chassi och hans bil GT-vagnen av de två.
Har du testat M3P?

Hade nog varit mer rättvist att jämföra den med PS2PP, och inte med MS (som är en mycket större och tyngre bil, i en helt annan klass).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
roffe_s
elbilist
Inlägg: 624
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av roffe_s »

martinot skrev: 11 feb 2024 21:10
roffe_s skrev: 11 feb 2024 09:48
Komfortmässigt har PS2 dock sina begränsningar. När jag hämtat ut den bilen (2021) träffade jag min dåvarande styrelseordförande, han körde Tesla MS P100 av värsta modellen. Vi provkörde varandras bilar med ägaren bredvid längs samma kurviga vägar och kunde gemensamt konstatera att PS2:an var (trots lägre effekt) sportbilen av de två med sin precisa styrning och chassi och hans bil GT-vagnen av de två.
Har du testat M3P?

Hade nog varit mer rättvist att jämföra den med PS2PP, och inte med MS (som är en mycket större och tyngre bil, i en helt annan klass).
Om vi pratar om PS2 så väger den, som jag förstår det, mer som MS än som M3. Men ja, jag har mest erfarenhet av M3 LR men har även provat M3P - tror det var 2021 års modell. M3P är enligt min erfarenhet en kul bil med en väldigt direkt styrning och levererar genom sin låga sittställning mycket gocartkänsla - den i sammanhanget låga vikten är till dess fördel. Sedan finns det andra parametrar som gör att den kanske inte fallit mig på läppen, mycket relaterat till ljudkomfort, utrustning och naturligtvis avsaknad av halvkombiutrymme. På asfalt är det ett mindre problem men jag uppfattade M3P för villig att släppa ut bakänden innan framhjulsdriften kickade in och började driva (provade vintertid). Här ger PS2:ans permanenta fyrhjulsdrift en annan upplevelse och ett mer konsekvent beteendet. Jag har däremot aldrig ordentligt provat den nya PS2 som även den är bakhjulsdriven i normalläget. Två av mina bröder kör 2023 M3LR och de bilarna verkar mer ”mogna” och komfortabla än den M3P jag provade så bilarna utvecklas. Men ovanstående gäller PS2PP vs M3P av samma ”generation”.

Talar vi Zeekr är min uppriktiga uppfattning att den slår mer uppåt än nedåt om vi förhåller oss till prislistorna. Däremot ger, också det enligt min erfarenhet, luftfjädring nästan aldrig samma precision och exakthet i instyrningen, i alla fall inte de bilar jag provat. Därav referensen till erfarenheten från MS. Chassit på Zeekr 001 Performance gillade jag mycket när jag provkörde, väl avstämt men betydligt mer komfortabelt än vår Polestar. Luftfjädringen på Privilege döljer vägskadorna bättre men skulle, enligt min tro, gå att spetsa till ytterligare genom att mjukvaran optimerades. Skillnaden mellan Komfort- och Sportläget är subtil men tydlig, på vårt vägnät och i vårt klimat skulle skillnaden kunna göras tydligare men framför allt komfortläget, i kombination med antispinnfunktionen, behöva harmoniseras.

Allt detta enligt min erfarenhet förstås. Var det svar på Din fråga?
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
Vasaru
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 15 dec 2019 17:33
Ort: Växjö

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Vasaru »

dm4 skrev: 10 feb 2024 07:56
Skulle det vara av intresse att vi delade ett dokument där vi tillsammans bokför det vi upplever, kanske inte produktivt?!
Säger som Roffe att det är bättre att börja med det efter nästa uppdatering. Borde vara rätt enkelt att sätta upp ett google doc/sheet som vi ger rättigheter till de som vill skriva, jag kan ta på mig att administrera det ifall ingen annan insisterar att få göra det :)
Zeekr 001, Tech Grey, Privilege
dm4
Inlägg: 121
Blev medlem: 15 apr 2022 10:15

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av dm4 »

Vasaru skrev: 12 feb 2024 15:45
dm4 skrev: 10 feb 2024 07:56
Skulle det vara av intresse att vi delade ett dokument där vi tillsammans bokför det vi upplever, kanske inte produktivt?!
Säger som Roffe att det är bättre att börja med det efter nästa uppdatering. Borde vara rätt enkelt att sätta upp ett google doc/sheet som vi ger rättigheter till de som vill skriva, jag kan ta på mig att administrera det ifall ingen annan insisterar att få göra det :)
Vassego! Kan iof vara så att vi inte hamnar på samma version.
Zeekr 001 2023
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av _TonyV »

Så Zeekr har leverart bilar i Sverige.
Nån som vet varför nyregistreringar inte syns i Mobility Swedens statistik?
Borde väl även finnas tidiga press/prov/ utställningsbilar.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
ChristofferG
elbilist
Inlägg: 38
Blev medlem: 07 mar 2022 08:56

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av ChristofferG »

_TonyV skrev: 13 feb 2024 08:17
Så Zeekr har leverart bilar i Sverige.
Nån som vet varför nyregistreringar inte syns i Mobility Swedens statistik?
Borde väl även finnas tidiga press/prov/ utställningsbilar.
De verkar ha problem med sin data. Mängder med dubletter i listan. Polestar finns med 3(!) gånger till exempel.
Kolla car.info där Zeekr finns med.
https://www.car.info/sv-se/zeekr/stats? ... registered
Användarvisningsbild
Vasaru
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 15 dec 2019 17:33
Ort: Växjö

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Vasaru »

ChristofferG skrev: 13 feb 2024 09:05
_TonyV skrev: 13 feb 2024 08:17
Så Zeekr har leverart bilar i Sverige.
Nån som vet varför nyregistreringar inte syns i Mobility Swedens statistik?
Borde väl även finnas tidiga press/prov/ utställningsbilar.
De verkar ha problem med sin data. Mängder med dubletter i listan. Polestar finns med 3(!) gånger till exempel.
Kolla car.info där Zeekr finns med.
https://www.car.info/sv-se/zeekr/stats? ... registered
car.info hade problem i början med att indexera Zeekrbilar då dom är listade som "Zek 001 2023" i Transportstyrelsens system. Mobility Sweden har kanske samma problem.
Zeekr 001, Tech Grey, Privilege
Användarvisningsbild
martinsson
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
Ort: Göteborg

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av martinsson »

Äntligen kommer Zeekr till Göteborg och öppnar, i mitten av mars, upp en pop-up i Nordstan.


https://news.cision.com/se/femman/r/bil ... n,c3928459
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av taliz »

Nu den 27e kommer facelift presenteras.
Kommer bla med LFP(och därmed troligen lägre pris).

https://electrek.co/2024/02/21/zeekr-bu ... bruary-27/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Piggelin
Inlägg: 597
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Piggelin »

taliz skrev: 22 feb 2024 03:10
Nu den 27e kommer facelift presenteras.
Kommer bla med LFP(och därmed troligen lägre pris).

https://electrek.co/2024/02/21/zeekr-bu ... bruary-27/
Fan vad surt att köpa en ny dyr bil som är gammal efter någon vecka...

"Zeekr´s innovations are really quick. Moreover, unlike european car companies, they respond to customer complaints.

The official presentation of ZEEKR 001 facelift will be in a few days - 27.02.2024. Here is a summary of the important changes:



1. 800V platform, Qilin or Shenxing battery

2. 310 kW rear permanent magnet motor

3. new 270 kW front induction motor

4. Yamaha audio with 28 speakers

5. longer seats

6. interior inspired by FR model

7. steering wheel without touch pads

8. Snapdragon 825 chip and 35,5 inch AR HUD

9. dual-chamber Air suspension

10. optional LIDAR

11. multimedia display with tilting function

12. new ambient light and more"
Användarvisningsbild
martinsson
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
Ort: Göteborg

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av martinsson »

Piggelin skrev: 22 feb 2024 12:22
taliz skrev: 22 feb 2024 03:10
Nu den 27e kommer facelift presenteras.
Kommer bla med LFP(och därmed troligen lägre pris).

https://electrek.co/2024/02/21/zeekr-bu ... bruary-27/
Fan vad surt att köpa en ny dyr bil som är gammal efter någon vecka...

"Zeekr´s innovations are really quick. Moreover, unlike european car companies, they respond to customer complaints.

The official presentation of ZEEKR 001 facelift will be in a few days - 27.02.2024. Here is a summary of the important changes:



1. 800V platform, Qilin or Shenxing battery

2. 310 kW rear permanent magnet motor

3. new 270 kW front induction motor

4. Yamaha audio with 28 speakers

5. longer seats

6. interior inspired by FR model

7. steering wheel without touch pads

8. Snapdragon 825 chip and 35,5 inch AR HUD

9. dual-chamber Air suspension

10. optional LIDAR

11. multimedia display with tilting function

12. new ambient light and more"
Oj, vad mycket nytt. Spännande att se vilket pris den hamnar på.
Jag som inte fått leverans än, kanske man skall avbeställa :-)
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
lawe
Inlägg: 235
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av lawe »

580 kW :shock:
roffe_s
elbilist
Inlägg: 624
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av roffe_s »

martinsson skrev: 22 feb 2024 12:44
Piggelin skrev: 22 feb 2024 12:22
taliz skrev: 22 feb 2024 03:10
Nu den 27e kommer facelift presenteras.
Kommer bla med LFP(och därmed troligen lägre pris).

https://electrek.co/2024/02/21/zeekr-bu ... bruary-27/
Fan vad surt att köpa en ny dyr bil som är gammal efter någon vecka...

"Zeekr´s innovations are really quick. Moreover, unlike european car companies, they respond to customer complaints.

The official presentation of ZEEKR 001 facelift will be in a few days - 27.02.2024. Here is a summary of the important changes:



1. 800V platform, Qilin or Shenxing battery

2. 310 kW rear permanent magnet motor

3. new 270 kW front induction motor

4. Yamaha audio with 28 speakers

5. longer seats

6. interior inspired by FR model

7. steering wheel without touch pads

8. Snapdragon 825 chip and 35,5 inch AR HUD

9. dual-chamber Air suspension

10. optional LIDAR

11. multimedia display with tilting function

12. new ambient light and more"
Oj, vad mycket nytt. Spännande att se vilket pris den hamnar på.
Jag som inte fått leverans än, kanske man skall avbeställa :-)
Ptjaa, det vore ju intressant att veta när leverans förväntas i Europa av den uppdaterade versionen. Jag misstänker att de inte vet, skulle bli förvånad om den kommer före 2025.

Det vore ju annars rätt spännande om PS4 övertrumfades av sin kusin redan innan leveranserna påbörjas 🙂
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6203
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av spacecoin »

Det tog ju tid innan v1 kom hit. Start of production för den var November 2021...

Nu kanske det iofs går snabbare med v2 om dom ställer om produktionen, men det ska ju till typgodkännanden etc. Om ca ett år tippar jag.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6203
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av spacecoin »

Det finns förresten info om 2023 års 001 och 007 på den kinesiska sajten;

https://www.zeekrlife.com/
Användarvisningsbild
martinsson
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
Ort: Göteborg

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av martinsson »

spacecoin skrev: 22 feb 2024 14:43
Det tog ju tid innan v1 kom hit. Start of production för den var November 2021...

Nu kanske det iofs går snabbare med v2 om dom ställer om produktionen, men det ska ju till typgodkännanden etc. Om ca ett år tippar jag.
Jag tror, som min säljare sa, att det kan ta flera år innan den kommer till Sverige, om den ens gör det?
Samma gäller 007, det kan ta flera år innan vi kan beställa en sådan här.
Men den som lever får se. Spännande.
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av taliz »

spacecoin skrev: 22 feb 2024 14:43
Det tog ju tid innan v1 kom hit. Start of production för den var November 2021...

Nu kanske det iofs går snabbare med v2 om dom ställer om produktionen, men det ska ju till typgodkännanden etc. Om ca ett år tippar jag.
Det tog tid innan Model 3 etc kom hit också.
Marknadslansering är ju något som kan ske närsomhelst i produktcykeln, det beror ju mest på produktionsvolymer vs försäljningsvolymer på befintliga marknader.

Det finns ingen logik i att de skulle fortsätta producera den gamla versionen för Europa. Lika lite som att Tesla skulle fortsatt bygga gamla Model 3 för Europa. När fabriken i Kina är omställd till den nya så är det den som skeppas hit också. Svårare än så är det inte.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6203
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av spacecoin »

martinsson skrev: 23 feb 2024 23:31
spacecoin skrev: 22 feb 2024 14:43
Det tog ju tid innan v1 kom hit. Start of production för den var November 2021...

Nu kanske det iofs går snabbare med v2 om dom ställer om produktionen, men det ska ju till typgodkännanden etc. Om ca ett år tippar jag.
Jag tror, som min säljare sa, att det kan ta flera år innan den kommer till Sverige, om den ens gör det?
Samma gäller 007, det kan ta flera år innan vi kan beställa en sådan här.
Men den som lever får se. Spännande.
Det verkar ju lite konstigt att man skulle ha två helt separate produktionslinor för 001 ändå?
roffe_s
elbilist
Inlägg: 624
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av roffe_s »

taliz skrev: 24 feb 2024 03:35
spacecoin skrev: 22 feb 2024 14:43
Det tog ju tid innan v1 kom hit. Start of production för den var November 2021...

Nu kanske det iofs går snabbare med v2 om dom ställer om produktionen, men det ska ju till typgodkännanden etc. Om ca ett år tippar jag.
Det tog tid innan Model 3 etc kom hit också.
Marknadslansering är ju något som kan ske närsomhelst i produktcykeln, det beror ju mest på produktionsvolymer vs försäljningsvolymer på befintliga marknader.

Det finns ingen logik i att de skulle fortsätta producera den gamla versionen för Europa. Lika lite som att Tesla skulle fortsatt bygga gamla Model 3 för Europa. När fabriken i Kina är omställd till den nya så är det den som skeppas hit också. Svårare än så är det inte.
Jag tror Du har fel, i ditt resonemang bortser Du från ett antal väsentliga fakta:

1 - Mjukvaran för EU kräver till stora delar omfattande åtgärder, även på strategisk nivå för datapunkter, -insamling och lagring.
2 - Zeekr är mitt uppe i arbetet att expandera, just nu säljer de enbart i två länder i EU. De kommer att vilja expandera i närtid - Tyskland, UK och Norge har bland annat nämnts.
3 - Zeekr själva nämner idag mitten av -25 som en eventuell målbild. Gäller både Sverige och NL.

Så situationen är vare sig jämförbar med Tesla eller Renault. Vore det bara hårdvara skulle Ditt resonemang kanske ha bättre bäring på nuläget men Zeekr Europa har händerna fulla med sina nuvarande produkter i form av 001 och X. Att rulla ut en uppdaterad version bara månader efter att nuvarande bil lanserades och leveranser påbörjades är sannolikt inget man vare sig mäktar med eller önskar.

Så omaket att ligga kvar med två parallella versioner kanske är enklare att lösa, frågan är hur deras fabrikslayouter ser ut? Säg att uppdateringen för den kinesiska marknaden går i produktion andra halvåret 2024 så kanske det inte är helt orimligt att det dröjer ett år innan mjukvara och organisation i Europa är på plats för att kunna börja leverera?

Mina 2p
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
martinsson
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
Ort: Göteborg

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av martinsson »

spacecoin skrev: 24 feb 2024 09:37
martinsson skrev: 23 feb 2024 23:31
spacecoin skrev: 22 feb 2024 14:43
Det tog ju tid innan v1 kom hit. Start of production för den var November 2021...

Nu kanske det iofs går snabbare med v2 om dom ställer om produktionen, men det ska ju till typgodkännanden etc. Om ca ett år tippar jag.
Jag tror, som min säljare sa, att det kan ta flera år innan den kommer till Sverige, om den ens gör det?
Samma gäller 007, det kan ta flera år innan vi kan beställa en sådan här.
Men den som lever får se. Spännande.
Det verkar ju lite konstigt att man skulle ha två helt separate produktionslinor för 001 ändå?
Jag kan ju ha helt fel med. Säger bara vad min säljare sa. Tänker att dem kanske till och med har tre linor i så fall 001 EU, 001 CN och en för 001 FR. Plats i fabriken finns säkert. Hoppas vi har svaret på tisdag.
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av martinot »

martinsson skrev: 24 feb 2024 09:53
spacecoin skrev: 24 feb 2024 09:37
martinsson skrev: 23 feb 2024 23:31
spacecoin skrev: 22 feb 2024 14:43
Det tog ju tid innan v1 kom hit. Start of production för den var November 2021...

Nu kanske det iofs går snabbare med v2 om dom ställer om produktionen, men det ska ju till typgodkännanden etc. Om ca ett år tippar jag.
Jag tror, som min säljare sa, att det kan ta flera år innan den kommer till Sverige, om den ens gör det?
Samma gäller 007, det kan ta flera år innan vi kan beställa en sådan här.
Men den som lever får se. Spännande.
Det verkar ju lite konstigt att man skulle ha två helt separate produktionslinor för 001 ändå?
Jag kan ju ha helt fel med. Säger bara vad min säljare sa. Tänker att dem kanske till och med har tre linor i så fall 001 EU, 001 CN och en för 001 FR. Plats i fabriken finns säkert. Hoppas vi har svaret på tisdag.
Säljare vill att alltid sälja. Det de har att erbjuda och sälja i dag. Det ligger i deras natur.

Säger inte att just din säljare ljuger, men var lite skeptisk och lita inte 100% på vad alla säljare alltid säger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinsson
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
Ort: Göteborg

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av martinsson »

martinot skrev: 24 feb 2024 10:55
martinsson skrev: 24 feb 2024 09:53
spacecoin skrev: 24 feb 2024 09:37
martinsson skrev: 23 feb 2024 23:31
spacecoin skrev: 22 feb 2024 14:43
Det tog ju tid innan v1 kom hit. Start of production för den var November 2021...

Nu kanske det iofs går snabbare med v2 om dom ställer om produktionen, men det ska ju till typgodkännanden etc. Om ca ett år tippar jag.
Jag tror, som min säljare sa, att det kan ta flera år innan den kommer till Sverige, om den ens gör det?
Samma gäller 007, det kan ta flera år innan vi kan beställa en sådan här.
Men den som lever får se. Spännande.
Det verkar ju lite konstigt att man skulle ha två helt separate produktionslinor för 001 ändå?
Jag kan ju ha helt fel med. Säger bara vad min säljare sa. Tänker att dem kanske till och med har tre linor i så fall 001 EU, 001 CN och en för 001 FR. Plats i fabriken finns säkert. Hoppas vi har svaret på tisdag.
Säljare vill att alltid sälja. Det de har att erbjuda och sälja i dag. Det ligger i deras natur.

Säger inte att just din säljare ljuger, men var lite skeptisk och lita inte 100% på vad alla säljare alltid säger.
Jag skrev väl inte att jag litar på säljare till 100%. Det var du som tillskrev mig det på något konstigt sätt. :-)
Det jag skrev var, som du kan se om du läser det igen, vad min säljare sa. Ingenting mer än så.
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
dm4
Inlägg: 121
Blev medlem: 15 apr 2022 10:15

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av dm4 »

martinot skrev: 22 dec 2023 18:16
dm4 skrev: 22 dec 2023 12:35
martinot skrev: 22 dec 2023 12:13
dm4 skrev: 22 dec 2023 11:30
Så, varför då byta? Tja, ett j-a tjöt om elbilar hela tiden så jag får väl försöka dra mitt strå till stacken även om den bästa miljöbilen alltid är den man redan har, dvs istället för att be någon bygga en ny..
Detta påstående ovan gäller bara om bilen står stilla, eller endast används väldigt lite.

Rullar bilen som en vanlig svensk snittbil så är det direkt en fördel för miljön i städerna när du kör där, och inom endast 2-3 år så är det en fördel klimatmässigt med en ny elbil framför en gammal ren fossilbil.
Finns inga bilar som är fördel för miljön. Men, hur tänkte ni kring 001 köpet?
Det bästa för miljön och klimatet är inga bilar alls, givetvis.

Men det sämsta är att fortsätta köra med sin gamla fossilbil (om den rullar som en genomsnittlig bil).

Det var det min kommentar gällde.
Vill återkoppla med vad som förmodligen händer de flesta som går från fossilbil till el och i detta fallet jag. Jag sålde fossilen och nu kör någon annan med den i x antal år. Kontentan är dels att inga bilar är bra för miljön samt att den bästa 'miljöbilen' är den man redan har, dvs att inte be någon bygga en ny.
Zeekr 001 2023
lawe
Inlägg: 235
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av lawe »

Njae. Det viktigaste är väl att det inte byggd fossilbilar? Bilar slits och behöver bytas ut. Vagnparken omsätts hela tiden och det behöver stoppas in elbilar i det kretsloppet.
Användarvisningsbild
martinsson
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
Ort: Göteborg

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av martinsson »

lawe skrev: 24 feb 2024 15:34
Njae. Det viktigaste är väl att det inte byggd fossilbilar? Bilar slits och behöver bytas ut. Vagnparken omsätts hela tiden och det behöver stoppas in elbilar i det kretsloppet.
Men kretsloppet slutar ju inte för att du säljer din bensinbil. Den lever ju några år till innan den skrotas. Jag tror vi alla sedan är överens om att när man skrotar bensinbilar så borde dem inte ersättas med nya ICE-bilar utan med elbilar.
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Skriv svar