Hotel som erbjuder laddning

Tips du vill dela med dig om hur bilarna kan laddas. Laddkartor, laddkort, kontakter, utomlands, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Hotel som erbjuder laddning

Inlägg av HelectriC »

Challe76a skrev:
Hotel Riviera Strand i Båstad har 4 elbilsplatser, vet dock inte vad som menas. Återkommer om det. Lägger upp dom på uppladdning när jag vet vad det är.
Jag bokade precis Riviera i Båstad och receptionen upplyste om att dom har 4 laddpunkter, men inte vilken typ. Om du vet mer får du gärna dela med dig. Jag hittade inget på uppladdning
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare
Inlägg: 607
Blev medlem: 14 aug 2015 08:32
Ort: Skåne Centrum

Re: Hotel som erbjuder laddning

Inlägg av Challe76a »

HelectriC skrev:
Challe76a skrev:
Hotel Riviera Strand i Båstad har 4 elbilsplatser, vet dock inte vad som menas. Återkommer om det. Lägger upp dom på uppladdning när jag vet vad det är.
Jag bokade precis Riviera i Båstad och receptionen upplyste om att dom har 4 laddpunkter, men inte vilken typ. Om du vet mer får du gärna dela med dig. Jag hittade inget på uppladdning
Jodå men jag lade in det på Plugshare för jag orkade inte fylla i uppladdnings formulär. Tyvärr var set bara 1-fas Schuko. Dessutom hade dom reserverat 4 platser men det fanns bara 2 uttag. Jag berättade detta för dom och påpekade det samt att dom använt sina pengar i onödan på fina laddboxar när ett par 3-fas uttag hade varit bättre. Dock ligger Båstad bra till, lika långt ungefär till Falkenberg, Lödde eller Tofta.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Hotel som erbjuder laddning

Inlägg av bylund »

bylund skrev:
drakbane skrev:
Jo så kan det vara,, kanske.
Anledningen till att jag kollade just Elmia o Örnsköldsvik, var ju att de är omnämnda här som hotel som erbjuder laddning... Men det står inte på deras sidor.

/Sony Z3 Dual
Att Scandic Örnsköldsvik sa att de hade laddning kan nog bero min formulering om att även säga ja på motorvärmaruttag
Jag skrev:
Vi planerar preliminärt att besöka er i juni, och då undrar vi om ni har möjlighet att erbjuda era gäster laddning av elbil? Antingen något särskilt uttag, eller vanligt uttag (motorvärmaruttag?) eller trefasuttag vid parkeringen. Eftersom vi kommer att ta vår elbil på resan underlättar det ju naturligtvis enormt om vi kan ladda över natten.
Reception (Örnsköldsvik) skrev:
Vi har vanliga motorvärmarestolpar med 230V, om det räcker för dej?
De sa även i senare korrespondens att det jämt är påslagna. I juni kan jag svara på om det fungerar...
Laddar nu på Scandic Östersund. Roligare hotell i roligare läge har jag varit på, men laddningen fungerar fint. Laddar 13 A schuko från motorvärmaruttag, och de har runt 20 sådana platser.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hotel som erbjuder laddning

Inlägg av mati »

Var på hotell Långbers i Tällberg i veckan. Det fanns inget angivet på uppladdning.nu men de hade faktiskt en ombyggd motorvärmare med 16A enfas som var avsedd för elbilar. När jag lallade runt lite på området upptäckte jag till min stora lycka ett fantastiskt snyggt 3-fasuttag vid en av stugorna. De hade ingen aning att det fungerar för elbilsladdning. Jag förklarade då att det är 3 gånger bättre än deras 1-fasare. Så jag fick ladda där istället. Väldigt trevligt faktiskt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
ironjack
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 10 mar 2014 21:18
Ort: Bålsta

Re: Hotel som erbjuder laddning

Inlägg av ironjack »

Elite Grand Hotel i centrala Norrköping har tre platser med trefas-uttag i garage, stora platser också, såna som Teslor gillar :). Lite trixiga att nå dock, kräver att man kan precisionsbacka.
Senast redigerad av ironjack, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR/DM, mars 2019, röd, 19”, svart premiuminteriör, AP.
Användarvisningsbild
emphili
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 06 mar 2014 06:50
Ort: Stockholm, Östermalm, Trelleborg, Malmö

Re: Hotel som erbjuder laddning

Inlägg av emphili »

Borde kontakta booking.com mfl och be dem bearbeta hela hotellmarknaden så att det blir en självklarhet med elbilsladdning.
Användarvisningsbild
jans
Teslaägare
Inlägg: 218
Blev medlem: 18 mar 2014 11:10
Ort: Birkastan, Stockholm

Hotel som erbjuder laddning

Inlägg av jans »

Vill bara tipsa om stadt i Nora. Fantastiskt god mat, vackert Hotel och gratis 22kW . Får 5 Tesslor!


Skickat från min iPhone med TapatalkBild
.
Model S P85+ Juni 2014
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 836
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Hotel som erbjuder laddning

Inlägg av JonasH »

Mailade inger.mattsson@scandichotels.com som är ansvarig för hållbarhetsfrågor på Scandic och beklagade mig över att Scandic inte hade någon satsning på elbilsladdning på deras hotell.

Fick det tråkiga svaret att de inte satsade på det på grund av liten efterfrågan på elbilsladdning. :shock:

Så maila gärna henne och efterfråga laddning, så kanske även Scandic vaknar och inser att framtiden redan är här.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Hotel som erbjuder laddning

Inlägg av leiflodde »

Bor ofta på Best Western i Oskarshamn och i staden finns 2 hotell och ett av dem erbjuder laddning och när jag fyllde i deras enkät och förklarade att jag hur jag som elbils förare väljer hotell.

Corallen i Oskarshamn erbjuder 2 platser 220V 10A samt 1 uttag 400V 16A.
Användarvisningsbild
Johnny_B
Teslaägare
Inlägg: 256
Blev medlem: 09 feb 2016 20:24
Ort: Dalby

Re: Hotel som erbjuder laddning

Inlägg av Johnny_B »

JonasH skrev:
Mailade inger.mattsson@scandichotels.com som är ansvarig för hållbarhetsfrågor på Scandic och beklagade mig över att Scandic inte hade någon satsning på elbilsladdning på deras hotell.

Fick det tråkiga svaret att de inte satsade på det på grund av liten efterfrågan på elbilsladdning. :shock:

Så maila gärna henne och efterfråga laddning, så kanske även Scandic vaknar och inser att framtiden redan är här.
Jag har också varit i kontakt med Inger om det dåliga utbudet av laddplatser på Scandics hotell. Fick samma svar.
85D Referrallänk: http://---
kenhag
elbilist
Inlägg: 236
Blev medlem: 20 jan 2016 09:45
Ort: Västerås

Re: Hotel som erbjuder laddning

Inlägg av kenhag »

Jag har också mailat henne :D Ju fler som tjatar....
Tesla Model 3 reserverad online 1/4 2016.
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Hotel som erbjuder laddning

Inlägg av Svenssons »

Johnny_B skrev:
JonasH skrev:
Mailade inger.mattsson@scandichotels.com som är ansvarig för hållbarhetsfrågor på Scandic och beklagade mig över att Scandic inte hade någon satsning på elbilsladdning på deras hotell.

Fick det tråkiga svaret att de inte satsade på det på grund av liten efterfrågan på elbilsladdning. :shock:

Så maila gärna henne och efterfråga laddning, så kanske även Scandic vaknar och inser att framtiden redan är här.
Jag har också varit i kontakt med Inger om det dåliga utbudet av laddplatser på Scandics hotell. Fick samma svar.
Se nu till att använda den kommande Superchargern i Kalmar ofta så att i alla fall det hotellet ser att behov finns. Bra om man frågar om laddplats när man bokar hotell även om man vet att det finns offentliga laddare i närheten.
DSC_0369.jpg
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Hotel som erbjuder laddning

Inlägg av leiflodde »

Håller med att man måste stöta på Hotell osv men personligen tar man oftast inte ut sladden med mindre än 16A, tar bara tid då ;)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Hotel som erbjuder laddning

Inlägg av Svenssons »

leiflodde skrev:
Håller med att man måste stöta på Hotell osv men personligen tar man oftast inte ut sladden med mindre än 16A, tar bara tid då ;)
Fast det är väl skillnad om man ska bo på hotellet? Åker jag någonstans och ska bo på hotell så kommer jag med stor sannolikhet plocka fram kabel även för 10A enfas om det är så att parkeringen är nära hotellet och kan stå där över natten. Lär ju ge mig 10 mil eller mer medan jag är på hotellet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
alset srotom
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 13 feb 2015 20:32

Re: Hotel som erbjuder laddning

Inlägg av alset srotom »

Svenssons skrev:
Johnny_B skrev:
JonasH skrev:
Mailade inger.mattsson@scandichotels.com som är ansvarig för hållbarhetsfrågor på Scandic och beklagade mig över att Scandic inte hade någon satsning på elbilsladdning på deras hotell.

Fick det tråkiga svaret att de inte satsade på det på grund av liten efterfrågan på elbilsladdning. :shock:

Så maila gärna henne och efterfråga laddning, så kanske även Scandic vaknar och inser att framtiden redan är här.
Jag har också varit i kontakt med Inger om det dåliga utbudet av laddplatser på Scandics hotell. Fick samma svar.
Se nu till att använda den kommande Superchargern i Kalmar ofta så att i alla fall det hotellet ser att behov finns. Bra om man frågar om laddplats när man bokar hotell även om man vet att det finns offentliga laddare i närheten.
DSC_0369.jpg
Skumt att Tesla fortfarande bygger sådana supercharger som gör det svårt med släpkärra/husvagn.
Vill du ha 8000:- rabatt vid köp av Model S & X skicka PM!
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Hotel som erbjuder laddning

Inlägg av Svenssons »

alset srotom skrev:

Skumt att Tesla fortfarande bygger sådana supercharger som gör det svårt med släpkärra/husvagn.
Sant, just den i Kalmar kan ju tänkas få några fler Model X med husvagn än andra snabbladdare. Visserligen finns inte många Model X levererade i Europa ännu men stationen ska ju stå flera år och Model 3 kommer även den kunna ha dragkrock, troligen Model S också i snar framtid.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Hotel som erbjuder laddning

Inlägg av HelectriC »

Nu kan det hända att jag generaliserar en del, men är det väldigt många som åker på husvagnssemester som har bil för ca 1,5miljoner? Är det inte mer troligt att man drar båten eller jetskin med MXen och då kanske man inte åker så långt? Men jag kanske bara inte känner tillräckligt många som har husvagn, de gånger jag kört förbi campingplatser har jag iaf inte sett så många 1,5miljoners bilar.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Hotel som erbjuder laddning

Inlägg av joel80 »

Har du inte? Var och varannan husbil kostar 1.5 miljoner..

Sen är väl inte SC-nätverket byggt enbart för nuvarande flotta av Model S... Det som komma skall kan nog innefatta både släp och husvagnsägare...
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Hotel som erbjuder laddning

Inlägg av Svenssons »

HelectriC skrev:
Nu kan det hända att jag generaliserar en del, men är det väldigt många som åker på husvagnssemester som har bil för ca 1,5miljoner? Är det inte mer troligt att man drar båten eller jetskin med MXen och då kanske man inte åker så långt? Men jag kanske bara inte känner tillräckligt många som har husvagn, de gånger jag kört förbi campingplatser har jag iaf inte sett så många 1,5miljoners bilar.
Man kan prioritera olika. Bara för att man har en bil för 1,5 miljoner betyder inte att man har ytterligare 1,5 miljoner till båt och sommarstuga t.ex. Själv var jag på husvagnssemester under midsommar. Har visserligen inte Teslan ännu men inget hade förändrats på grund av det. Som sagt var så kostar husbilar en hel del och på campingen jag var på så såg jag husbilar för 3 miljoner och mer.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Hotel som erbjuder laddning

Inlägg av HelectriC »

Svenssons skrev:
HelectriC skrev:
Nu kan det hända att jag generaliserar en del, men är det väldigt många som åker på husvagnssemester som har bil för ca 1,5miljoner? Är det inte mer troligt att man drar båten eller jetskin med MXen och då kanske man inte åker så långt? Men jag kanske bara inte känner tillräckligt många som har husvagn, de gånger jag kört förbi campingplatser har jag iaf inte sett så många 1,5miljoners bilar.
Man kan prioritera olika. Bara för att man har en bil för 1,5 miljoner betyder inte att man har ytterligare 1,5 miljoner till båt och sommarstuga t.ex. Själv var jag på husvagnssemester under midsommar. Har visserligen inte Teslan ännu men inget hade förändrats på grund av det. Som sagt var så kostar husbilar en hel del och på campingen jag var på så såg jag husbilar för 3 miljoner och mer.
Jo absolut, det finns undantag, men hur många med husvagn drar den med en 1,5miljoner kronors bil? Brukar det vara många S-klass AMG, Panamera Turbo och sådana bilar på campingplatser?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hotel som erbjuder laddning

Inlägg av mati »

HelectriC skrev:
Jo absolut, det finns undantag, men hur många med husvagn drar den med en 1,5miljoner kronors bil? Brukar det vara många S-klass AMG, Panamera Turbo och sådana bilar på campingplatser?
Dessa bilar ägs nog i allmänhet av en annan klientel skulle jag vilja påstå. Själv hade jag aldrig kommit på idén att skaffa en sådan bil. (Nu har jag visserligen ingen Model X, men en Model S är ju inte direkt någon billig svenssonbil heller).
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Hotel som erbjuder laddning

Inlägg av danni »

leiflodde skrev:
Håller med att man måste stöta på Hotell osv men personligen tar man oftast inte ut sladden med mindre än 16A, tar bara tid då ;)
På hotell är det ju en helt annan sak. Även om man kommer 18 och åker igen 11 hinner man få rätt bra med kräm. Och stannar man flera dagar så är ju saken biff. Vi bodde på Scandic i Stockholm för ett tag sen med bara enfasladdning men det dög alldeles utmärkt, trots att vi använde bilen varje dag på plats.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Hotel som erbjuder laddning

Inlägg av bullen »

Jag har haft kontakt med Inger på Scandic och hennes svar var att dom ville satsa men inte visste vilken typ av laddning som var bäst och därför har dom inte gjort nåt alls. Jag svarade då att ett par vanliga shuko är 100 gånger bättre än inget alls.
På Scandic backadal i gbg kan man få plats vid ett 10 A uttag som går på belysningen i garaget. Men ber man dom kopplar dom förbi timern så att garaget är tänt hela natten så man får ström. 10A 14h ger ju iaf närmare 15 mil o det räcker för att ta mig hem.
Användarvisningsbild
Alexander
Teslaägare
Inlägg: 203
Blev medlem: 16 jul 2015 13:00
Ort: Saltsjöbaden
Kontakt:

Re: Hotel som erbjuder laddning

Inlägg av Alexander »

Även jag drog iväg ett mail till Inger som svarade med vändande post. Här är hennes svar.
image.png
ElectricRide på Instagram | Tesla Model S och Renault Zoe | The Supercharger Grand Challenge på 34,5h https://www.instagram.com/electricride/
kenhag
elbilist
Inlägg: 236
Blev medlem: 20 jan 2016 09:45
Ort: Västerås

Re: Hotel som erbjuder laddning

Inlägg av kenhag »

Alexander skrev:
Även jag drog iväg ett mail till Inger som svarade med vändande post. Här är hennes svar.
Haha, jag fick exakt samma svar av henne nu på morgonen :D
Det låter positivt inför framtiden tycker jag. Vilken hotellkedja ska vi brevbomba nästa gång?
Tesla Model 3 reserverad online 1/4 2016.
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
Skriv svar