Hotel som erbjuder laddning

Tips du vill dela med dig om hur bilarna kan laddas. Laddkartor, laddkort, kontakter, utomlands, etc.

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Hotel som erbjuder laddning

Inlägg av Svenssons »

Det är kanske bra att fortsätta bearbeta Scandic tills laddar kommer upp. Ska fråga Scandic Europa när jag checkar in där senare i veckan.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
alset srotom
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 13 feb 2015 20:32

Re: Hotel som erbjuder laddning

Inlägg av alset srotom »

Alexander skrev:
Även jag drog iväg ett mail till Inger som svarade med vändande post. Här är hennes svar.
Bra jobbat!
Fick de en länk till klimatklivet och ansökan till Teslas destinationsladdare?
Vill du ha 8000:- rabatt vid köp av Model S & X skicka PM!
Användarvisningsbild
alset srotom
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 13 feb 2015 20:32

Re: Hotel som erbjuder laddning

Inlägg av alset srotom »

Ingen som kan sammanfatta en lista med vad vi rekommenderar för typ av uttag och styrka vid olika typer av parkeringar?

Verkar vara just detta som är problemet att näringsidkarna inte vet vilka uttag de ska satsa på.
Vill du ha 8000:- rabatt vid köp av Model S & X skicka PM!
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Hotel som erbjuder laddning

Inlägg av danni »

Jag har också mailat Inger. Hon känner sig säkert anfallen nu, men det är en viktig fråga! Här är vad jag skickade:
Jag, till Inger på Scandic skrev:
Hej Inger!

Jag vet att du fått många mail om det här på sistone, eftersom din mailadress dök upp i en diskussionstråd om hotell och hotellkedjor på Sveriges största elbilsforum, men det här är viktigt för mig så jag ansluter mig till kören och skickar ett mail jag också. Jag hoppas du kan ha överseende med vårt spammande :)

Jag bor ofta på Scandic, och huvudanledningen till att jag väljer just Scandic är ert tydliga fokus på barn- och familjevänliga hotell. Men sen jag i höstas införskaffade en elbil som familjens enda bil så har möjligheten till laddning på hotellen seglat upp som en allt viktigare faktor i mitt val av hotell. Inte sällan kan Scandic erbjuda lösningar som fungerar på den fronten också. Över midsommar bodde vi på Scandic Elmia, vilket vi valde just på grund av den goda tillgången på laddplatser på Elmias parkering. Nyligen besökte vi även Stockholm över en långhelg, och då föll valet på Scandic Park, mycket tack vare ett parkeringsgarage under hotellet med laddmöjlighet. Scandic Borås var behjälpliga med att lösa en plats vid ett vägguttag när vi besökte Borås Djurpark. I nästa vecka åker vi ner på en resa igenom Danmark och kommer då bo på fyra olika Scandic-hotell. Två av dessa kan erbjuda oss laddning (men bara ett av dem har faktiskt skrivit ut det på sin hemsida) vilket är positivt för oss, men bäst vore såklart om vi visste att vi alltid eller nästan alltid kunde ladda bilen när vi bor på Scandic.

Det är alltså en viktig faktor, som sagt. Men utöver att faktiskt tillgängliggöra laddning så vill jag också peka på vikten av att göra det tydligt att det faktiskt finns möjlighet till laddning, och vilken sorts laddning (anslutningstyp och maxeffekt). En till faktor som faktiskt spelar stor roll är möjligheten att förboka en plats med laddning. För om jag vet helt säkert att jag kommer kunna ladda när jag kommer fram så kan jag köra så att jag anländer med nästan tomt batteri, och därmed spara lite tid på vägen. Om jag inte är säker på det kanske jag inte vågar chansa, och då spelar det inte lika stor roll om hotellet har laddning eller inte eftersom jag ändå måste anlända med tillräcklig marginal för att komma vidare till nästa snabbladdare. Jag förstår att det här ofta är svårt att lösa i hotell som ligger i stadskärnor där ni inte har någon större kontroll över parkeringshusen, men samtidigt tror jag att det är ett problem som alla hotellkedjor kommer behöva ta tag i förr eller senare, och här kan ni skaffa er ett försprång genom att etablera rätt samarbeten redan nu. Elbilsförsäljningen ökar stabilt och exponentiellt, och om ni kan positionera er som ett självklart val för elbilister tror jag ni har allt att vinna på det.

Om du är nyfiken på diskussionen där du och Scandic dök upp så finns den här: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =48&t=2485

Ditt namn kom upp på sidan 11, men det dyker upp hänvisningar till olika Scandic-hotell på många andra ställen i tråden.

Vänliga hälsningar,

Danni
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Hotel som erbjuder laddning

Inlägg av Jocce »

Bra att Scandic snappade upp den "ökade efterfrågan".

Jag tror också att man skall försöka förklara för dem att "Laddplats" inte är så avancerat som det låter.

Ett vanligt Schuko räcker klart bättre än ingenting och vanlig röd 3-fas CEE räcker LÅNGT.

Fått uppfattningen att många, som inte är insatta, tror att det krävs dyra investeringar på många tiotusenlappar för att få en fungerande laddplats.


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
kenhag
elbilist
Inlägg: 236
Blev medlem: 20 jan 2016 09:45
Ort: Västerås

Re: Hotel som erbjuder laddning

Inlägg av kenhag »

Jag vet inte om det gagnar vårt mål (fler hotell med laddningsmöjlighet) genom att antyda att det var ett organiserat spammande från vår sida :(
Tesla Model 3 reserverad online 1/4 2016.
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Hotel som erbjuder laddning

Inlägg av bylund »

Jocce skrev:
Bra att Scandic snappade upp den "ökade efterfrågan".

Jag tror också att man skall försöka förklara för dem att "Laddplats" inte är så avancerat som det låter.

Ett vanligt Schuko räcker klart bättre än ingenting och vanlig röd 3-fas CEE räcker LÅNGT.

Fått uppfattningen att många, som inte är insatta, tror att det krävs dyra investeringar på många tiotusenlappar för att få en fungerande laddplats.
Precis så. Jag har fått nej, tyvärr, det går inte, senast häromveckan. När jag förklarade att en vanlig stickkontakt gick bra så löste det sig snabbt och med ett leende.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Hotel som erbjuder laddning

Inlägg av Svenssons »

kenhag skrev:
Jag vet inte om det gagnar vårt mål (fler hotell med laddningsmöjlighet) genom att antyda att det var ett organiserat spammande från vår sida :(
Så organiserat är det väl knappast. Jag har tänkt fråga alla hotell som jag kommer i kontakt med men jag kommer inte skicka mail eller fråga om jag inte letar efter hotell. Scandic i Kalmar har fått frågan löst genom Supercharger och Clever laddare på parkeringen. Scandic Europa lär väl ha lite större bekymmer i och med placering i Nordstan.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hotel som erbjuder laddning

Inlägg av LarsL »

Fast det är ingen bra lösning i längden med stickproppar, dessutom snart olagligt(?). Teslas Destinationladdare är ett bättre alternativ, gärna upplåsta för andra märken och med adapter för typ1 i receptionen.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Hotel som erbjuder laddning

Inlägg av bylund »

LarsL skrev:
Fast det är ingen bra lösning i längden med stickproppar, dessutom snart olagligt(?). Teslas Destinationladdare är ett bättre alternativ, gärna upplåsta för andra märken och med adapter för typ1 i receptionen.
Absolut är det så, man ska ju inte investera i schuko som långsiktig lösning. Men än så länge har många hotell mer möjligheter än de förstår själva att erbjuda laddning ändå.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Hotel som erbjuder laddning

Inlägg av leiflodde »

Bokade Best Western i Bindlach strax norr om Nurnberg och fick inget svar om laddning så vi fyllde på rejält innan och när vi kom fram på kvällen fanns nästan ingen parkering. Men ställde frågan ändå om laddning , jo närmst ingången avspärrat med konor och 32A uttag :)
20160712_074003.jpg
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Hotel som erbjuder laddning

Inlägg av danni »

Jag bor just nu på Scandic Copenhagen. Hotellet erbjuder inte laddning enligt hemsidan men jag kollade på Plugshare och såg då två typ 2 i det p-hus som hör till hotellet (Q-park Vesterport). Det var inte skyltat utanför på vilken våning eller infart det fanns laddare så jag fick leta runt ett tag. På våning -1 och infarten mot “Hotel/Tivoli” hittade jag till slut två laddplatser. De hade bara fast typ 1-kabel och blått CEE-uttag och jag har inte adapter till endera :( Dock fanns det längs första väggen till höger två röda trefasuttag märkta “billader 1” och “billader 2”. Det låter som om de också är till för att ladda bilar med så jag tjingade ett sånt och det funkade bra.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
EricH
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 07 mar 2014 22:17
Ort: Stockholm

Re: Hotel som erbjuder laddning

Inlägg av EricH »

Någon som vet om Tott Visby erbjuder laddning?
Model X P100D
Användarvisningsbild
Johnny_B
Teslaägare
Inlägg: 256
Blev medlem: 09 feb 2016 20:24
Ort: Dalby

Re: Hotel som erbjuder laddning

Inlägg av Johnny_B »

EricH skrev:
Någon som vet om Tott Visby erbjuder laddning?
Hittar inget om just Tott, men ganska många laddningsalternativ i Visby i alla fall ser det ut som om på uppladdning.nu
85D Referrallänk: http://---
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Inlägg: 952
Blev medlem: 05 nov 2015 20:45
Ort: Lund

Re: Hotel som erbjuder laddning

Inlägg av grenhall »

Johnny_B skrev:
EricH skrev:
Någon som vet om Tott Visby erbjuder laddning?
Hittar inget om just Tott, men ganska många laddningsalternativ i Visby i alla fall ser det ut som om på uppladdning.nu
Plugshare kammade också noll där.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Hotel som erbjuder laddning

Inlägg av danni »

Det bästa är att fråga hotellet direkt. Inte sällan kan de åtminstone lösa en p-plats med tillgång till ett eluttag.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Hotel som erbjuder laddning

Inlägg av Svenssons »

Bodde på Scandic Europa nyligen och där har de samarbete med parkeringen i Nordstan med egen låst del på plan 6. Där fanns inte en endaste laddplats vilket jag informerade hotellet om. De hänvisade till att det gick att parkera i hela parkeringshuset och att det där finns laddplatser. Informerade om att det endast finns 8 Schuko av 2700 platser, dvs mindre än 3 promille, och att dessa platser oftast är upptagna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Inlägg: 952
Blev medlem: 05 nov 2015 20:45
Ort: Lund

Re: Hotel som erbjuder laddning

Inlägg av grenhall »

Svenssons skrev:
Bodde på Scandic Europa nyligen och där har de samarbete med parkeringen i Nordstan med egen låst del på plan 6. Där fanns inte en endaste laddplats vilket jag informerade hotellet om. De hänvisade till att det gick att parkera i hela parkeringshuset och att det där finns laddplatser. Informerade om att det endast finns 8 Schuko av 2700 platser, dvs mindre än 3 promille, och att dessa platser oftast är upptagna.
Fruktansvärt illa. Vilken servicenivå hörru.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Hotel som erbjuder laddning

Inlägg av Svenssons »

grenhall skrev:
Svenssons skrev:
Bodde på Scandic Europa nyligen och där har de samarbete med parkeringen i Nordstan med egen låst del på plan 6. Där fanns inte en endaste laddplats vilket jag informerade hotellet om. De hänvisade till att det gick att parkera i hela parkeringshuset och att det där finns laddplatser. Informerade om att det endast finns 8 Schuko av 2700 platser, dvs mindre än 3 promille, och att dessa platser oftast är upptagna.
Fruktansvärt illa. Vilken servicenivå hörru.
Känns som det är typiskt Göteborg även ifall det håller på att ändras. Jag behövde ingen laddplats för denna vistelse men lär vilja ha det i kommande. Försökte få Scandic Europa att fatta att det är helt avgörande för vilket hotell som jag väljer. Det finns i princip alltid olika hotell att välja. Har man elbil så vore det mycket smidigt om man kunde ladda medans man sov och jag kommer naturligtvis då välja hotell med laddplats.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Inlägg: 952
Blev medlem: 05 nov 2015 20:45
Ort: Lund

Hotel som erbjuder laddning

Inlägg av grenhall »

Svenssons skrev:
grenhall skrev:
Svenssons skrev:
Bodde på Scandic Europa nyligen och där har de samarbete med parkeringen i Nordstan med egen låst del på plan 6. Där fanns inte en endaste laddplats vilket jag informerade hotellet om. De hänvisade till att det gick att parkera i hela parkeringshuset och att det där finns laddplatser. Informerade om att det endast finns 8 Schuko av 2700 platser, dvs mindre än 3 promille, och att dessa platser oftast är upptagna.
Fruktansvärt illa. Vilken servicenivå hörru.
Känns som det är typiskt Göteborg även ifall det håller på att ändras. Jag behövde ingen laddplats för denna vistelse men lär vilja ha det i kommande. Försökte få Scandic Europa att fatta att det är helt avgörande för vilket hotell som jag väljer. Det finns i princip alltid olika hotell att välja. Har man elbil så vore det mycket smidigt om man kunde ladda medans man sov och jag kommer naturligtvis då välja hotell med laddplats.
Det kommer nog bli en tvungen investering framför allt inför framtiden. Dessutom kommer det bli dyrare när man totalmissat att göra installationerna innan alla andra också ska göra dessa.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Hotel som erbjuder laddning

Inlägg av gellerstam »

Svenssons skrev:
Bodde på Scandic Europa nyligen och där har de samarbete med parkeringen i Nordstan med egen låst del på plan 6. Där fanns inte en endaste laddplats vilket jag informerade hotellet om. De hänvisade till att det gick att parkera i hela parkeringshuset och att det där finns laddplatser. Informerade om att det endast finns 8 Schuko av 2700 platser, dvs mindre än 3 promille, och att dessa platser oftast är upptagna.
Mycke dåligt att de inte har egna laddplatser.

Bodde där i våras. Parkerade närmast dörren till hissarna. Efter som det var tomt på laddplatserna precis utanför inhängnaden så kopplade jag in min bil på ett uttag på utsidan.

Bilen lite bättre skyddad. Men Outlander "UMC'n" på utsidan. Lite fult gjort men jag förstörde ju inte för ngn då alla platserna var lediga.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
sweslac
Teslaägare
Inlägg: 310
Blev medlem: 08 mar 2015 15:31
Ort: Vallentuna

Re: Hotel som erbjuder laddning

Inlägg av sweslac »

Alexander skrev:
Tips om hotell i Östersund med laddplats?
finns bra med dig laddplatser i OSD tack till Green Highway och Clever. Alla stora Ica affärer har semi-snabb laddning nära sig.


Sent from my iPad using Tapatalk
Väntar på MYP blå/svart // 2016 Model X 90D [SÅLD]// 2019 Volvo XC60 T8 //1999 Subaru Impreza GT // 1973 VW Thing
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Hotel som erbjuder laddning

Inlägg av bylund »

Laddar nu på hotell Corinthia i Prag, Tjeckien. De har kontakt med jordpinne. Till skillnad från i Frankrike sitter dock nollan rätt för våra schukoadaptrar i Tjeckien.
Parkering kostar 650 CZK per dygn (~230 SEK) och jag mailade och förbokade plats i garaget och bad om laddplats.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
EricH
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 07 mar 2014 22:17
Ort: Stockholm

Re: Hotel som erbjuder laddning

Inlägg av EricH »

grenhall skrev:
Johnny_B skrev:
EricH skrev:
Någon som vet om Tott Visby erbjuder laddning?
Hittar inget om just Tott, men ganska många laddningsalternativ i Visby i alla fall ser det ut som om på uppladdning.nu
Plugshare kammade också noll där.
Kan meddela att Tott normalt inte har möjlighet till att ladda men tack vare att Tesla hade varit där veckan innan för ett event så fanns de tillfälliga trefasuttagen kvar som jag fick låna.

Det finns som sagt mycket laddmöjligheter på Gotland men bara ett fåtal laddare som är någorlunda snabba. Det mesta är 16A enfas.
Model X P100D
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare
Inlägg: 607
Blev medlem: 14 aug 2015 08:32
Ort: Skåne Centrum

Re: Hotel som erbjuder laddning

Inlägg av Challe76a »

Ekerum på Öland har sina dest chargers igång. Det är 3 st.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Skriv svar