Det som är surt är att det planerade bilbytet i höst plötsligt blev 30 000 kronor dyrare, men förhoppningsvis sänks även Model Y innan dess.
Nja, 30k dyrare lär det inte ha blivit bara för priset sänktes med 30k då din bil inte lär känna 100% av nedgången. Sen är frågan om du kommer kunna köpa en Model Y i höst alls (om du nu inte står först i kön).
På en bil som är 4 månader gammal skulle jag säga att i stort sett hela nedgången slår igenom i andrahandsvärdet.
Jag betalade 632 med bonusen avdragen. Nu kostar samma bil 586 000 med bonusen avdragen. Vad är är min bil värd i höst?
Jag har kört 250 mil, dyra mil som det verkar.
Förhoppningsvis blir kommande 500 mil billigare.
Ekonomiskt hade det nog varit bättre att fortsätta köra fossilbil ytterligare ett år. Då hade jag också haft en fungerande farthållare, och inte fullt lika dålig torkarautomatik, avbländning och skyltavläsning. Samt en mer praktisk bil.
Allt du skriver om torkarautomatik, avbländning osv gäller ju även Model Y. Det är en av anledningarna till att jag letar efter något annat nästa gång jag ska byta bil. Nu har vi iaf ett halvår av ljus framför oss. Då minskar bekymren.
Ja, dessvärre. Det gör ju inte saken bättre. Om jag visste att de problemen skulle vara åtgärdade på Model Y skulle de vara lättare att uthärda.
Det skall bli spännande att provköra och jämföra bilar i höst. Q4 e-tron har tillkommit på min lista med kandidater.
På en bil som är 4 månader gammal skulle jag säga att i stort sett hela nedgången slår igenom i andrahandsvärdet.
Jag betalade 632 med bonusen avdragen. Nu kostar samma bil 586 000 med bonusen avdragen. Vad är är min bil värd i höst?
Jag har kört 250 mil, dyra mil som det verkar.
Förhoppningsvis blir kommande 500 mil billigare.
Ekonomiskt hade det nog varit bättre att fortsätta köra fossilbil ytterligare ett år. Då hade jag också haft en fungerande farthållare, och inte fullt lika dålig torkarautomatik, avbländning och skyltavläsning. Samt en mer praktisk bil.
Din bil är ju dock inte 4 månader gammal när du kan köpa Model Y, för allt du vet kanske du inte kan det i år. Inte ens nu direkt tror jag att du får känna hela effekten om du skulle sälja, så har det inte fungerat tidigare när Tesla sänkt priserna så ser inte varför det skulle vara så nu heller.
Ekonomiskt hade det varit bättre att inte köra bil alls också så skall man bara tänka rent ekonomiskt så handlar det om hur många kronor något kostar dig och lägre är bättre.
Förstår inte riktigt varför detta är en stor grej. Alla biltillverkare gör prisändringar eller kör kampanjer. Vad bilen kostar nu vet vi inte har något med var Tesla tar för den om 3 år... De förändrar ju priset i princip varje månad ibland går det upp och ibland ner.
Förra månaden blev den billigare pga sänkt ränta det kommer troligen inte detta kvartalet. Nästa kvartal kanske de höjer priset på FSD eller något annat.
Att dem inte förändrat priset för Model Y är ju också helt irrelevant vi vet ju att Tesla bara tänker kvartal för kvartal under Q2 kommer det inte levereras några Model Y altså sänker man inte priset för den. Just nu är det bättre för Tesla att sälja fler Model 3 än få fler i kö för en Model Y då det påverkar Q2 resultatet.
Det är väl så enkelt att man säljer den svenska tilldelningen på 1300-1500 bilar per kvartal ändå.
Tror ingen tilldelas något. Det är kunder som självmant väljer att beställa. Det betyder inte att det inte är fel pris. Nu måste de börja sänka för att konkurrenter gör det.
Det lär komma fler prissänkningar.
Ok. Så du menar att efterfrågan på Model3 i sverige ligger konstant på 1300-1500 bilar per kvartal och ingen står i kö mer än till nästa kvartalsslut? Är inte bilden att det är produktionskapacitet som är problemet för Tesla?
Jag trodde Tesla spred ut sin kapacitet jämt fördelat över marknader eftersom man vill vara närvarande på alla marknader.
Ja det är den siffran som är villig att betala för bilen. Sänks priset så kommer de få fler köpare och höjs priset så kommer de att sälja mindre.
Vi hämtade ut två stycken M3 LR med 19" fälgar, drag och EAP (uppgraderad autopilot), den ena svart och den andra Midnight Grey, den 30/3 för att få kampanjräntan. Vi betalade en första förhöjd leasingavgift på 100k per bil (exkl moms, 125.000 inkl moms).
Bygger jag en likadan bil idag med nya priset (713k med utrustning) och gör en leasing med 100k första förhöjd hyra, 1500 mil/år så får jag en månadskostnad på 5.448 kr/mån. Vår bil kostade 649k i grundpris, 740k med utrustning, men med kampanjräntan så betalar vi 5.201 kr/mån med samma förutsättningar.
Det är alltså dyrare idag, vilket får mig att undra: har jag räknat fel? Vad är leasingräntan idag?
Det är väl så enkelt att man säljer den svenska tilldelningen på 1300-1500 bilar per kvartal ändå.
Tror ingen tilldelas något. Det är kunder som självmant väljer att beställa. Det betyder inte att det inte är fel pris. Nu måste de börja sänka för att konkurrenter gör det.
Det lär komma fler prissänkningar.
Ok. Så du menar att efterfrågan på Model3 i sverige ligger konstant på 1300-1500 bilar per kvartal och ingen står i kö mer än till nästa kvartalsslut? Är inte bilden att det är produktionskapacitet som är problemet för Tesla?
Jag trodde Tesla spred ut sin kapacitet jämt fördelat över marknader eftersom man vill vara närvarande på alla marknader.
Ja det är den siffran som är villig att betala för bilen. Sänks priset så kommer de få fler köpare och höjs priset så kommer de att sälja mindre.
Vi hämtade ut två stycken M3 LR med 19" fälgar, drag och EAP (uppgraderad autopilot), den ena svart och den andra Midnight Grey, den 30/3 för att få kampanjräntan. Vi betalade en första förhöjd leasingavgift på 100k per bil (exkl moms, 125.000 inkl moms).
Bygger jag en likadan bil idag med nya priset (713k med utrustning) och gör en leasing med 100k första förhöjd hyra, 1500 mil/år så får jag en månadskostnad på 5.448 kr/mån. Vår bil kostade 649k i grundpris, 740k med utrustning, men med kampanjräntan så betalar vi 5.201 kr/mån med samma förutsättningar.
Det är alltså dyrare idag, vilket får mig att undra: har jag räknat fel? Vad är leasingräntan idag?
Räntan är 1,95 % via DNB. Dvs som den brukar vara.
I Tyskland är deras miljöbonus inräknad från start, så det går inte att jämföra rakt av.
På 3000 euro. Fortfarande 120k skillnad då.
70000 bonus? Har du räknat in den?
Nej för de får också 6000 euro. 110k skillnad nu.
Nej, det är inte 110k i skillnad och det finns flera inlägg på detta forum om detta.
Som redan skrivits så dras en bonus av på det tyska priset direkt. Tyskland har även lägre moms. Lägg sedan till att man i Sverige får en vagnskadegaranti under de tre första åren vilket inte ingår i Tyskland. Prisskillnaden är ca 70k efter att man tagit hänsyn till bonus, moms och vagnskadegaranti vilket visserligen även det är mycket men det är inte 110k eller 120k.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Det är väl många företag som har max 11 prisbasbelopp på tjänstebil. I alla fall alla jag har varit på.
En Sr+ går precis in under detta men då utan några tillval.
Med prissänkningen så får man ju faktiskt in en dragkrok eller lite fräsigare fälgar.
TM 3 LR
Highland LR beställd
I övrigt analog vedeldare.
I Norge kostar nu SR+ från 349.900,- det är ju ett sjukt konkurrenskraftigt pris. Undrar vad som händer med övriga ”billiga” elbilar som ID.3 och Co nu? Även om jag inte är ett jättefan av M3-designen så ser jag verkligen inte varför man skulle köpa en ID.3 till en högre peng. M3 är helt enkelt en alldeles för bra bil för att prioritera bort den enbart pga utseendet (som ju inte är helkasst, bara det att jag inte tycker den är hellyckad, men det är ju inte ID.3 heller i alla vinklar)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Så här funkar det ju hos alla tillverkare inte, inte bara Tesla. De andra tillverkarna jobbar med kampanjer som intensifieras ju längre in i livscykeln som bilarna har kommit, och det känns ju surt när kunderna som kommer senare får köpa samma produkt som man själv (eller bättre) till ett lägre pris. Men som sagt inget konstigt.
När jag köpte en BMW för sex år sedan valde jag till sportautomatlåda och M-Sportpaket, tillval för 63 000 kr. Jag tycktr ändå att jag gjorde en bra affär, då man hade kampanj på 3 serien just då. Jag tänkte att eftersom faceliften kommer i höst så är det därför man boostar försäljning just nu, och så slog jag till.
Någon månad senare kom faceliften. Man hade då fortfarande samma kampanj på bilarna, plus att man fick köpa M-sport för 9900 och automat för 9000:- Så drygt 18000 för samma tillbehör som jag fick betala 63000 för. Plus att bilarna då också var facelift (=Högre andrahandsvärde)
Det Som gjorde att jag varken kunde fortsätta köra BMW eller merca, var dock deras idiotiska rabattsystem för företag, som totalt förstör andrahandsmarknaden för oss stackare som köper privat. Mercedes hade t ex över 80 000 kr mer i "fleet edition" rabatt till företag, än vad man kan få som privatperson. När en absolut majoritet av bilarna är företagsköp så kommer ju mitt andrahandsvärde att baseras på priset som företagen får... BMW hade prisskillnader på 30-40 000 på samma modell, till företag resp privat...
Det blev då Audi för att de kunde ge mig samma pris som man erbjöd till företagen.
Mycket bra poäng du skriver om ovan.
Det jag gillar med Tesla och Polestar är att det är extremt rättvist att alla får exakta samma pris, oavsett vem man är (företag, privatperson, myndighet, etc.) och oavsett var man köper den (oavsett vilken butik, oavsett säljare, och oavsett om på webben eller inte).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Det som är surt är att det planerade bilbytet i höst plötsligt blev 30 000 kronor dyrare, men förhoppningsvis sänks även Model Y innan dess.
Ja, asså, om inte en kraftig sänkning kommer som gäller även de första leveranserna så kommer vi att skjuta på vår leverans. Kommer inte bli nöjd om man hämtar ut bilen och några månader senare kan köpa en likadan, ny, för 100 000 kr mindre, typ.
Helt rätt. Tesla kommer sälja dyrt på hajpen i början men när den avtar sänks priserna.
Varför skulle man sänka priset på Model Y redan från början om man har fler kunder i kö än antalet bilar tilldelade till sverige?
Troligtvis finns det ju ganska många som skulle vilja betala för att vara först.
Exakt så jag ser det!
Oftast bra att inte vara första köpare av en ny produkt både prismässigt, men troligen även kvalitetsmässigt (brukar ta ett tag för biltillverkare att trimma in produktion i nya fabriker, monteringslinor, men även för att bli av med barnsjukdomar i nya bilmodeller).
Kommer överväga en model Y (gillar inte SUV och behöver inte större andrabil, men vill ha en bättre baklucka än den på M3 som är rätt opraktisk), men kommer absolut vänta tills både jag provkört den själv, och även gärna tills den varit i produktion något halvår/år först.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Allt du skriver om torkarautomatik, avbländning osv gäller ju även Model Y. Det är en av anledningarna till att jag letar efter något annat nästa gång jag ska byta bil. Nu har vi iaf ett halvår av ljus framför oss. Då minskar bekymren.
De två saker som jag tycker fungerar svajigast i praktisk kvalitet på vår M3. Aldrig fått någon riktig bra lösning där, trots att det lovats att fixas med programvara (jag tror att det aldrig går att lösa riktigt bra med kameror, utan att de skulle behöva lägga några kronor på dedikerad regnsensor).
Även om bakluckan är bättre på MY, så verkar ju dessa två saker fungera exakt lika dant (läs dåligt) där.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Förstår inte riktigt varför detta är en stor grej. Alla biltillverkare gör prisändringar eller kör kampanjer. Vad bilen kostar nu vet vi inte har något med var Tesla tar för den om 3 år... De förändrar ju priset i princip varje månad ibland går det upp och ibland ner.
Förra månaden blev den billigare pga sänkt ränta det kommer troligen inte detta kvartalet. Nästa kvartal kanske de höjer priset på FSD eller något annat.
Att dem inte förändrat priset för Model Y är ju också helt irrelevant vi vet ju att Tesla bara tänker kvartal för kvartal under Q2 kommer det inte levereras några Model Y altså sänker man inte priset för den. Just nu är det bättre för Tesla att sälja fler Model 3 än få fler i kö för en Model Y då det påverkar Q2 resultatet.
Exakt. Ser inget som helst problem med det. Tesla är inget kommunistföretag med fasta femårsplaner gällande deras prispolitik.
Tvärt om; med ökad konkurrens så följer de allt bättre med marknaden och konkurrenter, och det är bara positivt för alla om elbilar kan komma ner i pris och bli mer tillgängliga!
Bra utveckling att Polestar, Tesla, VAG, mflr. börjar konkurrera med varandra på allvar!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Välkommen magsår, Model 3 LR kostar nu 550.000kr efter SMBP*
Lider med alla som har Model 3 från 2019 ...
teslaiettnötskal.png
* Plus destinationsavgift osv osv osv
Varför lider du med oss? Tror rätt få av oss hellre hade cyklat runt i två år för att spara några tusenlappar.
Läs hela tråden
Lider mer med de som nyligen hämtat ut sina bilar och får en 30000kr sänkning dagen efter, har skett så ofantligt många gånger sedan 2019 med just Model 3 att det är lite skrattretande att så många ändå är positiva. Jag valde att lämna tillbaks min Model 3 performance sommaren 2019 när de sänkte priset med 40000kr direkt efter leverans och gjorde pearl white gratis. Då betalade jag 703980kr för en vit Model 3 performance, idag kostar bilen 629080kr: 74900kr i skillnad och då är en 2021 utrustad med mycket mycket mer. Jag cyklar gärna i två år för att få bättre kondition och spara 74900kr + värdeminskningen. Den bilen jag lämnade tillbaka lär man ju inte få mer än 480 för idag.
För mig är det en principsak, noll kundvård och prissänkningar utan dess like. Remuz lär ju fortfarande behöva gå på terapi för sin XP100DL morgon.
Välkommen magsår, Model 3 LR kostar nu 550.000kr efter SMBP*
Lider med alla som har Model 3 från 2019 ...
teslaiettnötskal.png
* Plus destinationsavgift osv osv osv
Varför lider du med oss? Tror rätt få av oss hellre hade cyklat runt i två år för att spara några tusenlappar.
Läs hela tråden
Lider mer med de som nyligen hämtat ut sina bilar och får en 30000kr sänkning dagen efter, har skett så ofantligt många gånger sedan 2019 med just Model 3 att det är lite skrattretande att så många ändå är positiva. Jag valde att lämna tillbaks min Model 3 performance sommaren 2019 när de sänkte priset med 40000kr direkt efter leverans och gjorde pearl white gratis. Då betalade jag 763980kr för en vit Model 3 performance, idag kostar bilen 699080kr.
För mig är det en principsak, noll kundvård och prissänkningar utan dess like. Remuz lär ju fortfarande behöva gå på terapi för sin XP100DL morgon.
Jag tror det hänger ihop med det sanslösa andrahandsvärdet på Model3. Den här t.ex.: https://www.blocket.se/annons/halland/t ... s/94417866
Det kostar ju 549'-70'= 480' att beställa en ny för leverans i maj. Att en begagnad då kostar bara 10' mindre tycker inte jag är rimligt.
Eller kanske är det ändå bonusen som spelar in? En spekulant som vet att man ska ha bilen kortare än 6 månader kan ju inte räkna in bonusen på den nya bilen.
Välkommen magsår, Model 3 LR kostar nu 550.000kr efter SMBP*
Lider med alla som har Model 3 från 2019 ...
teslaiettnötskal.png
* Plus destinationsavgift osv osv osv
Varför lider du med oss? Tror rätt få av oss hellre hade cyklat runt i två år för att spara några tusenlappar.
Läs hela tråden
Lider mer med de som nyligen hämtat ut sina bilar och får en 30000kr sänkning dagen efter, har skett så ofantligt många gånger sedan 2019 med just Model 3 att det är lite skrattretande att så många ändå är positiva. Jag valde att lämna tillbaks min Model 3 performance sommaren 2019 när de sänkte priset med 40000kr direkt efter leverans och gjorde pearl white gratis. Då betalade jag 763980kr för en vit Model 3 performance, idag kostar bilen 699080kr.
För mig är det en principsak, noll kundvård och prissänkningar utan dess like. Remuz lär ju fortfarande behöva gå på terapi för sin XP100DL morgon.
Jag tror det hänger ihop med det sanslösa andrahandsvärdet på Model3. Den här t.ex.: https://www.blocket.se/annons/halland/t ... s/94417866
Det kostar ju 549'-70'= 480' att beställa en ny för leverans i maj. Att en begagnad då kostar bara 10' mindre tycker inte jag är rimligt.
Eller kanske är det ändå bonusen som spelar in? En spekulant som vet att man ska ha bilen kortare än 6 månader kan ju inte räkna in bonusen på den nya bilen.
Den har ett utgångspris på 470k, svårt att tänka mig att den blir såld för det. Här blir många nya teslaspekulanter lurade och brända, är det det vi teslaägare ska förknippas med? Tesla har ju skapa ett oändligt kaos med prisökningar/prissänkningar samt olika inkluderande typer av autopilotnivåer, olika färgpriser och hundra olika uppgraderingar. Stackars en teslaspekulant som inte är insatt.
I Tyskland är deras miljöbonus inräknad från start, så det går inte att jämföra rakt av.
På 3000 euro. Fortfarande 120k skillnad då.
70000 bonus? Har du räknat in den?
Nej för de får också 6000 euro. 110k skillnad nu.
Nej, det är inte 110k i skillnad och det finns flera inlägg på detta forum om detta.
Som redan skrivits så dras en bonus av på det tyska priset direkt. Tyskland har även lägre moms. Lägg sedan till att man i Sverige får en vagnskadegaranti under de tre första åren vilket inte ingår i Tyskland. Prisskillnaden är ca 70k efter att man tagit hänsyn till bonus, moms och vagnskadegaranti vilket visserligen även det är mycket men det är inte 110k eller 120k.
Eftersom du påpekar detta så ser du även att jag nämner det i tråden.
Pris sänkt för modell 3 i Schweiz
Detta gäller också Schweiz, där Tesla också erbjöd cirka tre dussin färdiga Model 3 S + med Kina-kod på fredag. De kostar precis som nykonfigurerade från 40 980 franc, dvs. 37 200 euro mindre än i Tyskland. Det borde vara en första. Tesla-rabatterna för modell 3 från Kina var redan bland de högsta i Schweiz förra hösten, och nu verkar det lägre priset gälla permanent. Enligt @tesla_adri, minskningen av S + 5000 franc och i Model 3 LR 1500 franc - andra kunder hoppas att Tesla kommer att följa i resten av Europa.