Sida 1 av 4

Problem för AP i USA?

Postat: 19 apr 2021 08:40
av spacecoin
https://www.marketwatch.com/story/no-on ... 1618783398

Tragisk olycka där två personer omkom. Ingen i förarsätet. Tråkigt när folk inte sköter sig...
Blir detta ett reellt problem för Tesla? Det verkar vara en del ärenden som utreds nu i USA med olyckor och div TikTok-videos av idioter som visar att man "kan" sova alt sitta i baksätet när bilen kör. Kanske bättre "driver-monitoring" blir ett krav? Retro-fit på alla gamla FSD-bilar utan förar-kameran? Jag tycker det vore välkommet (förutom själva privacy-aspekten).

Re: Problem för AP i USA?

Postat: 19 apr 2021 08:46
av wheels
Det kan sätta en käpp i hjulet för fsd. Myndigheterna kan ju säga att på grund av oansvariga "förare", så måste systemet utvecklas ytterligare innan något allmänt system kan godkännas.

Re: Problem för AP i USA?

Postat: 19 apr 2021 08:50
av fth
Det borde ju vara extremt enkelt att avgöra om det sitter någon i förarstolen, väldigt märkligt att det inte används.

Den sensorn används ju till att sätta andra begränsningar, man undrar ju varför Tesla inte kontrollerar den för AP?

/fth

Re: Problem för AP i USA?

Postat: 19 apr 2021 08:55
av frippan
fth skrev:
Det borde ju vara extremt enkelt att avgöra om det sitter någon i förarstolen, väldigt märkligt att det inte används.

Den sensorn används ju till att sätta andra begränsningar, man undrar ju varför Tesla inte kontrollerar den för AP?

/fth
AP kollar om du sitter i stolen och bältet är på. AP slår av om du inte uppfyller dessa krav. Bilen stannar och slår på varningsblinkers.
Men om någon är dum nog att lägga en tyngd i sätet och knäpper bältet så kan man självklart gå runt "problemet".

Re: Problem för AP i USA?

Postat: 19 apr 2021 08:56
av Svenssons
fth skrev:
Det borde ju vara extremt enkelt att avgöra om det sitter någon i förarstolen, väldigt märkligt att det inte används.

Den sensorn används ju till att sätta andra begränsningar, man undrar ju varför Tesla inte kontrollerar den för AP?

/fth
Om du menar stolsensorn så används väl den men är ju rätt lätt att lura precis som alla sensorer egentligen. Kamera-sensorn i Model 3 används väl inte än så länge men kanske kommer krav på det. Var det inte FSD-mjukvara i bilen kan detta tala för snabbare utrullning av FSD fast fortfarande med samma krav på att hålla i ratten med mera. var det FSD-mjukvara i bilen så lär detta fördröja FSD.

Re: Problem för AP i USA?

Postat: 19 apr 2021 09:01
av dd88
Att någon lyckas lura systemet är ju ingen skräll, tycker bilderna på en helt utbränd bil är värre.

Re: Problem för AP i USA?

Postat: 19 apr 2021 09:09
av TiborBlomhall
Man kan inte göra en idiotsäker system för det finns alltid en större idiot.

Det här olyckan ska jämställas med om nån satte en tegelsten på gaspedalen och knöt fast ratten med rep. Ansvaret är solklart: inte Teslas autopilot utan den personen som satte dess säkerhetssystem ur spel. Han som fäste säkerhetsbältet på tom förarstol och knöt banan på ratten eller hur han gjorde med den.

Det är solklara regler kring att det måste finnas en förare som håller i ratten när autopiloten styr bilen. Att förbigå dessa regler är att jämställa med mordförsök. Ungefär som att klippa av bromsledningarna.

Re: Problem för AP i USA?

Postat: 19 apr 2021 09:31
av Fredrik j
TiborBlomhall skrev:
Man kan inte göra en idiotsäker system för det finns alltid en större idiot.

Det här olyckan ska jämställas med om nån satte en tegelsten på gaspedalen och knöt fast ratten med rep. Ansvaret är solklart: inte Teslas autopilot utan den personen som satte dess säkerhetssystem ur spel. Han som fäste säkerhetsbältet på tom förarstol och knöt banan på ratten eller hur han gjorde med den.

Det är solklara regler kring att det måste finnas en förare som håller i ratten när autopiloten styr bilen. Att förbigå dessa regler är att jämställa med mordförsök. Ungefär som att klippa av bromsledningarna.
Tror det här kommer bli ett problem. Bilarna har så väl fungerande level 2 att kunderna tror dom är level 4.
Det blir ju inte bättre om man säljer funktioner man kallar Full self driving eller autopilot.

Re: Problem för AP i USA?

Postat: 19 apr 2021 09:34
av Svenssons
Fredrik j skrev:
TiborBlomhall skrev:
Man kan inte göra en idiotsäker system för det finns alltid en större idiot.

Det här olyckan ska jämställas med om nån satte en tegelsten på gaspedalen och knöt fast ratten med rep. Ansvaret är solklart: inte Teslas autopilot utan den personen som satte dess säkerhetssystem ur spel. Han som fäste säkerhetsbältet på tom förarstol och knöt banan på ratten eller hur han gjorde med den.

Det är solklara regler kring att det måste finnas en förare som håller i ratten när autopiloten styr bilen. Att förbigå dessa regler är att jämställa med mordförsök. Ungefär som att klippa av bromsledningarna.
Tror det här kommer bli ett problem. Bilarna har så väl fungerande level 2 att kunderna tror dom är level 4.
Det blir ju inte bättre om man säljer funktioner man kallar Full self driving eller autopilot.
Tror du att kunderna är så dumma att de tror att det är helt OK att sätta tyngd på ratten, sätta i bältet utan att sitta i förarstolen och sedan lägga en tyngd där för att komma runt varningar och hinder för att slå på Autopilot? Är det normalt bland kunder att göra detta?

Re: Problem för AP i USA?

Postat: 19 apr 2021 09:42
av Fredrik j
Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
TiborBlomhall skrev:
Man kan inte göra en idiotsäker system för det finns alltid en större idiot.

Det här olyckan ska jämställas med om nån satte en tegelsten på gaspedalen och knöt fast ratten med rep. Ansvaret är solklart: inte Teslas autopilot utan den personen som satte dess säkerhetssystem ur spel. Han som fäste säkerhetsbältet på tom förarstol och knöt banan på ratten eller hur han gjorde med den.

Det är solklara regler kring att det måste finnas en förare som håller i ratten när autopiloten styr bilen. Att förbigå dessa regler är att jämställa med mordförsök. Ungefär som att klippa av bromsledningarna.
Tror det här kommer bli ett problem. Bilarna har så väl fungerande level 2 att kunderna tror dom är level 4.
Det blir ju inte bättre om man säljer funktioner man kallar Full self driving eller autopilot.
Tror du att kunderna är så dumma att de tror att det är helt OK att sätta tyngd på ratten, sätta i bältet utan att sitta i förarstolen och sedan lägga en tyngd där för att komma runt varningar och hinder för att slå på Autopilot? Är det normalt bland kunder att göra detta?
Nej. Jag tror det vanliga kommer bli att man sysslar med annat än att övervaka bilen.
Kanske upptäcker man att det faktiskt gick att slumra till en stund. Man blir tryggare och tryggare och till slut går det åt helvete. Har redan sett inlägg på facebook om folk som hänger grejor på ratten för att lura systemet.

Re: Problem för AP i USA?

Postat: 19 apr 2021 09:42
av dd88
Problemet är väl att systemen går att lura, finns ju betydligt mer sofistikerade system för att säkerställa att det faktiskt sitter en person bakom ratten, det lär bli standard innan bilar med någon högre nivå av autonomi kommer ut på marknaden.

Re: Problem för AP i USA?

Postat: 19 apr 2021 09:43
av Fredrik j
dd88 skrev:
Problemet är väl att systemen går att lura, finns ju betydligt mer sofistikerade system för att säkerställa att det faktiskt sitter en person bakom ratten, det lär bli standard innan bilar med någon högre nivå av autonomi kommer ut på marknaden.
Det räcker ju inte att du sitter där, även om det ju är en grundförutsättning. Du behöver även vara beredd på att ta över.

Re: Problem för AP i USA?

Postat: 19 apr 2021 09:46
av TiborBlomhall
dd88 skrev:
Problemet är väl att systemen går att lura, finns ju betydligt mer sofistikerade system för att säkerställa att det faktiskt sitter en person bakom ratten, det lär bli standard innan bilar med någon högre nivå av autonomi kommer ut på marknaden.
Tyvärr finns det även betydligt mer sofistikerade idioter också.

Ja, Tesla bör säkerställa att det finns en förare som är uppmärksam bakom ratten. Och de bör använda bästa möjliga tillgängliga system att avgöra det. Men även det bästa systemet går att lura - och med för tighta krav kan det eventuellt bli problem med att de slår till även när det sitter en uppmärksam förare där.

Kameraövervakningen i dagens artikel borde införas i alla bilar tycker jag:
https://teslaclubsweden.se/sjalvkorande ... rvakar-dig

Men redan nu experimenterar folk med hur den kan luras med upptejpade fotografier :roll:

Re: Problem för AP i USA?

Postat: 19 apr 2021 09:47
av ippii
I december ska 1 miljon robo-taxis rulla runt och dra in pengar till sina ägare...

Re: Problem för AP i USA?

Postat: 19 apr 2021 09:52
av dd88
TiborBlomhall skrev:
dd88 skrev:
Problemet är väl att systemen går att lura, finns ju betydligt mer sofistikerade system för att säkerställa att det faktiskt sitter en person bakom ratten, det lär bli standard innan bilar med någon högre nivå av autonomi kommer ut på marknaden.
Tyvärr finns det även betydligt mer sofistikerade idioter också.

Ja, Tesla bör säkerställa att det finns en förare som är uppmärksam bakom ratten. Och de bör använda bästa möjliga tillgängliga system att avgöra det. Men även det bästa systemet går att lura - och med för tighta krav kan det eventuellt bli problem med att de slår till även när det sitter en uppmärksam förare där.
När bilen kan känna av din puls, vikt, kroppsvärme, andning och blick så lär det om inte annat bli extremt svårt att lura systemet.

Mercedes EQS är väl bilen som ligger i framkant gällande förarövervakning i dagsläget men lär hända mycket på den fronten de kommande åren.

Re: Problem för AP i USA?

Postat: 19 apr 2021 09:53
av dd88
Fredrik j skrev:
dd88 skrev:
Problemet är väl att systemen går att lura, finns ju betydligt mer sofistikerade system för att säkerställa att det faktiskt sitter en person bakom ratten, det lär bli standard innan bilar med någon högre nivå av autonomi kommer ut på marknaden.
Det räcker ju inte att du sitter där, även om det ju är en grundförutsättning. Du behöver även vara beredd på att ta över.
Beror på vilken nivå bilen är på, men en förutsättning är ju att bilen själv kan köra åt sidan och stanna om den inte får liv i föraren.

Re: Problem för AP i USA?

Postat: 19 apr 2021 09:55
av Fredrik j
dd88 skrev:
När bilen kan känna av din puls, vikt, kroppsvärme, andning och blick så lär det om inte annat bli extremt svårt att lura systemet.
Solglasögon?

Re: Problem för AP i USA?

Postat: 19 apr 2021 10:01
av dd88
Fredrik j skrev:
dd88 skrev:
När bilen kan känna av din puls, vikt, kroppsvärme, andning och blick så lär det om inte annat bli extremt svårt att lura systemet.
Solglasögon?
Enligt Mercedes så ska solglasögon inte vara ett problem om det inte är spegelglas eller extremt mörka glas.

Volvo har det i sina bilar idag och jag kan inte minnas att mina solglasögon någonsin ställde till det.

Sen skulle jag inte bli förvånad om L3-funktionalitet inte kan aktiveras om systemen inte kan övervaka dig till den grad att bilen känner sig tillräckligt säker. Finns det flera olika sätt att övervaka så kanske den nöjer sig med några av dom?

Re: Problem för AP i USA?

Postat: 19 apr 2021 10:04
av Fredrik j
dd88 skrev:
Volvo har det i sina bilar idag och jag kan inte minnas att mina solglasögon någonsin ställde till det.
Vad menar du att Volvo har idag? Ögonövervakning?

Re: Problem för AP i USA?

Postat: 19 apr 2021 10:05
av Fredrik j
dd88 skrev:
Fredrik j skrev:
dd88 skrev:
När bilen kan känna av din puls, vikt, kroppsvärme, andning och blick så lär det om inte annat bli extremt svårt att lura systemet.
Solglasögon?
Enligt Mercedes så ska solglasögon inte vara ett problem om det inte är spegelglas eller extremt mörka glas.

Volvo har det i sina bilar idag och jag kan inte minnas att mina solglasögon någonsin ställde till det.

Sen skulle jag inte bli förvånad om L3-funktionalitet inte kan aktiveras om systemen inte kan övervaka dig till den grad att bilen känner sig tillräckligt säker. Finns det flera olika sätt att övervaka så kanske den nöjer sig med några av dom?
Det räcker ju med en helt perfekt fungerande L2 för att invagga föraren i en falsk trygghet.

Re: Problem för AP i USA?

Postat: 19 apr 2021 10:14
av dd88
Fredrik j skrev:
dd88 skrev:
Volvo har det i sina bilar idag och jag kan inte minnas att mina solglasögon någonsin ställde till det.
Vad menar du att Volvo har idag? Ögonövervakning?

Re: Problem för AP i USA?

Postat: 19 apr 2021 10:20
av martinot
spacecoin skrev:
https://www.marketwatch.com/story/no-on ... 1618783398

Tragisk olycka där två personer omkom. Ingen i förarsätet. Tråkigt när folk inte sköter sig...
Blir detta ett reellt problem för Tesla? Det verkar vara en del ärenden som utreds nu i USA med olyckor och div TikTok-videos av idioter som visar att man "kan" sova alt sitta i baksätet när bilen kör. Kanske bättre "driver-monitoring" blir ett krav? Retro-fit på alla gamla FSD-bilar utan förar-kameran? Jag tycker det vore välkommet (förutom själva privacy-aspekten).
Blir ett problem för alla tillverkare. Den komponent som fallerar mest är människan.

Vi kommer ha det trassligt fram tills att vi når full AD L4/L5.

Först när man helt kan plocka bort människan ur bilden när det gäller att framföra fordon så kommer vi få en hyfsat säker transportlösning.

Re: Problem för AP i USA?

Postat: 19 apr 2021 10:30
av Fredrik j
dd88 skrev:
Fredrik j skrev:
dd88 skrev:
Volvo har det i sina bilar idag och jag kan inte minnas att mina solglasögon någonsin ställde till det.
Vad menar du att Volvo har idag? Ögonövervakning?
Ok. Visste inte det fanns sånt. Menar du att bilen stannar om den inte ser dina ögon?

Re: Problem för AP i USA?

Postat: 19 apr 2021 10:30
av MWall
wheels skrev:
Det kan sätta en käpp i hjulet för fsd. Myndigheterna kan ju säga att på grund av oansvariga "förare", så måste systemet utvecklas ytterligare innan något allmänt system kan godkännas.

Var FSD ens aktiverat då? Jag läste att det var inne i en gated community och att vägen inte hade markeringar. Borde inte gått att aktivera AP. Att ingen satt i förarsätet kan bero på annat. Att föraren smitit eller klättrat över till annan position i ett försök att ta sig ur bilen.

Re: Problem för AP i USA?

Postat: 19 apr 2021 10:34
av dd88
Fredrik j skrev:
dd88 skrev:
Fredrik j skrev:
dd88 skrev:
Volvo har det i sina bilar idag och jag kan inte minnas att mina solglasögon någonsin ställde till det.
Vad menar du att Volvo har idag? Ögonövervakning?
Ok. Visste inte det fanns sånt. Menar du att bilen stannar om den inte ser dina ögon?
Vet inte hur Volvos bilar reagerar då det aldrig hänt mig.

Kommer säkerligen en best practice kring hur bilar ska hantera diverse situationer