Leveransupplevelse
Postat: 20 apr 2021 11:06
Har läst lite här på forumet kring våra leveransupplevelser och tänkte samla en tråd för detta, oavsett modell. Kanske att vi kan ge Tesla en hel del viktigt feedback här. Eller förbereda varandra. Alltid intressant att läsa hur andra upplever liknande situationer.
Min första leverans från Tesla var av en begagnad model S 90D hösten 2019.
Den upplevelsen var inget vidare. Massor med folk som sprang runt i Trosta och mycket stress och press i luften. Många bilar som skulle ut i ett alldeles för snävt tidsfönster. Jag fick känslan att jag var i vägen. Nästan så att ett begagnatköp inte räknades.
Jag hade aldrig kört en Tesla tidigare fick en genomgång av en uppstressad Tesla-medarbetare som garanterat såg att skärmen på den begagnade bilen som jag skulle köpa hade börjat ge upp, vilket jag själv inte förstod. Min bil saknade även alla laddkablar. Hemleverans utlovades.
Dagen efter kom laddkablarna, avlämnade på plats i mitt hem av en trevlig kille en model 3.
Ägandet av min Model S var därefter en bättre upplevelse. Att köra bilen jag precis hade köpt var magiskt. Jag njöt av varenda kilometer.
Skärmen slocknade så småningom helt och åter igen så visade sig Tesla från sin sämsta sida, den här gången när det gäller service. Trots intensiv kontakt med support och servicecenter så hamnade mitt ärende mellan stolarna vilket innebar att skärmbytet tog tre månader att utföra.
Min andra leveransupplevelse är från uthämtningen av min nuvarande bil, en helt ny Model S Performance som jag tog emot i december -20.
Jag kom till Trosta lite tidigare än planerat men det var inget problem.
Aktiviteten var lugn. Någon gick runt och spritade handtagen i lokalen. Förmodligen var det mest för syns skull men det var ett smart drag. Som kund kände jag mig genast lite tryggare.
Personalen på plats hade ansiktsmask. Jag är döv på ett öra sedan födseln och har svårt att uppfatta vad som sägs när jag inte ser ansiktet på personen jag pratar med, men jag kände mig ändå väl omhändertagen.
Satte mig i en av stolarna vid utlämningsdisken i entrén, visade mitt körkort, signerade uthämtningen av bilen på en digital touchpad, fick två keyfobs och gick ut till bilen. Kollade igenom den efter bästa förmåga. Jodå, laddkablarna fanns där i frunken. Laddade ner senaste programvaran. Satt där bakom ratten en halvtimme under installationen och kände in känslan av att äga en helt ny bil. Körde därifrån med påslagen FSD som manövrerade bilen exemplariskt.
Nu har jag snart kört min nya bil 2000 mil och har inte hittat några fel. Det skulle då kanske vara att bilen drar till sig målsökande stenskott som insekter under en varm sommarnatt. Har redan bytt första vindrutan och snart är det nog dags för nästa, men det kan knappast Tesla lastas för. Bilen är fantastisk. Har precis lagt på sommardäcken och ser fram emot nästa resa till helgen där jag spenderar ytterligare 100 mil i mitt tycke den bästa bil som finns att köpa.
Summeringen är att första uthämtningen vid Trosta var hemsk med superstressad personal med en övermäktig uppgift. Andra gången lite drygt ett år senare gick det bra mycket bättre.
Oavsett modell - hur är era leveransupplevelser hos Tesla?
Min första leverans från Tesla var av en begagnad model S 90D hösten 2019.
Den upplevelsen var inget vidare. Massor med folk som sprang runt i Trosta och mycket stress och press i luften. Många bilar som skulle ut i ett alldeles för snävt tidsfönster. Jag fick känslan att jag var i vägen. Nästan så att ett begagnatköp inte räknades.
Jag hade aldrig kört en Tesla tidigare fick en genomgång av en uppstressad Tesla-medarbetare som garanterat såg att skärmen på den begagnade bilen som jag skulle köpa hade börjat ge upp, vilket jag själv inte förstod. Min bil saknade även alla laddkablar. Hemleverans utlovades.
Dagen efter kom laddkablarna, avlämnade på plats i mitt hem av en trevlig kille en model 3.
Ägandet av min Model S var därefter en bättre upplevelse. Att köra bilen jag precis hade köpt var magiskt. Jag njöt av varenda kilometer.
Skärmen slocknade så småningom helt och åter igen så visade sig Tesla från sin sämsta sida, den här gången när det gäller service. Trots intensiv kontakt med support och servicecenter så hamnade mitt ärende mellan stolarna vilket innebar att skärmbytet tog tre månader att utföra.
Min andra leveransupplevelse är från uthämtningen av min nuvarande bil, en helt ny Model S Performance som jag tog emot i december -20.
Jag kom till Trosta lite tidigare än planerat men det var inget problem.
Aktiviteten var lugn. Någon gick runt och spritade handtagen i lokalen. Förmodligen var det mest för syns skull men det var ett smart drag. Som kund kände jag mig genast lite tryggare.
Personalen på plats hade ansiktsmask. Jag är döv på ett öra sedan födseln och har svårt att uppfatta vad som sägs när jag inte ser ansiktet på personen jag pratar med, men jag kände mig ändå väl omhändertagen.
Satte mig i en av stolarna vid utlämningsdisken i entrén, visade mitt körkort, signerade uthämtningen av bilen på en digital touchpad, fick två keyfobs och gick ut till bilen. Kollade igenom den efter bästa förmåga. Jodå, laddkablarna fanns där i frunken. Laddade ner senaste programvaran. Satt där bakom ratten en halvtimme under installationen och kände in känslan av att äga en helt ny bil. Körde därifrån med påslagen FSD som manövrerade bilen exemplariskt.
Nu har jag snart kört min nya bil 2000 mil och har inte hittat några fel. Det skulle då kanske vara att bilen drar till sig målsökande stenskott som insekter under en varm sommarnatt. Har redan bytt första vindrutan och snart är det nog dags för nästa, men det kan knappast Tesla lastas för. Bilen är fantastisk. Har precis lagt på sommardäcken och ser fram emot nästa resa till helgen där jag spenderar ytterligare 100 mil i mitt tycke den bästa bil som finns att köpa.
Summeringen är att första uthämtningen vid Trosta var hemsk med superstressad personal med en övermäktig uppgift. Andra gången lite drygt ett år senare gick det bra mycket bättre.
Oavsett modell - hur är era leveransupplevelser hos Tesla?