Skoda Enyaq iV

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Esterox »

Robertrimmevik skrev:
Testade Enyaq idag. Tyckte den kändes ganska gedigen. Skärmen var allt annat en logisk, betydligt sämre än e-tron som har en bra och naturlig koppling mellan skärm och knappar. Eller kanske en vanesak. Det som dock slog mig var att den gick sjukt snålt. Testade en dryg mil i 90km/h och fick 1.5kWh/mil i regn på rejält blöt asfalt och +10 grader. Körde sedan min e-tron samma sträcka och fick 2.2kWh/mil. Båda bilarna var lika varmkörda och hade samma väderförhållanden.
Nog för att jag vet att e-tron är törstig men att det skulle vara så stor skillnad trodde jag inte.
Ja det är snåla. Skiljer väll nästan 600 kg på bilarna också. Samt större hjul osv. Jag väljer dock E-tron alla dagar i veckan, Skodan är fin men som du säger, skärmen ologisk och jag tyckte den såg lite gammal ut. En 10 år gammal Garmin har ju exempelvis trevligare kartor.
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av macky »

Esterox skrev:
Robertrimmevik skrev:
Testade Enyaq idag. Tyckte den kändes ganska gedigen. Skärmen var allt annat en logisk, betydligt sämre än e-tron som har en bra och naturlig koppling mellan skärm och knappar. Eller kanske en vanesak. Det som dock slog mig var att den gick sjukt snålt. Testade en dryg mil i 90km/h och fick 1.5kWh/mil i regn på rejält blöt asfalt och +10 grader. Körde sedan min e-tron samma sträcka och fick 2.2kWh/mil. Båda bilarna var lika varmkörda och hade samma väderförhållanden.
Nog för att jag vet att e-tron är törstig men att det skulle vara så stor skillnad trodde jag inte.
Ja det är snåla. Skiljer väll nästan 600 kg på bilarna också. Samt större hjul osv. Jag väljer dock E-tron alla dagar i veckan, Skodan är fin men som du säger, skärmen ologisk och jag tyckte den såg lite gammal ut. En 10 år gammal Garmin har ju exempelvis trevligare kartor.
Samt hälften så hög effekt och ingen fyrhjulsdrift även om det inte verkar skilja så mycket på MEB med 4WD mot 2WD. Det hade inte skadat med en snålare e-tron samtidigt som den ju drar rätt lika med andra stora tunga el-suvar som har några år på nacken. Jag lider inte av det, verkligen inte sommartid.
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Esterox »

macky skrev:
Esterox skrev:
Robertrimmevik skrev:
Testade Enyaq idag. Tyckte den kändes ganska gedigen. Skärmen var allt annat en logisk, betydligt sämre än e-tron som har en bra och naturlig koppling mellan skärm och knappar. Eller kanske en vanesak. Det som dock slog mig var att den gick sjukt snålt. Testade en dryg mil i 90km/h och fick 1.5kWh/mil i regn på rejält blöt asfalt och +10 grader. Körde sedan min e-tron samma sträcka och fick 2.2kWh/mil. Båda bilarna var lika varmkörda och hade samma väderförhållanden.
Nog för att jag vet att e-tron är törstig men att det skulle vara så stor skillnad trodde jag inte.
Ja det är snåla. Skiljer väll nästan 600 kg på bilarna också. Samt större hjul osv. Jag väljer dock E-tron alla dagar i veckan, Skodan är fin men som du säger, skärmen ologisk och jag tyckte den såg lite gammal ut. En 10 år gammal Garmin har ju exempelvis trevligare kartor.
Samt hälften så hög effekt och ingen fyrhjulsdrift även om det inte verkar skilja så mycket på MEB med 4WD mot 2WD. Det hade inte skadat med en snålare e-tron samtidigt som den ju drar rätt lika med andra stora tunga el-suvar som har några år på nacken. Jag lider inte av det, verkligen inte sommartid.
Håller med. Däremot hade jag gärna haft 55an istället för 50. Men det är så sällan jag behöver nyttja detta så prisskillnaden är inte värd det. Har dock rest lite mer iår och jag märker ju hur viktig laddhastigheten är, bara fokusera på milen blir fel.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11589
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av martinot »

Esterox skrev:
macky skrev:
Esterox skrev:
Robertrimmevik skrev:
Testade Enyaq idag. Tyckte den kändes ganska gedigen. Skärmen var allt annat en logisk, betydligt sämre än e-tron som har en bra och naturlig koppling mellan skärm och knappar. Eller kanske en vanesak. Det som dock slog mig var att den gick sjukt snålt. Testade en dryg mil i 90km/h och fick 1.5kWh/mil i regn på rejält blöt asfalt och +10 grader. Körde sedan min e-tron samma sträcka och fick 2.2kWh/mil. Båda bilarna var lika varmkörda och hade samma väderförhållanden.
Nog för att jag vet att e-tron är törstig men att det skulle vara så stor skillnad trodde jag inte.
Ja det är snåla. Skiljer väll nästan 600 kg på bilarna också. Samt större hjul osv. Jag väljer dock E-tron alla dagar i veckan, Skodan är fin men som du säger, skärmen ologisk och jag tyckte den såg lite gammal ut. En 10 år gammal Garmin har ju exempelvis trevligare kartor.
Samt hälften så hög effekt och ingen fyrhjulsdrift även om det inte verkar skilja så mycket på MEB med 4WD mot 2WD. Det hade inte skadat med en snålare e-tron samtidigt som den ju drar rätt lika med andra stora tunga el-suvar som har några år på nacken. Jag lider inte av det, verkligen inte sommartid.
Håller med. Däremot hade jag gärna haft 55an istället för 50. Men det är så sällan jag behöver nyttja detta så prisskillnaden är inte värd det. Har dock rest lite mer iår och jag märker ju hur viktig laddhastigheten är, bara fokusera på milen blir fel.
Exakt! Även om MEB-plattformen är ett stort steg framåt gällande effektivare framdrivning och förbrukning, så är den plattformen tyvärr ett stort steg bakåt gällande laddtider. Som du påpekar är det ju kombinationen av dessa två egenskaper som påverkar tidsåtgången när man skall resa med en elbil. Lägger man ihop detta så är e-tron faktiskt inte ett dåligt alternativ om man vill ha en fin stor SUV, och med hög dragvikt och bra komfort. Tycker det är en styrka för e-tron att den fortfarande står sig så väl i konkurrens med nya bilar i 2021.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14522
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av taliz »

martinot skrev:
Esterox skrev:
macky skrev:
Esterox skrev:
Robertrimmevik skrev:
Testade Enyaq idag. Tyckte den kändes ganska gedigen. Skärmen var allt annat en logisk, betydligt sämre än e-tron som har en bra och naturlig koppling mellan skärm och knappar. Eller kanske en vanesak. Det som dock slog mig var att den gick sjukt snålt. Testade en dryg mil i 90km/h och fick 1.5kWh/mil i regn på rejält blöt asfalt och +10 grader. Körde sedan min e-tron samma sträcka och fick 2.2kWh/mil. Båda bilarna var lika varmkörda och hade samma väderförhållanden.
Nog för att jag vet att e-tron är törstig men att det skulle vara så stor skillnad trodde jag inte.
Ja det är snåla. Skiljer väll nästan 600 kg på bilarna också. Samt större hjul osv. Jag väljer dock E-tron alla dagar i veckan, Skodan är fin men som du säger, skärmen ologisk och jag tyckte den såg lite gammal ut. En 10 år gammal Garmin har ju exempelvis trevligare kartor.
Samt hälften så hög effekt och ingen fyrhjulsdrift även om det inte verkar skilja så mycket på MEB med 4WD mot 2WD. Det hade inte skadat med en snålare e-tron samtidigt som den ju drar rätt lika med andra stora tunga el-suvar som har några år på nacken. Jag lider inte av det, verkligen inte sommartid.
Håller med. Däremot hade jag gärna haft 55an istället för 50. Men det är så sällan jag behöver nyttja detta så prisskillnaden är inte värd det. Har dock rest lite mer iår och jag märker ju hur viktig laddhastigheten är, bara fokusera på milen blir fel.
Exakt! Även om MEB-plattformen är ett stort steg framåt gällande effektivare framdrivning och förbrukning, så är den plattformen tyvärr ett stort steg bakåt gällande laddtider. Som du påpekar är det ju kombinationen av dessa två egenskaper som påverkar tidsåtgången när man skall resa med en elbil. Lägger man ihop detta så är e-tron faktiskt inte ett dåligt alternativ om man vill ha en fin stor SUV, och med hög dragvikt och bra komfort. Tycker det är en styrka för e-tron att den fortfarande står sig så väl i konkurrens med nya bilar i 2021.
"Stort steg bakåt gällande laddtider"?
Du får i mer räckvidd per minut i MEB än med etron.
Samma som med Tesla faktiskt. Tesla laddar inte med högst effekt, men pga att de är så snåla så går det ändå fortare.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Qwerty
Inlägg: 12
Blev medlem: 12 aug 2019 07:52

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Qwerty »

martinot skrev:
Esterox skrev:
macky skrev:
Esterox skrev:
Robertrimmevik skrev:
Testade Enyaq idag. Tyckte den kändes ganska gedigen. Skärmen var allt annat en logisk, betydligt sämre än e-tron som har en bra och naturlig koppling mellan skärm och knappar. Eller kanske en vanesak. Det som dock slog mig var att den gick sjukt snålt. Testade en dryg mil i 90km/h och fick 1.5kWh/mil i regn på rejält blöt asfalt och +10 grader. Körde sedan min e-tron samma sträcka och fick 2.2kWh/mil. Båda bilarna var lika varmkörda och hade samma väderförhållanden.
Nog för att jag vet att e-tron är törstig men att det skulle vara så stor skillnad trodde jag inte.
Ja det är snåla. Skiljer väll nästan 600 kg på bilarna också. Samt större hjul osv. Jag väljer dock E-tron alla dagar i veckan, Skodan är fin men som du säger, skärmen ologisk och jag tyckte den såg lite gammal ut. En 10 år gammal Garmin har ju exempelvis trevligare kartor.
Samt hälften så hög effekt och ingen fyrhjulsdrift även om det inte verkar skilja så mycket på MEB med 4WD mot 2WD. Det hade inte skadat med en snålare e-tron samtidigt som den ju drar rätt lika med andra stora tunga el-suvar som har några år på nacken. Jag lider inte av det, verkligen inte sommartid.
Håller med. Däremot hade jag gärna haft 55an istället för 50. Men det är så sällan jag behöver nyttja detta så prisskillnaden är inte värd det. Har dock rest lite mer iår och jag märker ju hur viktig laddhastigheten är, bara fokusera på milen blir fel.
Exakt! Även om MEB-plattformen är ett stort steg framåt gällande effektivare framdrivning och förbrukning, så är den plattformen tyvärr ett stort steg bakåt gällande laddtider. Som du påpekar är det ju kombinationen av dessa två egenskaper som påverkar tidsåtgången när man skall resa med en elbil. Lägger man ihop detta så är e-tron faktiskt inte ett dåligt alternativ om man vill ha en fin stor SUV, och med hög dragvikt och bra komfort. Tycker det är en styrka för e-tron att den fortfarande står sig så väl i konkurrens med nya bilar i 2021.

Tror att max laddeffekt ska höjas från 125 kW till 170 kW. Bör göra viss skillnad. Fast beroende av laddkurvan också förstås. https://www.vwidtalk.com/threads/faster ... year.1572/
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av macky »

taliz skrev:

"Stort steg bakåt gällande laddtider"?
Du får i mer räckvidd per minut i MEB än med etron.
Samma som med Tesla faktiskt. Tesla laddar inte med högst effekt, men pga att de är så snåla så går det ändå fortare.
Kollar du tex Rifas laddtester så är snittet 144 kW 10-80% på e-tron 55 (vilket stämmer, jag låg på 69 kW sist vid 94% SoC så man kan lika gärna fortsätta till 100 vid matstopp) och 95 kW på Enyaq. Relaterar du det till WLTP på 45 mot 52 mil så får du inte mer räckvidd per minut. Går så klart att hitta ett intervall där du får det dvs den del där MEB kommer upp i 120kW men vem laddar så i praktiken? Alla har sitt use-case och mitt är att ladda en gång till 100% SoC 9ggr av 10 och då kommer skillnaden att bli ännu större i snitthastighet. Andra verkar gilla att stanna ofta och surfa på en hög maxeffekt i ett kort intervall (eller teoretisera om det iaf). Med 170kW så kommer det så klart bli ngt annat.
MrRun
elbilist
Inlägg: 805
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av MrRun »

Varför så lite aktivitet i Enyaqtråden, finns det inga Enyaqägare här?
Nu får ni snart snabbare laddning iaf, grymt!
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... vaKukNl1r4
Ioniq 5 FE AWD
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Dodde »

Är väl liknande dom ID.4 men där är det väl Q1/22 och 135 kw laddning.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14522
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av taliz »

Dodde skrev:
Är väl liknande dom ID.4 men där är det väl Q1/22 och 135 kw laddning.
Minst sagt udda om Enyaq på samma plattform får mycket snabbare laddning.
Undra hur dom gör med Q4? Den är så premium att den inte får någon uppdatering alls? ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Dodde »

taliz skrev:
Dodde skrev:
Är väl liknande dom ID.4 men där är det väl Q1/22 och 135 kw laddning.
Minst sagt udda om Enyaq på samma plattform får mycket snabbare laddning.
Undra hur dom gör med Q4? Den är så premium att den inte får någon uppdatering alls? ;)

Såg bara att det snackades om 135 kw på ID.4 under Q1/22 men att laddtiden från 5-80% skulle kapas med minst 9 minuter.
Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Lacho »

MrRun skrev:
Varför så lite aktivitet i Enyaqtråden, finns det inga Enyaqägare här?
Nu får ni snart snabbare laddning iaf, grymt!
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... vaKukNl1r4
AMA :lol:

Sjukt nice med uppdateringen!
Känns då värt att ladda på ionity/cirkle k
MrRun
elbilist
Inlägg: 805
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av MrRun »

Lacho skrev:
MrRun skrev:
Varför så lite aktivitet i Enyaqtråden, finns det inga Enyaqägare här?
Nu får ni snart snabbare laddning iaf, grymt!
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... vaKukNl1r4
AMA :lol:

Sjukt nice med uppdateringen!
Känns då värt att ladda på ionity/cirkle k
AMA?
Ioniq 5 FE AWD
Cyprezz
elbilist
Inlägg: 94
Blev medlem: 20 feb 2020 22:56

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Cyprezz »

Jodå visst finns det enyaq ägare här.

Jag är jättenöjd. Tyst, stort bagage och dragkrok. Praktisk. Simply clever helt enkelt.

Infotainment systemet är ju segt men det går ju att få layouten precis som man vill vilket är bra och gillar man inte det så går det ju att köra Android auto.

Laddhastigheten är ett aber så positivt om det kan öka lite.

Powerpass är ju grymt 2,80:- på ionity. Det är väl nästan billigare än SUC? Märks att WV sålt många bilar med det dock. Kaos i Örebro för ett par helger sedan men kul att elektrifieringen äntligen tar fart på riktigt!
Kubi
Inlägg: 271
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Kubi »

MrRun skrev:
Lacho skrev:
MrRun skrev:
Varför så lite aktivitet i Enyaqtråden, finns det inga Enyaqägare här?
Nu får ni snart snabbare laddning iaf, grymt!
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... vaKukNl1r4
AMA :lol:

Sjukt nice med uppdateringen!
Känns då värt att ladda på ionity/cirkle k
AMA?
Ask Me Anything.
Dodde skrev:
taliz skrev:
Dodde skrev:
Är väl liknande dom ID.4 men där är det väl Q1/22 och 135 kw laddning.
Minst sagt udda om Enyaq på samma plattform får mycket snabbare laddning.
Undra hur dom gör med Q4? Den är så premium att den inte får någon uppdatering alls? ;)

Såg bara att det snackades om 135 kw på ID.4 under Q1/22 men att laddtiden från 5-80% skulle kapas med minst 9 minuter.
Det är först en liten uppdatering till 135 och sedan 170.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Dafro »

Väntar med spänning på laddkurvan, om det bara blir en topp i början eller blir E-tron nivå, för då blir jag avis. ;)

Fast det är ju bra för andra om alla hade hög laddeffekt, kortar tiden i laddköer tänker jag.
27,8 kWp solceller
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Dodde »

Dafro skrev:
Väntar med spänning på laddkurvan, om det bara blir en topp i början eller blir E-tron nivå, för då blir jag avis. ;)

Fast det är ju bra för andra om alla hade hög laddeffekt, kortar tiden i laddköer tänker jag.
Det som är sagt på ID.4 är ju 135 kw men 9 min kortare laddtid 5-80% så dom bumpar ju upp tiden som den ligger och laddar på max, typ.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Bjelke »

Cyprezz skrev:
Jodå visst finns det enyaq ägare här.

Jag är jättenöjd. Tyst, stort bagage och dragkrok. Praktisk. Simply clever helt enkelt.

Infotainment systemet är ju segt men det går ju att få layouten precis som man vill vilket är bra och gillar man inte det så går det ju att köra Android auto.

Laddhastigheten är ett aber så positivt om det kan öka lite.

Powerpass är ju grymt 2,80:- på ionity. Det är väl nästan billigare än SUC? Märks att WV sålt många bilar med det dock. Kaos i Örebro för ett par helger sedan men kul att elektrifieringen äntligen tar fart på riktigt!
Ja billigaste SuC numera ligger väl på 2,85 eller nåt sånt, om ens det…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Cyprezz
elbilist
Inlägg: 94
Blev medlem: 20 feb 2020 22:56

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Cyprezz »

Verkar som bra pris i Europa också 0.3 euro.

Kan bli en rolig sommarsemester.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Zalman3 »

Cyprezz skrev:
Verkar som bra pris i Europa också 0.3 euro.

Kan bli en rolig sommarsemester.
Gick in på Monta appen.
De vill ha 9.26kr per kWh för att ladda på Ionity.
Screenshot_20211120-220716.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3297
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Maw »

Zalman3 skrev:
Cyprezz skrev:
Verkar som bra pris i Europa också 0.3 euro.

Kan bli en rolig sommarsemester.
Gick in på Monta appen.
De vill ha 9.26kr per kWh för att ladda på Ionity.
Screenshot_20211120-220716.jpg
Du får väl vara lite glad att du kan ladda på Ionity överhuvudtaget :)

Än så länge går det ju tyvärr inte att ladda på Tesla SuC för Skoda, VW och andra.
Cyprezz
elbilist
Inlägg: 94
Blev medlem: 20 feb 2020 22:56

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Cyprezz »

Monta? Nej powerpass
Screenshot_20211121-034750_Powerpass.jpg
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Dafro »

Ser att det finns en minuttaxa vilket jag tycker är bra men vad menas, är det efter 90 minuter, känns länge eller avses 90%, står dock inget procenttecken.
27,8 kWp solceller
Hoppsan_84
Inlägg: 264
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Hoppsan_84 »

Cyprezz skrev:
Monta? Nej powerpass
Screenshot_20211121-034750_Powerpass.jpg
Vad är det för månadskostnad på det abonnemanget? Va en kille som påstod att det bara kostar 60kr/månad vilket är sjukt bra.
Senast redigerad av Hoppsan_84, redigerad totalt 1 gånger.
Cyprezz
elbilist
Inlägg: 94
Blev medlem: 20 feb 2020 22:56

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Cyprezz »

*0 kr/mån prova-på-abonnemang i 12 mån, därefter 235 kr/mån. Erbjuds till ŠKODA ENYAQ iV utrustad med DC-snabbladdning från 100 kW

https://www.skoda.se/teknik/offentlig-laddning

Man får väl hoppas att SUC öppnat upp om ett år.
Skriv svar