Ja det är snåla. Skiljer väll nästan 600 kg på bilarna också. Samt större hjul osv. Jag väljer dock E-tron alla dagar i veckan, Skodan är fin men som du säger, skärmen ologisk och jag tyckte den såg lite gammal ut. En 10 år gammal Garmin har ju exempelvis trevligare kartor.Robertrimmevik skrev:Testade Enyaq idag. Tyckte den kändes ganska gedigen. Skärmen var allt annat en logisk, betydligt sämre än e-tron som har en bra och naturlig koppling mellan skärm och knappar. Eller kanske en vanesak. Det som dock slog mig var att den gick sjukt snålt. Testade en dryg mil i 90km/h och fick 1.5kWh/mil i regn på rejält blöt asfalt och +10 grader. Körde sedan min e-tron samma sträcka och fick 2.2kWh/mil. Båda bilarna var lika varmkörda och hade samma väderförhållanden.
Nog för att jag vet att e-tron är törstig men att det skulle vara så stor skillnad trodde jag inte.
Skoda Enyaq iV
Moderator: Redaktion
Re: Skoda Enyaq iV
Re: Skoda Enyaq iV
Samt hälften så hög effekt och ingen fyrhjulsdrift även om det inte verkar skilja så mycket på MEB med 4WD mot 2WD. Det hade inte skadat med en snålare e-tron samtidigt som den ju drar rätt lika med andra stora tunga el-suvar som har några år på nacken. Jag lider inte av det, verkligen inte sommartid.Esterox skrev:Ja det är snåla. Skiljer väll nästan 600 kg på bilarna också. Samt större hjul osv. Jag väljer dock E-tron alla dagar i veckan, Skodan är fin men som du säger, skärmen ologisk och jag tyckte den såg lite gammal ut. En 10 år gammal Garmin har ju exempelvis trevligare kartor.Robertrimmevik skrev:Testade Enyaq idag. Tyckte den kändes ganska gedigen. Skärmen var allt annat en logisk, betydligt sämre än e-tron som har en bra och naturlig koppling mellan skärm och knappar. Eller kanske en vanesak. Det som dock slog mig var att den gick sjukt snålt. Testade en dryg mil i 90km/h och fick 1.5kWh/mil i regn på rejält blöt asfalt och +10 grader. Körde sedan min e-tron samma sträcka och fick 2.2kWh/mil. Båda bilarna var lika varmkörda och hade samma väderförhållanden.
Nog för att jag vet att e-tron är törstig men att det skulle vara så stor skillnad trodde jag inte.
Re: Skoda Enyaq iV
Håller med. Däremot hade jag gärna haft 55an istället för 50. Men det är så sällan jag behöver nyttja detta så prisskillnaden är inte värd det. Har dock rest lite mer iår och jag märker ju hur viktig laddhastigheten är, bara fokusera på milen blir fel.macky skrev:Samt hälften så hög effekt och ingen fyrhjulsdrift även om det inte verkar skilja så mycket på MEB med 4WD mot 2WD. Det hade inte skadat med en snålare e-tron samtidigt som den ju drar rätt lika med andra stora tunga el-suvar som har några år på nacken. Jag lider inte av det, verkligen inte sommartid.Esterox skrev:Ja det är snåla. Skiljer väll nästan 600 kg på bilarna också. Samt större hjul osv. Jag väljer dock E-tron alla dagar i veckan, Skodan är fin men som du säger, skärmen ologisk och jag tyckte den såg lite gammal ut. En 10 år gammal Garmin har ju exempelvis trevligare kartor.Robertrimmevik skrev:Testade Enyaq idag. Tyckte den kändes ganska gedigen. Skärmen var allt annat en logisk, betydligt sämre än e-tron som har en bra och naturlig koppling mellan skärm och knappar. Eller kanske en vanesak. Det som dock slog mig var att den gick sjukt snålt. Testade en dryg mil i 90km/h och fick 1.5kWh/mil i regn på rejält blöt asfalt och +10 grader. Körde sedan min e-tron samma sträcka och fick 2.2kWh/mil. Båda bilarna var lika varmkörda och hade samma väderförhållanden.
Nog för att jag vet att e-tron är törstig men att det skulle vara så stor skillnad trodde jag inte.
Re: Skoda Enyaq iV
Exakt! Även om MEB-plattformen är ett stort steg framåt gällande effektivare framdrivning och förbrukning, så är den plattformen tyvärr ett stort steg bakåt gällande laddtider. Som du påpekar är det ju kombinationen av dessa två egenskaper som påverkar tidsåtgången när man skall resa med en elbil. Lägger man ihop detta så är e-tron faktiskt inte ett dåligt alternativ om man vill ha en fin stor SUV, och med hög dragvikt och bra komfort. Tycker det är en styrka för e-tron att den fortfarande står sig så väl i konkurrens med nya bilar i 2021.Esterox skrev:Håller med. Däremot hade jag gärna haft 55an istället för 50. Men det är så sällan jag behöver nyttja detta så prisskillnaden är inte värd det. Har dock rest lite mer iår och jag märker ju hur viktig laddhastigheten är, bara fokusera på milen blir fel.macky skrev:Samt hälften så hög effekt och ingen fyrhjulsdrift även om det inte verkar skilja så mycket på MEB med 4WD mot 2WD. Det hade inte skadat med en snålare e-tron samtidigt som den ju drar rätt lika med andra stora tunga el-suvar som har några år på nacken. Jag lider inte av det, verkligen inte sommartid.Esterox skrev:Ja det är snåla. Skiljer väll nästan 600 kg på bilarna också. Samt större hjul osv. Jag väljer dock E-tron alla dagar i veckan, Skodan är fin men som du säger, skärmen ologisk och jag tyckte den såg lite gammal ut. En 10 år gammal Garmin har ju exempelvis trevligare kartor.Robertrimmevik skrev:Testade Enyaq idag. Tyckte den kändes ganska gedigen. Skärmen var allt annat en logisk, betydligt sämre än e-tron som har en bra och naturlig koppling mellan skärm och knappar. Eller kanske en vanesak. Det som dock slog mig var att den gick sjukt snålt. Testade en dryg mil i 90km/h och fick 1.5kWh/mil i regn på rejält blöt asfalt och +10 grader. Körde sedan min e-tron samma sträcka och fick 2.2kWh/mil. Båda bilarna var lika varmkörda och hade samma väderförhållanden.
Nog för att jag vet att e-tron är törstig men att det skulle vara så stor skillnad trodde jag inte.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Skoda Enyaq iV
"Stort steg bakåt gällande laddtider"?martinot skrev:Exakt! Även om MEB-plattformen är ett stort steg framåt gällande effektivare framdrivning och förbrukning, så är den plattformen tyvärr ett stort steg bakåt gällande laddtider. Som du påpekar är det ju kombinationen av dessa två egenskaper som påverkar tidsåtgången när man skall resa med en elbil. Lägger man ihop detta så är e-tron faktiskt inte ett dåligt alternativ om man vill ha en fin stor SUV, och med hög dragvikt och bra komfort. Tycker det är en styrka för e-tron att den fortfarande står sig så väl i konkurrens med nya bilar i 2021.Esterox skrev:Håller med. Däremot hade jag gärna haft 55an istället för 50. Men det är så sällan jag behöver nyttja detta så prisskillnaden är inte värd det. Har dock rest lite mer iår och jag märker ju hur viktig laddhastigheten är, bara fokusera på milen blir fel.macky skrev:Samt hälften så hög effekt och ingen fyrhjulsdrift även om det inte verkar skilja så mycket på MEB med 4WD mot 2WD. Det hade inte skadat med en snålare e-tron samtidigt som den ju drar rätt lika med andra stora tunga el-suvar som har några år på nacken. Jag lider inte av det, verkligen inte sommartid.Esterox skrev:Ja det är snåla. Skiljer väll nästan 600 kg på bilarna också. Samt större hjul osv. Jag väljer dock E-tron alla dagar i veckan, Skodan är fin men som du säger, skärmen ologisk och jag tyckte den såg lite gammal ut. En 10 år gammal Garmin har ju exempelvis trevligare kartor.Robertrimmevik skrev:Testade Enyaq idag. Tyckte den kändes ganska gedigen. Skärmen var allt annat en logisk, betydligt sämre än e-tron som har en bra och naturlig koppling mellan skärm och knappar. Eller kanske en vanesak. Det som dock slog mig var att den gick sjukt snålt. Testade en dryg mil i 90km/h och fick 1.5kWh/mil i regn på rejält blöt asfalt och +10 grader. Körde sedan min e-tron samma sträcka och fick 2.2kWh/mil. Båda bilarna var lika varmkörda och hade samma väderförhållanden.
Nog för att jag vet att e-tron är törstig men att det skulle vara så stor skillnad trodde jag inte.
Du får i mer räckvidd per minut i MEB än med etron.
Samma som med Tesla faktiskt. Tesla laddar inte med högst effekt, men pga att de är så snåla så går det ändå fortare.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Skoda Enyaq iV
martinot skrev:Exakt! Även om MEB-plattformen är ett stort steg framåt gällande effektivare framdrivning och förbrukning, så är den plattformen tyvärr ett stort steg bakåt gällande laddtider. Som du påpekar är det ju kombinationen av dessa två egenskaper som påverkar tidsåtgången när man skall resa med en elbil. Lägger man ihop detta så är e-tron faktiskt inte ett dåligt alternativ om man vill ha en fin stor SUV, och med hög dragvikt och bra komfort. Tycker det är en styrka för e-tron att den fortfarande står sig så väl i konkurrens med nya bilar i 2021.Esterox skrev:Håller med. Däremot hade jag gärna haft 55an istället för 50. Men det är så sällan jag behöver nyttja detta så prisskillnaden är inte värd det. Har dock rest lite mer iår och jag märker ju hur viktig laddhastigheten är, bara fokusera på milen blir fel.macky skrev:Samt hälften så hög effekt och ingen fyrhjulsdrift även om det inte verkar skilja så mycket på MEB med 4WD mot 2WD. Det hade inte skadat med en snålare e-tron samtidigt som den ju drar rätt lika med andra stora tunga el-suvar som har några år på nacken. Jag lider inte av det, verkligen inte sommartid.Esterox skrev:Ja det är snåla. Skiljer väll nästan 600 kg på bilarna också. Samt större hjul osv. Jag väljer dock E-tron alla dagar i veckan, Skodan är fin men som du säger, skärmen ologisk och jag tyckte den såg lite gammal ut. En 10 år gammal Garmin har ju exempelvis trevligare kartor.Robertrimmevik skrev:Testade Enyaq idag. Tyckte den kändes ganska gedigen. Skärmen var allt annat en logisk, betydligt sämre än e-tron som har en bra och naturlig koppling mellan skärm och knappar. Eller kanske en vanesak. Det som dock slog mig var att den gick sjukt snålt. Testade en dryg mil i 90km/h och fick 1.5kWh/mil i regn på rejält blöt asfalt och +10 grader. Körde sedan min e-tron samma sträcka och fick 2.2kWh/mil. Båda bilarna var lika varmkörda och hade samma väderförhållanden.
Nog för att jag vet att e-tron är törstig men att det skulle vara så stor skillnad trodde jag inte.
Tror att max laddeffekt ska höjas från 125 kW till 170 kW. Bör göra viss skillnad. Fast beroende av laddkurvan också förstås. https://www.vwidtalk.com/threads/faster ... year.1572/
Re: Skoda Enyaq iV
Kollar du tex Rifas laddtester så är snittet 144 kW 10-80% på e-tron 55 (vilket stämmer, jag låg på 69 kW sist vid 94% SoC så man kan lika gärna fortsätta till 100 vid matstopp) och 95 kW på Enyaq. Relaterar du det till WLTP på 45 mot 52 mil så får du inte mer räckvidd per minut. Går så klart att hitta ett intervall där du får det dvs den del där MEB kommer upp i 120kW men vem laddar så i praktiken? Alla har sitt use-case och mitt är att ladda en gång till 100% SoC 9ggr av 10 och då kommer skillnaden att bli ännu större i snitthastighet. Andra verkar gilla att stanna ofta och surfa på en hög maxeffekt i ett kort intervall (eller teoretisera om det iaf). Med 170kW så kommer det så klart bli ngt annat.taliz skrev:
"Stort steg bakåt gällande laddtider"?
Du får i mer räckvidd per minut i MEB än med etron.
Samma som med Tesla faktiskt. Tesla laddar inte med högst effekt, men pga att de är så snåla så går det ändå fortare.
Re: Skoda Enyaq iV
Varför så lite aktivitet i Enyaqtråden, finns det inga Enyaqägare här?
Nu får ni snart snabbare laddning iaf, grymt!
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... vaKukNl1r4
Nu får ni snart snabbare laddning iaf, grymt!
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... vaKukNl1r4
Ioniq 5 FE AWD
Re: Skoda Enyaq iV
Minst sagt udda om Enyaq på samma plattform får mycket snabbare laddning.Dodde skrev:Är väl liknande dom ID.4 men där är det väl Q1/22 och 135 kw laddning.
Undra hur dom gör med Q4? Den är så premium att den inte får någon uppdatering alls?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Skoda Enyaq iV
taliz skrev:Minst sagt udda om Enyaq på samma plattform får mycket snabbare laddning.Dodde skrev:Är väl liknande dom ID.4 men där är det väl Q1/22 och 135 kw laddning.
Undra hur dom gör med Q4? Den är så premium att den inte får någon uppdatering alls?
Såg bara att det snackades om 135 kw på ID.4 under Q1/22 men att laddtiden från 5-80% skulle kapas med minst 9 minuter.
Re: Skoda Enyaq iV
AMAMrRun skrev:Varför så lite aktivitet i Enyaqtråden, finns det inga Enyaqägare här?
Nu får ni snart snabbare laddning iaf, grymt!
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... vaKukNl1r4
Sjukt nice med uppdateringen!
Känns då värt att ladda på ionity/cirkle k
Re: Skoda Enyaq iV
AMA?Lacho skrev:AMAMrRun skrev:Varför så lite aktivitet i Enyaqtråden, finns det inga Enyaqägare här?
Nu får ni snart snabbare laddning iaf, grymt!
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... vaKukNl1r4
Sjukt nice med uppdateringen!
Känns då värt att ladda på ionity/cirkle k
Ioniq 5 FE AWD
Re: Skoda Enyaq iV
Jodå visst finns det enyaq ägare här.
Jag är jättenöjd. Tyst, stort bagage och dragkrok. Praktisk. Simply clever helt enkelt.
Infotainment systemet är ju segt men det går ju att få layouten precis som man vill vilket är bra och gillar man inte det så går det ju att köra Android auto.
Laddhastigheten är ett aber så positivt om det kan öka lite.
Powerpass är ju grymt 2,80:- på ionity. Det är väl nästan billigare än SUC? Märks att WV sålt många bilar med det dock. Kaos i Örebro för ett par helger sedan men kul att elektrifieringen äntligen tar fart på riktigt!
Jag är jättenöjd. Tyst, stort bagage och dragkrok. Praktisk. Simply clever helt enkelt.
Infotainment systemet är ju segt men det går ju att få layouten precis som man vill vilket är bra och gillar man inte det så går det ju att köra Android auto.
Laddhastigheten är ett aber så positivt om det kan öka lite.
Powerpass är ju grymt 2,80:- på ionity. Det är väl nästan billigare än SUC? Märks att WV sålt många bilar med det dock. Kaos i Örebro för ett par helger sedan men kul att elektrifieringen äntligen tar fart på riktigt!
Re: Skoda Enyaq iV
Ask Me Anything.MrRun skrev:AMA?Lacho skrev:AMAMrRun skrev:Varför så lite aktivitet i Enyaqtråden, finns det inga Enyaqägare här?
Nu får ni snart snabbare laddning iaf, grymt!
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... vaKukNl1r4
Sjukt nice med uppdateringen!
Känns då värt att ladda på ionity/cirkle k
Det är först en liten uppdatering till 135 och sedan 170.Dodde skrev:taliz skrev:Minst sagt udda om Enyaq på samma plattform får mycket snabbare laddning.Dodde skrev:Är väl liknande dom ID.4 men där är det väl Q1/22 och 135 kw laddning.
Undra hur dom gör med Q4? Den är så premium att den inte får någon uppdatering alls?
Såg bara att det snackades om 135 kw på ID.4 under Q1/22 men att laddtiden från 5-80% skulle kapas med minst 9 minuter.
Re: Skoda Enyaq iV
Väntar med spänning på laddkurvan, om det bara blir en topp i början eller blir E-tron nivå, för då blir jag avis.
Fast det är ju bra för andra om alla hade hög laddeffekt, kortar tiden i laddköer tänker jag.
Fast det är ju bra för andra om alla hade hög laddeffekt, kortar tiden i laddköer tänker jag.
27,8 kWp solceller
Re: Skoda Enyaq iV
Det som är sagt på ID.4 är ju 135 kw men 9 min kortare laddtid 5-80% så dom bumpar ju upp tiden som den ligger och laddar på max, typ.Dafro skrev:Väntar med spänning på laddkurvan, om det bara blir en topp i början eller blir E-tron nivå, för då blir jag avis.
Fast det är ju bra för andra om alla hade hög laddeffekt, kortar tiden i laddköer tänker jag.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Skoda Enyaq iV
Ja billigaste SuC numera ligger väl på 2,85 eller nåt sånt, om ens det…Cyprezz skrev:Jodå visst finns det enyaq ägare här.
Jag är jättenöjd. Tyst, stort bagage och dragkrok. Praktisk. Simply clever helt enkelt.
Infotainment systemet är ju segt men det går ju att få layouten precis som man vill vilket är bra och gillar man inte det så går det ju att köra Android auto.
Laddhastigheten är ett aber så positivt om det kan öka lite.
Powerpass är ju grymt 2,80:- på ionity. Det är väl nästan billigare än SUC? Märks att WV sålt många bilar med det dock. Kaos i Örebro för ett par helger sedan men kul att elektrifieringen äntligen tar fart på riktigt!
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Skoda Enyaq iV
Gick in på Monta appen.Cyprezz skrev:Verkar som bra pris i Europa också 0.3 euro.
Kan bli en rolig sommarsemester.
De vill ha 9.26kr per kWh för att ladda på Ionity.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Skoda Enyaq iV
Du får väl vara lite glad att du kan ladda på Ionity överhuvudtagetZalman3 skrev:Gick in på Monta appen.Cyprezz skrev:Verkar som bra pris i Europa också 0.3 euro.
Kan bli en rolig sommarsemester.
De vill ha 9.26kr per kWh för att ladda på Ionity.
Än så länge går det ju tyvärr inte att ladda på Tesla SuC för Skoda, VW och andra.
Re: Skoda Enyaq iV
Ser att det finns en minuttaxa vilket jag tycker är bra men vad menas, är det efter 90 minuter, känns länge eller avses 90%, står dock inget procenttecken.
27,8 kWp solceller
-
- Inlägg: 264
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: Skoda Enyaq iV
Vad är det för månadskostnad på det abonnemanget? Va en kille som påstod att det bara kostar 60kr/månad vilket är sjukt bra.Cyprezz skrev:Monta? Nej powerpass
Senast redigerad av Hoppsan_84, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Skoda Enyaq iV
*0 kr/mån prova-på-abonnemang i 12 mån, därefter 235 kr/mån. Erbjuds till ŠKODA ENYAQ iV utrustad med DC-snabbladdning från 100 kW
https://www.skoda.se/teknik/offentlig-laddning
Man får väl hoppas att SUC öppnat upp om ett år.
https://www.skoda.se/teknik/offentlig-laddning
Man får väl hoppas att SUC öppnat upp om ett år.