Det lär vara 90 minuter för jag har inte fått extrakostnader när jag laddat över 90%Dafro skrev:Ser att det finns en minuttaxa vilket jag tycker är bra men vad menas, är det efter 90 minuter, känns länge eller avses 90%, står dock inget procenttecken.
Skoda Enyaq iV
Moderator: Redaktion
Re: Skoda Enyaq iV
Re: Skoda Enyaq iV
Så Enyaq har typ billigast pris med 2,80 kr/kWh, men lite dyrare i månadsavgift? 235kr måste vara nästan dyrast av alla?
Ionity kostar 139kr till Ioniq 5 och 3,10 SEK / kWh.
Ionity kostar 139kr till Ioniq 5 och 3,10 SEK / kWh.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
- gasgaraget
- Teslaägare
- Inlägg: 114
- Blev medlem: 29 apr 2020 15:09
- Ort: Mölndal
Re: Skoda Enyaq iV
Powerpass täcker ju fler än Ionity. Rätt många ställen det funkar på.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla X90D -16
11.2kW solpaneler på taket
Tesla X90D -16
11.2kW solpaneler på taket
Re: Skoda Enyaq iV
Med rabatt eller? För självklart kan du använda ChargeMyHyundai och WeCharge på andra ställen, men det är ju ockerpriser då...gasgaraget skrev:Powerpass täcker ju fler än Ionity. Rätt många ställen det funkar på.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Skoda Enyaq iV
3,90:- brukar det vara på circle k och e-on.DanneLKPG skrev:Med rabatt eller? För självklart kan du använda ChargeMyHyundai och WeCharge på andra ställen, men det är ju ockerpriser då...gasgaraget skrev:Powerpass täcker ju fler än Ionity. Rätt många ställen det funkar på.
- gasgaraget
- Teslaägare
- Inlägg: 114
- Blev medlem: 29 apr 2020 15:09
- Ort: Mölndal
Re: Skoda Enyaq iV
Jo lite rabatt men dyrare än ionity.DanneLKPG skrev:Med rabatt eller? För självklart kan du använda ChargeMyHyundai och WeCharge på andra ställen, men det är ju ockerpriser då...gasgaraget skrev:Powerpass täcker ju fler än Ionity. Rätt många ställen det funkar på.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla X90D -16
11.2kW solpaneler på taket
Tesla X90D -16
11.2kW solpaneler på taket
Re: Skoda Enyaq iV
Är det också gratis första året till ioniry 5?DanneLKPG skrev:Så Enyaq har typ billigast pris med 2,80 kr/kWh, men lite dyrare i månadsavgift? 235kr måste vara nästan dyrast av alla?
Ionity kostar 139kr till Ioniq 5 och 3,10 SEK / kWh.
Re: Skoda Enyaq iV
Japp! Men om Superchargers är öppna om ett år lär man ju aldrig förnya det...Cyprezz skrev:Är det också gratis första året till ioniry 5?DanneLKPG skrev:Så Enyaq har typ billigast pris med 2,80 kr/kWh, men lite dyrare i månadsavgift? 235kr måste vara nästan dyrast av alla?
Ionity kostar 139kr till Ioniq 5 och 3,10 SEK / kWh.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
-
- Inlägg: 264
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: Skoda Enyaq iV
Laddar inte Ioniq5 max 50kw på en 400V laddare?DanneLKPG skrev:Japp! Men om Superchargers är öppna om ett år lär man ju aldrig förnya det...Cyprezz skrev:Är det också gratis första året till ioniry 5?DanneLKPG skrev:Så Enyaq har typ billigast pris med 2,80 kr/kWh, men lite dyrare i månadsavgift? 235kr måste vara nästan dyrast av alla?
Ionity kostar 139kr till Ioniq 5 och 3,10 SEK / kWh.
Re: Skoda Enyaq iV
Nej.. jag vet inte exakt vad gränsen är men jag har sett siffror runt 150kW i alla fall.Hoppsan_84 skrev:Laddar inte Ioniq5 max 50kw på en 400V laddare?DanneLKPG skrev:Japp! Men om Superchargers är öppna om ett år lär man ju aldrig förnya det...Cyprezz skrev:Är det också gratis första året till ioniry 5?DanneLKPG skrev:Så Enyaq har typ billigast pris med 2,80 kr/kWh, men lite dyrare i månadsavgift? 235kr måste vara nästan dyrast av alla?
Ionity kostar 139kr till Ioniq 5 och 3,10 SEK / kWh.
Re: Skoda Enyaq iV
Fake news enligt tester som Helectric gjort med sin Ioniq 5 här på TCS.Hoppsan_84 skrev:Laddar inte Ioniq5 max 50kw på en 400V laddare?DanneLKPG skrev:Japp! Men om Superchargers är öppna om ett år lär man ju aldrig förnya det...Cyprezz skrev:Är det också gratis första året till ioniry 5?DanneLKPG skrev:Så Enyaq har typ billigast pris med 2,80 kr/kWh, men lite dyrare i månadsavgift? 235kr måste vara nästan dyrast av alla?
Ionity kostar 139kr till Ioniq 5 och 3,10 SEK / kWh.
Har efterlyst en Holländare som kan testa vad i5 får på en 480V V3 Supercharger på laddarna som är öppna för test, men ingen som nappat hittills...
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Skoda Enyaq iV
Någon mer som lever i det informationsvacuum som jag upplever kring leveransen av Enyaq?
Ni som fått era bilar, hur lång tid tog det från beställning till leverans?
Jag beställde i augusti, med trolig leverans dec/jan. Har i dagsläget inte fått produktionsvecka, så varken dec eller jan känns särskilt troligt.
Tycker lite synd om säljaren som behöver utstå mitt tjat, men det är ju ingen annan som kan svara heller.
Ni som fått era bilar, hur lång tid tog det från beställning till leverans?
Jag beställde i augusti, med trolig leverans dec/jan. Har i dagsläget inte fått produktionsvecka, så varken dec eller jan känns särskilt troligt.
Tycker lite synd om säljaren som behöver utstå mitt tjat, men det är ju ingen annan som kan svara heller.
- Dj Mastergrind
- Teslaägare
- Inlägg: 78
- Blev medlem: 30 maj 2018 15:42
Re: Skoda Enyaq iV
Är det någon med en Enyaq som kan mäta bredden på baksätet? Alltså sittdynan, mellan armstöden.
Model Y Performance, White Pearl
Model 3 LR/DM, Deep Blue, 19”, svart premiuminteriör, AP - SÅLD
Model 3 LR/DM, Deep Blue, 19”, svart premiuminteriör, AP - SÅLD
Re: Skoda Enyaq iV
Borde ju framkomma från Hyundai själva vad maxeffekt på 400V är speccat till? Vore ytterst märkligt om sådan data inte fanns.DanneLKPG skrev:Fake news enligt tester som Helectric gjort med sin Ioniq 5 här på TCS.Hoppsan_84 skrev:Laddar inte Ioniq5 max 50kw på en 400V laddare?DanneLKPG skrev:Japp! Men om Superchargers är öppna om ett år lär man ju aldrig förnya det...Cyprezz skrev:Är det också gratis första året till ioniry 5?DanneLKPG skrev:Så Enyaq har typ billigast pris med 2,80 kr/kWh, men lite dyrare i månadsavgift? 235kr måste vara nästan dyrast av alla?
Ionity kostar 139kr till Ioniq 5 och 3,10 SEK / kWh.
Har efterlyst en Holländare som kan testa vad i5 får på en 480V V3 Supercharger på laddarna som är öppna för test, men ingen som nappat hittills...
Är det verkligen fortfarande inte heller någon som nu lyckats testa detta praktiskt?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Skoda Enyaq iV
133cmDj Mastergrind skrev:Är det någon med en Enyaq som kan mäta bredden på baksätet? Alltså sittdynan, mellan armstöden.
-
- Inlägg: 36
- Blev medlem: 21 okt 2021 10:46
Re: Skoda Enyaq iV
Ja, jag kopierar konceptet från två andra trådar:
Ni som har Enyaq, och har haft det nu under en tid.
Vilka nackdelar med bilen upplever ni?
Ni som har Enyaq, och har haft det nu under en tid.
Vilka nackdelar med bilen upplever ni?
Re: Skoda Enyaq iV
Inte helt enkelt då jag överlag är väldigt nöjd med bilen men lite finns det alltid.Elbilsambivalent skrev:Ja, jag kopierar konceptet från två andra trådar:
Ni som har Enyaq, och har haft det nu under en tid.
Vilka nackdelar med bilen upplever ni?
Att infotainmens saknar minne för t.ex. körprogram. Får ställa in t.ex. Eco varje gång jag skall köra långt.
Laddhastigheten. Har nog inte varit över 80kw särskilt i kyla. Känns som att något är knas. Får be dem kolla det på service.
Appen saknar status för om bilen är låst eller inte. Det går därmed inte heller att låsa eller låsa upp den på distans.
Keyless entry funkar bra bara dra i handtaget. Keyless exit sådär. Saknas knapp på dörren är någon konstig touch funktion som jag inte blir vän med.
Vill ha en så praktisk bil som möjligt men upptäckte häromdagen att en 120cm skiva inte går in i bak ens på sidled då bakluckan smalnar av i slutet det var en bummer.
Re: Skoda Enyaq iV
Är väldigt nöjd med bilen. Infotainmentsystemet är inte något att hänga i julgranen men duger och sen finna android/Apple.Elbilsambivalent skrev:Ja, jag kopierar konceptet från två andra trådar:
Ni som har Enyaq, och har haft det nu under en tid.
Vilka nackdelar med bilen upplever ni?
Appen är ett skämt.
Snabbladdningen är kanske inte bästa på marknaden men har än så länge inte upplevt att jag skulle behöva ladda snabbare. Dom gånger vi stannat för att snabbladda så passar vi ändå på att äta/fika och sträcka på benen så det gör inget att det inte går på 10 minuter.
Re: Skoda Enyaq iV
Vad är felet på appen? Är det inte i grundern samma app som för ID-bilarna och Audi, eller är det en helt egenutvecklad app för Skoda?Lacho skrev:Är väldigt nöjd med bilen. Infotainmentsystemet är inte något att hänga i julgranen men duger och sen finna android/Apple.Elbilsambivalent skrev:Ja, jag kopierar konceptet från två andra trådar:
Ni som har Enyaq, och har haft det nu under en tid.
Vilka nackdelar med bilen upplever ni?
Appen är ett skämt.
Snabbladdningen är kanske inte bästa på marknaden men har än så länge inte upplevt att jag skulle behöva ladda snabbare. Dom gånger vi stannat för att snabbladda så passar vi ändå på att äta/fika och sträcka på benen så det gör inget att det inte går på 10 minuter.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Skoda Enyaq iV
Den tappar kopplingen mellan appen och bilen väldigt ofta. Oftast när jag laddar bilen vilket är rätt dåligt om jag står på en plats som är "pågående laddning". Jag vill veta om bilen laddar eller är fulladdad. Finns inte så mycket funktioner. Vissa funktioner är endast tillgängliga för årsmodell 2022. Jag skulle gärna vilja kunna se lite mer data i appen (hur mycket som laddats, förbrukning, ruttplanering mm)martinot skrev:Vad är felet på appen? Är det inte i grundern samma app som för ID-bilarna och Audi, eller är det en helt egenutvecklad app för Skoda?Lacho skrev:Är väldigt nöjd med bilen. Infotainmentsystemet är inte något att hänga i julgranen men duger och sen finna android/Apple.Elbilsambivalent skrev:Ja, jag kopierar konceptet från två andra trådar:
Ni som har Enyaq, och har haft det nu under en tid.
Vilka nackdelar med bilen upplever ni?
Appen är ett skämt.
Snabbladdningen är kanske inte bästa på marknaden men har än så länge inte upplevt att jag skulle behöva ladda snabbare. Dom gånger vi stannat för att snabbladda så passar vi ändå på att äta/fika och sträcka på benen så det gör inget att det inte går på 10 minuter.
Re: Skoda Enyaq iV
Vet inte vad det finns för funktioner i ID 4 appen men i jämförelse med min tidigare E-niro saknar jag.
- skicka destination till bilens navigation
- låsa och låsa upp
- se status för låsning
- data för antal körda mil, förbrukning datum, tider o.s.v.
Det viktigaste funktionen finns iaf dvs starta värme/kyla på distans med lite mer funktioner än i e-niro i form av val av nivå på värme av säten, avfrostning o.s.v.
Jag får ofta god kontakt med bilen så det har jag inte upplevt.
- skicka destination till bilens navigation
- låsa och låsa upp
- se status för låsning
- data för antal körda mil, förbrukning datum, tider o.s.v.
Det viktigaste funktionen finns iaf dvs starta värme/kyla på distans med lite mer funktioner än i e-niro i form av val av nivå på värme av säten, avfrostning o.s.v.
Jag får ofta god kontakt med bilen så det har jag inte upplevt.
Re: Skoda Enyaq iV
Vår första längre resa, Stockholm - Östersund (och sen Åre).
IV 80, 19 tum dubbdäck, takbox, 2 vuxna och 2 barn i barnstol, skulle väl gissa ca 200-250kg lastvikt (passagerare, barnstolar, takbox och packning). Körde högst 110km/h.
Stockholm - Tönnebro UFC, första stopp. Ca 2 grader, torr väg, ingen aning om vind. Åkte med 99%, framme med 18%. 216km, snitthastighet 95km/h, snittförbrukning 26,9kWh/100km. Lunchpaus och barnen behövde springa av sig så blev full laddning bredvid två ID Buzz inga andra bilar i kö så kändes ok att ladda till 100.
Tönnebro UFC - Ionity Sundsvall, andra stopp. Ca 1 grad, börjar bli blött på vägen. 100 - 49 %. 153km, snitthastighet 96km/h, snittförbrukning 25,2kWh. Laddar upp till 90%, vi är ensamma på Ionity.
Ionity Sundsvall - Östersund. Ca -1, blött/is och sen snö på vägen. 90 - 20% (har jag för mig). 193km, snitthastighet 76km/h, snittförbrukning 25,1kWh.
Stockholm - Östersund, 563km, snitthastighet 86km/h, snittförbrukning 25,8kWh.
Känns som jag har hög förbrukning? Känns som att jag läser på forumet om MY som har runt 20kWh när det är -15?? Skulle inte förvåna mig om jag låg runt 30 om det hade varit -15. Enyaq ska ju ändå ha vettig förbrukning. Kan det vara takboxen som gör så stor skillnad? När jag hämtade takboxen så hade jag snittförbrukning 15,5 dit och ca 16 hem med takboxen på, iofs en rätt kort sträcka motorväg men ändå...
Någon annan här med jämförbara sträckor för nörderiets skull?
IV 80, 19 tum dubbdäck, takbox, 2 vuxna och 2 barn i barnstol, skulle väl gissa ca 200-250kg lastvikt (passagerare, barnstolar, takbox och packning). Körde högst 110km/h.
Stockholm - Tönnebro UFC, första stopp. Ca 2 grader, torr väg, ingen aning om vind. Åkte med 99%, framme med 18%. 216km, snitthastighet 95km/h, snittförbrukning 26,9kWh/100km. Lunchpaus och barnen behövde springa av sig så blev full laddning bredvid två ID Buzz inga andra bilar i kö så kändes ok att ladda till 100.
Tönnebro UFC - Ionity Sundsvall, andra stopp. Ca 1 grad, börjar bli blött på vägen. 100 - 49 %. 153km, snitthastighet 96km/h, snittförbrukning 25,2kWh. Laddar upp till 90%, vi är ensamma på Ionity.
Ionity Sundsvall - Östersund. Ca -1, blött/is och sen snö på vägen. 90 - 20% (har jag för mig). 193km, snitthastighet 76km/h, snittförbrukning 25,1kWh.
Stockholm - Östersund, 563km, snitthastighet 86km/h, snittförbrukning 25,8kWh.
Känns som jag har hög förbrukning? Känns som att jag läser på forumet om MY som har runt 20kWh när det är -15?? Skulle inte förvåna mig om jag låg runt 30 om det hade varit -15. Enyaq ska ju ändå ha vettig förbrukning. Kan det vara takboxen som gör så stor skillnad? När jag hämtade takboxen så hade jag snittförbrukning 15,5 dit och ca 16 hem med takboxen på, iofs en rätt kort sträcka motorväg men ändå...
Någon annan här med jämförbara sträckor för nörderiets skull?
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Skoda Enyaq iV
Såg du två stycken ID Buzz?? Det måste vara sjukt ovanligt liksom…
Tog du nån bild på dom?
Tog du nån bild på dom?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Skoda Enyaq iV
Japp, men ingen bra. Såg att det lagts upp bilder i andra tråden. Var 4st maskerade Porsche som laddade på Ionity Ytterån, tror nya Macan. Så dom är väl på väg upp för tester.Bjelke skrev:Såg du två stycken ID Buzz?? Det måste vara sjukt ovanligt liksom…
Tog du nån bild på dom?
Re: Skoda Enyaq iV
Ja takbox gör väl en 30% eller ngt sånt typ?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.